خرید درب و پنجره دو جداره
یکی از اساسی ترین لزومات درب و پنجره دوجداره، یراق آلات پنجره دوجداره می‌باشد. این قطعات دارای تنوع زیادی می‌باشد که مصرف کنندگان می‌توانند با توجه به سلیقه‌ی خود، نوع کاربرد و محل استفاده‌ی آن از انواع آن استفاده کنند. از شناخته شده ترین یراق آلات پنجره دوجداره می‌توان به دستگیره و لولاهای آن اشاره کرد که همهی شما با آن آشنا هستید. در ادامه سایر یراق آلات پنجره دوجداره را به شما معرفی خواهیم کرد.

انواع یراق آلات پنجره دوجداره

در واقع باید بگوییم که یراق آلات پنجره دوجداره به ما کمک خواهند کرد تا بهتر بتوانیم از درب و پنجره‌ها استفاده کنیم. ما به یراق آلات نیاز داریم و استفاده از بسیاری از وسایل بدون آن‌ها سخت یا غیر ممکن خواهد بود. در ادامه با انواع یراق آلات پنجره دوجداره آشنا خواهید شد.

اسپانیولت

اسپانیولت پنجره دوجداره
اسپانیولت پنجره دوجداره
اسپانیولت به اصطلاح قفل درب نیز نامیده می‌شود. اسپانیولت یکی از مهم ترین یراق آلات پنجره دوجداره می‌باشد. آلیاژ استفاده شده در ساخت این قطعات، تاثیر زیادی در کیفیت پنجره خواهد داشت. درصورت که این یراق آلات بی‌کیفیت باشند، فشار روی دستگیره‌های درب زیاد شده و به مرور از کارایی پنجره کاسته خواهد شد. اسپانیولت‌ها معمولا توسط کشورهای آلمان و ترکیه ساخته می‌شوند و برندهای گوناگونی دارند. نوع آلمانی اسپانیولت‌ها به دلیل دو زبانه بودن، از امنیت و کیفیت بالاتری برخوردارند.

انواع لولا

لولاها یکی از انواع یراق آلات هستند که خود دارای تنوع زیادی در طرح و نوع هستند و با توجه به نوع کاربردشان طراحی و تولید شده‌اند. نقش لولاها، سهولت در باز و بسته شدن لنگه‌ی درب و پنجره دوجداره می‌باشد. این قطعات باید وزن زیادی را تحمل کنند، به همین دلیل است که کیفیت ساخت و مقاومت آن‌ها بسیار اهمیت دارد. انواع لولای پنجره دوجداره به صورت زیر می‌باشند.

لولای بازشو تک حالته

این نوع لولا در باز و بسته کردن لنگه بر روی یک محور عمودی ممکن می‌سازد. لولاهای بازشو تک حالته یکی از کلاسیک ترین و رایج ترین لولای مورد استفاده برای پنجره‌ها به شمار می‌رود. معمولا برای هر لنگه از دو لولا استفاده می‌کنند که با توجه به ابعاد پنجره ممکن است بیشتر هم باشد.

لولا بازشو دوحالته

این نوع لولا بر روی دو محور عمودی و افقی حرکت می‌کند. بنابراین می‌توان گفت که نوع پیشرفته تری از لولاها محسوب می‌شوند که لنگه را هم در محور عمودی و هم در جهت افقی با زاویه‌ای محدود باز و بسته می‌شود.

لولای بازشو پنجره کلنگی

لنگه‌ی بازشو پنجره کلنگی به صورتی نصب می‌شوند که نقطه‌ی دید را از رو به رو مسدود می‌کنند، به این معنا که لولا امکان باز و بسته شدن در جهت محو افقی را ممکن می‌سازد.

لولا بازشو آکاردئونی

این لولاها مخصوص پنجره‌های آکاردئونی هستند که باز و بسته شدن آن را به صورت تاشو امکان پذیر می‌کنند. لولاها را بین دو لنگه قرار می‌دهند و لنگه‌ها را به یکدیگر متصل می‌کنند و از کنار نیز لولا هم به لنگه و هم به قاب پنجره متصل شده است.

ریل‌ها جایگزین لولا در پنجره کشویی

در پنجره دوجداره کشویی به جای استفاده از لولا، از ریل‌ها استفاده می‌کنند. بنابراین به جای یراق آلات لولایی، این پنجره‌ها یک غلطک دارند که روی ریل حرکت می‌کند.

دستگیره‌ها

دستگیره درب و پنجره دوجداره
دستگیره درب و پنجره دوجداره
قطعا یکی از پرکاربردترین و معروف ترین یراق آلات پنجره دوجداره، دستگیره‌ی آن می‌باشد. انتخاب نوع مناسب این یراق آلات نه تنها تاثیر بسزایی در زیبایی دارد، بلکه می‌تواند در طول عمر پنجره و اسپانیولت نیز تاثیر داشته باشد.

نکات مهم در انتخاب دستگیره‌ها

  • دستگیره‌هایی که اهرم توپر دارند از کیفیت بالاتری برخوردارند.
  • دستگیره‌هایی که طول بیشتری دارند و بلندترند، به طور کلی فشار کمتری به اسپانیولت وارد می‌کنند.
  • ضخامت صفحه‌ی اصلی دستگیره، نحوه‌ی اتصال اهرم به صفحه و کیفیت آلیاژ استفاده شده در ساخت آن، اهمیت زیادی دارد.
  • فنر دستگیره باید از کیفیت مطلوبی برخوردار باشد. زیرا در غیر این صورت عملکرد دستگیره دچار مشکل شده و ممکن است از کار بیفتد.

زبانه قفل پنجره دوجداره

زبانه قفل پنجره دوجداره
زبانه قفل پنجره دوجداره
به عنوان یکی دیگر از یراق آلات پنجره دوجداره می‌توان به زبانه‌ی قفل‌های درب و پنجره‌های دوجداره اشاره کرد. این یراق آلات به گونه‌ای نصب می‌شوند تا درب و پنجره در هنگام بسته شدن، به طور کامل در جای خود افتاده و فیکس شود. زبانه‌ی قفل‌ها معمولا از جنس زاماک بوده و در انواع کوتاه و بلند طراحی و تولید می‌شوند. حداقل وزن لولا باید ۱۱۰ گرم باشد تا برابر شکستگی مقاوم شود.

گسکت پنجره دوجداره

گسکت یکی دیگر از انواع یراق آلات پنجره دوجداره است که به منظور درزگیری پنجره‌های دوجداره از آن استفاده می‌کنند. گسکت درواقع همان واشر است که به صورت نوار در پنجره‌های دوجداره مورد استفاده قرار می‌گیرد. این نوار را دور تا دور لنگه‌ی بازشو پنجره قرار می‌دهند تا از ورود و خروج هوا جلوگیری شود. گسکت‌ها در انواع مختلفی طراحی و تولید می‌شوند که هرکدام از آن‌ها کیفیت متفاوتی دارند. یکی از ویژگی‌ها و مزیت آن، نصب راحت آن است. نوع IPDM این قطعات امروزه مورد استقبال بیشتر سازندگان قرار گرفته است. کیفیت گسکت‌ها می‌تواند در عایق بندی پنجره‌های دوجداره تاثیر بسزایی داشته باشد. به گونه‌ای که اگر کیفیت موردنظر را نداشته باشند و درزگیری پنجره را به طور کامل انجام ندهند، عملا کاربرد پنجره‌ی دوجداره از بین خواهد رفت. به همین دلیل است که نوع IPDM کاربرد بیشتری دارد. این نوع درزگیرها با تابش نور خورشید دچار پوسیدگی نشده و با گذشت چندین سال نیز کیفیت آن تغییر نخواهد کرد. این یراق آلات علاوه بر درزگیری، کار همپوشانی را نیز در پنجره‌ها انجام می‌دهند. هم پوشانی به این معناست که می‌تواند پوشش بین قاب پنجره و لنگه‌ی بازشو را ممکن سازد.

کانکتور پنجره دوجداره

کانکتور پنجره دوجداره
کانکتور پنجره دوجداره
این نوع از یراق آلات پنجره دوجداره را می‌توان یکی از مهم ترین قطعات موجود در پنجره‌های دوجداره دانست. این قطعات با نام کانکتور مولیون یا به عبارتی کانکشن نیز شناخته می‌شوند. قطعه‌ای که می‌تواند در تولید و مونتاژ یک پنجره باکیفیت تاثیر بگذارد. همانطور که از نام این یراق آلات مشخص است، قطعه‌ای است که از جنس فولاد یا زاماک ساخته شده و به وسیله‌ی آن دو پروفیل فریم و مولیون به هم متصل می‌شوند. کانکتورها شامل ۸ سوراخ به صورت شکل‌های متقارن هستند که پس از جای گذاری روی پروفیل، توسط ۴ پیچ به پروفیل مولیون و ۴ پیچ دیگر به پروفیل تاب متصل می‌شوند. این قطعه سبب می‌شود تا این دو پروفیل از این نقطه به یکدیگر متصل شوند. بین کانکتور و مولیون، نقش واسطه یا اتصال دهنده را ایفا می‌کند که نقش بسیار مهمی است.

کلام پایانی

یراق آلات پنجره دوجداره می‌تواند کارایی این محصولات را بالا ببرد. این قطعات باید مقاومت و کیفیت لازم برای تحمل وزن پنجره را داشته باشند. علاوه بر این در زمان خرید درب و پنجره دوجداره، به استاندارد بودن یراق آلات آن توجه کنید. این قطعات باید در برابر پوسیدگی و زنگ زدگی مقاوم باشند. زیرا درب و پنجره‌ها همواره در معرض شرایط آب و هوایی گوناگون هستند و نباید در برابر این شرایط کیفیت خود را از دست بدهند.
به این نوشته امتیاز دهید !