خرید درب و پنجره دو جداره
در زمان اجرای درب و پنجره‌های دوجداره، در محل‌هایی که قرار است پنجره‌های دوجداره نصب شوند، فریم پنجره دوجداره یا قاب‌های آهنی را به ضخامت 4 تا 8 سانتی متر کار می‌کنند. این فریم‌ها نقش بسیار مهمی در استقامت و پایداری پنجره‌های دوجداره دارند. برای اجرا و نصب فریم پنجره دوجداره باید اقداماتی را انجام دهید که سیوان لند در این مقاله به شما آموزش خواهد داد.

فریم پنجره دوجداره چیست؟

فریم پنجره دوجداره
فریم پنجره دوجداره
پنجره‌ها دارای چهارچوب فلزی هستند که تعیین کننده‌ی حدود پنجره می‌باشند. فریم پنجره دوجداره به عنوان قاب پنجره درون دیوار جایگذاری می‌شود. البته این فریم‌ها را ساب فریم یا فریم انتظار نیز می‌نامند. فریم پنجره دوجداره باید زمانی که دیوار چینی به اتمام رسیده و پیش از سفید کاری دیوار، در آن قرار بگیرد تا پس آن پنجره را روی آن قرار دهند. معمولا ساب فریم‌ها را پیش از نصب پنجره رنگ می‌کنند تا با مرور زمان زنگ زدگی روی آن ایجاد نشود. برای پنجره‌های دوجداره معمولا از فریم‌های فلزی ( آلومینیومی یا آهنی ) استفاده می‌کنند.

ابعاد و اندازه‌های فریم پنجره دوجداره

ابعاد و اندازه فریم پنجره دوجداره
ابعاد و اندازه فریم پنجره دوجداره
پروفیل قوطی که در فریم پنجره دوجداره استفاده می‌شود دارای ابعاد خاصی می‌باشد. معمولا ابعاد این قوطی‌ها از 30*60 میلی متر شروع می‌شوند. اکثر پروفیل‌های قوطی که مورد استفاده قرار می‌گیرند دارای ابعاد 40*60 و یا کمتر هستند که بسته به عرض، سطح و ابعاد پروفیل پنجره دوجداره، نوع خاصی از این ابعاد مورد استفاده قرار می‌گیرد. اغلب پروفیل‌های مصرفی در فریم پنجره دوجداره از سری 60 یا همان 6 سانتی متری هستند که برای آن‌ها از قاب فلزی 6 سانتی متری استفاده می‌کنند.پروفیل‌های UPVC پس از نصب روی فریم پنجره دوجداره، به پروفیل‌های قوطی پیچ شده و حداقل تا 2 سانتی متر در آن فرو می‌روند.

نقش فریم پنجره دوجداره

از این فریم‌ها جهت استقامت هرچه بیشتر پنجره‌های دوجداره به ضخامت‌های مناسب استفاده می‌کنند. البته فریم پنجره دوجداره علاوه بر استقامت، سبب می‌شود تا نصاب بدون مشکل و به نحو احسن نصب پنجره دوجداره را انجام دهد و حتی با گذشت زمان نیز پنجره دچار افتادگی نشده و از رگلاژ خارج نشود.

فریم پنجره دوجداره در کجا قرار می‌گیرد؟

معمولا فریم‌ها را باید بین نمای خارجی و داخلی و یا لب به لب دیوار داخلی قرار داد اما اینکه کدام مورد بهتر است بسته به نظر معماران و مهندسان سازنده‌ی ساختمان دارد. اگر فریم پنجره دوجداره را به صورت مماس در نمای داخلی نصب کنید، برای پوشاندن قاب باید از پروفیل‌های لبه دار و یا قاب دور پنجره استفاده کنید.

نحوه نصب فریم پنجره دوجداره

نصب فریم پنجره دوجداره
نصب فریم پنجره دوجداره
همانطور که گفته شد، نصب ساب فریم‌ها از اهمیت بالایی برخوردار است و هر نوع پنجره‌ای که قرار است نصب کنید چه دوجداره چه آهنی و چه آلومینیومی باید دارای فریم باشد. پس با توجه به اهمیت بالای فریم پنجره دوجداره و نقش مهمی که در عملکرد پنجره خواهد داشت، مراحل نصب آن نیز باید با نهایت دقت انجام شود. در واقع اگر مراحل نصب فریم پنجره دوجداره به درستی انجام نشود، با گذشت زمان پنجره با مشکلات زیادی همراه خواهد بود.
  • اولین و مهم ترین کاری که باید قبل از نصب ساب فریم انجام دهید، پاک کردن محل نصب از هرگونه آلودگی مانند مصالح ساختمانی گچ، سیمان و … است. علاوه بر این، نباید هیچگونه رطوبتی در این محل وجود داشته باشد.
  • پس از تمیز کردن محل نصب فریم پنجره دوجداره، باید آن را به درست ترین حالت ممکن در جای خود قرار داد و حتما با استفاده از تراز و شاقول صاف بودن و تراز بودن آن را نسبت به قاب و زمین بررسی کنید.
  • علاوه بر تراز بودن ساب فریم نسبت به زمین و جایگاهش، بدنه‌ی فریم پنجره دوجداره نیز باید از نظر صاف بودن و نداشتن پیچ و خم یا پستی و بلندی بررسی شود.
  • درصورت وجود پیچ و خم و هرگونه ناهمواری در ساب فریم، باید آن را به طور کامل رفع کنید و یا به طور کامل آن را تعویض کنید.
  • در زمان نصب ساب فریم توجه داشته باشید که باید آن را کاملا به طور مماس با سطح دیوار قرار دهید و نباید حتی کمی داخل تر یا بیرون تر از دیوار باشد.
  • قبل از نصب پنجره روی فریم باید آن را از نظر صاف و هموار بودن و نداشتن هیچگونه مشکل بررسی کنید و نقاط جوش و اتصال آن هم چک کنید تا پس از نصب روی ساب فریم، دچار اشکال نشود.
  • بهتر است قاب پنجره را نیز قبل از نصب تمیز کنید.
  • یکی دیگر از نکاتی که باید در زمان نصب فریم پنجره دوجداره به آن توجه کنید، ارتفاع پنجره است. زیرا ممکن است لنگه‌ی بازشو جلوی لوستر، سقف کاذب و یا پرده را بگیرد. بنابراین باید دیگر موارد دکوراسیون داخلی و ارتفاع مورد نیاز پنجره نیز محاسبه و در نظر گرفته شود و سپس فریم را نصب کنید.
  • ارتفاع و عرض استاندارد برای فریم پنجره دوجداره به این صورت است که ارتفاع آن حداکثر 180 سانتی متر و عرض بازشو نیز بین 50 تا 80 سانتی متر باشد. البته این ابعاد ممکن است در برخی گروژه‌ها تغییر کند.
  • فضایی که ساب فریم در آن نصب می‌شود نیز بسیار اهمیت دارد. برای مثال ارتفاعی که ساب فریم در هال دارد باید به گونه‌ای باشد که بعدا جلوی مبلمان یا وسایل دیگر را در هال نگیرد.
  • ساب فریم‌هایی که در آشپزخانه نصب می‌شوند نیز نباید مزاحم سینک ظرفشویی یا کابینت باشند.
  • در فریم‌هایی که عرض و ارتفاع بیش از 50 سانتی متر را دارند باید از شاخه‌های اتصال افقی و شاخک‌های اتصال به سقف استفاده کنید.
  • پس از نصب ساب فریم، باید سوراخ کاری‌های لازم روی پروفیل پنجره که سبب اتصال آن به فریم می‌شود باید انجام بگیرد.
  • در مرحله‌ی بعد بایستی پنجره را روی ساب فریم ثابت و نصب کنید.
  • پس از نصب نیز عملیات درزگیری پنجره دوجداره و چسب‌های سیلیکونی را انجام دهید تا تمام درزهای بین فریم و پنجره از بین برود.
  • توجه داشته باشید که برچسب‌های پروفیل باید پس از نصب به طور کامل جدا شوند چون موجب سخت شدن دسترسی شده و علاوه بر این ماندگاری طولانی مدت آن روی پنجره می‌تواند سبب آسیب رسیدن به پروفیل شود.
  • پس از اتمام نصب پنجره، شیشه‌های آن نیز روی پنجره قرار می‌گیرد و رگلاژ نهایی نیز انجام می‌شود.

نکات مهم درمورد نصب فریم پنجره دوجداره

نصب صحیح ساب فریم می‌تواند تاثیر مستقیمی بر عملکرد پنجره داشته باشد. بنابراین بایستی توسط افراد متخصص و ماهر این کار را انجام دهید. باید نکات زیر را در زمان نصب فریم پنجره دوجداره رعایت کنید:
  1. فریم‌ها باید ابعادی مناسب با سطح مقطع پروفیل پنجره‌ی موردنظر داشته باشند.
  2. فریم پنجره دوجداره باید کاملا تراز باشد و بدون هیچگونه خمیدگی و پیچ خوردن نصب شوند. بهتر است در هناگم نصب حتما از ابزارهای تراز استفاده کنید. درصورت تراز نبودن فریم، در آینده پنجره با مشکل مواجه خواهد شد و کارایی خود را از دست می‌دهد.
  3. در زمان نصب فریم پنجره دوجداره باید به گونه‌ای آن را نصب کنید که ادامه‌ی کار بنایی موجب حرکت کردن آن نشود.
  4. سطح داخلی فریم انتظار باید با کف دیوار مماس باشد.
  5. اگر فریم پنجره دوجداره در ابعاد بزرگی باشد، باید از تسمه‌های آهنی در نصب آن استفاده شود تا با توجه به ابعاد بزرگ آن، تاب بر ندارد.
  6. درصورتی که نیاز به نصب حفاظ روی پنجره نبود، بهتر است برای زیبایی بیشتر نمای خانه‌ی خود، دیواره‌ی بیرونی فریم را با مصالح مناسب بپوشانید.

کلام پایانی

در این مقاله به برری مشخصات و نحوه نصب فریم پنجره دوجداره پرداختیم. این فریم‌ها نقش مهمی در نحوه‌ی عملکرد پنجره‌های دوجداره دارند. پس باید در نحوه‌ی نصب آن‌ها نهایت دقت خود را به کار بگیرید تا مشکلی در عملکرد پنجره‌ها ایجاد نشود. شما می‌توانید برای جلوگیری از بروز هرگونه مشکل در پنجره‌های خود، نکاتی که در این مقاله ذکر شد را با نهایت دقت انجام دهید.
به این نوشته امتیاز دهید !