معرفی انواع نماهای سنگی ساختمان

معرفی انواع نماهای سنگی ساختمان

معرفی انواع نماهای سنگی ساختمان
معرفی انواع نماهای سنگی ساختمان

 

معرفی انواع نماهای سنگی ساختمان

اولین چیزی که از یک ساختمان توجه هر بیننده ای را به خود جلب می کند نمای آن است. نمای بیرونی ساختمان نقش مهمی در زیبایی و جذابیت ساختمان دارد. نمای ساختمان مانند پوسته آن است که نشان از زیبایی و مدرن بودن آن دارد. امروزه معماران با توجه به بودجه ای که در اختیار آنها قرار می گیرد نمای ساختمان ها را طراحی می کنند. معماران باید به این نکته توجه داشته باشند که نما را متناسب با شرایط اقلیمی منطقه طراحی کنند و از مصالحی استفاده کنند که کمتر در معرض تغییر و فرسایش هستند. در این مقاله قصد داریم انواع نماهای سنگی ساختمان را معرفی کنیم و شما را با تنوعی که در این قسمت وجود دارد بیشتر آشنا کنیم.

 

 

اهمیت نمای بیرونی ساختمان چیست؟

نمای بیرونی ساختمان علاوه بر اینکه نمایانگر زیبایی و جذابیت ساختمان است، از سوی دیگر نقش مهم تری در محافظت از ساختمان در برابر عوامل مختلف دارد. در یک شهر، طبق قوانینی که در آنجا حاکم است، تمام نمای ساختمان ها باید از بسیاری جهات با یکدیگر هماهنگ باشند.

 

معرفی انواع نماهای سنگی ساختمان
معرفی انواع نماهای سنگی ساختمان

 

 

اهمیت مصالح به کار رفته در نمای ساختمان

در ساخت نمای ساختمان نیز باید در انتخاب مصالح آن دقت کرد و از مصالح مرغوب و متناسب با شرایط اقلیمی منطقه استفاده کرد. برای نمایش از مصالح مختلفی مانند سنگ، آجر، بتن، چوب و … استفاده می شود که هر کدام ویژگی ها و مزایای خاص خود را دارند.

 

انواع نمای ساختمان

1- نمای آجری

در گذشته از نماهای آجری در طراحی نمای ساختمان استفاده می شد و امروزه معماران با استفاده از مدل های جدید طراحی،نماهای سنگی زیبایی را طراحی می کنند. از محبوبیت نماهای سنگی کاسته نشده است و امروزه بسیاری از افراد تمایل به استفاده از نمای سنگی دارند.

در طراحی نمای ساختمان با توجه به اینکه آجرهای مختلفی در بازار موجود است، معماران می توانند بنا به سلیقه و بودجه مالک یکی از آنها را برای نما استفاده کنند.

امروزه آجرهای مختلفی مانند آجر نما نسوز، آجر چوبی نما، آجر سفید نما و … با قیمت های متفاوت در بازار موجود است.

 

در استفاده از سنگ تراشی آجری چه معیارهایی باید رعایت شود؟

طبق قوانینی که از نظر معماری شهری وجود دارد، معماران و طراحان نمای ساختمان باید به آن توجه کنند.

به عنوان مثال با توجه به این معیارها نمی توان نمای آجری را رنگ کرد.

در شهرهایی که بافت سنتی دارند، معماران باید از آجرهای نما استفاده کنند که قانون آن شهر اجازه استفاده از آن را در طراحی می دهد و از طرح ها و رنگ های مغایر استفاده نکنند.

 

 

2- نمای ترکیبی

 

استفاده از نماهای کامپوزیت در بسیاری از نقاط کشور رایج است و معماران از آن برای طراحی نمای ساختمان استفاده می کنند. نماهای کامپوزیت همانطور که از نامش پیداست از ورق های کامپوزیت آلومینیوم ساخته و طراحی می شوند. یکی از مزایای این نوع نماها این است که قابل شستشو بوده و مقاومت لازم را در برابر گرما و رطوبت از خود نشان می دهند و از طرفی شاهد تنوع رنگی متفاوتی در آن هستیم. یکی از معایب آن قیمت بالای آن است.

 

در استفاده از نمای کامپوزیت چه معیارهایی باید رعایت شود؟

بر اساس ضوابط و مقررات موجود، معماران ساختمان فقط مجاز به استفاده از نماهای کامپوزیت و آلومینیوم در نمای ساختمان مشرف به معابر هستند که میزان آن حداکثر بیست درصد کل سطح نمای ساختمان می باشد.

 

 

3- نمای سیمانی

 

امروزه در طراحی نمای اکثر ساختمان ها از نماهای سیمانی استفاده می شود. نمای سیمانی باید از بهترین مصالح ساخته شود تا استحکام بالایی داشته باشد. یکی از مزایای استفاده از این نما قیمت ارزان آن است و از طرفی این نوع نما در کمترین زمان ساخته می شود اما باید معایب آن را نیز در نظر بگیریم که می تواند شکستگی و ترک خوردگی باشد. کرد نیز به عنوان یک عایق صوتی ضعیف محسوب می شود.

 

4- نمای شیشه ای

 

نمای شیشه ای یکی از جذاب ترین نماهایی است که طرفداران بی شماری در بین مردم دارد. از نمای شیشه ای علاوه بر ساختمان های مسکونی در ساختمان های اداری و تجاری نیز استفاده می شود. استفاده از نمای شیشه ای نور خانه را تامین می کند و ساکنان ساختمان دیگر کمبود نور ندارند. در طراحی نمای شیشه ای معمولا از شیشه سکوریت یا رفلکس استفاده می شود.

 

ضوابطی که در اجرای نمای شیشه ای باید رعایت شود

در شهرهایی که بافت سنتی و تاریخی دارند نمی توان از نمای شیشه ای استفاده کرد و در این گونه شهرها استفاده از این نوع نما ممنوع است.

 

 

5- نمای چوبی

 

نماهای چوبی در بسیاری از ساختمان های شهر استفاده می شود. استفاده از این نوع نما باعث جذابیت و زیبایی ساختمان ها می شود. امروزه نماهای چوبی با برخی مصالح دیگر مانند فلز و شیشه ترکیب می شود که زیبایی نما را دو چندان می کند. چوب مورد استفاده در این نوع نما، چوب ترمووود است که دارای استحکام بالا و وزن کم می باشد.

همچنین می توان با روش های خاصی این نوع چوب را در برابر حشرات، رطوبت و آتش مقاوم کرد.

 

معیارهای لازم در اجرای نماهای چوبی

نماهای چوبی مانند سایر نماهای ذکر شده در بالا در بسیاری از شهرهای با بافت سنتی و تاریخی ممنوع است و معماران نمی توانند از آن برای طراحی نمای بیرونی ساختمان استفاده کنند.

 

6- نمای سرامیک

 

نمای سرامیک نیز یکی از نماهایی است که در اکثر ساختمان ها مورد استفاده قرار می گیرد.

به دو صورت می توان از سرامیک در نمای ساختمان استفاده کرد، یکی به روش نصب مهار و دیگری چسب.

استفاده از نمای سرامیک در ساختمان مزایای بسیاری دارد از جمله مقاومت آن در برابر یخبندان،همچنین سرامیک به عنوان عایق رطوبت و آتش محسوب می شود و استفاده از آن در نمای ساختمان بسیار مفید است.

علاوه بر مزایای این نوع نما باید معایب آن را نیز در نظر گرفت. این نما در مکان های شلوغ تر که تراکم ساختمان ها وجود دارد استفاده نمی شود.

 

 

7- نمای رومی

 

استفاده از نماهای رومی در ساختمان ها اخیراً رایج شده است. نمای رومی یکی از سبک های کلاسیک است که در طاق ها و ستون های خود طرح ها و اشکال مختلفی دارد. در ساخت نماهای رومی از مصالحی مانند تراورتن، گرانیت و سنگ مرمر استفاده می شود.

 

توجه به اهمیت اقلیم منطقه، رعایت بافت منطقه در طراحی نما

1- اقلیم منطقه

 

همانطور که در قسمت های بالا ذکر شد توجه به اقلیم منطقه در طراحی نمای ساختمان بسیار حائز اهمیت است. معماران نماها را با توجه به شرایط آب و هوایی طراحی می کنند.

مناطقی که دارای اقلیم مرطوب هستند نیاز به استفاده از مصالحی دارند که در برابر چنین شرایطی مقاوم بوده و رطوبت منطقه موجب فرسایش در آنها نشود.

همچنین مناطق گرم و خشک نیاز به نوع خاصی از متریال دارند و باید متناسب با چنین هوای گرم و خشکی از مصالح مناسب در طراحی و اجرای نماها استفاده شود.

 

2- بافت منطقه

 

در برخی از شهرهایی که بافت سنتی و تاریخی دارند، استفاده از اکثر نماهای ساختمانی که در شهرهای دیگر رایج است ممنوع است. به عنوان مثال در شهرهایی مانند شیراز و اصفهان که دارای بافت سنتی و قدیمی هستند، استفاده از برخی نماهای متضاد در آنجا ممنوع است و معماران بر اساس قوانین در این شهرها نما را طراحی می کنند.

 

قیمت نما

با توجه به متریال به کار رفته در نماها و پیچیدگی طراحی و اجرای آنها می توان قیمت های متفاوتی را برای آن متصور شد و قیمت ثابتی را نمی توان اعلام کرد.

با توجه به بودجه و امکانات خود می توانید با مشاوره با افراد متخصص در این زمینه نماهای مناسبی را طراحی و اجرا کنید.

 

کلام پایانی

 

در این مقاله سعی کردیم بهترین انواع نماهایی که در ساختمان ها استفاده می شوند را نام ببریم. استفاده از نماهای مناسب و زیبا به جذابیت بیشتر ساختمان ها کمک می کند.

در اجرای نمای ساختمان باید پارامترهایی مانند شرایط اقلیمی و رعایت اصول معماری در شهرهای با بافت سنتی مورد توجه قرار گیرد.

همچنین برای اطلاعات بیشتر  می توانیدصفحه اینستاگرام سیوان لند دنبال کنید

به این نوشته امتیاز دهید !

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *