معرفی و بررسی جوشکاری ساختمانی

در رابطه با معرفی و بررسی جوشکاری ساختمانی باید گفت؛ جوشکاران از انواع فرآیندهای جوشکاری در کارگاه یا در محل مورد نظر استفاده می‌کنند . برخی از فرآیندهای شناخته‌شده عبارتند از: جوشکاری قوس الکتریکی، و قوس در زیر آب. هر فرآیند جوشکاری براساس یک نیاز و هدف مجزا عمل می‌کند و توسط جوشکار انجام می‌شود که در آن نوع خاص از جوشکاری تخصص دارد .

در این مقاله که با تحقیق متخصصان حوزه صنعت ساخت و ساز در مجموعه سیوان لند( مرکز تخصصی خرید و فروش آنلاین مصالح و تجهیزات ساختمانی) تنظیم شده است،  به برخی از خدماتی که جوشکاران به صنعت ساخت‌وساز می دهند و مشکلاتی که در این صنعت با جوشکاری قابل رفع است، اشاره کرده ایم لطفا تا پایان با ما همراه باشید.

جوشکاری به چه عملی گفته می‌شود؟

جوشکاری ساختمان
جوشکاری ساختمان

در یک تعریف کلی از جوشکاری می‌توان گفت که فرآیندی است که در آن دو قطعه‌ی فلزی و حتی غیر فلزی به وسیله‌ی گرم کردن محل اتصال و یا ذوب کردن قطعه اتصال، به یکدیگر متصل می‌شوند. در عمل جوشکاری باید به نکات آن توجه کرد زیرا در صورت عدم این کار ممکن است محصول نهایی به شکل مناسبی تولید نشود. گرم و ذوب کردن مواد از روش‌های مختلفی قابل اجرا است و به همین دلیل جوشکاری نیز انواع مختلفی دارد که تفاوت آن‌ها در روش اجرای آن است. این روش‌ها عبارتند از:

  • جوشکاری در حالت جامد
  • جوشکاری مقاومتی
  • جوشکاری با گاز
  • جوشکاری برق
  • انواع متفرقه جوشکاری

جوشکاری در حالت جامد

در این نوع جوشکاری ساختمان خبری از ذوب شدن مواد نیست و مکانیزم آن به این صورت است که با تحت فشار قرار دادن و حرارت مواد ( گاهی بدون حرارت ) دو ماده به هم متصل می‌شوند. فرآیندهای این روش عبارتند از:

  • جوش اصطکاکی
  • جوش نفوذی
  • جوش به کمک امواج فراصوت

جوشکاری مقاومتی

در این فرآیند جریان الکتریکی بالایی، از درون جسم عبور می‌کند و حرارتی به دلیل مقاومت الکتریکی و نیروی وارد شده از سمت سیم‌های مسی تولید می‌شود. با عبور جریانی حدود 1000 الی 10000 آمپر از درون فلز، محفظه‌ی کوچکی از مواد مذاب در محل جوش تشکیل می‌شود. این روش کاربردی، آلودگی بسیار کمی دارد. از طرف دیگر استفاده از این روش بسیار محدود است. از دیگر معایب این روش جوشکاری ساختمانی، بالا بودن هزینه‌ی ابزارآلات لازم آن است. اما شما می‌توانید ابزارآلات مورد نیاز خود را از سیوان لند با قیمتی مناسب تهیه کنید. جهت استعلام قیمت ابزارآلات به این پلتفرم آنلاین مراجعه کنید.

روش‌های جوشکاری مقاومتی عبارتند از:

  • جوش نقطه‌ای
  • درز جوش
  • جوش تکمه‌ای
  • جوش با استفاده از قالب

جوشکاری ساختمانی با گاز

در روش جوشکاری ساختمانی با گاز، از انواع گازهای مختلف مانند اکسیژن، استیلن، پوپان و … استفاده می‌شود. این کار معمولا به وسیله‌ی لیزرهای مخصوص به نام زر گاز کربنی انجام می‌شود. در زمان استفاده از این روش باید دقت کنید که با توجه انرژی بالای پرتوها، ممکن است فلز تخریب شود.

جوشکاری ساختمانی با برق

عملکرد این روش به این صورت است که الکترون‌ها به کمک ولتاژ بالا، شتاب زیادی گرفته و به شکل پرتوهای بسیار باریک به بیرون پرتاب می‌شوند. چگلی بالای انرژی در ناحیه‌ی لتصال، باعث می‌شود تا کیفیت جوش بالا رود. این روش برای ساخت برنه‌ی جنگنده‌ها مورد استفاده قرار می‌گیرد.

کاربردهای جوشکاری

جوشکاری ساختمان
جوشکاری ساختمان
اتصال اتصال مواد مختلف که لزوما هم جنس نبوده یا اینکه دارای پوشش باشند.
بازسازی بازسازی و عیب گیری قطعات ریختگی یا ماشین کاری
بازسازی قطعات فرسوده بازسازی قطعات مورد استفاده در صنایع مختلف
ایجاد مواضع خاص با ویژگی‌های موردنظر ساخت قطعاتی که یک بخش از آن باید خواصی جدا از بقیه‌ی قطعه داشته باشند مانند سوپاپ دود یا دریچه‌ی سدها.

جوشکاری ساختمان چگونه صورت می پذیرد؟

جوشکاری سیستم‌های سازه‌ای و غیر سازه‌ای، یا به عباذت پیگر جوشکاری ساختمانی به این معناست که جوشکار، تیرها، ستون‌ها و… را به هم متصل می کند تا چارچوب ساختاری یک ساختمان شکل گیرد. این اجزا به اندازه‌ای بریده می‌شوند که با یک جرثقیل یا جک قابل حمل باشند و سپس به هم جوش می‌خورند تا از کف، دیوارها و سقف ساختمان حمایت کنند . یک جوشکار می‌تواند مولفه‌های ساختمانی غیر ساختمانی را نیز جوش دهد. این موارد شامل پل‌ها، پل‌های ارتباطی بین اتاق‌ها، تیره‌ای کف، میخ ‌های قاب فولادی، میخ و سایر اجزایی هستند که بیش از حد بزرگ بوده و یا برای طراحی ساختمان بسیار بزرگ می باشند.

جوشکاری سیستم الکتریکی

درجوشکاری سیستم الکتریکی؛ یک جوشکار برای نصب و اتصال با یک لوله فولادی به نام مجرای الکتریکی با توجه به طرح‌های معمار کار می‌کند  و این سیستم الکتریسیته را از منبع برق خارج از ساختمان به هر قسمتی از ساختمان که نیاز به الکتریسیته دارد حمل می‌کند . این مجرای الکتریکی، سیم‌ها را به یکدیگر متصل کرده و از آسیب حفاظت می‌کند. مجرای الکتریکی به  یک اندازه مشخص برش خورده، سپس خم می‌شود تا با ابعاد یک اتاق مطابقت داشته باشد و سپس توسط یک جوشکار به هم جوش داده می شوند.

سپس مجرای الکتریکی به طور ایمن به دیواره‌ای یا کلیدهای دیواری یک اتاق متصل و بین جعبه‌های ذخیره توان اجرا می‌شود. هنگامی که مجرای الکتریکی شکل می‌گیرد، سیم برق متصل می‌شود, سیم‌های برق از طریق آن به جعبه‌های برقی هل داده می‌شوند که در آن یک برق‌کار می‌تواند سیم‌کشی را به سوییچ‌ها و پلاگ برای برق‌رسانی به سیستم وصل کند. شما می‌توانید جهت مشاهده و خرید کلید و پریز موردنظر خود به سیوان لند مراجعه کنید.

جوشکاری برای سیستم لوله کشی ساختمان

سیستم لوله‌کشی ساختمان به این گونه است که یک جوشکار برای برش، جوش و نصب لوله‌های تامین آب و لوله‌های فاضلاب به هر اتاق ساختمانی که آب را اداره می‌کند، کار سختی پیش رو دارد. آنها با جوشکاری لوله‌های تامین آب، آب آشامیدنی را از یک شهر یا سیستم آبرسانی شهری یا روستایی به داخل ساختمان می‌آورند.

جوشکاری سیستم فاضلاب شهری به چه صورت است؟

لوله‌های فاضلاب برای حذف آب مورد استفاده از ساختمان نصب و وارد سیستم زه‌کشی و فاضلاب می‌شوند . لوله‌های تامین آب و لوله‌های فاضلاب به اندازه‌ای بریده می‌شوند که برای استحکام و دوام به هم جوش داده می‌شوند تا آن‌ها را ایمن نگه دارند . سیوان لند ارائه دهنده‌ی انواع لوله و اتصالات آب و فاضلاب می‌باشد که شما می‌توانید جهت استعلام قیمت لوله و اتصالات آب و فاضلاب به این پلتفرم آنلاین مراجعه کنید.

جوشکاری سیستم حرارتی ساختمان

جوشکاری سیستم حرارتی یک جوشکار برای نصب یک سیستم گردش سوخت که گاز طبیعی را در یک ساختمان برای اهداف گرمایش و پخت‌وپز حمل می‌کند، کار می‌کند . این لوله‌های سوخت با توجه به نقاشی‌های معماری ساختمان، به اندازه و در دیوارها و کف یک ساختمان مسکونی یا تجاری قرار می‌گیرند . سیستم تهویه کمکی در کنار سیستم سوخت نصب می‌شود تا گاز اگزوز را بگیرد و آن را از ساختمان خارج کند. لوله‌های سیستم تهویه با هم جوش داده می‌شوند تا  برای یک اتاق  کاربرد داشته و از نشت جلوگیری کنند.

تجهیزات لازم جهت جوشکاری ساختمان

لباس جوشکاری
لباس جوشکاری

دستگاه جوش ( Power Source )

در این فرآیند از هر چهار نوع دستگاه جوشکاری یعنی ترانسفورماتور، رکتیفایر، دینام و موتور جوش استفاده می‌شود. جریان این فرآیند باید بین 50 تا 300 آمپر باشد و در موارد خیلی خاص و الکترودهای خیلی باریک نیزا به دستگاهی با جریان زیر 50 آمپر داریم.

ماسک جوشکاری

این تجهیزات از جمله وسایل لازم و ضروری برای جوشکاری ساختمانی است. همه‌ی ماسک یا کلاه‌های جوشکاری کیفیت یکسانی ندارند. نوع پیشرفته‌ای از این کلاه‌ها تولید شده که به صورت خودکار تیره می‌شوند. کلاه‌های جوشکاری ساختمانی مجهز به تیره کننده‌ی خودکار به شما این امکان را می‌دهد که قبل از شروع عملیات جوشکاری، به راحتی قطعه‌ی موردنظر را ببینید. این کار به کاهش میزان خطای شما کمک شایانی می‌کند.

آهن ربای جوشکاری

آهن رباها یکی از ابزار اصلی در جوشکاری هستند که در اندازه‌های مختلف برای روژه‌های کوچک و بزرگ مورد استفاده قرار می‌گیرند. از این ابزارها جهت نگه داشتن قطعات در جای خود استفاده می‌کنند.

ضخامت سنج

همانطور که نام این ابزارها مشخص است، از آن جهت اندازه‌گیری ضخامت قطعات استفاده می‌کنند. جوشکارها نموردارهایی دارند که نشان می‌دهد برای جوشکاری روی فلزات با ضخامت متفاوت چه عملیاتی باید انجام شود. چون تخمین زدن ضخامت فلزات با چشم کار آسانی نیست، این ابزار کمک زیادی به شما خواهد کرد.

سوهان جوشکاری

احتمالا تا کنون اسم این ابزار جوشکاری ساختمانی را شنیده‌اید. کاربرد اصلی سوهان در زمان اتمام پروژه می‌باشد. زمانی که قطعات را برش می‌دهید، برآمدگی‌ها وزبری‌های بسیاری را مشاهده می‌کنید که باید آن‌ها را از بین ببرید. در این زمان است که در جوشکاری ساختمانی، سوهان به کمک شما خواهد آمد.

گیره‌ها یا انبرهای جوشکاری

این ابزارهای کاربرد زیادی در جوشکاری ساختمانی دارند. در طول انجام عملیات جوشکاری ساختمانی نیاز دارید که قطعه را در جای مدنظر خود نگه دارید. در این زمان است که به یره‌ها نیاز پیدا می‌کنید و می‌توانید به کمک آن، عملیات را به نحو احس انجام دهید.

دستکش جوشکاری

دستک‌ها از دیگر لوازم و تجهیزات بسیار ضروری در فرآیند جوشکاری ساختمانی است. با در دست داشتن این دستکش‌ها می‌توانید قطعات فلزی داغ را چند ثانیه بدون اینکه دستتان آسیبی ببیند، نگه دارید. این تجهیزات انواع مختلفی دارند که با توجه به نوع جوشکاری متفاوت است.

عینک جوشکاری

عینک‌های ایمنی در برخی از انواع جوشکاری ساختمانی، جهت حفظ سلامتی و جلوگیری از آسیب رسیدن به چشمان مورد استفاده قرار می‌گیرد. چون در برخی از مراحل جوشکاری ساختمانی، جرقه هایی تولید می‌شود که اگر با چشم برخورد کند آسیب جدی به آن خواهد زد.

نکات قابل توجه در زمان جوشکاری ساختمانی

  • ضخامت قطعات قابل جوش باید با هم برابر باشد و یا نسب آن‌ها باید کمتر از 1/3 باشد
  • فاصله‌ی جوش را باید حفظ کنید
  • فاصله‌ی مرکز جوش تا لبه حداقل باید 2 برابر قطر جوش باشد
  • باید به جوش نقطه‌ای دسترسی مناسب داشته باشید.
  • قبل از اتمام، جوش‌های نقطه‌ای باید سنباده زده شوند تا از خم شدن جوش‌ها با بقیه سطح جلوگیری کند.

 چگونه از تخصص یک جوشکار ساختمان بهره مند شویم؟

از آنجایی که جوشکاری ساختمان کاری بسیاری تخصصی است هرگاه نیاز به این کار پیدا کردید، با جوشکار متخصص حوزه صنعت ساخت و ساز تماس گرفته و آن‌ها را به بررسی نقشه‌های معماری، طراحی‌ها و مشخصات ساختمان خود دعوت کنید. با تخصص آن‌ها شما یک ساختمان کامل و امن خواهید داشت که سال‌ها به شما خدمت خواهد کرد .

سخن پایانی

در این مقاله سعی شد تا تمام نکات مربوط به جوشکاری ساختمانی گفته شود تا در صورت نیاز از آن استفاده کنید. جوشکاری ساختمانی یک عمل تخصصی است و هر فردی نباید به صورت خودسرانه آن را انجام دهد. اما در برخی موارد کوچک افراد می‌توانند بدون داشتن تخصص آن را انجام دهند اما تا ای ممکن سعی کنید که از افراد متخصص به این کار بهره بگیرید.

به این نوشته امتیاز دهید !

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *