خرید درب و پنجره دو جداره
لولای پنجره یکی از بخش‌های حیاتی در درب و پنجره‌ها به شمار می‌رود. پس اطمینان از سلامت این قطعات می‌تواند تاثیر بسزایی در عملکرد صحیح درب و پنجره‌ها داشته باشد. تعویض لولای پنجره دوجداره از جمله خدماتی است که باید توسط تیم حرفه‌ای انجام شود. وظیفه‌ی این قطعه تحمل وزن شیشه‌ی لنگه‌ی بازشو و رگلاژ شدن این لنگه می‌باشد. تعویض لولای پنجره دوجداره مراحل گوناگونی دارد که در این مقاله به بررسی آن خواهیم پرداخت.

تعویض لولای پنجره دوجداره

تعویض لولای پنجره دوجداره
تعویض لولای پنجره دوجداره
تعویض لولای پنجره دوجداره در موارد پیشرفته توسط آچارهای آلن مخصوصی اجرا می‌شود که سبب بالا یا پایین آمدن آن شده و آن را رگلاژ و تنظیم می‌کند که در اصطلاح سبب ایجاد توازن بین لنگه و فریم خواهد شد. اغلب لولاهای پنجره‌های UPVC در سایزهای 75 و 100 در بازار موجود هستند و یکی از پر مصرف ترین سایز در بین انواع لولای پنجره دوجداره می‌باشد.

چه زمانی باید لولاهای پنجره را تعویض کنیم؟

همانطور که گفته شد لولاها نقش مهمی در استحکام و راندمان پنجره‌ها دارند. درواقع اگر تنظیمات این یراق آلات به درستی انجام شده باشد، باز و بسته شدن لنگه‌های بازشو به درستی انجام خواهند شد. تعویض لولای پنجره دوجداره در مواردی که یراق آلات قبلی مرغوب نبوده باشد و یا رگلاژ به درستی انجام نشده باشد یا … انجام می‌شود. لولاهای نامرغوب با گذشت زمان کیفیت خود را از دست می‌دهند و در نواحی مختلف خود دچار شکستگی خواهند شد. در چنین حالتی شاهد افتادن لنگه‌ی پنجره خواهیم بود که ممکن است خسارت‌های مالی و جانی فراوانی را به افراد وارد کند. پس توصیه می‌شود که در زمان خرید پنجره دوجداره و نصب آن، از کیفیت قطعات و یراق آلات آن اطمینان یابید. نصابان حرفه‌ای می‌دانند که پنجره پس از نصب نیاز به رگلاژ دارند تا علاوه بر قرارگیری یراق آلات در جای مناسب خود، عملکرد پنجره را نیز بهبود بخشند. پنجره‌هایی که از پروفیل، لولا و سایر بخش‌های بی‌کیفیت تشکیل شده‌اند، نمی‌توانند وظیفه‌ی عایق بودن را به خوبی به عمل بیاورند و سبب هدر رفتن انرژی زیادی از خانه خواهند شد.

ارزیابی‌های پیش از تعویض لولای پنجره دوجداره

  1. ل.لاهای پنجره‌ی دوجداره همیشه به صورت جفت برای یک پنجره به فروش می‌رسند.
  2. لولاهای بازشویی که به کنار باز می‌شوند در مقایسه با لولاهای بازشو به سمت بالا، بازوهای متحرک طولانی تر هستند.
  3. هر لولا باید به صورت جداگانه در سمت مناسب پنجره قرار بگیرد. به همین جهت فلش راهنمایی رو آن‌ها تعبیه شده که جهت باز شدن پنجره را نشان می‌دهد.
  4. لولاهای استاندارد دارای دسته‌های 13 سانتی متری هستند که در صورت لزوم در برخی از آن‌ها باید از دسته‌های 15 یا 17 میلی متری استفاده کنید. وقتی سخن از ارتفاع دسته به میان می‌آید معمولا به عمق لولای پنجره اشاره می‌شود.
  5. معمولا اولین سوراخ‌های ثابت در گوشه‌ی ریل و بازو استاندارد هستند اما در باقی موارد اینگونه نیست. جای نگرانی نیست زیرا می‌توان مجددا سوراخ‌های جدیدی را به راحتی و در هر اندازهای که بخواهید مشخص کنید. به منظور استفاده در کوتاه مدت، از اولین سوراخ‌ها در هر دو فریم استفاده کنید.

مراحل تعویض لولای پنجره دوجداره

با دانستن مراحل تعویض لولای پنجره دوجداره بهتر می‌توانید در زمان انجام این عملیات به درستی عمل کنید. برای شروع کار ابتدا باید تمامی لولاها را با دریل و پیچ بند، باز کنید و لنگه را از فریم کنید تا بتوانید لولای شکسته را تعویض و یا در صورت نیاز لولای پنجره دوجداره UPVC یا آلومینیوم را برای ماندگاری بالاتر و تقویت بنیه‌ی درب و پنجره، به قسمت‌های دیگر و در فاصله‌های کوتاه اضافه کنید.

مرحله اول: اندازه گیری پهنای ریل برای تعویض لولای پنجره دوجداره

براساس استاندارد اکثر لولاهای پنجره‌ی دوجداره در سایز 18 میلی متری طراحی و تولید می‌شوند. اما برخی از لولاهای پنجره دوجداره UPVC یا آلومینیومی قدیمی، 15 میلی متری هستند. بنابراین بایستی حتما این اندازه را با دقت مشخص کنید. بهتر است بدانید که بیشترین اندازه ریل از قسمت بیرونی آن است نه قسمت درونی. تعویض لولای پنجره دوجداره به انواع دیگر لولای اصطکاک امکان پذیر است. نمونه‌های معمولی، لولاهای محدود کننده و لولاهای خروجی هستند. یکی از مهم ترین عاملی که در زمان تعویض لولای پنجره دوجداره باید مشخص باشد، عرض ریل لولای پنجره دوجداره می‌باشد. درصورتی که به دنبال تعویض لولای پنجره دوجداره هستید، استفاده از لولاهای استاندارد، گزینه‌ی معقولی است.

مرحله دوم: اندازه گیری طول لولای پنجره دوجداره

اندازه گیری طول لولای پنجره دوجداره
اندازه گیری طول لولای پنجره دوجداره
انجام این مرحله بسیار ساده و آسان است. تنها چیزی که باید به آن توجه کنید اسن است که طول کل ریل لولا در قاب ثابت است. ما معمولا نگران طول بازو که روی قاب باز شده است نیستیم. لولاها معمولا در اندازه‌های قدیمی اینچ امپراطوری به فروش می‌رسند، اما تبدیل آن به میلی متر زیاد سخت نیت. برای این کار باید اندازه‌ی مورد نظر را در عدد 25.4 ضرب کنید تا ندازه‌ی آن به میلی متر بدست آید. شما می‌توانید در زمان اندازه گیری، نزدیک ترین مقدار اینچ را جمع کرده و امنیت خاطر داشته باشید. برخی از پنجره‌های قدیمی که لولای بازشو به کنار دارند، طول آن‌ها حدود 10 اینچ می‌باشد و ممکن است که اکنون دیگر در دسترس نباشند. برای همین می‌توانید به جای آن از لولای 12 اینچی استفاده کنید. تمام این اتفاقات رخ می‌دهد تا مقدرای هندسه قربانی حرکت کمی بیشتر پنجره به سمت وسط شود.

مرحله سوم: تعیین نحوه‌ی باز شدن لولای پنجره دوجداره ( به سمت کنار یا بالا )

این موضوع درمورد تعویض لولای پنجره دوجداره کمی پیچیده است. لولای پنجره دوجداره، با بازشو به سمت کنار، بالا و پایین پنجره ثابت شده‌اند. لولای پنجره‌ای که بازشوی آن به سمت بالا است، در طرفین پنجره ( چپ و راست ) تعبیه شده‌اند. برای اطمینان از این موضوع می‌توانید فلش روی لولا را بررسی کنید. البته در این مورد احتمالا دستگیره پنجره نیز به شما کمک خواهد کرد. دسته‌ای که در سمت کنار پنجره قرار دارد، به معنای یک پنجره‌ی بازشو به سمت طرفین است. اما باید دقت داشته باشید که این مورد را از داخل پنجره مشاهده کنید نه بیرون آن. برای دانستن تفاوت بین لولاهای پنجره‌ی بازشو به سمت بالا و کنار، باید وزن آن را در لولای پایین در نظر بگیرید. زیرا تمام وزن پنجره‌ی دوجداره بر روی لولای پایینی آن است و به همین دلیل است که لولاهای متفاوتی طراحی و ساخته شده‌اند. به عبارت دیگر می‌توانیم بگوییم که واشر تحمل بار برای کمک به سر خوردن پنجره‌ی دوجداره در زیر وزن‌های بیشتر گنجانیده شده است. این مورد با پنجره‌ی دوجداره‌ای که با یک بازشو به سمت بالا که وزن به طور مساوی در طرفین آن توزیع می‌شود مقایسه شده.

نگهداری و روغن کاری لولای پنجره دوجداره

روغن کاری لولای پنجره دوجداره
روغن کاری لولای پنجره دوجداره
روغن کاری یراق آلات پنجره دوجداره می‌تواند در افزایش طول عمر و کارکرد بهتر پنجره تاثیر گذار باشد. طبق استاندارد نرمال صنعتی آلمان، گشتاور قفل شدن و باز شدن دستگیره‌ی پنجره، بایستی با مقدار حداکثر 10 نیوتن انجام شود. سفتی و خشکی دستگیره را می‌توان با گریس کاری و روغن کاری آن بهبود بخشید. تمام اجزای مربوط به یراق آلات دوحالته در چارچوب و لنگه، بایستی گریس کاری و روغن کاری شوند. این کار از فرسایش زودهنگام آن جلوگیری خواهد کرد. این کار باید حداقل سالی یک بار صورت بگیرد. یکی از نکاتی که باید در این عملیات به آن توجه داشته باشید، نوع روغن و گریسی است که برای این کار استفاده می‌کنید.

کلام پایانی

به طور کلی دانستید که لولاها چه نقش مهمی در عملکرد پنجره‌ها می‌توانند داشته باشند و نگهداری و نصب آن‌ها نیز اهمیت زیادی در این مسئله خواهد داشت. عوامل زیادی می‌تواند در تعویض لولای پنجره دوجداره دست داشته باشند که در این مقاله تمام موارد مربوط به آن را بررسی کردیم. در نهایت باید بگوییم که تعویض لولای پنجره دوجداره یک کار کاملا تخصصی است که هر فردی نباید آن را انجام دهد و هرگونه سهل انگاری و دیرکرد در تعمیر آن می‌تواند عواقب و هزینه‌های سنگینی را به افراد وارد کند.
به این نوشته امتیاز دهید !