خرید درب و پنجره دو جداره
پنجره‌ها را می‌توان دروازه‌ی هر ساختمان در برابر محیط بیرونی دانست که می‌تواند در نمای ساختمان و دکوراسیون داخلی، نورگیری و حتی تهویه‌ی محیط داخلی ساختمان نقش مهمی را ایفا کند. دو نوع از رایج ترین پنجره‌های دوجداره که به وفور در سازه‌ها مورد استفاده قرار می‌گیرند، پنجره‌های دوجداره کشویی و لولایی می‌باشند. اما سوال این است که پنجره دوجداره کشویی بهتره یا لولایی؟ در این مقاله می‌خواهیم پاسخ این سوال را به طور واضح به شما بدهیم.

پنجره دوجداره کشویی بهتره یا لولایی؟

پنجره دوجداره کشویی بهتره یا لولایی؟
پنجره دوجداره کشویی بهتره یا لولایی؟
برای اینکه بدانید پنجره دوجداره کشویی بهتره یا لولایی، ابتدا باید بدانید که هرکدام از آن‌ها چه ویژگی‌ها و خصوصیاتی دارند تا پس از آن بتوانید به راحتی انتخاب خود را انجام دهید.

پنجره دوجداره کشویی

پنجره‌های دوجداره کشویی یکی از انواع پنجره دوجداره می‌باشد که بسیار رایج و پر استفاده است. این پنجره‌ها از پروفیل‌های آلومینیومی و UPVC تهیه می‌شوند که امروزه با توجه به پیشرفت در ساخت مصالح ساختمانی، معمولا از پروفیل‌های UPVC استفاده می‌کنند. با دانستن این خاصیت، در ادامه خواهید دانست که کدام متریال به کار برده شده در هریک از این پنجره‌ها بهتر است و به پاسخ سوال پنجره دوجداره کشویی بهتره یا لولایی خواهید رسید. پنجره‌های دوجداره کشویی UPVC از یک پروفیل قاب یا فریم ساخته شده که لنگه‌ی آن به صورت کشویی و به وسیله‌ی یک غلطک که روی آن قرار دارد، حرکت می‌کند. پس همانطور که از نام آن مشخص است، پنجره به صورت کشویی باز و بسته می‌شود.

پنجره‌های دوجداره کشویی چند لنگه دارند؟

پنجره‌های دوجداره کشویی UPVC می‌تواند یک یا دو لنگه داشته باشد. پنجره‌های تک لنگه، تنها دارای یک لنگه‌ی متحرک هستند که به سمت چپ و راست حرکت می‌کند. اما در پنجره‌های کشویی دو لنگه بازشو، دوتا از لنگه‌های پنجره متحرک بوده و باز می‌شوند که می‌توان هریک را به صورت جداگانه باز و بسته کرد. بنابراین اگر به تهویه و فضای دسترسی بیشتری به بیرون نیاز دارید، پنجره‌های کشویی دو لنگه بازشو گزینه‌ی مناسب تری هستند. علاوه بر این، پنجره‌های کشویی دو لنگه بازشو، فضای بیشتری را به شما برای رفت و آمد می‌دهد. اما به طور کلی می‌توان گفت که انتخاب هرکدام از آن‌ها به سلیقه‌ی مشتری بستگی دارد و نمی‌توان یک جواب قاطع برای پنجره دوجداره کشویی بهتره یا لولایی، ارائه داد.

پنجره دوجداره لولایی

پنجره دوجداره لولایی
پنجره دوجداره لولایی
برای پاسخ به سوال پنجره دوجداره کشویی بهتره یا لولایی، باید پنجره‌های لولایی را نیز بررسی کنیم. زیرا این پنجره‌ها انواع مختلفی دارند که می‌توانند در تصمیم گیری شما تاثیر بگذارند. پنجره‌های لولایی تک حاته، دو حالته، کلنگی یا پنجره‌های سایبانی از انواع پنجره‌های لولایی به شمار می‌روند که هرکدام از آن‌ها ویژگی‌های خاص خود را دارند و می‌توانند پاسخگوی نیاز مختلف شما باشند. اما درمورد پنجره‌های لولایی باید بگوییم که همانطور که از نامشان مشخص است، برای حرکت نیاز به لولا دارند و باز شدن لنگه‌ی آن روی محور افقی یا عمودی، به نوع پنجره بستگی دارد.

پنجره لولایی تک حالته

این پنجره‌ها روی محور عمودی باز و بسته می‌شوند و لنگه‌ی بازشو با حالتی ساده مانند درب‌های معمولی باز و بسته می‌شوند. پس تصمیم خود را بگیرید که پنجره دوجداره کشویی بهتره یا لولایی؟

پنجره لولایی دو حالته

این نوع پنجره‌های دوجداره علاوه بر باز و بسته شدن روی محور عمودی، دارای یراق آلات مخصوصی است که سبب می‌شود تا با تغییر حالت دستگیره، بتوان لنگه را روی محور افقی نیز باز و بسته کرد. البته این محور، زاویه‌ی محدودی دارد و نمی‌توان پنجره‌ها به هر اندازه که بخواهیم باز و بسته کنیم. پس همانطور که از نام این پنجره‌ها مشخص است، می‌توان آن‌ها را به دو حالت عمودی و افقی باز و بسته کرد. پس با دانستن این ویژگی می‌توانید بهتر درمورد سوال پنجره دوجداره کشویی بهتره یا لولایی، تصمیم بگیرید.

پنجره لولایی سایبانی یا کلنگی

بازشوی این پنجره‌ها روی محور افقی بوده و معمولا زاویه‌ی آن محدود است. لولاها در این پنجره می‌توانند در قسمت بالایی یا پایینی پنجره باشند که جهت بازشو، برخلاف آن خواهد بود.

مقایسه‌ی مزایا و معایب پنجره‌های کشویی و لولایی

  1. پنجره‌های دوجداره کشویی، بازشوهایی جذاب تر از لولایی دارند و باز و بسته کردن آن‌ها راحت تر است.
  2. در پنجره‌های کشویی، در هنگام باز و بسته کردن لنگه‌ی بازشو فضای زیادی اشغال نمی‌شود و برای مکان‌هایی که در آن محدودیت فضا وجود دارد بسیار مناسب هستند.
  3. پنجره‌های کشویی برای پرده‌ها و محل نصب چوب پرده‌ها مزاحمتی نخواهد داشت و هیچ محدودیتی برای پرده‌ها ندارند.
  4. یراق آلات پنجره‌های کشویی به خصوص نوع دوحالته‌ی آن‌ها، یراق آلات ساده تری دارند.
  5. اما عایق بندی پنجره‌های لولایی بهتر از پنجره‌های کشویی می‌باشد و برای مناطقی که سر و صدا و آلودگی در آن زیاد است و یا در معرض گرد و غبار زیادی هستند، بسیار مناسب می‌باشند.
  6. با وجود درزهای کمتر در پنجره‌های لولایی و دسترسی کامل به دو سوی شیشه‌های آن، تمیز کردن و نظافت پنجره‌های لولایی بسیار آسان تر است.
  7. پنجره‌های کشویی در هنگام باز شدن ممکن است سر و صدا داشته باشند که این موضوع در پنجره‌های لولایی وجود ندارد.
هر محصولی به جز مزایایی که دارد، دارای یک سری معایب نیز می‌باشد که سبب می‌شود در برخی شرایط کارایی کمتری داشته باشند. در این زمان است که ما به سوال پنجره دوجداره کشویی بهتره یا لولایی می‌رسیم. گفتیم که عایق بندی پنجره‌های دوجداره کشویی ضعیف تر از لولایی است و دلیل آن هم حالت ریلی است که سبب ایجاد فضا و درزهایی بیشتر می‌شود. علاوه بر این پنجره‌های دوجداره کشویی پروفیل ضخیم تری دارد که سبب می‌شود بتوان از شیشه‌های نازک تری استفاده کرد اما این موضوع در عایق بندی اثر منفی خواهد داشت. همچنین پنجره‌های کشویی قابلیت بازسازی پروفیل را ندارند و برای تعویض آن محدودیت وجود دارد. درحالی که پنجره‌های لولایی دارای پروفیل بازسازی می‌باشند. از طرف دیگر پنجره‌های لولایی یراق آلات بیشتری دارند و احتمال خرابی در آن‌ها نیز بیشتر خواهد بود. البته این قطعات قابل تعویض بوده و کیفیت و برند سازنده‌ی آن‌ها در این موضوع بی تاثیر نخواهد بود.

آیا امکان تبدیل پنجره دوجداره لولایی به کشویی وجود دارد؟

تبدیل پنجره دوجداره لولایی به کشویی
تبدیل پنجره دوجداره لولایی به کشویی
شاید شما هم از آن دسته افرادی باشید که برای سوال پنجره دوجداره کشویی بهتره یا لولایی، به نتیجه‌ای رسیده باشید و بخواهید آن را تغییر دهید. در این هنگام باید بدانید که آیا این امکان وجود دارد؟ در یک جواب کلی باید بگوییم که این کار امکان پذیر نیست. درواقع بهتر است که تا جای ممکن پنجره‌ای که نصب می‌کنید به صورت اورجینال، مدل موردنظر شما باشد. پس با این وجود باید به یک نتیجه‌ی صحیح برای سوال پنجره دوجداره کشویی بهتره یا لولایی، برسید زیرا دیگر جای پشیمانی وجود ندارد.

چرا امکان تبدیل پنجره لولایی به دوجداره وجود ندارد؟

برای این که درک کنید چرا این کار امکان پذیر نیست بهتر است کمی درمورد دلایل فنی این مسئله بدانید. در هر پنجره دوجداره، یراق آلاتی وجود دارد که وظیفه‌ی خاص خود را بر عهده دارند. مانند:
  • زهوارها که شیشه را روی قاب نگه می‌دارند.
  • نوع شیشه ( دوجداره یا سه جداره بودن )
  • لاستیک‌های آب بندی و درزگیرها
  • پروفیل پنجره
  • لنگه‌ی بازشو
  • گالوانیزه درون پروفیل
  • فریم یا قاب پنجره
قطعات نام برده شده به طور کلی عملکردهای ثابت و یکسانی دارند اما شکل هندسی و نحوه‌ی قرارگیری آن‌ها با یکدیگر متفاوت است. پس امکان اتصال روی هم را ندارند. در نهایت تصمیم با شماست که پنجره دوجداره کشویی بهتره یا لولایی؟

کلام پایانی

با توجه به مواردی که توضیح دادیم باید فهمیده باشید که پنجره دوجداره کشویی بهتره یا لولایی. پس بهتر است که با توجه به نوع کاربرد و استفاده‌ای که قرار است از این پنجره‌ها کنید، گزینه‌ی مناسبی را برای خرید پنجره دوجداره انتخاب کنید.
به این نوشته امتیاز دهید !