نحوه استفاده از چسب بلوک چگونه است + 0 تا 100 نکات آن


قیمت چسب ساختمانی

نحوه استفاده از چسب بلوک بسیار ساده است. اما همانند سایر ملات‌های ساختمانی، استفاده از چسب بلوک هم مراحل و نکات خود را دارد که رعایت نکردن آن‌ها منجر به نتایج نامطلوب خواهد شد. از همین رو نیز ما در این مقاله سعی داریم به نحوه استفاده از چسب بلوک و دیوار چینی با چسب و بلوک بپردازیم و نکات مربوط به آن را بررسی کنیم.

نحوه استفاده از چسب بلوک

با فرض این که سطح زیر کار را از پیش آماده کرده‌اید و بلوک‌های شما نیز عاری از هرگونه آلودگی هستند، به بررسی نحوه استفاده از چسب بلوک می‌پردازیم. برای شروع به استفاده از چسب بلوک، ابتدا نیاز است که چسب بلوک را آماده کنید. چسب‌های بلوک به صورت پودری هستند و معمولا در کیسه‌های 25 کیلوگرمی عرضه می‌شوند. به طور معمول هر کیسه 25 کیلویی چسب بلوک به 7 لیتر آب احتیاج داد و حاصل مخلوط کردن آن‌ها 16 لیتر ملات می‌شود.

برای استفاده از چسب بلوک، هر کیسه 25 کیلویی آن را با 7 لیتر آب مخلوط کنید.
نحوه استفاده از چسب بلوک

برای آماده کردن چسب، حدود یک چهارم پودر آن را داخل ظرف ملات خود بریزید و به آن آب اضافه کنید. چسب را به خوبی به هم بزنید تا یک ملات خمیری یکدست به‌دست بیاید. بعد از آن 5 دقیقه به چسب فرصت بدهید تا به اصطلاح قوام بیاید. بعد از آن چسب را یکبار دیگر هم بزنید و ببینید که سفت یا شل نباشد. اگر ملات چسب سفت بود که به آن آب اضافه کنید و اگر شل بود مقدار دیگری پودر. در نهایت قوام ملات چسب شما باید مثل ملات سیمانی باشد.
قدم دوم از استفاده از چسب بلوک، چیدن بلوک‌ها به وسیله‌ی آن می‌باشد. روی سطح زمین یک لایه نازک از چسب بلوک بکشید، روی آن را شیار بیندازید و ردیف اول بلوک‌ها را بچینید. کناره‌ی بلوک‌ها را هم لایه نازکی از چسب بکشید تا بلوک‌های کنار هم نیز به هم بچسبند. برای این که ردیف بلوک‌ها صاف و در یک راستا باشند، باید از ریسمان بنایی یا تراز لیزری استفاده کنید.
ردیف اول که تمام شد، روی آن را یک لایه 2 تا 3 میلی‌متر ملات بکشید و ردیف بعدی را روی آن بچینید. همانند دیوار چینی با آجر، برای دیوار چینی با بلوک و چسب هم باید ردیف‌های زوج را با بلوک نیمه شروع کرد تا بند هر ردیف در وسط بلوک ردیف قبلی خود بیفتد. هم‌چنین بهتر است ابتدا بلوک‌های کناره‌ها را بچینید و بعد به سمت وسط پیش بیایید. توجه کنید که هیچ کدام از وجه‌های بلوک که در مجاورت بلوک‌های دیگر قرار می گیرد بدون چسب نماند.
دیوار چینی با بلوک و چسب که تمام شد، کل سطح دیوار را با آب خیس کنید. این کار به چسبیدن بهتر ملات و بلوک به هم کمک می‌کند. پس سعی کنید هیچ قسمتی از دیوار خشک نماند. اگر از پودر چسب چیزی اضافه آمده، می‌توانید آن را بسته‌بندی کرده و در جایی خشک و دور از نور آفتاب انبار کنید. اگر از ملات چسب چیزی اضافه آمده که از آماده کردن آن بیش از دو ساعت می‌گذرد و یا قصد استفاده از آن را ندارید، آن را به روش اصولی دور بریزید.

نکات مهم در استفاده از چسب بلوک

نکات مهم در استفاده از چسب بلوک
نکات مهم در استفاده از چسب بلوک
  • بعد از مخلوط کردن چسب با آب و درست کردن ملات چسب بلوک، تنها دو ساعت برای استفاده از آن فرصت دارید. چسب بلوک بعد از دو ساعت کارایی خود را از دست داده دیگر چسبندگی و استحکام لازم را ندارد. پس نکته‌ای که در استفاده از چسب بلوک باید به آن دقت کنید این است که در هر مرحله تنها به مقداری چسب آماده کنید که بتوانید آن را ظرف دو ساعت مصرف کنید.
  • چسبی که بیش از دو ساعت از آماده شدن آن گذشته و در شرف خشک شدن است را نباید با اضافه کردن آب به آن سعی در روان کردنش بکنید. چون جدا از این که این چسب در حال از دست دادن خاصیت خود است، اضافه کردن آب به آن این روند را تشدید می‌کند.
  • دمای محیطی که چسب را در آن ترکیب و استفاده می‌کنید، باید چیزی بین 15 تا 40 درجه سانتی‌گراد باشد. ترکیب کردن چسب در دمایی کمتر یا بیشتر از بازه‌ی عنوان شده باعث می‌شود چسب عملکرد مناسبی نداشته باشد. در مواقعی که دمای هوا پایین است، می‌توان با استفاده از آب گرم برای ساخت ملات چسب، این پایین بودن دما را جبران کرد.
  • برای استفاده از چسب بلوک، نباید بیش از یک سال از تاریخ تولید آن گذشته باشد. به عبارت دیگر تاریخ مصرف آن‌ها تا یک سال پس از تولید است. آن هم به شرطی که کیسه‌های چسب در شرایط مناسب و به دور از رطوبت انبار شده باشند.
  • در هنگام استفاده از چسب بلوک هبلکس باید ماله‌ی شیاردار به‌کار برد. در حقیقت انتخاب نوع درست ماله در هنگام دیوار چینی با بلوک و چسب از اهمیت بالایی برخوردار می‌باشد. چرا که این امر بر چسبیدن و درگیر شدن چسب و بلوک با هم تاثیر می‌گذارد.
  • چسب‌های بلوک در حالت معمولی برای کسی که از آن استفاده می‌کند خطری ندارد. اما اگر در حین استفاده از چسب بلوک مقداری از آن وارد حلق یا چشم شما شد، باید به اورژانس مراجعه کنید. در نتیجه توصیه می‌شود در هنگام کار با چسب بلوک، از وسایل ایمنی به خصوص ماسک استفاده کنید.

کلام آخر

چسب‌های بلوک از مصالح جدید ساختمانی به شمار می‌روند و در حال جایگزین شدن به جای ملات‌های سنتی هستند. البته در مورد بلوک‌های سبک هبلکس به طور کلی نباید از ملات استفاده شود و دیوارچینی با آن‌ها را حتما باید به وسیله چسب مخصوص هبلکس انجام داد. ما در این مقاله سعی کردیم نحوه انجام این کار را به شما آموزش دهیم و تمام نکات مربوطه را بررسی کنیم.
شما می‌توانید برای خرید یا اطلاع از قیمت چسب بلوک به سیوان لند مراجعه کنید. سیوان لند بازار آنلاین صنعت ساختمان است که با هدف تسهیل خرید و فروش مصالح و تجهیزات ساختمانی به وجود آمده و شما می‌توانید تمامی مصالح مورد نیاز خود را به صورت آنلاین از این سایت خریداری کنید و در محل پروژه تحویل بگیرید.

5/5 - (1 امتیاز)

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *