مشخصات ساخت و ساز | انواع آن و اهمیت

عرصه‌ی ساخت و ساز یک عرصه‌ی بسیار گسترده است که شما برای ورود به آن نیاز به اطلاعات و دانش‌های گوناگونی دارید. مشخصات ساخت و ساز یکی از اطلاعاتی است که حتما باید برای ورود به حوزه‌ی ساخت و ساز به آن اشراف کامل داشته باشید. اما اصلا نگران یادگیری این مشخصات نباشید، سیوان لند در این مقاله به برسی کامل این مشخصات و نکات مربوط به آن صحبت کرده و اطلاعات زیادی را در اختیار شما قرار داده. در ادامه با ما باشید تا بیشتر درمورد مشخصات ساخت و ساز بدانید.

مشخصات ساخت و ساز به چه مشخصاتی گفته می‌شود؟

مشخصات ساخت و ساز
مشخصات ساخت و ساز

به مشخصاتی برای توضیح شکل‌گیری، نوع، روش ساختمان و استحکام کار ساختمانی برای نمایش کیفیت آن، یعنی کار ساختمانی، مشخصات ساخت و ساز گفته می‌شود. اینها اطلاعاتی هستند که نمی توان آنها را از طریق نقشه ها توضیح داد. مشخصات ساخت و ساز به همراه نقشه ها برای به تصویر کشیدن کیفیت پروژه تعیین شده است. به عنوان مثال، یک نقشه نشان دهنده اندازه در است، اما نمی تواند عوامل اولیه خاصی مانند نوع در و نوع چوب و غیره را نشان دهد. چوب در انواع مختلف با قیمت های متفاوت عرضه می شود. همه این عوامل با مشخصات نشان داده می شوند.

به طور مشابه، نسبت هر جزء از بتن و ویژگی های هر جزء با مشخصات توضیح داده می شود زیرا بتن را نمی توان به صورت نمادین بیان کرد. در حالی که نسبت هر یک از اجزای بتن نمی تواند نوع سنگدانه های درشت مورد استفاده و ویژگی های آن را توصیف کند. انواع سنگدانه های ریز مصرفی و مشخصات آن، نسبت آب به سیمان و غیره. بنابراین، تمامی این عوامل باید به طور کامل و جداگانه توضیح داده شوند که به Specification معروف هستند. بررسی کمیت نیز با وجود منطقه تحت پوشش، به شدت به مشخصات ساخت و ساز بستگی دارد.

هدف از مشخصات ساخت و ساز

از نقشه ها برای بیان کار ساختمانی یا اندازه مواد به کار رفته در آن استفاده می شود، اما نقشه ها فاقد بیان نوع متریال، نسبت مواد مختلف مورد استفاده، استحکام مورد نیاز و رنگ مورد نیاز و غیره هستند. با این حال، مشخصات ساخت و ساز برای این منظور استفاده می شود تا نیازهای باقی مانده را برآورده کند. مشخصات ساخت و ساز برای اهداف زیر استفاده می شود:

  1.  بیان کیفیت و قیمت مصالح ساختمانی یا استحکام کار ساختمانی
  2.  بیان نسبت اجزای مورد استفاده در بتن یا ملات
  3.  بیان نوع مصالح از قبیل نوع چوب و نوع آجر و غیره
  4.  بیان رنگ مصالح ساختمانی
  5.  فهرست کردن شرایط قرارداد
  6.  ارزیابی هزینه ای که احتمالاً برای کار ساختمانی هزینه می شود
  7. تبیین روش شناسی انجام کارهای ساختمانی
  8. توضیح ماشین آلات و ابزار مورد استفاده در کار ساختمانی

اصول نوشتاری مشخصات ساخت و ساز

کیفیت کار ساختمانی بر اساس مشخصات ساخت و ساز  تعیین می شود. بنابراین، مشخصات باید در معانی خود توضیحی باشد. از این رو باید زبان بسیار کارآمدی برای آن انتخاب شود تا همه شبهات برطرف شود. مشخصات ساخت و ساز نقش حیاتی در قراردادها دارد. قراردادها دارای ارزش یا اعتبار قانونی هستند. در صورت بروز هرگونه تعارض می توان با دادگاه های قضایی تماس گرفت. این تضادها عموماً به دلیل مشخصات ناکارآمد افزایش می یابند. بنابراین هنگام نوشتن Specification باید اصول زیر رعایت شود:

قراردادهای ساخت و ساز

قرارداد ساخت و ساز
قرارداد ساخت و ساز
  1. قراردارد مهندسی و تامین کالای کالای موردنیاز ساختمانی که به نوعی درمورد مدیریت مهندسی پروژه‌ی ساخت و ساز شماست و کالاهایی که برای ساخت هرچه بهتر سازه‌ی شما مورد نیاز است. تمام این اقدامات توسط پیمان کار صورت می‌گیرد.
  2. قرارداد تهیه‌ی کالا و ابزار مورد نیاز و اقدام به نصب که توسط پیمانکار انجام می‌شود. این نوع قرارداد، دیگر ویژگی‌های مهندسی و نظرات را ندارند و می‌تواند برای شما در خصوص ساخت و ساز مناسب و اصولی سازه، بسیار مشکل ساز است.

توضیحات مواد

توضیحات کاملی از مصالح ساختمانی باید گنجانده شود. برای این منظور نوع مواد و اندازه باید به طور کامل توضیح داده شود. با وجود این، نسبت هر جزء در بتن یا ملات و نحوه مخلوط کردن بتن نیز باید به طور دقیق شرح داده شود. شما می‌توانید جهت کسب اطلاعات بیشتر درمورد این موضوع، به مقاله‌ی نحوه‌ مخلوط کردن بتن مراجعه کنید. اگر ماده ای نیاز به درمان خاصی دارد، باید در مشخصات ساخت و ساز نیز نوشته شود.

ابزار و گیاهان

ابزارها و گیاهان نیز باید در هنگام نوشتن مشخصات به ترتیب سازماندهی آنها قبل از شروع پروژه ساختمانی شرح داده شوند. همچنین ضروری است که توضیح داده شود که آیا ابزارها و گیاهان یا توسط پیمانکار سازماندهی می شوند یا توسط بخش مربوطه دولت.

حفاظت از کار جدید

شامل حفاظت از حفاری، سنگ تراشی، بتن کاری و گچ کاری و غیره می باشد.

اصطلاح

مشخصات ساخت و ساز دارای ارزش یا اعتبار قانونی هستند، بنابراین باید به اندازه کافی توضیح داده شوند تا هدف خود را ارائه دهند. در Specifications باید از جملات کوچک و کامل استفاده شود. باید از کلمات ناقص و پیچیده پرهیز کرد و باید از زبانی با دستور زبان دقیق استفاده کرد.

بند مشخصات

ساخت و ساز
ساخت و ساز

باید تلاش کرد تا سازماندهی شرایط کار مطابق با سازمان کار ساختمانی واقعی حفظ شود. همه این شرایط باید عملا امکان پذیر باشد. بندهای مشخصات نباید همدیگر را تداعی کنند و تکرار نشوند. دو نوع مشخصات به شرح زیر وجود دارد:

مشخصات عمومی

مشخصات عمومی به عنوان مشخصات مختصر نیز شناخته می شود. از آنها برای نشان دادن جنبه، استاندارد و نوع کار ساختمانی استفاده می شود. آنها طبقه بندی های کلی کار ساخت و ساز پروژه را شرح می دهند. این مشخصات برای تعیین استانداردهای کار ساخت و ساز استفاده می شود که به ایجاد یک برآورد دقیق کمک می کند.

مشخصات دقیق

مشخصات دقیق، در توضیحات دقیق، ویژگی ها، کمیت، نسبت و روش تشکیل مواد مورد استفاده در کار ساختمانی را نشان می دهد. هر جزء از کار ساختمانی به طور جداگانه با کمک مشخصات دقیق شرح داده شده است. بنابراین، تمام ویژگی های تعیین کننده استانداردها و کیفیت کار ساختمانی افشا می شود. که بعداً در برآورد تفصیلی استفاده خواهد شد. مشخصات دقیق اقلام مورد استفاده در پروژه های معمولی چاپ شده است که برای قراردادها استفاده می شود. به این مشخصات، مشخصات استاندارد می گویند. مشخصات تفصیلی دارای دو نوع عمده به شرح زیر است:

مشخصات استاندارد

این نوع مشخصات کار ساختمانی در بخش های مهندسی مکتوب و منتشر می شود که نیاز به نوشتن مشخصات با جزئیات را برطرف می کند. این مشخصات فقط در صورت لزوم ارجاع می شوند. بنابراین، اینها به عنوان مشخصات استاندارد شناخته می شوند که در قالب کتاب و کلیات منتشر می شوند. هر زمان که مناقصه ای برای کارهای ساختمانی مورد نیاز باشد، این مشخصات صرفاً در مناقصه ذکر شده است که تنظیم اسناد مناقصه را آسان می کند. و می توان از اشتباهات احتمالی در هنگام نوشتن مکرر مشخصات مشابه جلوگیری کرد.

مشخصات استاندارد باید توسط بخش خدمات عمومی (PWD)، خدمات مهندسی نظامی (MES) و ادارات آبیاری نوشته و منتشر شود. با این حال، بخش‌های دیگر می‌توانند به مشخصات استانداردی که توسط بخش‌ها و سازمان‌های مذکور سازماندهی و منتشر می‌شوند، رجوع کنند. مشخصات استاندارد ممکن است با تغییر و تحول در علم و مهندسی با گذشت زمان تغییر کند. این تغییرات و تکامل باید در مشخصات استاندارد منعکس شود تا بهترین شیوه ها در کار را منعکس کند.

مشخصات ویژه

برخی از مشخصات کار ساختمانی به صورت خاص بوده و به صورت رسمی در مشخصات استاندارد نوشته و منتشر نشده است. این مشخصات به عنوان مشخصات ویژه شناخته می شوند. مشخصات ویژه توسط مهندس مسئول پروژه ساخت و ساز نوشته می شود که معمولاً افسر بخش (XEN) خواهد بود. این مشخصات در اسناد مناقصه و با عنوان مشخصات ویژه درج شده است.

کلام پایانی

در این مقاله به برسی مشخصات ساخت و ساز پرداختیم که هر فرد برای شروع ساخت هر سازه نیاز دارد که درمورد آن بداند. به طور کلی ورود به عرصه‌ی ساخت و ساز بسیار هیجان انگیز است که سود زیادی دارد اما فقط به فکر سود نباشید و سعی کنید تمام جوانب ساخت و ساز را در نظر بگیرید و از مصالح و متریال مرغوب در آن استفاده کنید. شما می‌توانید تمام مصالح و تجهیزات مورد نیاز برای ساخت سازه‌ی خود را به صورت آنلاین از سیوان لند خریداری کرده و آن را در محل پروژه تحویل بگیرید.

به این نوشته امتیاز دهید !

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *