معرفی جامع و کامل چسب کاشی و سرامیک و انواع و استانداردهای آن


قیمت چسب ساختمانی

چسب کاشی و سرامیک از انواع چسب‌های ساختمانی است که از آن برای چسباندن کاشی و سرامیک به سطوح مختلف استفاده می‌شود. چسب کاشی و سرامیک را می‌توان به دو دسته‌ی اصلی چسب‌های خمیری و چسب‌های پودری تقسیم کرد. چسب‌های کاشی و سرامیک به جایگزینی برای ملات ماسه سیمانی که برای کاشی کاری استفاده می‌شد، تبدیل شده‌اند. در این مقاله قصد داریم به طور مفصل به معرفی چسب کاشی و سرامیک بپردازیم تا بفهمیم دلیل محبوبیت آن چیست.

چسب کاشی و سرامیک چیست؟

چسب کاشی و سرامیک یک نوع چسب ساختمانی ساخته شده از پلیمر و رزین است که از آن برای چسباندن کاشی و سرامیک و حتی سنگ بر روی سطوح مختلف سیمانی، چوبی و حتی شیشه‌ای استفاده می‌کنند. این چسب‌ها به جای ملات ماسه سیمان کاشی کاری مورد استفاده قرار می‌گیرند و ضمن این که قدرت چسبندگی و مقاومت خوبی دارند، دردسرهای آماده کردن ملات و پرتی مصالح را از میان برداشته‌اند. این چسب‌ها هم به صورت پودری هستند و هم به صورت خمیری، و در بسته‌بندی‌هایی با وزن‌‌های مختلف به بازار عرضه می‌شوند.

چسب کاشی و سرامیک یک نوع چسب ساختمانی ساخته شده از پلیمر و رزین است که از آن برای چسباندن کاشی و سرامیک روی سطوح مختلف استفاده می‌کنند.
چسب کاشی و سرامیک

چسب کاشی از چه چیزی ساخته شده است؟

مواد اولیه اصلی که برای تولید چسب کاشی مورد استفاده قرار می‌گیرند، عبارتند از سیمان پرتلند غیرآلی پلیمری به همراه سنگدانه، مواد شیمیایی اصلاح شده بر پایه سیمان، پلیمر، سنگ سیلیکا، رزین مصنوعی و هم‌چنین مواد شیمیایی تقویت‌کننده‌ی قدرت چسبندگی. استفاده از مواد مذکور در ساخت چسب کاشی باعث ویژگی‌های مثبت و مزایای متعدد در آن شده است.

چسب کاشی چه کاربردی دارد؟

کاربرد چسب کاشی، همان طور که از نامش پیداست، برای چسباندن کاشی و سرامیک در مرحله نازک کاری ساختمان است. با چسب کاشی می‌توان کاشی را بر روی سطوح گچی، سیمانی، بتنی ، قطعات پیش ساخته و حتی برای چسباندن کاشی روی کاشی قدیمی استفاده کرد. با استفاده از این چسب هم‌چنین می‌توان کاشی را روی سطوح سنگی، چوبی، آجری و موزائیکی هم نصب کرد.

انواع چسب کاشی

چسب‌های کاشی و سرامیک به دو دسته‌ی اصلی چسب کاشی خمیری و چسب کاشی پودری تقسیم می‌شوند.
انواع چسب کاشی و سرامیک

انواع چسب کاشی را می‌توان به دو صورت دسته‌بندی کرد. که در دسته‌بندی اصلی و کلی‌تر، چسب‌های کاشی به دو دسته‌ی چسب کاشی خمیری و چسب کاشی پودری تقسیم می‌شوند. در دسته‌بندی دیگر، انواع چسب‌های کاشی را به دسته‌بندی‌های زیر تقسیم‌بندی می‌کنند:

  • چسب کاشی پودری کف
  • چسب کاشی پودری دیوار
  • چسب کاشی پودری پرسلان
  • چسب کاشی پودری آب‌بند
  • چسب کاشی ضداسید
  • چسب کاشی منعطف
  • چسب کاشی دو جزئی

چسب کاشی پودری چیست؟

بهترین چسب کاشی و سرامیک، چسب پودری می‌باشد. این چسب استحکام بسیار بالایی دارد و با استفاده از آن می‌توان کاشی و سرامیک، سنگ‌های طبیعی و مصنوعی و موزائیک‌ها استفاده کرد. این چسب هم‌چنین ضدآب است و مقاومت بالایی در برابر نفوذ آب و رطوبت دارد. به همین دلیل هم بهترین گزینه برای نصب کاشی و سرامیک محیط‌های مرطوب مثل حمام، سرویس بهداشتی و آشپزخانه به شمار می‌رود و برای چسباندن کاشی استخر هم می‌توان از آن استفاده کرد. چسب پودری کاشی در انواع و گریدهای مختلفی تولید می‌شود. برای استفاده از این چسب‌ها کافی است آن‌ها را با آب مخلوط کرد.

مزایای چسب کاشی و سرامیک پودری

از مهم‌ترین مزایای چسب کاشی و سرامیک پودری می‌توان به مقاومت آن در برابر نفوذ آب و رطوبت اشاره کرد. این چسب به خاطر مزایای متعددش کاربردی‌ترین چسب سرامیک و کاشی به شمار می‌رود. از جمله مزایای چسب پودری می توان به موارد زیر اشاره کرد:

  • قدرت چسبندگی خود را حفظ می‌کند و با مرور زمان استحکام و چسبندگی خود را از دست نمی‌دهد.
  • از این چسب می‌توان برای چسباندن کاشی روی کاشی استفاده کرد.
  • قیمت چسب کاشی و سرامیک بسیار مناسب و مقرون به صرفه است.
  • نسبت به ملات کاشی از مقدار کمتری از آن استفاده می‌شود و وزن بار مرده ساختمان را کمتر افزایش می‌دهد.
  • استفاده از آن بسیار آسان است و سرعت کار را بالا می‌برد.

چسب کاشی خمیری چیست؟

چسب خمیری از مواد اکریلیک بر پایه آب ساخته شده است و تقریبا برای تمامی سطوح داخلی و خارجی ساختمان می‌توان از آن استفاده کرد.
چسب کاشی خمیری

چسب کاشی خمیری به صورت آماده است و دیگر مثل چسب پودری نیاز به اضافه کردن آب یا ماده‌ی دیگری به آن نیست. بهتر است از چسب خمیری برای کاشی‌کاری مکان‌هایی استفاده شود که رطوبت کمی دارند. چسب خمیری از مواد اکریلیک بر پایه آب ساخته شده است و تقریبا برای تمامی سطوح داخلی و خارجی ساختمان می‌توان از آن استفاده کرد. تنها نقطه ضعف این چسب این است که برای مکان‌های با رطوبت بالا و کاشی‌های شیشه‌ای مناسب نیست.

استانداردهای تولید چسب کاشی و سرامیک

یک سری استانداردهای ملی و بین‌المللی وجود دارند که برای تولید چسب کاشی و سرامیک باید از آن‌ها پیروی کرد. استانداردهای ملی چسب کاشی و سرامیک استانداردهای 10760، 12489، 12490، 12491، 12492 و 18809 هستند. استانداردهای بین‌المللی که برای این کار استفاده می‌شوند نیز استانداردهای ASTM C557، EN12004، ANSI A118.4، ISO 13007 و استاندارد BS 5980 هستند.

طبقه‌بندی چسب کاشی و سرامیک براساس استاندارد بین‌المللی EN 12004

سازمان استاندارد اروپا، یک سیستم طبقه‌بندی برای چسب‌های کاشی و سرامیک طراحی کرده که در آن بر اساس نحوه‌ی عملکرد چسب‌ها، به آن‌ها کدی تخصیص داده شده است. چنین سیستمی باعث شده که مصرف‌کنندگان بتوانند براساس کد چسب، ویژگی‌های آن را تشخیص داده و چسب مناسب را انتخاب کنند. علائم اختصاری که در سیستم EN استفاده شده‌اند و مفهوم آن‌ها در جدول زیر آمده است.

علامت اختصاری مفهوم
C چسب پایه سیمانی
D چسب خمیری
R چسب اپوکسی
1 چسب عادی
2 چسب تقویت شده
F چسب زودگیر
T چسب با لغزش کم
E چسب با زمان اجرای زیاد
S1 چسب انعطاف‌پذیر
S2 چسب با انعطاف‌پذیری بالا

گریدبندی چسب‌های کاشی بر اساس نوع کاربرد

چسب‌های کاشی پودری و خمیری را می‌توان بر اساس نوع کاربرد آن‌ها به صورت زیر دسته‌بندی کرد:

نماد توضیح
C1 چسب پایه سیمانی برای کاشی و سرامیک‌های جاذب
C1T چسب پایه سیمانی برای کاشی و سرامیک‌های جاذب با مقاومت در برابر لغزش روی سطوح عمودی
C1TE چسب پایه سیمانی برای کاشی و سرامیک‌های جاذب با مقاومت در برابر لغزش و زمان اجرای بیشتر
C2 چسب پایه سیمانی تقویت‌شده برای کاشی و سرامیک‌های غیرجاذب
C2E چسب پایه سیمانی تقویت‌شده برای کاشی و سرامیک‌های غیرجاذب با مقاومت در برابر لغزش
C2T چسب پایه سیمانی تقویت‌شده برای کاشی و سرامیک‌های غیرجاذب با زمان اجرای بیشتر
C2TE چسب پایه سیمانی تقویت‌شده برای کاشی و سرامیک‌های غیرجاذب با مقاومت در برابر لغزش و زمان اجرای بیشتر
C2TES1 چسب پایه سیمانی تقویت‌شده برای کاشی و سرامیک‌های غیرجاذب با مقاومت در برابر لغزش و زمان اجرای بیشتر با افزایش قابلیت انعطاف‌پذیری
C2TES2 چسب پایه سیمانی تقویت‌شده برای کاشی و سرامیک‌های غیرجاذب با مقاومت در برابر لغزش و زمان اجرای بیشتر با انعطاف‌پذیری بالا
C2FT چسب پایه سیمانی تقویت‌شده برای کاشی و سرامیک‌های غیرجاذب با خاصیت زودگیری و مقاومت در برابر لغزش
D2TE چسب خمیری تقویت‌شده برای کاشی و سرامیک‌های غیرجاذب با مقاومت در برابر لغزش و زمان اجرای بیشتر
R2F چسب پایه اپوکسی تقویت شده برای تمام کاشی و سرامیک‌ها با زمان اجرای افزایش یافته

جمع بندی

در این مقاله به معرفی کامل چسب کاشی و سرامیک پرداختیم. این چسب‌ها در دو نوع پودری و خمیری هستند که برای استفاده از چسب‌های پودری باید آن را با آب مخلوط کرد، اما چسب‌های خمیری آماده‌ی مصرف هستند. چسب‌های کاشی و سرامیک در انواع مختلفی تولید می‌شوند که برای سهولت شناسایی ویژگی‌های هر نوع از آن‌ها، علامتی اختصاری به آن تخصیص داده شده است. سیوان لند بازار آنلاین صنعت ساختمان است که شما می‌توانید انواع چسب‌های ساختمانی و تمامی مصالح مورد نیاز خود را از آن خریداری کنید.

به این نوشته امتیاز دهید !

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *