نمای ترکیبی سنگ و آجر | ویژگی‌ها و چگونگی اجرای آن


خرید آجر

در طراحی نمای خارجی ساختمان، استفاده از نمای ترکیبی سنگ و آجر به عنوان یکی از ترکیبات فوق العاده جذاب و خیره کننده شناخته می‌شود. نماهای ترکیبی، ساختمان را خاص و متفاوت نشان می‌دهد و هزینه‌ی تمام شده‌ی این نما بسیار مقرون به صرفه خواهد بود. نمای ترکیبی سنگ و آجر در دسته‌ی نماهای مدرن قرار می‌گیرد که امروزه در ساخت و اجرای بسیاری از ساختمان‌های مسکونی، اداری و تجاری مشاهده می‌شود.
با توجه به تنوع رنگ در آجرهای نسوز نما، ترکیب آن با سنگ نما به شدت زیبا خواهد شد. سیوان لند در این مقاله قصد دارد به بررسی نمای ترکیبی سنگ و آجر نسوز نما بپردازد. پس در ادامه با ما باشید تا بیشتر با این نما آشنا شوید.

نمای ترکیبی چیست؟

نمای ترکیبی
نمای ترکیبی

اگر در نمای ساختمان از چند نوع متریال استفاده شود ( مانند سنگ، چوب، شیشه، آجر، بتن و … ) به آن نمای ترکیبی می‌گویند. دلیل استفاده از نمای ترکیبی می‌تواند موارد متعددی را شامل شود، اما مهم ترین علت آن، زیبا تر شدن و جذاب شدن نمای ساختمان است. نمای ترکیبی سنگ و آجر یکی از این ترکیب‌ها است که امروزه بسیار مورد توجه قرار می‌گیرد.
انتخاب نوع سنگ یا آجر مورد استفاده در این سبک، کاملا سلیقه‌ای است. از سنگ‌های مرمریت به دلیل عدم مقاومت در برابر نور خورشید، سنگ گرانیت به دلیل وزن بالا و سنگ‌های مرمر به دلیل قیمت بالای آن‌ها در این نما زیاد استفاده نمی‌شود. تنها سنگی که کاربرد فراوانی در این نماها دارد، سنگ نما تراورتن می‌باشد.

از کدام سنگ و آجر استفاده کنیم؟

ترکیب سنگ سفید با آجر نمای قرمز

در این موارد، اغلب سنگ‌های سفید از نوع تراورتن می‌باشد. در مقابل می‌توان از آجر نمای قرمز و طرح‌های انگلیسی استفاده کرد. ترکیب این دو مورد معمولا مورد پسند کارفرماها می‌باشد. علاوه بر این می‌توانید در این ترکیب از آجر نسوز مشکی و یا سنگ نمای سیاه نیز در قاب پنجره‌ها و طبقات پایین استفاده کنید.

سنگ کرم با آجر نمای شاموتی

در این سبک از نما، بیشتر از رنگ‌های کرم و یا مایل به کرم مانند سنگ‌های دره بخاری، سنگ حاجی آباد و سنگ‌های |آتش کوه استفاده می‌شود. به کارگیری سنگ‌های شاموتی پرتقالی رنگ با این سنگ‌های کرم، ترکیب بسیار زیبایی را خلق می‌کند.
این سبک نیز از مدل‌های پر طرفدار برای نما می‌باشد. البته از سنگ‌های روشن و سفید نیز می‌توانید برای ترکیب با آجرهای نسوز شاموتی استفاده کنید.

سنگ شکلاتی با آجر نما سفید

این سبک نیز ترکیب رنگی جذابی را تشکیل می‌دهد. استفاده از سنگ شکلاتی یزد و کاشان در کنار آجرهای سفید نسوز، به ایجاد نمای زیبا، شیک و ساده کمک فراوانی می‌کند.
نمای ترکیبی سنگ و آجر نسوز

نمای ترکیبی سنگ و آجر
نمای ترکیبی سنگ و آجر

اخیرا در برخی از کتیبه‌های نمای سنگ رومی، از آجر نسوز نما یا همان آجرهای قزاقی استفاده می‌کنند. استفاده از این آجر سبب کاهش هزینه‌ها و زیبا تر شدن نمای ساختمان خواهد شد.

روش‌های ترکیب سنگ با آجر

بنا به طرح‌های معماری ساختمان، می‌توان سبک‌های کلاسیک، مدرن و ترکیب نمای کلاسیک با رومی و … را پیاده سازی کرد. همانطور که گفته شد، ترکیب نماها به دلیل جلوه‌ی بیشتر و زیبایی ساختمان اجرا می‌شوند که نمای ترکیب سنگ و آجر یکی از انواع ترکیب‌های آن است. شاید این سوال برایتان پیش بیاید که چگونه می‌توان این دو مصالح را با هم ترکیب کرد؟ در ادامه به بررسی آن خواهیم پرداخت.

استفاده از سنگ و آجر در برجستگی‌ها

این سبک که یکی از پر طرفدار ترین نمای ترکیبی سنگ و آجر است که سطحی صاف و یکدست دارد و معمولا برجستگی‌ها را با یکی از دو متریال سنگ و آجر، و فرو رفتگی‌ها را نیز با متریال دیگری نماکاری می‌کنند. این نوع نما به دلیل قابلیت ایجاد تنوع بسیار بالا برای معماران و ایجاد نماهای خاص از کاربرد ترین مدل‌ها است.

استفاده از تضاد در قاب پنجره‌ها

در ساختمان‌هایی که اغلب مصالح به کار رفته در آن سنگ و آجر است، می‌توان قاب پنجره را با مصالح مخالف آن، قالب بندی کرد. زیرا این کار تضاد جالبی را به وجود می‌آورد که می‌تواند زیبایی نما را افزایش دهد.

آجر مشبک با سنگ نما

به کار گیری آجر مشبک نیز در نمای ترکیبی سنگ و آجر بسیار رایج است. در این روش قسمتی از نما را با استفاده از آجر مشبک، نماکاری می‌کنند. بخش‌های توخالی قسمت آجری در ترکیب با سنگ، زیبایی نما را دو چندان می‌کند.

ترکیب آجر و سنگ به شکل نامنظم

نمای سنگ و آجر نا منظم
نمای سنگ و آجر نا منظم

در این مدل، آجر و سنگ به گونه‌ای استفاده می‌شوند که عدم تقارن و منظمی آن‌ها، حس تازگی و زیبایی را در نما ایجاد می‌کنند. اجرای اینگونه نماها به طراحان ماهری نیاز دارد.

مزایا و معایب نمای ترکیبی سنگ و آجر

مزایا

  • کاهش هزینه‌ها با نمای سنگ و آجر. به عنوان مثال قیمت سنگ نما از آجر نما بیشتر و گران تر است و یا چوب ترموود از آجر طرح چوب، قیمت بیشتری دارد. اما کار کردن با آجر نما می‌تواند هزینه‌ها را کاهش دهد.
  • افزایش سرعت نصب و اجرای نمای ترکیبی سنگ و آجر. استفاده از دو اکیپ نصب متریال نمای ساختمان، سبب افزایشسرعت اجرا و نصب نما خواهد شد.
  • زیبایی و حرفه‌ای تر بودن نماهای ترکیبی نسبت به سایر نماها
  • سازگاری با انواع شرایط آب و هوایی و مخصوصا هواهای سرد
  • عایق حرارتی مناسب
  • طراحی و ایجاد نمای جدید و خلاقانه

معایب

  • خرید متریال‌های گوناگون برای اجرای آجر و سنگ
  • خارج کردن نما از حالت مینیمال
  • نیاز به دو نصاب مختلف و افزایش هزینه‌ی اجرا

دلایل اجرای نمای ترکیبی سنگ و آجر

از مزایای ظاهری این دو مصالح می‌توان به تنوع بالا، ایجاد نماهای خاصدر سبک‌های مدرن، کلاسیک و سنتی اشاره کرد. در مقابل اگر بخواهیم به مزایای غیر ظاهری آن‌ها اشاره کنیم باید بگوییم که سنگ از دسته مصالح سرد محسوب می‌شود که در برابر صدا و حرارت عایق خوبی به شمار نمی‌رود. به جای آن در برابر نفوذ آب و رطوبت مقاوم است.
برخلاف سنگ‌ها، آجر در برابر حرارت و صدا عایق بسیار خوبی به شمار می‌رود اما عیب این مصالح این است که آب را به خود جذب می‌کنند. ویژگی‌های این دو مصالح به گونه‌ای مکمل یکدیگر است که می‌تواند تعادل مناسبی ایجاد کند. زیرا آجر ماده‌ای گرم و سنگ ماده‌ای سرد است.

کاربرد انواع سنگ‌ها در نمای ترکیبی سنگ و آجر

انواع سنگ نما کاربرد سنگ نما
سنگ تراورتن نمای بیرونی ساختمان
سنگ مرمریت نمای بیرونی و داخلی ساختمان
سنگ مرمر نمای بیرونی و داخلی ساختمان
سنگ گرانیت نمای بیرونی ساختمان
سنگ لایم استون نمای بیرونی و داخلی ساختمان
سنگ چینی نمای داخلی ساختمان

کلام پایانی

امروزه یکی از نماهای محبوب در بین عموم مردم، نمای ترکیبی سنگ و آجر است که در آن‌ها از دو یا چند مصالح استفاده شده. این کار سبب می‌شود تا نما جلوه‌ی بیشتری داشته باشد و زیبایی خود را بیشتر نمایان کند. همانطور که در مطالب بالا گفته شد، این سبک از نما دارای تعدادی مزایا و معایب است، اما معایب آن باعث نشده که از این نما استفاده شود. در برآورد هزینه‌های این نما، قیمت هر متر مربع سنگ نما حائز اهمیت است. البته عوامل متعدد دیگری نیز مانند قیمت آجر و متریال‌های مورد استفاده در آن، در تعیین قیمت نهایی این نما دخالت دارد.

5/5 - (1 امتیاز)

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *