آشنایی با نمای سیمان سفید تگری + روش اجرا، مزایا و معایب و هزینه اجرای آن


قیمت سیمان

نمای سیمان سفید تگری یکی از گزینه‌ها برای اجرای نمای خارجی ساختمان است. با این که نمای سیمان تگری به زیبایی و ظرافت انواع دیگر نمای سیمان سفید نیست و امروزه هم طرفداران کمتری دارد، اما چون به صورت پاششی اجرا می‌شود، سرعت اجرای آن بالا است و هم‌چنین عایق خوبی در برابر نفوذ حشرات به ساختمان‌های به خصوص قدیمی است.

نمای سیمان سفید تگری

در اجرای نمای سیمان تگری هم می‌توان از سیمان سفید استفاده کرد و هم از سیمان خاکستری؛ که چون زیبایی سیمان سفید بیشتر است، معمولا از آن استفاده می‌شود. برای اجرای نمای سیمان سفید تگری از سیمان سفید، پودر سنگ و خاک سنگ استفاده می‌شود و آن‌ها را با دستگاه تگری پاش سیمان، به راحتی و با سرعت بالا روی دیوار می‌پاشند. ضخامت این لایه‌های اجرای شده‌ی سیمان تگری حدود 2 سانتی‌متر است.
در ملات سیمان تگری از مصالح درشت دانه استفاده می‌شود. در صورت استفاده از مصالح با دانه‌های ریز، نوع دیگر نما به نام نمای ماهوتی خواهیم داشت. نمای سیمان سفید تگری مقاومت بسیار خوبی در برابر عوامل محیطی خواهد داشت و برای بیشتر شرایط آب و هوایی مناسب است و علیرغم این که شاید امروزه طرفداران کمتری داشته باشد، گزینه خوبی برای اجرای نما است.

نمای سیمان سفید تگری
نمای سیمان سفید تگری

طرز تهیه سیمان تگری

برای تهیه ملات سیمان تگری باید سیمان سفید را با پودر سنگ سفید مخلوط کنید. به این ترتیب که به ازای هر 3 پیمانه پودر سنگ، یک پیمانه سیمان سفید اضافه می‌کنید. با توجه به نوع دستگاه تگری پاش خود یا پودر و آب را درون دستگاه می‌ریزید تا ملات در خود دستگاه آماده شود و یا به صورت دستی به مخلوط پودرها آب اضافه می‌کنید تا به صورت ملات در بیاید و آن را در دستگاه تگری پاش می‌ریزید. سیمان ساوه یکی از سیمان سفیدهای باکیفیت کشور است که می‌توانید برای اجرای نمای تگری از آن استفاده کنید.

اموزش سیمان سفید تگری

بعد از این که ملات را آماده کردید، نوبت اجرای نما می‌رسد. برای اجرای نمای سیمان سفید تگری باید دو لایه آسترکشی انجام دهید. در لایه اول آسترکشی که ضخامت آن دو سانتی‌متری می‌باشد و بر روی آجر یا بلوک سیمانی اجرا می‌شود، از ملات ماسه سیمان استفاده می‌شود. ضخامت لایه دوم 5 میلی‌متر است و برای اجرای آن از خاک سیمان، پودر سیمان و سیمان استفاده می‌شود و با استفاده از تخته ماله روی لایه قبلی کشیده می‌شود.
به طور کلی ابزاری که برای اجرای نمای سیمان تگری لازم است شامل ماله، کمچه، شمشه، شاقول، ریسمان، استامبولی، سرند چشم بلبلی، سطل، بیل، غربال و دستکش و عینک محافظ است. برای پاشیدن سیمان هم باید از دستگاه تگری پاش سیمان سفید استفاده کرد. دستگاه‌های تگری پاش سیمان که برای اجرای نما استفاده می‌شوند در انواع مختلفی از جمله سیمان پاش پیستونی، سیمان پاش ماردونی، سیمان پاش بادی و سیمان پاش دستی موجود هستند. این دستگاه‌های تگری پاش سیمان سفید در دو مدل مخصوص سقف و مخصوص دیوار هستند.
در اجرای نمای سیمان سفید تگری چون از دستگاه تگری پاش استفاده می‌شود، سرعت اجرای کار بالا است. اما این که چند روز طول بکشد تا نما خشک شود، به شرایط آب و هوایی بستگی دارد. در شرایط آب و هوایی معمولی، دو روز بعد از اجرای نمای سیمان تگری باید با کمپرسور آب یا آب پاش بر روی نما آب پاشید.

مزایای اجرای نمای سیمان سفید تگری

  • سرعت بالای اجرا
  • هزینه کمتر و مقرون به صرفه‌تر از سایر روش‌های اجرای نما
  • اجرای آسان
  • مقاومت بالا در برابر نفوذ حشرات
  • کارایی بالا در مقایسه با هزینه کم

معایب نمای سیمان سفید تگری

  • چون وزن سیمان زیاد است وزن دیوارهای ساختمان هم بالا می‌رود.
  • مقاومت آن در برابر رطوبت پایین است و گزینه مناسبی برای مناطق شرجی حساب نمی‌شود.
  • در برابر گرما و رطوبت عایق ضعیفی است.
  • شرایط آب و هوایی بر مدت زمان خشک شدن آن تاثیر می‌گذارد.

قیمت نمای سیمان تگری

نمای سیمان سفید تگری
نمای سیمان سفید تگری

با این که هزینه اجرای نمای سیمان سفید تگری به صرفه است، اما ریال دقیق آن به عوامل مختلفی بستگی دارد. از جمله عوامل موثر بر قیمت نمای سیمان تگری می‌توان به متراژ تحت کار مورد نظر، قیمت سیمان سفید مورد استفاده، نوع دستگاه سیمان پاش، هزینه دستمزد کارگر و مکان ساختمان مورد نظر اشاره کرد.

جمع بندی

نمای سیمان سفید تگری یکی از روشهای اجرای نمای بیرونی ساختمان است. این نما ظاهری زیر دارد و امروزه شاید کمتر از آن استفاده بشود. اما برای بخشیدن ظاهری مدرن به آن، می‌توان در کنار نمای سیمان تگری از متریال‌های دیگر نما هم کمک گرفت. برای اجرای سیمان تگری سفید از دستگاه‌های سیمان پاش استفاده می‌شود و برای همین هم اجرای آن آسان است و با سرعت انجام می‌شود.
البته این نما به طور مستقیم روی دیوار اجرا نمی‌شود و باید ابتدا دیوار را آسترکشی کرد. از مزایای نمای سیمان سفید تگری می‌توان به سرعت اجرا، قیمت مناسب، سهولت اجرا و مقاومت در برابر نفوذ حشرات اشاره کرد. اما در مقابل این نما برای مکان‌های مرطوب مناسب نیست و عایق خوبی هم در برابر گرما و رطوبت به شمار نمی‌رود.

2.9/5 - (88 امتیاز)

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *