لوله پلی اتیلن چاه چیست و چه ویژگی‌هایی دارد؟ + نکات مهم در هنگام خرید

لوله پلی اتیلن چاه از نوع لوله پلی اتیلن کاروگیت می‌باشد که این لوله‌ها حلقه‌هایی بر روی بدنه خود دارند و مقاومتشان بسیار بالا است. لوله جداره چاه پلی اتیلن در سایزهای 160 تا 2500 میلی‌متر تولید می‌شود و برای وصل کردن آن‌ها به هم از اتصالات کوپلر استفاده می‌شود. در ادامه این مقاله به صورت مفصل در مورد لوله جداره چاه پلی اتیلن توضیح خواهیم داد.

لوله جداره چاه پلی اتیلن چیست؟

از لوله جداره چاه صرف نظر از این که چاه به چه منظوری حفر شده است، به این منظور استفاده می‌شود که بتوان سیالات را به راحتی و ضمن حفظ ایمنی از چاه استخراج کرد و چاه دچار ریزش نشود. در گذشته از لوله‌های فلزی به عنوان جداره چاه استفاده می‌شد. اما از آن‌جا که این لوله‌ها کیفیت لازم را نداشتند و در طول سالیان به دلیل مجاورت با رطوبت دچار زنگ‌زدگی و خوردگی می‌شدند، لوله‌های پلی اتیلنی جایگزین آن‌ها شدند.

برای لوله چاه از لوله پلی اتیلن دوجداره کاروگیت استفاده می‌شود.
لوله پلی اتیلن چاه

لوله‌های پلی اتیلنی مقاومت بسیار خوبی در برابر مواد شیمیایی دارند و فشارهای بالا را هم به خوبی می‌توانند تحمل کنند. لوله‌های پلی اتیلنی در دو شکل کلی لوله پلی اتیلن تک جداره و لوله پلی اتیلنی کاروگیت می‌باشند. که به خاطر قیمت مناسب‌تر و کارایی بهتر، از لوله‌های کاروگیت به عنوان لوله جدار چاه استفاده می‌شود.

ویژگی‌های لوله جداره چاه پلی اتیلن

لوله جداره چاه پلی اتیلن دارای حلقه‌هایی به روی سطح خارجی خود می‌باشد که وجود این حلقه توانایی تحمل فشار خارجی را برای لوله بالا می‌برد. برای اتصال این لوله‌ها، به خاطر حلقه‌هایی که روی سطح خود دارند، به جای جوشکاری از اتصالات کوپلر استفاده می‌شود. لوله پلی اتیلن چاه در سایزهای مختلف از 160 میلی‌متر تا 2500 میلی‌متر تولید می‌شود. و هر کدام از این سایز لوله‌ها ضخامت متفاوتی دارند و فشار متفاوتی را هم می‌توانند تحمل کنند. 

برروی سطح خارجی لوله جداره چاه حلقه‌هایی وجود دارد که توانایی تحمل فشار خارجی لوله را افزایش می‌دهند.
ویژگی‌های لوله جداره چاه پلی اتیلن

نحوه زهکشی لوله پلی اتیلن جداره چاهی

چون از لوله پلی اتیلن کاروگیت در مصارف دیگر (مثل لوله پلی اتیلن فاضلاب) هم استفاده می‌شود، این لوله‌ها در ابتدا به صورت خام و بدون چاک و سوراخکاری تولید می‌شوند. اما بعد با توجه به نیاز مشتری و نقشه‌ی ارائه شده توسط او، بدنه لوله‌ را سوراخکاری می‌کنند یا چاک‌هایی عمودی روی سطح آن ایجاد می‌کنند. سپس لوله پلی اتیلن سوراخ‌کاری شده را در داخل چاه قرار می‌دهند.

برای زهکشی لوله پلی اتیلن جداره چاهی بدنه لوله‌ را سوراخکاری می‌کنند یا چاک‌هایی عمودی روی سطح آن ایجاد می‌کنند.
زهکشی لوله پلی اتیلن جداره چاهی

نکات مهم در انتخاب لوله پلی اتیلن چاه

مهم‌ترین نکته‌ای که در هنگام انتخاب لوله پلی اتیلن چاه باید در نظر بگیرید، کیفیت لوله است. انتخاب لوله مرغوب و باکیفیت باعث افزایش عمر مفید و کاهش هزینه‌های تعمیر و نگهداری چاه می‌شود. لوله‌های پلی اتیلنی که کیفیت پایین دارند، تحمل فشار کمتری داشته و دوام آن‌ها کم است. انتخاب لوله پلی اتیلنی کاروگیت استاندارد تولید داخل می‌تواند هم کیفیت را تضمین کند هم مناسب بودن قیمت را.

از آن‌جا که کیفیت لوله چاه اهمیت زیادی در پروژه‌های مهندسی و اجرایی دارد، پیشنهاد می‌شود در انتخاب لوله با کارشناسان متخصص در این حوزه مشورت شود. چون آن‌ها می‌توانند بر حسب نیازهای پروژه و شرایط و محدودیت‌های آن، به شما کمک کنند تا بهترین لوله را انتخاب کنید. بهترین نوع لوله برای جداره چاه لوله پلی اتیلن کاروگیت می‌باشد. دیگر لوله‌های پلی اتیلنی مثل لوله پلی اتیلن تاشو یا تک جداره برای این کار مناسب نیستند.

هم‌چنین در هنگام خرید لوله پلی اتیلن چاه به استاندارد بودن آن دقت کنید. برخی از شرکت‌ها بدون دریافت استانداردهای لازم اقدام به تولید می‌کنند. و اغلب آن‌ها به جای مواد باکیفیت و مرغوب از پلاستیک‌های بازیافتی به عنوان مواد اولیه استفاده می‌کنند. برای این که لوله جداره چاه شما استحکام و طول عمر مناسب را داشته باشد، حتما لوله پلی اتیلن استاندارد تهیه کنید.

 

به این نوشته امتیاز دهید !

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *