معرفی انواع چراغ سقفی | 9 نوع لامپ سقفی توکار و روکار

چراغ سقفی با توجه به نوع اتاق و محل قرارگیری انتخاب و خریداری می‌شود. انواع چراغ سقفی به واسطه نور خوبی که ارائه می‌دهد، از چراغ‌‌های معمولی عملکرد بهتری دارد و در نورپردازی فضا به ویژه خانه‌ها نقش مهم و پررنگی ایفا می‌کنند. نمونه‌های مختلف چراغ‌های سقفی در بازار به صورت چراغ سقفی روکار، توکار و آویز در محیط‌های مختلف نصب می‌شوند. در ادامه مقاله توضیحات کامل‌تری در این خصوص ارائه خواهد شد.

چراغ سقفی

چراغ سقفی

چراغ سقفی یکی از گزینه‌های پرکاربرد در نورپردازی سقف اماکن مسکونی و اداری می‌باشد. البته گاها از این مدل می‌توان برای دیوارها نیز استفاده نمود اما قاعدتا می‌دانید که اگر شما منبع نور را روی سقف‌ها نصب کنید قطعا فضای بیشتری روشن خواهد شد. در اغلب انواع چراغ‌ سقفی از تکنولوژی لامپ‌های LED و SMD استفاده می‌شود از همین رو مصرف انرژی آن‌ها نسبت به قبل کمتر شده و مقرون به صرفه می‌باشد.

خرید کدام چراغ سقفی مناسب فضای شماست؟

با توجه به اینکه چراغ‌هایی که امروزه در بازار وجود دارند بسیار متنوع می‌باشند، در زمان خرید گاها افراد دچار مشکل می‌شوند. اما چراغ سقفی ال ای دی می‌تواند از جهات زیادی در مراکز مختلف مفید باشد.به طور مثال:

لامپ ال ای دی سقفی نوع نسبتا جدید از انواع چراغ‌های سقفی موجود در بازار است. این چراغ‌ها نه تنها روشنایی مورد نیاز فضا را مهیا می‌کنند بلکه زیبایی محیط و مطلوب بودن گستره نورپردازی را نیز تضمین می‌کند.شاید شما هم این روز‌هامانند  اغلب افراد به سبک مدرن دکوراسیون علاقه دارید و استفاده از لوستر‌های فراوان و چراغ‌های آویز مجلل را دوست نداشته باشید. چرا که استفاده از این تاسیسات نورپردازیی و روشنایی فضا را از حالت سادگی خارج می‌کند و هم‌چنین با سبک مدرن امروزی در تضاد است. ازین رو چراغ سقفی توکار و روکار گزینه مناسبی برای ایجاد یک نورپردازی شیک و مدرن خواهند بود.

آشنایی با انواع چراغ‌ سقفی 

آشنایی با انواع چراغ‌ سقفی

چراغ سقفی به صورت کلی بر اساس نوع نصب به دو دسته تقسیم بندی می‌شوند:

  • چراغ سقفی توکار
  • چراغ سقفی روکار

 چراغ ‌های سقفی روکار و  توکار اغلب برای نورپردازی‌های داخلی مورد استفاده قرار می‌گیرند. عموما از آن‌ها در مغازه‌ها، اداره‌ها و یا مراکز تجاری و بخش‌هایی از خانه بهره می‌برند. یکی از انواع چراغ‌های سقفی که می‌توانید در فضاهای مختلف استفاده کنید و استقبال زیادی دارد؛ چراغ‌های پنلی روکار و پنلی توکار هستند که دارای تکنولوژی SMD و COB بوده و نوری با کیفیت بالا منتشر می‌سازند. می‌توانند به صورت توکار یا روکار داخل سقف به کار روند. 

  • تکنولوژی لامپ SMD در چراغ سقفی به این معنی است که تعدادی ال ای دی یا دیود نوری روی یک بورد قرار می‌گیرند با روشن شدن چراغ یک صفحه نورانی دیده می‌شود که می‌تواند پخش نور یکنواختی داشته باشد. 
  • تکنولوژی لامپ COB در چراغ سقفی به این معنی است که تعداد زیادی دیود نوری روی یک بورد کوچک قرار می‌گیرند و با روشن شدن چراغ همانند یک هسته نورانی دیده می‌شوند.به طور کلی در ویترین مغازه‌ها، فروشگاه‌ها و جایی که نیاز دارید نور به صورت پرتویی روی یک جسم تابیده شود؛ یا اصطلاحا نوعی نورپردازی تاکیدی داشته باشد از این محصول استفاده نمایید.

نصب چراغ سقفی توکار

نصب چراغ سقفی توکار
نصب چراغ سقفی توکار

برای اینکه بتوانید چراغ سقفی توکار را نصب نمایید، لازم است حتما از قبل محل مناسبی برای تعبیه آن‌ها مشخص نمایید و سوراخ‌هایی در داخل سقف برای نصب‌ آن‌ها ایجاد کنید. در این نوع چراغ‌ها تنها بخش چراغ آن بیرون می‌ماند و در زیبایی محیط نیز نقش دارند. شما می‌توانید با خلاقیت خود نور چراغهای سقفی توکار را روی یک دیوار خالی هدایت کرده تا نور را منعکس و اتاق را بزرگتر و روشن‌تر نشان دهد. و یا می‌توانید یک فضای بزرگ یا کل اتاق را با نصب چند چراغ توکار پشت سرهم یا به صورت مربع روشن کنید. واما باید بدانید اگر اتاق کوچکی با سقف شیبدار دارید، استفاده از این نوع چراغ سقفی روشی کارآمد و محتاطانه است.

نصب چراغ سقفی روکار

نصب چراغ سقفی روکار
نصب چراغ سقفی روکار

چراغ سقفی روکار زمانی کارایی دارد که در سقف که از قبل هیچ جایی تعبیه نشده باشد. بنابراین چراغ سقفی روکار بهترین گزینه مناسبی برای نصب نمودن در سقف است اما به سوراخ‌های بیشتری در سقف نیاز است بنابراین دریل کاری بیشتری نیاز است.عموماً قالبی بزرگتر و با ضخامت بیشتر دارند که روی سقف نصب شده و پوشش آن‌ها تا چندین سانتی‌متر با محل نصب فاصله دارد. از سوی دیگر چراغ سقف توکار هیچ‌گونه زائده و کاوری نداشته و تنها می‌تواند درون سقف (بیشتر سقف‌های کامپوزیتی یا آرمسترانگ) قرار گیرد.

نصب چراغ سقفی آویز

نصب چراغ سقفی آویز
نصب چراغ سقفی آویز

یکی دیگر از انواع چراغ سقفی، مدل‌های آویز می‌باشند. از این موارد برای نورپردازی بالای میز ناهارخوری، جزیره‌ها و بخشی از نشیمن استفاده ‌می‌شود. در انتخاب این نوع چراغ  حتما باید به ارتفاع سقف خود دقت داشته باشید. قیمت چراغ سقفی آویز با توجه به مدل‌های متنوع موجود در بازار متغیر و متفاوت خواهد بود.

انواع چراغ‌های سقفی از لحاظ نوع لامپ

چراغ سقفی به جز موارد ذکر  شده، انواع متفاوت دیگری نیز در بازار دارند که می‌توانید از آن‌ها با توجه به نیاز خود بهره ببرید.

تفاوت پنل سقفی توکار و پنل سقفی روکار
تفاوت پنل سقفی توکار و پنل سقفی روکار

   1. پنل سقفی روکار

این نوع چراغ‌ سقفی دارای پنلی است که اطراف لامپ را کاملا فرا گرفته است. نوع پنل نیز می‌تواند اشکال و زرح‌های متنوعی به صورت گرد، مربعی و… داشته باشد. معمولا پنل‌ها دارای رنگ بندی هستند که بتوان از آن‌ها در هر محیطی مطابق با سلیقه و نیاز کاربر خریداری و استفاده نمود.

   2. پنل سقفی توکار

 در این چراغ‌های سقفی پنل بیرون از دیوار قرار می‌گیرد و سایر بخش‌ها در داخل دیوار یا داخل سقف تعبیه می‌شود. درواقع چون بخش تجهیزات دیده نمی‌شود، شیک‌ و مرتب‌تر به نظر می‌رسند. به همین‌خاطر در اغلب دکوراسیون‌ مدرن خانه‌ها از این مورد استفاده می‌شود.

   3. لامپ ال ای دی سقفی

چراغ سقفی LED به نسبت سایر لامپ‌ها میزان مصرف برق کمتری دارد. این لامپ‌ها چون در رنگبندی‌های بسیاری وجود دارند، توجه علاقه مندان زیادی را به سمت خود جلب می‌نمایند. قیمت لامپ ال ای دی سقفی توکار نسبت به لامپ‌های قدیمی کمی بیشتر است اما طول عمر بالا و مصرف بهینه، خرید لامپ ال ای دی سقفی توکار را مقرون به صرفه می‌نماید.

   4. چراغ سقفی تزئینی

چراغ سقفی تزئینی
چراغ سقفی تزئینی

چراغ سقفی تزئینی نور بیشتری تولید می‌کنند و تجهیزات آن‌ها قابل مشاهده نمی‌باشد، امروزه در دکوراسیون داخلی بسیار پرطرفدار می‌باشند. از این چراغ‌ها می‌توان برای تزیین محیط داخلی یا خارج از ساختمان نیز استفاده نمود چراکه طیف کاربرد و سلایق زیادی را پوشش می‌دهد.

   5. لامپ هالوژن سقفی

هالوژن یا چراغ ال ای دی سقفی، در ساختار خود از ال ای دی‌هایی بهره می‌برند که نور مناسب تولید می‌نماید. برای اینکه این موارد نور خوبی داشته باشند باید اتصالات آنها به درستی انجام شود و در معرض رطوبت یا باران قرار نگیرند.

  6. چراغ ریلی سقفی

چراغ ریلی سقفی یکی از چراغ‌های پرکاربرد در فروشگاه‌ها می‌باشند. از این موارد چون می‌توانند نور را در یک نقطه متمرکز نمایند به وفور استفاده می‌شود. اگر قصد دارید تا بر روی محصولات فروشگاه یا نقطه‌ای خاص تمرکز شود، توصیه ما استفاده از چراغ‌های مذکور می‌باشد.

   7. چراغ سقفی سنسوردار

چراغ سقفی سنسوردار
چراغ سقفی سنسوردار

چراغ سقفی پارکینگ‌ها و گاها بعضی سالن‌ها و راه پله‌ها اغلب سنسوردار می‌باشد و بهترین انتخاب برای پارکینگ‌ها یا راه پله‌ها‌، چراغ‌های سنسوردار هستند. این موارد در مصرف انرژی به طور قابل توجهی صرفه‌جویی می‌کنند و امروزه به وفور استفاده می‌شود.

   8. چراغ سقفی ضد آب

چراغ سقفی ضد آب
چراغ سقفی ضد آب

این دسته از چراغ‌ها مقاومت بالایی نسبت به گردوخاک، رطوبت و آب دارند. به طور مثال در سالن‌های استخردار و حمام‌های بزرگ می‌توان از این چراغ‌ها استفاده کرد. از چراغ‌های سقفی واترپروف می‌توانید در محوطه‌ بیرونی منزل، حیاط ساختمان، ویلا و هرجایی که در معرض رطوبت و گرد و غبار باشد با خیال راحت استفاده کنید.

   9. چراغ سقفی خطی

چراغ سقفی خطی

چراغ سقفی خطی داخل یا روی سقف به صورت خطی یا ردیفی نصب می‌شوند. نور یکنواخت را بدون نقطه تاریک و ایجاد خیرگی در فضا منتشر می‌سازند که جذابیت محیط را دوچندان می‌کند. چراغ‌های خطی می‌توانند به صورت توکار، روکار یا آویز نصب شوند. ساختار آن‌ها به گونه‌ای است که می‌توان مسیرهای نوری با اشکال دلخواه را روی سقف و دیوار ایجاد کند تا هم نور محیط تامین گردد و هم سبب زیبایی و تزئین فضا شود. چراغ مگنتیک سقفی از جدیدترین نمونه‌های این نوع است  که در سایت سیوان لند قابل خریداری است.

مهم‌ترین نکات اجرایی در استفاده از چراغ سقفی

ارتفاع سقف و مساحت فضا از المان‌های مهم در نورپردازی با چراغ سقفی است!

  • چراغ سقفی دکوراتیو گزینه خوب و مناسبی برای اتاق های خواب نیست! زیرا نمی‌تواند نور مورد نیاز را فراهم آورد. برای این موارد اغلب از نمونه‌هایی استفاده می‌کنند که به صورت مخفی در سقف کار گذاشته شده باشند. در این صورت در موقع استراحت نور خیره کننده‌ای وجود ندارد که چشم‌ها را اذیت کند.
  • چراغ سقفی اداری به صورت هالوژنی یا توکار نصب می‌شوند. چرا که چراغ‌های دارای آویز نور مستقیم ایجاد می‌نمایند که برای فرد در هنگام فعالیت مشکل ایجاد می‌کنند.
  • ارتفاع سقف و مساحت فضا از المان‌های مهمی است که قبل از انتخاب شیوه نورپردازی و چراغ سقفی باید به آن توجه کنید. این الزام در تعیین کاربری محیط و بهبود عملکرد شخص بسیار تاثیرگذار و حائز اهمیت است. به عنوان مثال اگر ارتفاع سقف کوتاه است، توصیه می‌گردد از چراغ سقفی توکار استفاده شود. اما در نظر داشته باشید که چراغ‌ سقفی دارای آویز، همیشه زیبایی خاصی به فضا اضافه می‌کند. به خصوص در محیط‌های در محیط‌های لوکس و مدرن استفاده از آن‌ها رایج است.
  • برای انتخاب یک چراغ خوب لازم است حتما به دکوراسیون خود نیز دقت نمایید. در محیط های مدرن عموما از چراغ سقفی ساده با آویزهای بلند استفاده می‌شود. اما حضور نور طبیعی در کنار هارمونی رنگ‌های دکوراسیون در زیباسازی نورپردازی اهمیت دارد.

مزایای خرید چراغ‌ سقفی 

  • قیمت‌ چراغ سقفی در قیاس با سایر لامپ‌های لوکس و تزیینی مقرون به صرفه‌تر می‌باشد. اما دقت کنید که قیمت چراغ سقفی توکار به دلیل شار نور زیاد و طول عمر بالا، به مراتب زیادتر است.
  • نصب و استفاده از آن‌ها راحت بوده و طول عمر بالایی در عین رنگ بندی متنوع دارند.
  • لامپ‌های سقفی آسیب کمتری به دیوار یا سقف وارد می‌نمایند و فضای زیادی را نیز اشغال نمی‌نمایند. از همین رو می‌توان آن را در تمام فضا‌ها استفاده نمود.
  • این چراغ‌‌ها قادر هستند تا نور را به صورت یکنواخت در محیط توزیع نمایند لذا باعث آزار و اذیت نمی‌شوند.
  • با استفاده از این محصولات، دیگر نیاز نیست تا حتما از لوستر استفاده شود. شما می‌توانید این چراغ‌ها را با طراحی‌های مدرن بر روی سقف استفاده نمایید.

کلام پایانی

به دلیل اینکه برندهای گوناگونی در دنیا مشغول تولید چراغ‌های سقفی در درجات کیفی مختلف هستند، ممکن است انتخاب برند مناسب در حین خرید برای کاربران کمی سخت باشد. ما برای خرید آنلاین انواع لامپ و چراغ و محصولات نورپردازی و روشنایی سیوان‌لند را معرفی می‌کنیم و ایمنی محصول را تضمین می‌کنیم. شما می‌توانید برای اطلاع از قیمت لامپ و چراغ به سایت مراجعه کنید. هم‌چنین می‌توانید با کارشناسان بخش فروش سیوان لند برای راه‌اندازی فروشگاه آنلاین خود در زمینه مصالح و تجهیزات ساختمان و یا سایر تاسیسات الکتریکی در تماس باشید.

به این نوشته امتیاز دهید !

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *