لوله پلی اتیلن غیر استاندارد چیست و چه تفاوتی با لوله استاندارد دارد؟

لوله پلی اتیلن غیر استاندارد، لوله با درجه کیفی پایین می‌باشد که در روند تولید آن‌ها استانداردهای لازم رعایت نشده و از مواد پلاستیکی بازیافتی ساخته شده‌اند. این لوله‌ها تحمل فشار بالا را ندارند و به همین دلیل استفاده از آن‌ها حتی برای کشاورزی توصیه نمی‌شود و تنها شاید برای محافظت از کابل‌ها و سیم‌های برق بتوان آن‌ها را به کار گرفت. در ادامه به شما توضیح می‌دهیم که لوله پلی اتیلن غیر استاندارد چیست، چه تفاوتی با لوله استاندارد دارد و چرا نباید مورد استفاده قرار بگیرد.

لوله پلی اتیلن غیر استاندارد چیست؟ چه تفاوتی با لوله استاندارد دارد؟

لوله پلی اتیلن غیر استاندارد لوله‌ای است که با مواد پلاستیکی ضایعاتی تولید شده و تاییدیه‌های لازم استاندارد در تولید را ندارد.
لوله پلی اتیلن غیر استاندارد

به طور کلی لوله‌های پلی اتیلنی دو نوع استاندارد و غیراستاندارد دارند که به نوع استاندارد آن، لوله پلی اتیلنی درجه یک و به نوع غیراستاندارد آن، لوله پلی اتیلن درجه دو می‌گویند. تفاوت اصلی لوله پلی اتیلن غیر استاندارد با لوله پلی اتیلن استاندارد، در نوع مواد اولیه‌ی تولید لوله است. اگر برای ساخت لوله از مواد پلاستیکی درجه 1 و مرغوب استفاده شود و فرایند تولید (از تأمین مواد اولیه تا عرضه محصول) طبق استانداردها باشد، لوله استاندارد خواهد بود.

اما برخی از شرکت‌ها برای تولید لوله پلی اتیلن به جای این که از مواد مرغوب و تازه استفاده کنند، از مواد ضایعاتی بازیافتی استفاده می‌کنند. به این ترتیب که آن‌ها ضایعات پلاستیکی مثل بطری‌ها، بشکه‌های پلاستیکی، سبدهای پلاستیکی، کیسه فریزرها و … را به عنوان مواد اولیه به کار می‌گیرند. و این مواد را خرد و ذوب می‌کنند و با آن لوله تولید می‌کند. اما از آن‌جا که نقطه ذوب این مواد با هم تفاوت دارد، کیفیت لوله تولیدی پایین خواهد بود.

در این جا لازم به ذکر است که نباید لوله پلی اتیلن غیر استاندارد یا درجه 2 را با لوله پلی اتیلن دست دوم اشتباه بگیرید. لوله پلی اتیلن دست دوم، همان لوله‌های پلی اتیلن استاندارد درجه 1 هستند که چون برخی از شرکت‌ها مضاف بر نیاز خود آن‌ها را خریداری کرده بوده‌اند، این لوله‌های اضافی را برای فروش گذاشته‌اند.

کاربرد لوله پلی اتیلن غیر استاندارد در کجاست؟

لوله پلی اتیلن غیر استاندارد تحمل فشار بالا را ندارد؛ به همین دلیل نمی‌توان از آن‌ها به عنوان لوله پلی اتیلن فشار قوی استفاده کرد. از این لوله‌ها به هیچ عنوان برای انتقال سیالات گازی استفاده نمی‌شود و برای انتقال آب آشامیدنی، آبیاری قطره‌ای و … هم نمی‌توان آن‌ها را به کار گرفت. چرا که کیفیت پایین این لوله‌ها منجر به ترکیدگی‌های متعدد در مسیر لوله می‌شود و ناصافی‌های موجود روی سطح داخلی آن‌ها هم باعث افت فشار سیالات می‌شود.

از لوله پلی اتیلن غیر استاندارد برای پوشش کابل‌های برق و تلفن استفاده می‌کنند.
کاربرد لوله پلی اتیلن درجه دو

بهترین کاربرد برای لوله پلی اتیلن غیر استاندارد، استفاده از آن‌ برای پوشش کابل‌های برق، تلفن و فیبر نوری است. چون لوله پلی اتیلن درجه دو در برابر اشعه فرابنفش مقاوم نیست، تنها باید آن را زیر خاک یا زیر تونل استفاده کرد. البته از آن‌ها به عنوان لوله پلی اتیلن کشاورزی، در جاهایی که آب تحت فشار نیست، هم می توان استفاده کرد. اما ما این کار را توصیه نمی‌کنیم؛ چون با وجود این که قیمت خرید این لوله‌ها پایین است، به خاطر کیفیت پایینشان بعد از مدت کمی شما را متحمل هزینه‌های تعویض و تعمیر می‌کنند.

معایب لوله پلی اتیلن درجه دو چیست؟

از آن جا که در تولید لوله پلی اتیلن درجه 2 استانداردها رعایت نمی‌شوند و نظارتی هم بر تولید این لوله‌ها صورت نمی‌گیرد، عمدتا دارای کیفیت پایینی هستند. همان طور که اشاره کردیم، برای تولید لوله پلی اتیلن غیر استاندارد از مواد ضایعاتی بازیافتی مختلفی استفاده می‌شود. و چون نقطه ذوب این مواد با یکدیگر متفاوت است، نمی‌توان لوله‌های پلی اتیلنی را به درستی به هم جوش داد. علاوه بر آن، مقاومت لوله‌های پلی اتیلنی درجه دو پایین است و ممکن است در هنگام حمل و بارگیری دچار شکستگی شوند.

لوله پلی اتیلن درجه دو از کیفیت پایینی برخوردار است و مقاومت و استحکام کمی دارد.
معایب لوله پلی اتیلن درجه دو

لوله های پلی اتیلنی غیراستاندارد، برخلاف لوله‌های پلی اتیلن استاندارد، حاوی مواد مقاوم کننده در برابر اشعه UV نیستند. به همین دلیل هم در برابر اشعه فرابنفش بسیار آسیب‌پذیر هستند و طی مدت زمان کمی در اثر آفتاب دچار پوسیدگی می‌شوند. در نتیجه نمی‌توان آن‌ها را روی زمین اجرا کرد.

دیگر عیب لوله پلی اتیلن درجه 2 این است که به دلیل استفاده از مواد بازیافتی برای ساخت آن، از طول عمر پایینی برخوردار است. اگر از این لوله‌ها برای انتقال آب استفاده شود، لوله‌ها بعد از مدتی دچار ترکیدگی می‌شوند و هزینه تعمیر و نگهداریشان بسیار بالا خواهد بود. در حالی که لوله‌های استاندارد طول عمری 50 تا 100 ساله دارند.

چطور لوله پلی اتیلن غیر استاندارد را از لوله استاندارد تشخیص دهیم؟

تولیدکننده‌های لوله های پلی اتیلن غیراستاندارد، برای این که کیفیت لوله خود را بالا ببرند و لوله دچار شکستگی و ترکیدگی نشود، ضخامت آن را افزایش می‌دهند. بالا بردن ضخامت لوله باعث پایین آمدن قطر داخلی آن می‌شود. از طرف دیگر این کار وزن لوله را هم افزایش می‌دهد. دیگر روش تشخیص لوله پلی اتیلن غیراستاندارد این است که نشان استاندارد بر روی بدنه این لوله حک نشده است.

جمع بندی

لوهله پلی اتیلن درجه 2 یا همان لوله پلی اتیلن غیر استاندارد، لوله‌ای است که با پلاستیک‌های ضایعاتی تولید شده و از آن‌ها صرفا به عنوان لوله پوشاننده کابل‌های برق و تلفن و در برخی موارد برای آبیاری زمین‌های کشاورزی استفاده می‌شود. این لوله‌ها مقاومت لوله‌های استاندارد را ندارند و طول عمر آن‌ها پایین است.

2.5/5 - (2 امتیاز)

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *