قطعات بتنی | بررسی انواع قطعات بتنی

قطعات بتنی، محصولاتی از بتن هستند که به صورت قطعات پیش ساخته بتنی تولید و به فروش می‌رسند. به طور کلی، انواع قطعات بتنی را می‌توان در دو دسته تقسیم بندی کرد. قطعات بتنی کوچک پرسی و قطعات بتنی پیش ساخته. قطعات پیش ساخته بتنی، روز به روز در حال متنوع‌تر و پیشرفته‌تر شدن هستند. موارد استفاده انواع قطعات بتنی بسیار گسترده است، به طوری که از اسکلت سازه‌ها گرفته تا زیبا و نمای آن‌ها، حوضه استفاده از قطعات بتنی است.

قطعات بتنی چیست و انواع آن کدام است ؟

انواع قطعات بتنی از جمله مخصولات ساختمانی هستند که با ریختن بتن درقالب‌های فلزی و یا قالب‌‌های پلاستیکی بتن  تولید می‌شوند. این قطعات پس از مرحله قالب ریزی، آماده استفاده در پروژه‌های مختلف می‌باشند.مزیت استفاده از محصولات بتنی پیش ساخته، علاوه بر سرعت بخشیدن به ساخت پروژه، مقرون به صرفه بودن آن و کاهش قابل توجه ضایعات ساختمانی است، بدون اینکه استحکام سازه دچار کمبود شود.

در پروژه‌‌هایی که بتن ریزی در محل ممکن نیست، نیروی مجرب برای بتن ریزی وجود ندارد و یا هوا از شراط جوی مناسبی برای عملیات بتن ریزی برخوردار نیست، استفاده از  قطعات بتنی می‌تواند انتخاب مناسبی باشد. سیوان لند، ارائه دهنده برترین برندهای ساختمانی، مرجعی معتبر برای استعلام قیمت بتن و خرید از برترین تولید کنندگان بتن است. شما می‌توانید با مراجعه به فرشگاه اینترنتی سیوان لند با مقایسه قیمت از تولید کنندگان برتر کشور خرید فرمایید.

انواع قطعات بتنی

از جمله قطعات پیش ساخته بتنی می‌توان به موارد پرکاربرد و محبوب زیر اشاره نمود.

دال بتنی پیش ساخته

دال یا اسلب قطعه بتنی است که برای تراز کردن طبقات استفاده می‌شود. این المان‌های افقی در ساخت کف، سقف و بام سازه کاربرد دارد، و انواع مختلف بار کف را به تیر‌ها منتقل می‌کنند. دو نوع دال مهم عبارتند از:

  • دال دو طرفه که بار خود ( به عوان سقف ) را به تیر‌های اطراف منتقل می‌کند. استفاده از این قطعه در پارکینگ‌های طبقاتی، ساختمان‌های تجاری و پاساژها بسیار رایج است.
  • دال پیش‌تنیده که به دلیل ظرفیت بیشتر برای باربری و مقاومت بالا‌تر نسبت به بتن در برابر کشش، در مواردی کاربرد دارد که نیاز به مقاومت کششی بشتری نسبت به بتن نیاز است.

االبته این قطعه بتنی با توجه به کاربرد، عملکرد و میزان مقاومت‌شان انواع دیگری نیز دارند، از جمله:

  • دال آویخته
  • دال بتنی وافل
  • دال یک طرفه
  • دال بتن مسلح
  • دال بتنی حبابی
  • دال بتنی کامپوزیت

سقف دال بتنی

سقف دال بتنی، سقفی است که معمولا دارای ضخامت 10 تا 50 سانتی متری است. سقف دال بتنی به صورت یکپارچه از فولاد و بتن ( میلگر و دال بتن ) تشکیل شده است. دال بتنی امروزه یکی از مهم‌ترین عناصر صنعت عمرانی به شمار می‌رود که در حوزه‌های مختلف از آن استفاده می‌شود.

قطعات بتنی
تیر بتنی

تیر بتنی پیش ساخته

در انواع قطعات بتنی پیش ساخته، تیرها مهم‌ترین عضو افقی سازه‎‌ها هستند. کاری که تیرها انجام می‌دهند، تحمل نیروهای عمودی بر محور خود و انتقال آن به تکیه‌گاه‌ها است. تیر بتنی معمولا در دو نوع خرپایی      ( پرکاربرد‌ترین ) و پیش‌تنیده، و به سه شکل مستطیلی، T برعکس و یا L شکل ساخته می‌شوند. این مجصولات کیفیت و ایمنی بالایی دارند و همچنین قابلیت منتاژ با سرعت بالا دارند.

آب‌رو بتنی
آب‌رو بتنی

باکس و کالورت بتنی

باکس‌ها یا کالورت‌های بتنی که با آن‌ها کانل‌های آب‌رو هم گفته می‌شود، از قطعاتی هستند که برای انتقال آب و فاضلاب مورد استفاده قرار می‌گیرند. تفاوت عمده‌ی باکس و کالورت در این است که کالورت‌ها در زیر زمین و برای انتقال فاضلاب و باکس‌ها روی زمین و برای انتقال آب استفاده می‌شوند. البته استفاده از باکس‌‌های بتنی محدود به انتقال آب نبوده و از آن برای مصارف مختلف استفاده می‌شود که عباتند از:

  • استفاده از باکس های بتونی در دهانه ی پل ها
  • استفاده برای ساخت تونل ها
  • استفاده در ساخت زیرگذر و رو گذر ها
  • استفاده برای مخازن آب باران
  • استفاده برای انتقال مواد متفاوت
  • استفاده به عنوان راه ارتباطی و غیره

ستون های بتنی پیش ساخته ( قطعات بتنی سنگین )

کار اصلی ستون‌ها، پشتیبانی از تیر‌ها و شاخه‌ها در سازه‌هاست. مانند سایر قطعات بتنی، متریال، ابعاد، و ظاهر ستون‌ها با توجه به کاربردشان در پروژ‌ها متفاوت خواهد بود. ستون‌ها هم مانند بقیه قطعات بتنی، برای افزایش استحکام و افزایش زیبایی بنا‌های مختلف کاربرد دارند. برای استعلام قیمت بتن به فروشگاه اینترنتی سیوان لند مراجعه فرمایید.

بلوک های بتنی پیش ساخت ( قطعات بتنی سبک )

بلوک‌هایی سبک بتنی، معمولا از ترکیب پوکه‌های خرد و درجه بندی آتش‌فشانی مانند پرلیت(یا مواد دیگر با چگالی کم) با بتن تولید می‌شود. البته میزان این مواد اولیه در قطعات بتنی سبک، و همچنین شکل و وزن نهایی محصول در هر پروژه متفاوت خوهد بود. معروف ترین قطعات بتنی سبک عباتند از:

معرفی بلوک  CLCو کاربرد آن

بلوک CLC ( بلوک سبک سلولی )، از جدیدترین قطعات بتنی سبک است که با استفاده از سیمان پرتلند، شن و ماسه، خاکستر بادی، آب و افزودنی‌هایی مانند فوم  تولید می‌شود. این محصول بیشتر به عنوان جداکننده بخش داخلی ساختمان، کف‌سازی غیر باربر و ایجاد اختلاف سطح کاربرد دارد. البته این قطعات  بتنی سبک، در ساخت عایق صوتی، دیوارهای خارجی پیش‌ساخته، عایق کردن سقف، ساخت پارتیشن و … هم کاربرد دارد.

معرفی بلوک AAC و کاربرد آن

بلوک AAC، که با نام‌های دیگری مانند بلوک کیبکس، بتن سبک اتوکلاو، بتن متخلخل و … شناخته می‌شود، یک بتن سبک، متخلخل و عایق با مقاومت و قابلیت باربری بسیار بالاست. این قطعه بتنی از سیلیس، سیمان، آهک، پودر آلومینیوم و افزودنی‌های دیگر تشکیل شده؛ اما 60 تا 80 درصد آن‌ها از هواست. بلوک AAC بیشترین استفاده را در مکان‌هایی دارد که به عایق صوتی نیاز دارند، و یا زلزله‌خیز هستند.

نیوجرسی بتنی
نیوجرسی بتنی

نیوجرسی بتنی

بتن نیوجرسی، که به نام‌های بلوک، حافظ، جدول و جداکننده نیز شناخته می‌شود، در واقع نوعی مانعی بتنی با کاربرد بسیار گسترده است. بتن نیوجرسی بیشتر برای تامیین امنیت جاده‌ها و معابر استفاده می‌شود. دلیل استفاده از نیوجرسی بتن برای گاردریل، امنیت بالاتر آن نسبت به گاردریل‌ها است.البته بنا به قالب بتنی، انواع قطعات می‌توانند در اندازه‌های مختلف تولید شوند.از دیگر کاربردهای بتن نیوجرسی می‌توان به استفاده برای جداسازی خطوط ترافک، جلوگیری از انتشار آتش در باغ‌ها، هدایت آب و سیل و به طور کلی تفکیک محوطه اشاره نمود. در ساخت دیوارهای نیوجرسی، از قالب نیوجرسی استفاده می‌شود. شما می‌توانید برا اطلاع کامل از نحوه ساخت بتن نیوجرسی به مقاله بتن نیوجرسی چیست مراجعه فرمایید

خانه پیش ساخته بتنی

کانکس یا خانه پیش ساخته بتنی، در واقع مجموعه‌ای از قطعات بتنی است که پس از اجرا، تفاوت چندانی با یک خانه معمولی ندارد. این خانه‌ها یا به صورت مستقل به کار می‌روند، یا در پروژه‌هایی که ساخت ‌و سازشان به شکل سنتی است، سازه اصلی را تکمیل می‌کنند. نکته فوق‌العاده درباره این محصولات امکان شخصی‌سازی قابل توجه آنهاست. این خانه‌ها امکانات پایه مانند درب و پنجره، برق کشی و انشعابات را دارند. اما بسته به کاربردشان، می‌توان انواع کفپوش، نما، سیستم‌های گرمایشی و سرمایشی، نورپردازی و … را نیز برای آن‌ها اجرا کرد.

آب‌رو بتنی

آبرو بتنی پیش ساخته، یکی از قطعات پیش تولید در کارخانه های ساخت قطعات بتنی است که به منظور هدایت و کنترل آب های سطحی (آب جاری شده ناشی از باران) در معابر شهری و انتقال آن‌ها به کانال‌های دفع آب های سطحی و کانال‌های فاضلابی می‌باشد. از آنجایی که این قطعات با ارتفاع کم تولید شده و در مقیاس‌های کوچک شهری استفاده می‌شوند، بدون آرماتور می‌باشند.

بلوک لیکا
بلوک لیکا

بلوک لیکا

بلوک لیکا، قطعه بتنی سبکی است که در ساخت آن از سنگدانه لیکا در ترکیب با سیمان و آب استفاده می‌شود. البته گاهی برای کاهش تخلخل و صاف شدن سطح بلوک لیکا، از ماسه و از شن برای کاهش حجم هوا و کاهش نسبت سیمان و آب برای افزایش مقاومت بتن در ساختار آن استفاده می‌شود. بلوک‌های لیکا هیچ تاثیر پذیری در برابر انجماد ندارند، از این جهت برای استفاده در شرایط نامناسب جوی و همچنین برای استففاده در دیوارهای بیرونی ساختمان‌ها مناسب می‌باشند.

دیوار پیش ساخته بتنی

دیوارهای پیش ساخته، یکی از پرکاربرد‌ترین قطعات بتنی ساختمانی هستند. از این دیوار‌ها می‌توان در کلیه پروژه‌ها صرف نظر از منطقه و شرایط جوی آن استفاده کرد؛ زیرا هم انتقال آن ساده است، و هم می‌توان آن‌ها را سریع نصب کرد. در تولید این قطعات از سیمان، سنگدانه، آب،میلگرد و مواد افزودنی بتن استفاده می‌شود.

دیوار پیش ساخته بتنی
دیوار پیش ساخته بتنی

سایر قطعات بتنی

علاوه بر قطعات معرفی شده، قطعات دیگری در این زمینه تولید می‌شود که شاید به اندازه قطعات قبلی رایج نباشند، اما در دسته بندی قطعات بتنی پیش ساخته قرار می‌گیرند. از جمله این قطعات می‌توان به موارد زیر اشاره نمود.

کفپوش بتنی

کفپوش‌های بتنی یکی دیگر از انواع قطعات بتنی پیش ساخته هستند. این قطعات در برابر سایش و نیروهای شدید مقاومت باورنکردنی‌ای را از خود به نمایش می‌گذارند، تا حدی که برخی کارخانه‌ها آن را با ضمانت مادام‌العمر می‌فروشند. این قطعات بتنی کاربرد گسترده‌ای دارند، حوزه استفاده کفپوش‌های بتنی می‌تواند از دکراسیون داخلی تا فضا‌های عمومی باشد. کفپوش‌های بتنی را با اضافه کردن مواد افزودنی به بتن، می‌توان شخصی سازی ظاهری نمود.

نیمکت‌ها، میز‌ها‌، حوض‌ها و المان های شهری

بتن پرکاربردترین ماده برای ساخت و ساز در دنیاست. از جمله محصولاتی که یک کارگاه تولید قطعات بتنی می‌تواند تولید کند شامل: نیمکت‌ها، میز‌ها، حوض‌ها، مخازن زباله‌، انواع المان های شهری و…. می‌باشد.

بتن کاربردهای بسیار زیادی و اشکال زیادی مانند فوم بتن، واش بتن، بتن تنیده و… دارد. شما می‌توانید برای اطلاع از انواع بتن به مقاله بتن چیست مراجعه فرمایید.

جدول کاربردهای قطعات بتنی

دال بتنی از این قطعه بتنی برای تراز کردن طبقات استفاده می‌شود
کالورت‌های بتنی از این قطعه بتنی به عنوان هدایت کننده استفاده می‌شود
تیر بتنی پیش ساخته تحمل نیروی عمودی وارده و انتقال آن به تکیه گاه‌ها
نیوجرسی بتنی از این قطعه بتنی برای ایجاد مانع برای بزرگراه‌ها و جدا کننده استفاده می‌شود
بلوک لیکا از بلوک لیکا به دلیل مقاوم بودن در برابر انجماد رد دیوار خارجی استفاده می‌شود
دیوار پیش ساخته بتنی از این دیوارها در کلیه پروژه‌های عمرانی می‌توان برای افزایش سذعت ساخت استفاده کرد
بلوک بتنی این نوعقطعات بتنی به دلیل وزن سبک، در پروژه‌ها که نیاز به وزن پایین است استفاده می‌شود

در پایان

استفاده از این قطعات علاوه بر اینکه سرعت جلوروی پروژه را بهبود می‌بخشد، بلکه در استحکام بخشیدن و زیبا کردن انواع پروژه‌های شهری و ساختمانی می‌تواند نقش به سازایی داشته باشد، علاوه بر آن باعث کاهش هزینه های تولید می‌شوند. سیوان لند، ارائه دهنده برترین برندهای ساختمانی، مرجعی معتبر برای استعلام قیمت و خرید سیمان است. شما می‌توانید با مراجعه به فروشگاه اینترنتی سیون لند، از تولید کنندگان معتبرسیمان بخرید

 

 

 

 

 

به این نوشته امتیاز دهید !

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *