نحوه تهیه نقشه کابین آسانسور و اصطلاحات خواندن نقشه

یکی از مراحل مهم برای ساخت کابین آسانسور، طراحی و تهیه نقشه کابین آسانسور هست. برای طراحی نقشه کابین برای آسانسور هم می‌توان از نرم افزار اتوکد و سپس سه بعدی سازی نقشه استفاده کرد و هم می‌توان با استفاده از نرم‌افزارهای مخصوص نقشه کابین آسانسور مثل لفت دیزاینر (Liftdesigner) استفاده کرد.

نقشه کابین آسانسور

نقشه کابین آسانسور

در طراحی نقشه کابین آسانسور باید به موارد متعددی دقت کرد. که از مهم‌ترین آن‌ها می‌توان به ابعاد کابین آسانسور، نقشه چاه آسانسور، ابعاد درب آسانسور و نوع آن، متریال مورد استفاده و … را می‌توان نام برد. 

از موارد نام برده شده، ابعاد کابین را با توجه به ظرفیت کابین آسانسور و به کمک جدولی که برای این کار بر اساس استانداردها تدوین شده است، تعیین می‌کنند. نقشه چاه آسانسور هم طبق پلان ساختمان و فضایی که برای آسانسور در نظر گرفته شده تهیه می‌شود. البته ابعاد کابین آسانسور به ابعاد چاه هم بستگی دارد و باید به گونه‌ای تنظیم شود که کابین به راحتی در چاه قرار گرفته و بتواند بدون برخورد با دیواره چاه حرکت کند و هم‌چنین برای متعلقات کابین و آسانسور هم جای کافی وجود داشته باشد.

برای تهیه نقشه کابین آسانسور بهتر است برای سهولت کار از نرم افزارهای مخصوص طراحی نقشه کابین و یا در کل نرم افزارهای طراحی نقشه آسانسور استفاده کرد. دو روش معمول برای تهیه نقشه کابین آسانسورها یا نقشه کشی با اتوکد و تبدیل آن به سه بعدی است و یا استفاده از نرم افزار لیفت دیزاینر.

نقشه کابین آسانسور با نرم افزار لیفت دیزاینر

از نرم افزار لیفت دیزاینر به طور کلی برای تهیه نقشه آسانسور استفاده می‌شود. با این نرم افزار می‌توان نقشه انواع آسانسور هیدرولیکی و کششی را به صورت دو بعد و سه بعدی طراحی کرد. و حتی می‌توان نحوه نصب قطعات و تجهیزات آسانسور را به کمک این نرم افزار تعریف کرد.

از دیگر ویژگی‌های نرم افزار لیفت دیزاینر، قسمت کابین دیزاینر (Cabin Designer) است. با استفاده از کابین دیزاینر می‌توان نقشه کابین آسانسور شامل ابعاد آن را طراحی کرد. و هم‌چنین می‌توان مساحت کابین آسانسور را برای تهیه نقشه کابین آسانسور، توسط کابین دیزاینر محاسبه کرد.

امکانات کابین دیزاینر برای تهیه نقشه کابین آسانسور

  • طراحی دقیق نقشه کابین آسانسور با توجه به ابعاد چاهک
  • امکان اضافه یا حذف کردن برخی اجزای کابین آسانسور
  • محاسبه فضای مورد نیاز برای تجهیزاتی که در اطراف کابین آسانسور قرار می‌گیرند.
  • امکان تهیه نقشه کابین آسانسور با دو درب ورودی
  • تهیه نقشه خودکار کابین آسانسور با اطلاعات ورودی
  • تهیه نقشه سه بعدی و دو بعدی کابین آسانسور
  • انتخاب درب کابین آسانسور
  • اندازه گیری یوک کابین آسانسور

نقشه کابین آسانسور با اتوکد

نقشه کشی کابین آسانسور

برای تهیه نقشه کابین آسانسور می‌توان از اتوکد هم استفاده کرد. که در این صورت با در نظر داشته ابعاد چاه و چاهک آسانسور و با توجه به ظرفیت آسانسور، ابعاد کابین را مشخص می‌کنیم. با در دست داشتن ابعاد، می‌توان نقشه کابین آسانسور را طبق ضوابط و استانداردهای موجود طراحی کرد.

بعد از این که نقشه اولیه کابین آسانسور در اتوکد طراحی شد، نقشه سه بعدی آن هم تهیه می‌شود تا دید بهتری از کابین آسانسور را به نمایش بگذارد و در صورت لزوم تغییراتی بر روی آن اعمال شود. با اتوکد می‌توان یک کابین آسانسور لوکس طراحی کرد. و بعد از آماده شدن نقشه آسانسور با اتوکد و فرم سه بعدی آن، می‌توان شروع به ساخت کابین کرد.

اصطلاحات نقشه کابین آسانسور

در نقشه کابین آسانسور ممکن است با یک سری اصطلاحات روبه رو شوید که بهتر است برای نقشه خوانی راحت‌تر با این اصطلاحات آشنا شوید.

 

معادل فارسی اصطلاح
کادر وزنه تعادل آسانسور CTW (COUNTERWEIGHT)
کابین یا اتاقک آسانسور CAR
ضربه گیر آسانسور BUFFER
چاله آسانسور SHAFT
اندازه دهانه کادر ریل وزنه DBG (DISTANCE BETWEEN GUARDRAILS)
اندازه دهانه ریل کابین BG (BETWEEN GUARDRAILS)
عرض درب DW (DOOR WIDTH)
عرض کابین CW (CAR WIDTH)
عمق کابین CD (CAR DEPTH)
ارتفاع کابین CH (CAR HEIGHT)
عرض چاه SW (SHAFT WIDTH)
ارتفاع چاه SH (SHAFT HEIGHT)
عمق چاه SD (SHAFT DEPTH)
فاصله سیم بکسل کابین تا سیم بکسل کادر وزنه RBD (ROPE DISTANCE AT CAR AND CWT)
عمق بیرونی کابین PLD (PLATFORM DEPTH)
عرض بیرونی کابین PLW (PLATFORM WIDTH)
فاصله بین کف اولین توقف تا کف آخرین توقف TRAVEL
چاهک PIT
اورهد OH (Overhead)

جمع بندی

تهیه نقشه کابین برای آسانسورها از مراحل مهم قبل از ساخت کابین است. در طراحی نقشه کابین آسانسور باید موارد متععدی را مد نظر داشت. از قبیل، ابعاد چاه آسانسور، ظرفیت آسانسور، نوع سیستم نیرو محرکه آسانسور، متعلقات آسانسور و فضایی که در چاه اشغال می‌کنند و متریال مورد استفاده برای ساخت کابین.

در هنگام طراحی پلان راه پله و آسانسور، محل قرارگیری آسانسور در ساختمان و هم‌چنین فصای مورد نیاز برای آن مشخص می‌شود. با توجه به میزان تردد در ساختمان، ظرفیت مورد نیاز برای کابین تخمین زده می‌شود. سپس با توجه به ابعادی که برای چاه در نظر گرفته شده و ظرفیت کابین مد نظر، و هم‌چنین با توجه به نوع آسانسور که کششی است یا هیدرولیک و فضایی که وزنه تعادل یا جک هیدرولیک و دیگر متعلقات در چاه اشغال می‌کنند، می‌توان ابعاد کابین آسانسور را به دست آورد. که در نهایت با در دست داشتن تمامی این اطلاعات می‌توان نقشه کابین را ترسیم کرد.

به این نوشته امتیاز دهید !

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *