معرفی انواع خاموت و ویژگی های کلی آن

یکی از رایج‌ترین راه حل‌های برای استحکام بخشیدن به سازه، استفاده از میلگردها است که اصطلاحا به آن خاموت گفته می‌شود. استفاده از این آهن آلات در شناژ ساختمان‌ها متداول است. برای ساخت یک سازه مقاوم، نیاز است تا تمام امور به درستی انجام شود. برای مقاوم سازی سازه در برابر هر گونه خطر احتمالی، استفاده از آرماتورهای عرضی متداول است. پیشینه استفاده از این تجهیزات به زلزله 1971 ژاپن بر می‌گردد. زمانی که محقاقان به دنبال راه‌ حلی برای مقاوم سازی سازه‌ها در برابر زلزله بودند، نتیجه تحقیقاتشان به استفاده از این آهن آلات رسید.

قیمت میلگرد
قیمت خاموت
قیمت میلگرد آجدار

خاموت چیست؟

خاموت
خاموت

آرماتور به دو دسته طولی و عرضی تقسیم می‌شود . آرماتور که در یک تیر یا ستون قرار می‌گیرند , آرماتور طولی هستند. آرماتورهایی که به صورت عمود بر این میله‌ها نصب می‌شوند، به عنوان آرماتور جانبی یا مهاربند شناخته می‌شوند. این مهاربندها در دسته میله‌های عرضی قرار می‌گیرند. بنابراین می ‌توان گفت که برای جلوگیری از خروج آرماتورهای طولی از این تجهیزات استفاده می‌شود. این میله‌ها معمولا ً دارای انحنا یا خمیدگی درجه پایین هستند.

استفاده از آن در سازه های بتنی می تواند در بالا بردن مقاومت سازه نقش داشته باشد. از آن جایی که آرماتورهای طولی به تنهایی برای مقاومت در برابر نیروی کششی زلزله کافی نیستند، استفاده از آرماتورهای عرضی نقش مهم و کلیدی دارد.

نحوه ساخت خاموت ( آرماتورهای عرضی )

انواع مختلف این تجهیزات به روش‌های متفاوتی تولید می‌شوند. به طور مثال تولید بعضی از آن‌ها به صورت سنتی و با دست انجام می‌شود در حالی که در تولید بعضی دیگر ا، از دستگاه های خاموت زن اتوماتیک استفاده می‌کنند. به طور کلی تولید این آهن آلات به سه روش تولید با دست، تولید با دستگاه cnc و تولید با دستگاه Pi-system می‌باشد. شما می‌توانید با مراجعه به فروشگاه اینترنتی سیوان لند از قیمت خاموت آماده مطلع شوید.

انواع خاموت

همانطور که در بالا ذکر شد , مهاربندها در دسته آرماتورهای عرضی قرار می‌گیرند و به عنوان آرماتور جانبی مانع خروج آرماتور طولی در طول زلزله می‌شوند . اندازه و قطر میله استاندارد خاصی دارند و نباید کم‌تر از حد مجاز باشند . براساس این استاندارد، قطر طاق نباید کم‌تر از ۱۰ میلی متر باشد. همچنین، در صورتی که فاصله بین دو گروه تقویت شود، باید از تقویت عرضی بین آن‌ها استفاده شود. این آهن آلات در ۶ گروه تقسیم میشوند:

  • خاموت‌های سنتی
  • خاموت‌های مارپیچی
  • خاموت‌های معمولی
  • خاموت‌های مهندسی
  • خاموت‌های ربات
  • خاموت‌های سلولار

خاموت سنتی

یکی از انواع پرکاربرد این آهن آلات در کشور ما، خاموت سنتی است. پیچ زاویه‌ای of سنتی ۹۰ درجه است. بنابراین می‌توان گفت که آن‌ها در ظاهر مربعی هستند. از آن‌ها در ساختن گیره استفاده قرار می‌شود. این نوع آرماتورهای عرضی با دست ساخته می‌شوند.

 

خاموت مارپیچی

خاموت مارپیچی
خاموت مارپیچی

این نوع آرماتورها، با دستگاه‌های مخصوص (دستگاه cnc، نوعی دستگاه خاموت زن اتوماتیک ) تولید می‌شوند. اندازه آن‌ها متغییر است و بنا به نیاز مصرف می‌توان در اندازه‌های مختلف مورد استافده قرار بگیرد.

خاموت معمولی

در ساخت این نوع از آرماتورهای عرضی که به عنوان خاموت ساده نیز شناخته می‌شود، ماشین می‌تواند مورد استفاده قرار گیرد یا می‌تواند با استفاده از روش‌های سنتی و مداخله دست بکار رود. این اتصالات به شکل حلزونی ، در اندازه‌های مختلف و اشکال مختلف ساخته می‌شوند و در ساخت‌وساز مورد استفاده قرار می‌گیرند. اندازه‌های قالب آن قابل تغییر و شخصی سازی است.

خاموت مهندسی

همان گونه که در بالا اشاره شد، خاموت های مهندسی به میلگردهایی گفته می‌شود که از زاویه خم 45 یا 135 درجه برخوردار باشند. این آرماتورهای عرضی قابلیت شخصی سازی اندازه دارند.

خاموت ربات

از لحاظ ظاهری خاموت‌های ربات شباهت زیادی به نوع  مارپیچی دارند. تنها تفاوت آن ها را می توان در مربعی که در گوشه این نوع آرماتور وجود دارد، دانست. در ساخت این گونه از آرماتورهای عرضی از دستگاه CNC استفاده می شود.

خاموت سلولار

این نوع آرماتور عرضی در دسته پیشرفته‌ترین آرماتورهای عرضی می باشند. به کارگیری آن‌ها مقاومت بسیار بالایی در سازه های بتنی ایجاد می کند. کارکرد این آهن آلات به گونه ای است که ضعف کششی آرماتورهای طولی را در برابر فشار ناشی از زلزله جبران می کند. ساخت این نوع آرماتورها، بر اساس استانداردهای تکنولوژی Pi-system (دستگاه خاموت زن اتوماتیک ) صورت می گیرد. آرماتور عرضی سلولار، جدیدترین نوع تولید شده تا اکنون است.

دلایل به کار گیری خاموت در صنعت بزرگ ساختمان سازی

برخی از کاربردهای آن در این صنعت بزرگ عبارتند از:

افزایش مقاومت فشاری ستون

از این آهن آلات می‌توان جهت افزایش استحکام و مقاومت میلگردها استفاده کرد.

جلوگیری از خم شدن میلگرد در بتن

می‌توان برای جلوگیری از خم شدن میلگرد در برابر نیروهای برشی، از آرماتورهای عرضی استفاده کرد. این تجهیزات در طول میلگردها قرار می‌گیرند. شما می‌توانید جهت خرید میلگرد به سیوان لند مراجعه کنید.

بهبود انعطاف پذیری ستون

قرار گرفتن این آهن آلات در ستون، سبب افزایش انعطاف پذیری ستون‌ها و کاهش احتمال شکسته شدن آن می‌شود.

جلوگیری از حرکت میلگرد در زمان بتن ریزی

با قرار دادن آرماتورهای عرضی در ساختار ستون، می‌توان مانع حرکت میلگردهای اصلی در هنگام بتن ریزی شد.

خاموت به چه شکل در ساختمان استفاده می‌شود؟

روش‌های طراحی و مهندسی سازه‌‎ها، مشخص می‌کند که این آهن آلات به چه شکلی در ساختمان به کار رود. آرماتورهای عرضی به دو شکل تنگ باز و تنگ بسته در سازه مورد استفاده قرار می‌گیرند. آرماتورعرضی تنگ باز، می‌تواند به سه صورت تک شاخه (قلاب)، دو شاخه (رکابی) و یا چند شاخه در سازه کاربرد داشته باشد. خاموت تنگ بسته نیز برای تحمل نیروی برشی و پیچشی می‌تواند با توجه به تعداد شاخه، ایفای نقش کند.

اگر قصد استفاده از این تجهیزات را در موقعیتی دارید که نیروی پیچشی وارده زیاد است، بهتر است از این نوع آرماتور عرضی استفاده شود. بعد از تعبیه آن باید انتهای آن را حداقل به میزان ۱۳۵ درجه به قسمت داخلی خم کنند، بدین صورت در برابر نیروهای وارد شده به سازه مقاومت بالایی خواهد داشت.

کاربرد خاموت در ستون‌ها

این آهن‌آلات در ستون، جهت افزایش استحکام و پایداری آرماتوهای طولی، به کار برده می‌شود. علاوه بر این، نقش تکیه گاه جانبی برای آرماتورها را نیز ایفا می‌کند. با استفاده از این تجهیزات در ستون می‌توان آنها را در برابر ضربه‌های شدید و زلزله به مقدار قابل توجهی مقاوم کرد.

نحوه متصل کردن خاموت به میلگرد اصلی چگونه است؟

این آهن آلات به وسیله جزء سومی که به آرماتور معروف است، به میلگرهای اصلی قفل می‌شوند. این سیم آرماتور خود از مفتول‌های بسیار نازک فولادی ساخته شده است. این مفتول‌ها بسیار نرم بوده و دارای قطر 1.5 تا 2 میلی‌ متر می‌باشند. گره زدن آن‌ها به میلگردهای اصلی، به سه روش لغزان، صلیبی و گره زدن پشت گردنی انجام می‌شود. چنانچه استحکام بیش از حد بین میلگردهای اصلی و فرعی مد نظر نباشد از گره لغزان میتوان استفاده کرد که گره ای رایج است اما به معنای شل بودن گره نیست.

چنانچه نقاط اتصال بین میلگردهای با هم کم باشد برای استحکام بیشتر اتصال آنها به یکدیگر، نیاز است تا از گره محکمتری استفاده شود که به آن گره صلیبی میگویند. اما در هنگام اتصال آن‌ها به تیر و ستون های بتنی معمولا از روش سوم، یعنی گره پشت گردنی استفاده میشود که همانند دو روش قبل به دو روش ساده و دوبل قابل اجرا میباشد. در تصویر زیر گره زدن پشت گردنی در اتصال خاموت به میلگرد راستا را مشاهده می‌کنید.

گره زدن خاموت
گره زدن خاموت

کاربرد خاموت

استفاده از آرماتورهای عرضی در ساخت سازه های بتنی کاربردهای متفاوتی دارد که از جمله می‌توان به افزایش مقاومت فشاری، بالا بردن انعطاف پذیری ستون، جلوگیری از خم شدن میلگرد اصلی در ستون، جلوگیری از حرکت میلگرد اصلی در زمان بتن ریزی و بهبود عملکرد میلگرد موجود در ستون اشاره کرد. اگر به دنبال خرید بتن برای ساخت سازه‌ی خود هستید ما به شما سیوان لند را معرفی می‌کنیم. جهت استعلام قیمت روز بتن می‌توانید به این پلتفرم معتبر مراجعه کنید.

سه نکته مهم در رابطه با خاموت

در رابطه با پیاده سازی این آهن الات برخی اصول باید در نظر گرفته شود و در صورت رعایت نشدن بعدها با مشکل مواجه خواهیم شد.

  • آرماتورهای عرضی باید در فواصل ۲۰ سانتی متری (اندازه یک وجب دست) از یکدیگر قرار گیرند.
  • آرماتورهای عرضی باید با کمک سیم آرماتوربندی به میلگردهای طولی بسته شوند.
  • نباید در دمای کمتر از ۵ درجه سانتی‌گراد، آرماتورها خم شوند. اگر قصد خم کردن مجدد آرماتورها را دارید باید به صورت سرد و با دستگاه مکانیکی، عملیات خم کردن را انجام دهید.

مقررات ملی ساختمان در مورد استفاده از خاموت

طول ناحیه‌ی بحرانی نباید کمتر از: یک ششم ارتفاع آزاد ستون

ضلع بزرگتر مقطع مستطیلی ستون

قطر ستون

450 میلی متر باشد.

فاصله‌ها در ناحیه‌ی بحرانی آرماتور عرضی بسته نباید کمتر از: 24برابر قطر آرماتور عرضی

300 میلی متر

8 برابر قطر کوچک‌ترین میلگرد طولی ستون

نصف کوچک‌ترین ضلع مقطع ستون باشد.

فاصله‌ی آرماتورهای عرضی در دیگر نقاط اعضای فشاری نباید کمتر از: 36 برابر قطر میلگرد آرماتور عرضی

12 برابر قطر کوچک‌ترین میلگرد طولی

250 میلی متر

کوچک‌ترین بعد عضو فشاری باشد.

 درپایان

استفاده از این آهن آلات به طور کلی نه تنها باعث استحکام سازه، بلکه باعث می‌شود در مواردی همچون زلزله، آسیب ناشی به حداقل ممکن برسد. سیوان لند به عنوان یکی از معتبرترین بازار‌های آنلاین صنعت ساختمان، با ارائه انواع میلگرد از برترین برندهای موجود در بازار است. شما می‌توانید با مراجعه به فروشگاه اینترنتی سیوان لند از قیمت خاموت و انواع دیگر مصالح ساختمانی مطلع شوید.

5/5 - (1 امتیاز)

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *