بلوک سبک | بررسی کامل انواع بلوک سبک


قیمت بلوک

به صراحت می‌توان گفت که امروزه بلوک سبک یکی از پرکاربرد‌ترین مصالح ساختمانی نوین، در دیوار‌چینی است. این مصالح ساختمانی کم وزن، با استفاده از تکنولوژی روز تولید شده و به مرور توانسته جایگزین بسیاری از مصالح ساختمانی سنتی شود. مزیت‌های بلوک سبک نسبت به بلو‌ک‌های قدیمی باعث شده محبوبیت آن روز به روز افزوده شود و سازندگان بیشتری به سراغ آن بروند. علت اصلی موثر بر قیمت این نوع بلوک ها مصالح به کار رفته در ساخت آنها می باشد. در واقع هر چه کیفیت مصالح بالاتر باشد قیمت بلوک نیز بیشتر می شود. برای مشاهده قیمت بلوک سبک صنعتی و هم‌چنین قیمت بلوک سبک معدنی می‌توانید به فروشگاه اینترنتی سیوان‌لند مرجعه فرمایید.
بلوک سبک مخلوطی است متشکل از سیمان، سیلیس، گچ و پودر آلومینیوم که در شرایط خاص فشار و دما (اتوکلاو) و در اندازه های مختلف تولید و به بازار عرضه می شوند. بلوک‌های سبک پتانسیل بالایی در مصالح پایه دارند که در ادامه به توضیح آن می‌پردازیم. خواص ویژه این بلوک‌ها امکان استفاده از آنها را در شرایط اقلیمی مختلف فراهم کرده است.

بلوک سبک چیست؟

بلوک سبک سیمانی
بلوک سبک سیمانی

همانطور که در ابتدا ذکر شد، بلوک‌های سبک، بلوک‌های متخلخلی هستند که در شرایط دمایی وفشار تولید می‌شوند. در یک تعریف دیگر از آن می‌توان گفت که از ترکیب آب با ماسه ریزدانه، سیمان و پوکه‌های معدنی تولید می‌شوند.این ترکیبات با تغییر نوع بلوک، تغییر خواهند کرد. اما وجود حباب‌های هوا در بافت این نوع بلوک‌ها ثابت و جزئی از بافت آن هستند. این بلوک‌ها انواع مختلفی دارند که در ادامه به معرفی هر کدام می‌پردازیم. بلوک‌های سبک کاربرد‌های زیادی دارند. از این بلوک‌ها در کف سازی ساختمان ها به صورت فوم بتن و هم‌چنین به ععنوان جایگزینی برای آجر در ساخت و ساز استفاده می‌شود.
از آنجایی که بلوک سبک دارای بافت متخلخل و اسفنجی است، می‌تواند به عنوان یک عایق مناسب در برابر صدا و گرما نیز عمل کند. این ویژگی باعث شده تا از آن در ساخت دیوارها نیز استفاده کنند. استفاده از این بلوک‌ها تلفات و خسارات ناشی از زلزله را تا حد زیادی کاهش می‌دهد.
استفاده از بلوک‌های سبک در ساخت سازه‌ها تا حد چشم‌گیری سبب کاهش هزینه ها و مدت زمان انجام کار شده و از طرفی دیگر، موجب صرفه جویی در هزینه‌ی حمل و نقل و سهولت آن می‌شود.

ابعاد بلوک سبک

به طور کلی بلوک‌های سیمانی را بنا به درخواست مشتری به اندازه‌های گوناگون می‌توان تولید کرد، اما، استاندارد ابعاد بلوک‌ سیمانی به صورت زیر است.

  • 20 * 30 * 40
  • 20 * 20 * 40
  • 10 * 20 * 40

بلوک سیمانی سبک لیپر

بلوک سبک سیمانی لیپر
بلوک سبک سیمانی لیپر

بلوک‌های سبک تولید شده با گرانول‌های پرلیت صنعتی و پوکه اسکوریا  از  انواع پرکاربرد بلوک‌های سبک سیمانی هستند. از بلوک لیپر در دیوارهای غیر سازه ای مانند دیوارهای محیطی، تیغه های جداکننده واحد، تیغه های داخلی و … استفاده می‌شوند. دانه صنعتی مورد استفاده در بلوک سیمانی سبک لیپر پرلیت است که هشتمین ماده عایق در جهان می‌باشد. بلوک‌های لیپر در دو نوع معمولی و سوپر لیپر تولید می‌شوند که به صورت دوجداره در عرض های 7، 10، 15، 20 سانتی متر و از نوع سوپرلیپر سه جداره در عرض‌های 10 و 14 سانتی‌متر می‌باشند.
کلیه محصولات بلوک سبک ساختمانی با آخرین تکنولوژی روز دنیا و با ماشین آلات تمام اتوماتیک فرآوری و در کوره‌های بخار (کورینگ) بر روی پالت‌های فلزی تولید می‌شوند. در تولید این بلوک‌ها از الیاف پلی پروپیلن نیز استفاده شده است که باعث افزایش مقاومت فشاری 18 درصد، استحکام کششی (تست برزیلی) 34 درصد و مقاومت خمشی تا 15 درصد و طراحی ماهیچه‌ها و خطوط منحنی به صورت بلوک می‌شود.
تسمه‌های سبک وزن، مقاومت ضربه جانبی بلوک را افزایش می‌دهند. تمام محصولات لیپر مقاومت بالایی در برابر آتش نشان می‌دهند و عایق صوتی و حرارتی بی نظیری هستند. همچنین کلیه محصولات لیپر دارای گواهینامه فنی از مرکز تحقیقات راه، مسکن و شهرسازی و استاندارد ملی ۷۷۸۲ ایران می باشد.
شما می‌توانید انواع محصولات لیپر را در سایت سیوان لند به همراه قیمت به‌روز آن‌ها مشاهده و خرید نمایید.

بلوک سبک فوم دار

بلوک سبک فوم دار
بلوک سبک فوم دار

این نوع بلوک معمولا از بتن کف یا کف فوم ساخته می‌شود. ماده‌ی فوم بتن ترکیبی از سیمان، پوکه‌ی معدنی، ماسه بادی نرم، فوم کفی و آب است. این بلوک به دلیل تخلخل در ساختار آن بسیار سبک است و وجود فوم در مرکز آن به عنوان عایق و ضد زلزله عمل می‌کند. عملکرد این نوع بلوک مانند یک خازن حرارتی است که مانع از انتقال گرما و سرما به درون و بیرون ساختمان می‌شود.
این بلوک‌ها به دلیل عایق بودن، برای صرفه جویی در مصرف انرژی یک گزینه‌ی کاملا مناسب هستند. ساختمانی که با به کارگیری از این بلوک ساخته می‌شود خاصیت آب گریزی بالایی دارد و علاوه بر سازگاری با محیط زیست، عایق حرارتی، رطوبتی و صوتی نیز می‌باشد. بلوک سبک فوم دار جهت ساخت دیوارهای پارتیشن و پرکننده‌های دیوار و سقف مورد استفاده قرار می‌گیرد.

بلوک سبک هبلکس

بلوک سبک هبلکس نوعی بتن متخلخل است. بلوک سبک هبلکس از انواع بلوک ساختمانی سبک بوده که مقاومت بسیار بالایی دارد و به مورد استفاده در زمینه عایق حرارتی و صوتی نیز شناخته شده و مطرح است. سیم‌کشی از داخل هبلکس به راحتی انجام می شود و با استفاده از آن‌ها کار ساختمانی تا حد زیادی تسهیل می‌شود.

مواد بلوک هبلکس

برای ساخت بلوک های سیمانی هبلکس از مخلوط سیلیس، سیمان، پودر آلومینیوم و آهک استفاده می شود. بلوک هبلکس در دمای دویست درجه سانتی‌ گراد و فشار دوازده اتمسفر ساخته می‌شوند.
بتن هوادهی اتوکلاو شده با نام اختصاری AAC که نوعی بلوک بتنی سبک است، نیز انواع بلوک هبلکس است. این بلوک‌ها را می‌توان در بخش‌های دیگر ساختمان از جمله: لوله گذاری و سیم‌کشی‌ها نیز مشاهده کرد. ابعاد بلوک هبلکس را در ایران می‌توان تا طول ۶۰۰، ارتفاع ۲۵۰ و ضخامت‌های مختلف تا ۵۰۰ میلی‌متر پیدا کرد. شما می‌توانید با مراجعه به فروشگاه اینترنتی سیوان لند از قیمت بلوک هبلکس و انواع دیگر مصالح ساختمانی اطلاع یابید. در این مقاله به کاربرد و ویژگی‌های این بلوک سبک خواهیم پرداخت.

مزایای هبلکس

از ویژگی های بلوک‌های سبک هبلکس یا بلوک ACC، می‌توان به وزن سبک آنها اشاره کرد. وزن این بلوک‌ها بر متر مکعب محاسبه می‌شود و استفاده از این بلوک‌ها باعث کاهش مصرف فولاد می شود. بلوک سبک هبلکس قابل برش است. همانطور که قبلا ذکر شد این بلوک ها عایق‌های خوبی برای گرما و صدا هستند. این ویژگی باعث کاهش هزینه‌های سرمایش و گرمایش در ساختمان می شود. این بلوک‌ها در انتقال گرما و آتش بسیار کند هستند و این ویژگی سبب شده تا از گسترش آتش جلوگیری شود.
استفاده از بلوک‌های سبک وزن در صنعت ساختمان سریع‌تر از مصالح سنتی است.این بلوک‌ها هیچ زباله ای تولید نمی‌کنند، زیرا زباله‌های آنها به عنوان پوکه استفاده می‌شود. مقاومت یکی دیگر از ویژگی‌های بلوک هبلکس می‌باشد، این سازه‌ها در برابر زمین لرزه‌ها و فشارهای بیرونی مقاومت بیشتری از خود نشان می‌دهند.

معایب هبلکس

به دلیل تحمل کم فشاری این نوع بلوک، نمی‌توان آن را در دیوار‌هایی که باربر هستند استفاده کرد، استفاده هبلکس اغلب در دیوار‌های است که قبلا در ساخت آن‌ها از اجر، بلوک‌های سفالی، بلوک‌های بتنی و … استفاده می‌شده است و وزن زیادی را تحمل نمی‌کردند. هبلکس گزینه مناسبی برای استفاده در دیوار های داخلی ساختمان است.

هنگام خرید هبلکس به چه چیزهایی باید توجه کرد؟

بلوک هبلکس
بلوک هبلکس

در بازار مصالح ساختمانی، هبلکس‌هایی که برای دیوارهای داخلی استفاده می‌شوند دارای ضخامت ۱۰ و برای دیوارهای اطراف در ضخامت‌های ۱۵ سانتی‌متر می‌باشد. در زمان خرید به این نکته توجه کنید که بلوک هبلکس در دو نوع اتوکلاوی و غیر اتوکلاوی وجود دارند. نکته‌ی دیگری که باید به ان توجه کرد، ابعاد سفارشی این بلوک است و لبه‌های آن حتما باید چک شود. اضلاع این بلوک‌ها باید صاف و دارای گوشه‌های قائم باشند. برای مقایسه‌ی انواع هبلکس‌ها و خرید این نوع محصول به سایت فروش آنلاین مصالح ساختمانی سیوان لند مراجعه کنید.

بلوک های بتنی سبک متخلخل (CLC)

بلوک‌های بتنی سبک یا CLC به نام متخلخل هم معروف هستند. این بلوک از بتن سبک سلولی یا فوم بتن ساخته می‌شود. CLC از اختلاط سیمان و دوغاب خاکستر بادی با فوم از پیش ساخته تولید می‌شود.
استفاده از بلوک‌های CLC مزایای دارد از جمله: وزن سبک، مقرون به صرفه بودن از نظر قیمت، سازگار با طبیعت، عایق صوتی‌و‌حرارتی و غیره.

بلوک سبک بتنی
بلوک سبک بتنی

بلوک سبک صنعتی (لیکا)

بلوک صنعتی، از انواع بلوک سقفی سبک برای سازه است که از ترکیب دانه سبک، سیمان و آب تشکیل شده است. عدم استفاده از دانه های سنگی بتن باعث سبکی وزن چنین بلوک هایی شده است. وزن این بلوک‌ها به طور کلی کمتر از هزار و صد کیلوگرم بر متر مکعب است. بلوک صنعتی سبک، به بلوک لیکا نیز معروف است.
از این بلوک ها برای ساخت دیوارهای خارجی، نما، پارتیشن و سقف های بتنی سبک استفاده می شود.لیکا‌ها خاصیت ضد حریق دارند و به عنوان عایق نیز استفاده می شوند. این بلوک سبک ساختمانی در دو نوع: دیوارهای پیرامونی و تیغه‌ای تولید می‌شوند که از آن برای انواع مختلف دیوارها از جمله: دیوارهای پوشش خارجی، عایق، دو جداره، ضدآتش و همچنین برای سقف‌های سبک بتنی استفاده می‌شود.

بلوک گازی

بلوک گازی، از بتن سبک است که از مواد پایه سیمان و آهک ساخته شده است. وزن سبک این گونه بتن‌ها باعث شده است که از آنها برای کم کردن وزن سازه استفاده شود. علاوه بر این، از آنجایی که چنین بلوک‌هایی عایق خوبی محسوب می شوند، می‌توان از آنها برای کاهش هزینه‌های انرژی نیز استفاده کرد. چنین بلوک‌هایی در برابر آتش نیز مقاومت بالایی از خود نشان می‌دهند. برای حفظ استحکام بلوک‌های گاز سبک، از چسب و برخی مواد تقویت کننده در ساخت آنها استفاده می‌کنند که باعث حفظ استحکام پایه آن می‌شود. یکی از ویژگی‌های منحصر به فرد این بلوک‌ها قابلیت بازیافت بودن آنهاست.

معایب استفاده از بلوک گازی

استفاده از این گونه بلوک‌ها علاوه بر مزایای فراوان، معایبی نیز دارد. به عنوان مثال تخلخل زیاد چنین بلوک هایی، انجام کارهای زیبایی مانند رنگ آمیزی آنها را با مشکل مواجه کرده است. به یاد داشته باشید که چنین بلوک‌هایی برای مناطق مرطوب مناسب نیستند. در صورت استفاده حتما از یک لایه عایق روی آن استفاده کنید.
بلوک‌های گازی سبک به دو دسته اتوکلاو و غیر اتوکلاو تقسیم می‌شوند. بلوک‌های اتوکلاو شده به نام AAC و بلوک‌های غیر اتوکلاو شده به نام NAAC شناخته می شوند که بهای تمام شده ساخت بلوک های اتوکلاو شده کمتر است. در تولید چنین بلوک‌هایی از حرارت خود مواد برای ساخت آنها تولید می‌شود. بنابراین کیفیت آن حفظ شده و هزینه ساخت آن مقرون به صرفه است. اگر در هنگام تولید و نصب این گونه بلوک ها اقدامات فنی مناسبی انجام نشود، ممکن است در حین استفاده بشکند و باعث انقباض و انبساط حرارتی شود.

بلوک سه‌ جداره

بلوک‌های سه جداره نوعی از بلوک‌های سبک است که به جای دو دیواره داخلی و خارجی، سه جداره دارد. این جدار جدید در بین دو جدار داخلی و خارجی قرار گرفته و سبب کاربردی‌تر شدن این بلوک می‌شود. از بلوک‌های سه جداره سبک وزن در ساخت دیوارهای خارجی و گاهی داخلی استفاده می‌شود. در تولید این نوع بلک‌ها، براساس نوع مواد اولیه، به دو گروه: بلوک‍‌های سه جداره با پوکه صنعتی و بلوک‌های سه جداره با پوکه معدنی تقسیم می‌شوند که بلوک سه جداره سبک از دسته‌ی صنعتی هستند.
علاوه بر این در ساخت بلوک‌های سبک سه جداره از دانه‌های سیمان نوع دو و ماسه بادی نیز استفاده می‌شود. این محصول با استفاده از دستگاه نیمه اتوماتیک روی نوار بتنی تولید می‌شود. استفاده از این بلوک در دیوار‌هایی که بلوک‌های دوجداره در آن دارای ضعف نسبی است، پیشنهاد مناسب می‌باشد.

بلوک سه جداره
بلوک سه جداره

بلوک سبک کام و زبانه دار

این بلوک‌ها با اضافه کردن هوا به مخلوط آب و سیمان به وجود می‌آیند که در ابعاد و اندازه‌های گوناگون در سایت سیوان لند در دسترس مشتریان قرار گرفته است. لازم به ذکر است، در استانداردهای ملی، داشتن کام در بلوک‌ها توصیه می‌شود. همچنین طبق گزارشات دوره‌ای ارائه شده در گواهی فنی توسط راهداری مرکز تحقیقات مسکن و شهرسازی، بلوک می‌تواند دارای زبانه‌هایی برای ایجاد سایر اتصالات باشد.
همچنین استفاده از بلوک در موقعیت‌هایی که امکان آتش سوزی وجود دارد، بسیار مرسوم است زیرا این نوع بلوک در برابر اتش سوزی و گرمای زیاد از خود مقاومت خوبی نشان می‌دهد. از دیگر مزایای حضور کام و زبانه در بلوک‌ها می‌توان به موارد زیر اشاره کرد:

  • افزایش سرعت اجرای دیوار
  • سهولت برداشت دیوار
  • یکپارچگی بیشتر و مقاومت بیشتر در برابر زلزله
  • از ایجاد پل حرارتی عمودی در بلوک های کام و زبانه توسط ملات معمولی بین دو بلوک جلوگیری کنید

بلوک سیمانی سبک

انواع بلوک سیمانی سبک را در ۴ رده به صورت زیر طبقه بندی می‌کنند:
سیمانی سبک رده یک: چگالی این بلوک‌ها پس از خشک شدن در حدود ۵۰۰ تا ۷۰۰ کیلوگرم بر مترمکعب می‌باشد.
سیمانی سبک رده دو: چگالی این بلوک‌ها پس از خشک شدن در حدود ۷۰۰ تا ۱۰۰۰ کیلوگرم بر متر مکعب می‌باشد.
سیمانی سبک رده سه: چگالی این گونه بلوک‌ها پس از خشک شدن در حدود ۱۰۰۰ تا ۱۷۰۰ کیلوگرم بر متر مکعب می‌باشد.
سیمانی رده چهار: چگالی این گونه بلوک‌ها پس از خشک شدن در حدود ۱۷۰۰تا ۲۰۰۰ کیلوگرم بر متر مکعب می باشد. این بلوک‌ها در دسته بلوک‌های نیمه سبک قرار می‌گیرند.
بر اساس استاندارد ملی ایران به شماره 7782، بلوک سبک استاندارد بلوکی با حداکثر چگالی 1700 کیلوگرم بر متر مکعب هستند.

بلوک سبک طرح دار

بلوک سبک طرح دار
بلوک سبک طرح دار

این بلوک‌‌ها همان بلوک‌های سبک معمولی هستند که پس از تولید، با دستگاه‌های مخصوص روی جداره‌ی بیرونی آن طرح‌های تزئینی اجرا می‌شود که به عنوان طرح نمایی برای زیبایی بیشتر دیوارهای بیرونی ویلاها و ساختمان‌ها بسیار مناسب می‌باشد. علاوه بر این، به دلیل طرح‌های ایجاد شده، قیمت بیشتری نسبت به بلوک‌های معمولی دارند.

استفاده از بلوک سبک در چه مواردی بهتر است؟

استفاده از بلوک سبک ساختمانی به طور کلی در مواردی که لازم است وزن سازه کم باشد، توصیه می‌شود. همچنین با پیشرفت علم و صعنت در این زمینه، امروز استفاده از بلوک سبک هم از جهت استحکام بخشیدن به سازه و هم از جهت بالا بردن سرعت ساخت پروژه توصیه می‌شود.

کاربرد این بلوک‌ها در ساختمان سازی

امروزه استفاده از بلوک سبک در ساختمان سازی بسیار رایج شده. برخی از کاربردهای آن عبارتند از:

  • دیوارچینی ( دیوارهای غیرباربر )
  • پر کردن کف سازه
  • ساختن سقف
  • ایجاد شیب در بخش‌های مختلف سازه

بهترین گزینه‌ی انتخاب بلوک سبک کدام است؟

انتخاب بهترین نوع بلوک
انتخاب بهترین نوع بلوک

در میان انواع گوناگون بلوک‌های سبک، به جرئت می‌توان گفت که بلوک هبلکس از مزیت‌های قابل توجهی نسبت به سایر بلوک‌ها برخوردار است. اگر قصد اجرای پروژه‌های بزرگ صنعتی یا حتی دیوارچینی ساده‌ی ساختمان خود را دارید، بلوک هبلکس عاقلانه‌ترین انتخاب است که می‌تواند ایمنی ساختمان، صرفه جویی در هزینه، مصرف بهینه‌ی انرژی و وفاداری به قوانین محیط زیست را برای شما به همراه داشته باشد. شما می‌توانید جهت خرید و استعلام قیمت بلوک هبلکس به سیوان لند مراجعه کنید.

یک بلوک سبک استاندارد چه ویژگی‌هایی دارد؟

یکی از مهم ترین فاکتورها در زمان خرید بلوک‌های سبک این است که حتما از طرف کاخانه‌ی تولید شده، دارای علامت استاندارد باشد. علامت استاندارد نشان دهنده‌ی نظم و ترتیب در تولید این محصولات می‌باشد. این علامت، ویژگی‌ها و باید و نبایدهای لازم درمورد تولید موفق آن محصول را در یک چارچوب مشخص می‌کند. مجوزهایی که از سوی سازمان استاندارد صادر می‌شود، به دو صورت اجباری و تشویقی است که این علامت برای واحدهای تولید کننده انواع بلوک سیمانی، از نوع اجباری می‌باشد.
شما با خرید بلوک‌های استاندارد خیال خود را از بابت هرگونه مشکل احتمالی در زمان خرید یا پس از آن، راحت می‌کنید. این مسئله برای انبوه سازان و خریداران عمده، می‌تواند از اهمیت بالایی برخوردار باشد.

نحوه اجرای بلوک سبک

برای نصب و اجرای بلوک سیمانی سبک نیازی به مهارت خاصی ندارید و یک بنای ساده و یا افراد معمولی هم می‌توانند آن را انجام دهند. کار دیوارچینی با بلوک‌های سبک باید با دقت بالا و در جهت عکس هم انجام شود، به این صورت که قسمت ته پر بلوک یا ملات خوری بلوک به سمت بالا چیده شود. ملات مورد استفاده برای دیوارچینی با این بلوک‌ها، ماسه و سیمان می‌باشد که به ازای هر متر مربع از دیوار، به حدود 11.5 قطعه بلوک سبک نیاز دارید.
اجرای این مصالح به دلیل کم وزن بودن بسیار راحت و سریع است. همین امر سبب می‌شود تا هزینه‌ی کارگر نیز پایین بیاید. نتیجه‌ی کار دیوارچینی با بلوک‌های سبک، دیورای صاف، تمیز و اصولی خواهد بود.

جمع بندی

در زیر جدولی برای جمع بندی هر آنچه تاکنون گفته شد، آورده‌ایم. می‌توانید با توجه به جدول زیر نگاهی گذرا به مزایا و معایب هر بلوک داشته باشید.

بلوک سبک لیپر عایق صوتی و حرارتی بسیار خوب_مقاومت فشاری بالا _____
بلوک سبک هبلکس عایق صوتی و حرارتی خوب_وزن پایین_تولید پوکه از زباله آن تحمل فشاری پایین
بلوک سبک لیکا حاصیت عایقی بسیار خوب_وزن پایین _____
بلوک سبک گازی وزن بسیار پایین_عایق صوتی و حرارتی خوب مقاومت کم_سختی تزئین بلوک به دلیل تخلخل بالا
بلوک سبک سه جداره عایق صوتی و حرارتی بسیار خوب وزن نسبتا بالاتر از بقیه بلوک‌های سبک

درپایان

استفاده از این نوع مصالح ساختمانی نه تنها باعث کاهش هزینه‌های ساخت، بلکه  به بالا رفتن سرعت ساخت و  افزایش استحکام ساختمان کمک می‌کند. شما میتوانید با مراجعه به فروشگاه اینترنی سیوان‌لند از قیمت انواع بلوک سبک و انواع دیگر مصالح ساختمانی مطلع شوید.

5/5 - (26 امتیاز)

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *