دلایل کرمو شدن بتن | روش های ترمیم بتن کرمو


قیمت بتن

کرمو شدن بتن، یک از اتفاق‌های ناگوار در ساخت و ساز که می‌توان از وقوع آن جلوگیری کرد و قابل ترمیم است. بتن را باید اصلی‌ترین مصالح در ساختمان سازی دانست که بدون وجود آن، مراحل مختلف ساخت وساز پیش نخواهد رفت. این مصالح ساختمانی دارای کاربرد و مزایای بی‌شماری در صنعت ساخت و ساز است. البته این در حالی است که از این مصالح به درستی استفاده شود چرا که اگر در زمان تولید و اجرای آن، توجه کافی صورت نگیرد، نتیجه عکس را در پی خواهد داشت. یکی از آن اتفاقات منفی که ممکن است برای بتن به وجود آید، کرمو شدگی بتن می‌باشد که در این مقاله به آن خواهیم پرداخت.

بتن کرمو چیست؟

بتن کرمو شده
زمانی که فضاهای خالی و حفره‌های روی بتن به وجود آید، کرمو شدگی بتن رخ خواهد داد. این حفره‌ها از آنجایی که نمی‌توان به آنها دسترسی داشت رفته رفته بیشتر شده و مانند لانه زنبور در همه بخش‌های بتن نفوذ خواهد کرد. عواملی که باعث کرمو شدگی بتن می‌شود، شامل ویبره نامناسب و جمع شدگی بتن در دو طرف بوده که به راحتی قابل مشاهده هستند و پس از برداشتن قالب می‌توان آن را تشخیص داد.
اگر بخواهیم یک تعریف دقیقی از کرمو شدن بتن را ارائه دهیم باید بگوییم که کرمو شدن بتن به معنای نبود پیوستگی میان ذرات بتن و یا جدا شدن سیمان و سنگدانه‌ها در ظاهر می‌باشد که این اتفاق موجب شن زدگی بتن یا همان کرمو شدگی می‌شود. کرمو شدن بتن زمانی رخ می‌دهد که شیره بتن در اطراف سنگدانه کم شود و نتیجه آن، کمبود خمیر سیمانی در یک منطقه خاص که معمولاً در کنار قالب بتنی می‌باشد، خواهد بود که عامل اصلی کرمو شدن بتن لقب می‌گیرد.

Block "banner-categori" not found

بررسی دلایل کرمو شدن بتن

بتن کرمو
کرمو شدن بتن

عواملی که موجب می‌شود تا بتن کارایی مناسب خود را از دست داده و دچار مشکلاتی همچون کرمو شدن شود، شامل موارد زیر است:

  •  ویبره غیر اصولی بتن
  •  کاور کمتر آرماتورهای تقویت کننده
  •  مورد استفاده قرار دادن بتن بسیار سفت که این مشکل را می توان با کنترل آب بر اساس آزمایش‌های اسلامپ برطرف کرد.
  •  درهم آمیختگی تقویت تیرها و میلگردهای ستون در یک محیط
  • ارتعاش بیش از اندازه
  •  بتن ریزی غیر اصولی
  •  پر نشدن ملات بتن در قالب
  • وجود آب زیاد در بتن
  •  عدم تناسب آب به سیمان
  •  بیرون آمدن گروت و یا دوغاب از حفره‌های کوچک

البته عوامل دیگری هستند که موجب کرمو شدگی بتن می‌شود که با اقداماتی همچون ویبراتور استاندارد و روش‌های اصولی در بتن ریزی مانند روغن زدن قالب، کمترشاهد این اتفاق خواهیم بود.
تاثیر ویبراتورکردن بتن آنقدر زیاد است که اگر به صورت متمرکز در 20 ثانیه انجام شود، موجب جدا شدن دانه های بتن خواهد شد. نبود ماده متصل کننده، مقاومت بتن را پایین آورده و موجب می‌شود تا خاصیت اصلی بتن از بین رفته و حالت لانه زنبوری در بتن به وجود آید. برای جلوگیری از این اتفاق، می‌بایست روانی و اسلامپ بتن به صورت چشمی و یا به وسیله آزمایش های ساده مانند تست اسلامپ، مورد بررسی قرار گیرد. روش‌های دیگری نیز کمک به جلوگیری از کرمو شدن بتن می‌کند که بیشتر تجربی بوده مانند: ضربه زدن با چکش به قالب.
سقوط بتن از ارتفاع زیاد هم می‌تواند یکی از دلایل اصلی کرمو شدگی بتن باشد که در فصل هفتم مبحث نهم مقررات ملی نیز آمده است که اگر ارتفاع سقوط بتن بیشتر از ۱۲۰ سانتی متر باشد، بتن ریزی با مشکل روبرو خواهد شد.
بیشتر بخوانید : بلوک سبک

چگونه از کرمو شدگی بتن جلوگیری کنیم

حال که متوجه شدیم به چه دلایلی ممکن است بتن دچار مشکل کرمو شدگی شود بهتر است که راه حل های جلوگیری از آن را هم بیان نماییم. این راه حل‌ها عبارتند از:
• شکستن و بتن ریزی مجدد
• با افزایش آب و سیمان در محل ستون ‌و تیرها از کرمو شدن بتن می‌توان جلوگیری کرد.
• ضربه زدن با چکش‌های چوبی آن هم از کناره‌های قالب بتن ریزی در زمان بتن ریزی و ویبره، موجب می‌شود تا کرمو شدگی بتن به پایین ترین درصد   برسد.
• همچنین افراد می‌توانند با استفاده از سوزن نازک که باید کمتر از ۲۵ میلی متر باشد و ویبراتور در محیط های پیچیده بتن ریزی، از کرمو شدگی بتن       جلوگیری کنند.

ترمیم کرمو شدگی بتن

کرمو شدن بتن
ترمیم بتن کرمو

بهتر است که همه تلاش افراد در راستای جلوگیری از بروز مشکلی مانند کرموشدگی بتن باشد اما اگر این اتفاق رخ داد، ترمیم آن، راه حل مناسب می‌باشد. مراحل و پروسه ترمیم کرمو شدگی بتن شامل تمیز کردن ناحیه کرمو شده، استفاده از مواد ترمیم کننده، عمل آوری مناسب بتن برای رسیدن به مقاومت لازم می‌باشد. در ادامه این مراحل را قدم به قدم شرح داده ایم:
در قدم اول باید بتن آسیب دیده را به وسیله چکش برداریم و از آنجایی که ما می‌خواهیم تنها قسمت آسیب دیده را ترمیم کنیم باید مواظب باشیم تا با اعمال نیرو های بزرگ مانند تراش‌های برقی، موجب آسیب رساندن به قسمت‌های سالم بتن نشویم.
• قسمت آسیب دیده را از هرگونه کثیفی پاک کنید
• محل آسیب دیده قبل از ترمیم باید مرطوب شود
• حفره های به وجود آمده ناشی از کرمو شدن بتن با استفاده از پمپ فشار تزریق مکانیکی و موادی مانند دوغاب اپوکسی، بدون انقباض پر شود
• اگر کرمو شدگی گسترده بود، نیاز است تا با ایجاد یک سوراخ وصله، اتصال مناسب به‌وجود آورده شود
• در صورتی که عمق کرمو شدگی بیشتر از ۵ سانتی متر است، مراحل پر کردن باید در لایه‌ای با ضخامت ۱۵ میلی متر صورت پذیرد و فاصله زمانی نیم   ساعته بین لایه‌های بعدی اعمال شود.

تفاوت کرمو شدگی بتن با عدم تراکم بتن چیست

بتن کرمو
کرمو شدن و عدم تراکم بتن دو معضل مهم برای بتن می باشد که بعضی از افراد این دو را با هم اشتباه می گیرند. به همین دلیل بهتر است که با مقایسه، به تفاوت های این دو مشکل و معضل بپردازیم. زمانی که هوا در بتن نفوذ می‌کند، عدم تراکم بتن به وجود خواهد آمد که علت آن ویبراتور نامناسب بتن می‌باشد. عدم تراکم بتن در هر مرحله از تولید، اجرا و بخش های بتن، امکان به وجود آمدن دارد اما کرمو شدگی بتن بیشتر در گوشه‌های قالب به وجود می‌آید.

عوارض کرمو شدگی بتن

کرمو شدن بتن
کرمو شدن بتن

اگر بتن کرمو شود و آن را ترمیم نکنند مشکلات عدیده ای به وجود خواهد آمد که مهم‌ترین آن، از بین رفتن مقاومت و یکپارچگی بتن خواهد بود. عوامل دیگر که نتیجه‌اش‌ کرمو شدن بتن می‌شود، پایین آمدن نفوذپذیری بتن و رسیدن آب به مرکز بتن است. جزییات این عوارض به شرح زیر است:

  • از بین رفتن پیوستگی بتن و آرماتور و در نتیجه پایین آمدن استحکام سازه
  • تخریب بتن
  • از بین رفتن تناسب ظاهری سازه
  • لازم به ذکر است که کرمو شدگی بتن در بتن اکسپوز خطرات و مشکلات جبران ناپذیر بیشتری را به وجود می‌آورد.

آیین‌نامه‌ ترمیم بتن کرمو

ترمیم بتن کرمو باید بر اساس شرایط، قوانین و آیین‌نامه‌ها صورت پذیرد و بر این اساس، آیین نامه ترمیم بتن کرمو نیز شکل گرفته است که در آن آمده اگر عمق آسیب در بتن کرمو شده بیشتر از ۱۰ میلی متر باشد، ترمیم بتن از روش وصله باید انجام پذیرد. این آیین نامه مشخص کرده که برای ترمیم بتن باید تا رسیدن به مناطق سالم، بخش کرمو شده را تخریب کرد و در ادامه لازم است اطراف تخریب شده بتن را به وسیله قلم ضربدری بزنیم تا لبه‌های تیز و راست گوشه، عمق ۳ میلی متر را به وجود آورد.
بر اساس آیین نامه ترمیم بتن کرمو؛ برای تعمیر بخش های آسیب دیده با عمق کم تر از ۵ میلی متر، استفاده از ملات بهترین راه حل می‌باشد.
بیشتر بخوانید :‌ بتن اکسپوز

سخن پایانی

میزان اهمیت بتن در ساخت و ساز بر هیچ کس پوشیده نیست و همه افراد به خوبی می‌دانند که اگر نقصی در این مصالح ساختمانی چه در تولید و چه در زمان اجرا به وجود آید، خطرات جبران ناپذیری را به بار خواهد آورد. پس بسیار مهم است که مراحل تولید و اجرای بتن ریزی مطابق با استانداردها و با نهایت توجه و دقت انجام گیرد.
زیرا نواقص و مشکلاتی که ممکن است برای بتن به وجود آید بسیار دردسرساز خواهد بود که یکی از متداول‌ترین آن‌ها کرمو شدن بتن می‌باشد. در این مقاله، عواملی که موجب این اتفاق می‌شود را شرح داده‌ایم. در ادامه راه‌های جلوگیری، ترمیم و آیین نامه مربوط به رفع کرمو شدن بتن را نیز مورد بررسی قرار دادیم. افراد بعد از مطالعه این مقاله، اطلاعات دقیقی را در رابطه با کرمو شدن بتن به دست آورده و قادرند در زمان لازم، آن را مورد استفاده قرار دهند.
سیوان لند یک بازار آنلاین مصالح و تجهیزات ساختمانی می‌باشد که خدمات بسیاری را برای مخاطبان خود در نظر گرفته است. یکی از آنها آموزش و اطلاع رسانی در زمینه صنعت ساخت و ساز است. سیوان لند با این رویکرد همه تلاش خود را برای ارائه بهترین اطلاعات و خدمات به کار بسته است.

به این نوشته امتیاز دهید !

1 دیدگاه در “دلایل کرمو شدن بتن | روش های ترمیم بتن کرمو

  1. سازنده میگوید:

    با سلام
    زمینمو دادم پیمانکار فونداسیون زده ولی بتونشو ویبره نزده.خودش میگه با بیل بتونو کوبونده.میخوام نهایت دو طبقه بسازم.میخواستم ببینم مشکلی پیش میاد؟باید چه کار کنم،؟

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *