خرید درب و پنجره دو جداره
یکی از سوالاتی که هموارهذهن برخی از افراد را به خود مشغول کرده است، چگونگی تبدیل پنجره دوجداره لولایی به کشویی است. اما آیا این کار امکان پذیر است؟ و یا چه دلیل برای این کار داریم؟ پنجره‌های دوجداره لولایی و کشویی یکی از پرکاربردترین نوع از پنجره‌های دوجداره هستند که امروزه بسیار رایج شده‌اند. سیوان لند در این مقاله قصد دارد تا به این سوال شما به طور کامل پاسخ دهد.

آیا تبدیل پنجره دوجداره لولایی به کشویی امکان پذیر است؟

تبدیل پنجره دوجداره لولایی و کشویی
تبدیل پنجره دوجداره لولایی و کشویی
اگر بخواهیم مستقیم به سراغ پاسخ این سوال برویم، باید بگوییم که خیر این کار عملا قابل انجام نیست. پنجره‌های لولایی به هیچ وجه قابل تبدیل به پنجره‌های کشویی نیستند. زیرا ساختار و نوع پروفیل این دو پنجره با یکدیگر متفاوت است. اگر قصد تبدیل پنجره‌هایی لولایی خود به کشویی را دارید، تنها راه برای شما تعویض آن‌ها است و نمی‌توانید صرفا لنگه‌های یک پنجره را باز کرده و به کشویی تبدیل کنید.

چرا تبدیل پنجره دوجداره لولایی به کشویی امکان پذیر نیست؟

یراق آلات منحصر به فرد

همانطور که در مقالات گذشته گفتیم، پنجره‌های دوجداره دارای مدل‌های گوناگونی می‌باشد که هرکدام از آن‌ها از ابزارها، یراق آلات و تجهیزات مختلف و منحصر به فردی استفاده می ‌کنند. به عنوان مثال، پروفیل‌های به کار رفته در درب و پنجره‌های دوجداره از آلومینیوم، UPVC، PVC، ورق گالوانیزه و … ساخته می‌شوند که هرکدام از آن‌ها دارای ویژگی‌های خاص خود بوده و از یراق آلات منحصر به فردی استفاده می‌کنند. پروفیل‌ها و یراق آلاتی که در پنجره دوجداره لولایی به کار می‌رود، کاملا با پنجره‌های کشویی تفاوت دارد. به همین دلیل است که نمی‌توان آن‌ها را به یکدیگر تبدیل کرد. تنها می‌توان آن‌ها را به طور کامل تعویض کرد. پروفیل‌های استفاده شده در هر دو پنجره شبیه به یکدیگر است اما پروفیل‌ها در پنجره‌های لولایی از نظر شکل هندسی، متعلقات و … با پنجره‌ی کشویی تفاوت دارد.

ضخامت و ابعاد شیشه

این باور که می‌توان شیشه‌های دوجداره‌ای که برای پنجره‌ی لولایی استفاده می‌شود را برای پنجره‌های کشویی نیز استفاده کرد، کاملا اشتباه است. حتی اگر عرض و ارتفاع پنجره‌ها یکسان باشد. علاوه بر این اتصال گوشه‌ی پنجره‌ها و کنج آن‌ها، کاری است که به صورت انحصاری روی هرکدام از پنجره‌ها در کارخانه انجام می‌گیرد. شما بایستی پس از تبدیل پنجره دوجداره لولایی به کشویی، اقدام به خرید شیشه دوجداره برای آن کنید.

 نوع لاستیک درزبندی

لاستیک‌هایی که برای درزگیری پنجره دوجداره استفاده می‌شود با دیگری تفاوت دارد. زیرا مکانیزم باز و بسته شدن آن‌ها با هم تفاوت دارد. این مکانیزم در پنجره‌های کشویی به این صورت است که روی یک محور افقی حرکت می‌کند و به همین دلیل است که لاستیک درزبندی آن کاملا متفاوت از لولایی خواهد بود. انتخاب لاستیک درزبندی مرغوب و باکیفیت علاوه بر جلوگیری از نفوذ گرما و سرما به درون خانه، می‌تواند از ورود گرد و غبار نیز جلوگیری کند. افرادی که در شهرهای بزرگ مانند تهران زندگی می‌کنند باید از لاستیک‌های درزبندی برای پنجره‌های خود استفاده کنند. اگر بخواهیم عایق بندی و درزبندی این دو پنجره را با یکدیر مقایسه کنیم باید بگوییم که در پنجره‌های لولایی، از لاستیکی به نام EPDM استفاده می‌کنند. این لاستیک‌ها در هنگام بستن پنجره کاملا به یکدیگر فشرده شده و از نظر عایق بندی فوق العاده هستند. اما پنجره‌های کشویی از آنجایی که هیچ فشردگی در لاستیک‌های درزبندی ایجاد نمی‌کنند، نمی‌توان انتظار عایق بندی مناسبی را از آن‌ها داشت. علاوه بر این در برخی از پنجره‌های کشویی هیچ دستگیره‌ای تعبیه نشده و باز و بسته کردن آن برای برخی از افراد دشوار است. اگر به دنبال پنجره‌های کشویی هستید که عایق بندی کاملی دارند، بهتر است که به سراغ نوع فولکس واگنی بروید.

چرا برخی از افراد تمایل به تبدیل پنجره دوجداره لولایی به کشویی دارند؟

پنجره دوجداره لولایی
پنجره دوجداره لولایی
می‌توان گفت که اکثر افرادی که به دنبال تبدیل پنجره دوجداره لولایی به کشویی هستند به دلیل کمبود فضا و کمتر اشغال کردن فضا در مدل‌های کشویی، تصمیم به چنین کاری می‌گیرند. همانطور که می‌دانید پنجره‌های لولایی در هنگام باز شدن بخشی از فضای خانه را می‌گیرد اما در مدل‌های کشویی اینگونه نیست. به همین دلیل این که بیشتر افراد به دنبال تبدیل پنجره دوجداره لولایی به کشویی هستند.

مقایسه‌ی پنجره لولایی و کشویی

در این بخش می‌خواهیم بدانیم که پنجره دوجداره کشویی بهتره یا لولایی؟ اگر بخواهیم از لحاظ قیمت آن‌ها را با یکدیگر مقایسه کنیم باید بگوییم که قیمت پنجره دوجداره کشویی از لولایی بیشتر است. اما از نظر عملکرد می‌توان گفت که پنجره‌های لولایی به مراتب بهتر از کشویی هستند. در بخش قبل گفتیم که پنجره‌های کشویی روی یک محور افقی باز و بسته می‌شوند و این موضوع می‌تواند سبب ایجاد اصطکاک بین فریم لنگه‌ها شده و به مرور زمان از عمر این پنجره بکاهد. اما در پنجره‌های لولایی اینگونه نیست و همین سبب شده تا ساختار آن‌ها با هم متفاوت باشد و امکان تبدیل پنجره دوجداره لولایی به کشویی وجود نداشته باشد. علاوه بر این عایق بندی در پنجره‌های لولایی بهتر جوابگو است و از کیفیت بالاتری برخوردار می‌باشد. پنجره‌های لولایی جزء پرکاربردترین نوع پنجره‌ها در منازل است و اغلب افراد آن‌ها را به سایر پنجره‌ها ترجیح می‌دهند. از آنجایی که برای باز و بسته کردن این پنجره به فضای بیشتری نیاز دارید، باید خانه‌ی شما حریم و فضای کافی را داشته باشد. اما اگر در خانه‌ای زندگی می‌کنید که از متراژ پایینی برخوردار است، بهتر است که از گنجره‌های کشویی استفاده کنید.

تبدیل پنجره دوجداره لولایی به کشویی چه مزایا و معایبی دارد؟

برای اینکه بدانیم این کار درست است یا نه، دلایل زیادی را نقل کردیم اما بهتر است در این بخش درمورد مزایا و معایب پنجره‌های کشویی صحبت کنیم و شما خودتان تشخیص دهید که آیا استفاده از آن‌ها صحیح است یا نه؟

مزایا و معایب پنجره دوجداره کشویی

پنجره دوجداره کشویی
پنجره دوجداره کشویی

مزایا

  • در هنگام باز شدن فضای زیادی را اشغال نمی‌کند.
  • برای مدیریت فضای آشپزخانه می‌توانید از آن استفاده کنید مخصوصا پنجره‌هایی که در مقابل سینک ظرفشویی هستند.
  • عدم نیاز به عایق 100 درصدی در آشپزخانه

معایب

  • عایق نبودن و میزان عایقی آن حداکثر تا 70%
  • نظافت سخت، از آنجایی که پنجره‌های کشویی همواره بخشی از شیشه‌ی لنگه‌ی بازشو در هنگام نظافت از دسترس دور می‌باشد، قابل تمیز کردن نیست.
  • این پنجره‌ها همانند پنجره‌های قدیمی به راحتی قابل نصب نیست و به تکنسین برای نصب نیاز دارد.

بهترین برند برای تبدیل پنجره دوجداره لولایی به کشویی

اگر قصد تبدیل پنجره دوجداره لولایی به کشویی را دارید بهتر است که به سراغ شرکت‌هایی بروید که در این زمینه تخصص دارند و سابقه‌ی بالایی دارند. این سابقه سبب می‌شود تا بهتر بتوانید به آن اعتماد کنید. علاوه بر این کیفیت را نیز در نظر بگیرید. انتخاب یک پنرجهی خوب سبب می‌شود تا بتوانید برای مدت‌ها از آن استفاده کنید بدون اینکه مشکلی برای آن به وجود بیاید.

کلام پایانی

تبدیل پنجره دوجداره لولایی به کشویی به دلایل مختلفی که گفتیم، امکان پذیر نیست و درصورت اینکه تصمیم جدی برای این کار دارید، بایستی پنجره را به طور کامل تعویض کنید. در این صورت از عایق بودن پنجره‌ی خود نیز مطمئن خواهید شد. البته این کار را به متخصصین و افراد مجرب بسپارید زیرا کار هرکسی نیست و ممکن است عایق بندی پنجره‌ی شما با مشکل مواجه شود.
به این نوشته امتیاز دهید !