معرفی انواع لولای پنجره دوجداره

لولا یکی از معروف ترین و مهم ترین یراق آلات پنجره دوجداره می‌باشد که در انواع پنجره‌ها از جمله UPVC مورد استفاده قرار می‌گیرد. پنجره‌های دوجداره‌ای که دارای لولا هستند عبارتند از: تک حالته، دوحالته، سایبانی و … . به طور کلی می‌توان گفت که اکثر پنجره‌ها دارای لولا هستند زیرا محور اصلی آن‌ها روی لولا می‌چرخد. در این مقاله انواع لولای پنجره دوجداره را به شما معرفی خواهیم کرد.

قیمت درب و پنجره دو حداره
قیمت درب و پنجره آلومینیومی
قیمتدرب وپنجره یو پی وی سی
قیمت کاشی و سرامیک

نقش لولا در پنجره دوجداره چیست؟

انواع لولای پنجره دوجداره
انواع لولای پنجره دوجداره

لولاها یکی از مهم ترین یراق آلاتی هستند که در پنجره‌های دوجداره مورد استفاده قرار می‌گیرند. این یراق |الات علاوه بر اینکه در باز و بسته کردن لنگه‌ی پنجره کمک می‌کند، در تحمل وزن شیشه‌ی لنگه‌ی بازشو نیز نقش دارند. بنابراین با توجه به نقش مهمی که بر عهده دارند، باید از کیفیت مطلوبی نیز برخوردار باشند. درصورتی که انواع لولای پنجره دوجداره کیفیت خوبی نداشته باشند، علاوه بر اینکه پنجره را از رگلاژ خارج می‌کند، می‌تواند سبب شکستن و خارج شدن شیشه از لنگه‌ی بازشو شود و حتی منجر به آسیب‌های جانی شود. بنابراین باید تا حد امکان از لولاهای باکیفت استفاده کنید.

انواع لولای پنجره دوجداره

  1. لولای ثابت یا معمولی
  2. لولای تنظیمی یا قابل رگلاژ

لولای ثابت یا معمولی

لولای معمولی پنجره دوجداره
لولای معمولی پنجره دوجداره

این نوع از انواع لولای پنجره دوجداره، ساده ترین لولا برای پنجره‌ها به شمار می‌رود که استفاده از آن بسیار رایج است. این لولا از سه قسمت اصلی ساخته شده‌اند که به وسیله‌ی پین به یکدیگر متصلند. لولاهای معمولی با توجه به ابعاد و سایز خود در بازار با نام‌های لولای 70، لولای 80 و لولای 100 شناخته می‌شوند. هدف از نامگذاری این لولا، ابعاد آن به میلی متر است. بنابراین لولاهای معمولی در ابعاد 7، 8 و 10 سانتی متری ساخته می‌شوند. در هنگام استفاده از لولای ثابت باید از سیخ لولا یا همان تسمه گالوانیزه درون لولا استفاده می‌شود تا استحکام بیشتری داشته باشند.

هرچند که این استحکام نیز برای پنجره‌هایی با ابعاد کوچک مورد استفاده است و نمی‌توان در مورادی که ابعاد بزرگی دارند و وزن آن‌ها بیشتر است، از آن استفاده کرد. وزنی که از سوی لنگه‌ی بازشو، شیشه و نیروهای کششی و فشاری وارده به وجود می‌آیند بر لولا اعمال می‌شود. لازم به ذکر است که لولا به پروفیل متصل است. بنابراین با گذشت زمان وزن لنگه سبب جدا شدن پیچ‌های لولا، شکستن آن و خارج شدن پنجره از رگلاژ و در نتیجه افتادگی آن خواهد شد و پنجره نیاز به سرویش پیدا خواهد کرد.

البته درصورتی که پنجره‌ی شما وزن زیادی داشته باشد دیگر نیازی به گذشت زمان هم نیست، در مدت کوتاهی تمام این اتفاقات رخ خواهند داد. البته بهتر است بدانید که این موضوع دلیل بر ناکارآمد بودن انواع لولای پنجره دوجداره نیست و برای بسیاری از پنجره‌هایی که ابعاد و وزن قابل تحملی برای لولای ثابت دارند، بدون مشکل می‌توان از آن استفاده کرد.

لولای تنظیمی یا قابل رگلاژ

لولای قابل رگلاژ پنجره دوجداره
لولای قابل رگلاژ پنجره دوجداره

یکی دیگر از انواع لولای پنجره دوجداره، لولاهای قابل تنظیم یا قابل رگلاژ می‌باشند. همانطور که از نام این لولاها مشخص است، می‌توان آن‌ها را تنظیم کرده و در صورت خارج شدن از رگلاژ، به راحتی آن را رگلاژ کرد. در این نوع از انواع لولای پنجره دوجداره، نیازی به استفاده از سیخ گالوانیزه نیست. لولای رگلاژ شاخک‌هایی دارد که به پروفیل متصل هستند و وزن لنگه را تقسیم می‌کنند. بخش پیچ لولای تنظیمی درون پروفیل قرار دارد، بنابراین ایستادگی و استقامت لولا نسبت به لولاهای ثابت بیشتر می‌باشد.

بررسی تفاوت انواع لولای پنجره دوجداره

اگر بخواهیم لولاهای رگلاژی و تنظیمی را به یکدیگر مقایسه کنیم باید بگوییم که علاوه بر اینکه لولاهای تنظیمی به راحتی و تنها با یک آچار آلن قابل تنظیم هستند، از استقامت بیشتری نیز برخوردار بوده و وزن بیشتری را می‌توانند تحمل کنند. بنابراین اگر از پنجره‌ای با ابعاد بزرگ و وزن بالا استفاده می‌کنید، حتما باید لولاهای تنظیمی داشته باشید. البته یکی از تفاوت‌های لولای تنظیمی و ثابت قیمت آن‌ها است که نوع قابل رگلاژ آن از قیمت بالاتری برخوردار است.

اما به منظور دوام بیشتر، ایمنی بالتر و استحکام پنجره‌های دوجداره‌ای که بزرگ نیستند، به طبع بهتر است که از لولاهال قابل رگلاژ استفاده کنید. علاوه بر این، در پنجره‌های دوجداره دوحالته به دلیل قرارگیری لنگه‌ی بازشو از بالا، حتما باید از لولاهای قابل رگلاژ استفاده کنید.

لولای مورد استفاده برای پنجره‌های تک حالته و دوحالته

بدیهی است که لولاهای قابل تنظیم با داشتن قابلیت رگلاژ و مقاومت بیشتری که دارند، از مزایای بیشتری برخوردارند. در پنجره‌های دوجداره تک حالته می‌توان از انواع لولای پنجره دوجداره اعم از تنظیمی و ثابت استفاده کرد. اما برای پنجره‌های دوحالته حتما باید از نوع تنظیمی استفاده کنید.  اگر برای پنجره‌ی دوحالته یا هرنوع پنجره‌ی دیگر، از لولای قابل تنظیم استفاده کردید، ممکن است نیاز شود که آن را رگلاژ کنید.

رگلاژ لولای قابل رگلاژ در پنجره دوحالته

قبل از هرچیز باید بدانید که رگلاژ این لولاها بسیار ساده و آسان است. اما برای داشتن نتیجه‌ی بهتر و رگلاژ کامل پنجره و دیگر اجزای آن، بهتر است که این کار را به متخصصین آن بسپارید. اما اگر خودتان بخواهید لولای تنظیمی را رگلاژ کنید نیز مشکلی ندارد. این عملیات باید به صورت زیر انجام بگیرد:

  1. برای این کار باید از لولای پایین شروع کنید.
  2. لولای پایین دارای دو پین است که حفره‌های شش ضلعی درون آن قرار دارد. با استفاده از این حفره‌ها می‌توانید لنگه را جا به جا کنید.
  3. این پیچ تنظیم در لولای بالا وجود ندارد.
  4. جهت رگلاژ لولای تنظیمی باید پوسته‌های لولای پایین را خارج کرده تا پیچ‌ها و حفره‌های شش ضلعی نمایان شوند.
  5. در اینجا پیچی که به صورت عمودی قرار گرفته، جهت حرکت دادن لنگه به صورت بالا و پایین می‌باشد.
  6. با استفاده از پیچ دیگر، می‌توانید لنگه را در جهت افقی یعنی چپ و راست جا به جا کنید.
  7. برای رگلاژ این لولا به آچار آلن نیاز دارید. می‌توانید از آچار آلن شماره 4 استفاده کنید.

از رگلاژ خارج شدن لولا با توجه به باز و بسته شدن مکرر پنجره، طبیعی می‌باشد و شما به سادگی می‌توانید این مشکل را حل کنید. تنها با چرخاندن پیچ تنظیم با استفاده از آچار آلن، لولا رگلاژ خواهد شد. بهتر است پیچ را در جهات باز یا بسته شدن بچرخانید تا جایی که لولا به حالت اولیه بازگشته و رگلاژ شود.

روغن کاری انواع لولای پنجره دوجداره

روغن کاری لولای پنجره دوجداره
روغن کاری لولای پنجره دوجداره

افراد فنی بهتر می‌دانند که هر وسیله‌ی مکانیکی که حرکت می‌کند، چه چرخشی و چه حرکت در محور، نیازمند روغن کاری می‌باشد تا بتواند به بهترین نحو عمل کند و کیفیت و دوام آن حفظ شود. بنابراین انواع لولای پنجره دوجداره به عنوان یراقی که دارای حرکت است، نیازمند روغن کاری است تا هم طول عمر بیشتری داشته باشد و هم بهتر عمل کند و روند باز و بسته شدن پنجره را روان کند. جهت روغن کاری این یراق آلات می‌توانید از روغن‌های مخصوص و یا گریس استفاده کنید.

این کار باید حداقل سالی یک بار انجام شود. جهت روغن کاری یا گریس کاری لولای تنظیمی، ابتدا مقداری گریس یا روغن را روی اهرم حرکتی بریزید تا با حرکت آن به سایر بخش‌ها منتقل شود. توجه داشته باشید که بهتر است قبل از گریس کاری محل موردنظر را تمیز کنید تا هیچگونه آلودگی وجود نداشته باشد.

کلام پایانی

انواع لولای پنجره دوجداره جهت حرکت لنگه‌ی بازشو مورد استفاده قرار می‌گیرند که در دو نوع موجود می‌باشد. در این مقاله هر دو نوع از انواع لولای پنجره دوجداره را بررسی کردیم و دانستید که هرکدام از آن‌ها در چه مواقعی مورد استفاده قرار می‌گیرند. توجه داشته باشید که روغن کاری این یراق آلات را فراموش نکنید. زیرا می‌توانند پس از مدتی دیگر روان حرکت نکنند.

به این نوشته امتیاز دهید !

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *