خرید درب و پنجره دو جداره
در هنگام نصب پنجره دوجداره، درزگیری پنجره دوجداره یکی از مهم ترین نکاتی است که افراد به آن اهمیت بسیاری می‌دهند. زیرا هدف اصلی از نصب درب و پنجره‌های دوجداره، عایق بودن آن است تا بتوانیم از هزینه‌های خود کم کنیم. در واقع استفاده از این درب و پنجره‌ها یکی از مطمئن ترین روش‌ها برای کنترل هوای درون ساختمان می‌باشد. سیوان لند در این مقاله قصد دارد تا شما را با نحوه درزگیری پنجره دوجداره آشنا کند.

نحوه عایق بندی پنجره دوجداره با درزگیری

نحوه درزگیری پنجره دوجداره
نحوه درزگیری پنجره دوجداره
یکی از روش‌هایی که می‌توانید ساختمان‌های خود را در برابر سرما و گرما عایق کنید، تعویض پنجره قدیمی با دوجداره است. علاوه بر این با استفاده از چسب‌ها و ابرهای موجود در بازار قابل انجام است. البته این نوع درزگیری موقت می‌باشد که هزینه‌ی زیادی هم ندارد. پنجره‌های دوجداره در برابر سرما و گرما عایق هستند زیرا با چسب سیلکونی و یا ماستیک به صورت کامل درزبندی و آب بندی شده‌اند. البته در مواردی که این عایق‌ها از بین رفته باشند، می‌توان دوباره آن‌ها را تجدید کرد. چسب سیلکونی ماده‌ای پلیمری است که دارای انواع خنثی و حرارتی می‌باشد.

انواع درزگیری پنجره دوجداره

روش‌های مختلفی برای درزگیری پنجره دوجداره وجود دارد. به عنوان مثال می‌توان به فوم، وینیل، رزین و … اشاره کرد که با توجه به نیاز پنجره به هریک از این درزگیری‌ها و شرایط اقیلمی آن منطقه، می‌توان انواع درزگیر پنجره دوجداره را انتخاب کرد. مدل‌های وینیلی و رزینی در تمام فصول قابل استفاده می‌باشد و باز کردن و تعویض آن‌ها کار بسیار ساده‌ای است.

درزگیرهای فومی

درزگیری پنجره دوجداره با فوم
درزگیری پنجره دوجداره با فوم
درب و پنجره‌های قدیمی با گذشت زمان آسیب دیده و عایق بندی آن‌ها نیز کمی مشکل خواهد شد. درزگیری فومی برای این پنجره‌ها مناسب می‌باشد. از آنجایی که در بافت این درزگیرها فشردگی وجود دارد، قابلیت پوشش دهی آن‌ها از سایر درزگیرها بالاتر می‌باشد. علاوه بر این، درزگیرهای فومی می‌توانند برای همیشه درزها را بسته نگه دارند. در هر چهار طرف قاب می‌توانید از درزگیرهای فومی استفاده کنید. پشت این نوع درزگیرها چسب‌هایی تعبیه شده تا با چسباندن آن روی سطح مورد نظر، از ورود و خروج هوا و اتلاف انرژی جلوگیری شود.

نوار چسب درزگیر

از این نوع درزگیر برای عایق سازی پنجره‌های دوجداره استفاده می‌کنند. برای این کار باید از چسب مخصوص درزگیر استفاده کنید که انواع مختلفی دارند:
  1. نوار فوم
از این نوع چسب در قسمت‌های داخلی پنجره‌ها، قاب درب‌ها و حتی دریچه‌های زیر شیروانی استفاده می‌کنند. نوار فوم یکی از بهترین نوع چسب‌های درزگیر می‌باشد که کاربرد فراوانی هم دارد.
  1. کانال V
کانال V برای کنار پنجره دوجداره کشویی یا آویز و یا قسمت بالایی و کناری درب‌ها مورد استفاده قرار می‌گیرد. دوام طولانی این نوع چسب و دیده نشدن آن پس از نصب، از مزایای آن به شمار می‌رود.
  1. نمد
جهت گرفتن درز درب و پنجره‌های خود می‌توانید از نمد استفاده کنید. هزینه‌ی آن کم و نصب آن آسان است اما خب تنها عیبی که دارد این است که بیش از 2 سال دوام نمی‌آورد. در مواردی که ممکن است نمد در معرض باران یا رطوبت قرار بگیرد، استفاده از آن جایز نیست.

چسب‌های مخصوص درزگیری پنجره دوجداره

چسب‌های مخصوص درزگیری پنجره دوجداره
چسب‌های مخصوص درزگیری پنجره دوجداره
یکی دیگر از روش‌های گرفتن درز پنجره، استفاده از چسب درزگیر می‌باشد. از این چسب‌های می‌توانید برای درزهای ریز استفاده می‌شود، کاری که از عهده‌ی نوار چسب و دیگر روش‌ها بر نمی‌آید. به منظور درزگیری پنجره دوجداره با این روش می‌توانید از چسب آکواریوم نیز استفاده کنید. پس از اعمال چسب مطمئن شوید که محل را به خوبی تمیز کرده باشید. خوب است که قبل از اجرای چسب نیز محل موردنظر را از گرد و غبار و آلودگی پاک کنید.

پرده لانه زنبوری

درمورد این پرده‌ها می‌توان گفت که علاوه بر کاهش هزینه‌های اتلاف انرژی، ظاهری زیبا داشته و می‌تواند برای ایجاد سایه یا استفاده از نور طبیعی خورشید قابل استفاده باشد. اما مهم ترین قابلیت پرده‌های لانه زنبوری، درزگیری پنجره دوجداره می‌باشد که از نفوذ هوای سرد به خانه جلوگیری می‌کند. این نوع پرده دارای تنوع زیادی در طرح و رنگ‌‌های خود است. از نمونه مدل‌های آن می‌توان به پرده‌های لانه زنبوری دو لایه، سه لایه و چند لایه اشاره کرد که هرکدام از آن‌ها دارای رنگ و پارچه‌ی متنوعی هستند. بهترین نوع آن، پرده‌ی سه لایه می‌باشد که بهترین انتخاب برای درزگیری پنجره دوجداره به شمار می‌رود.

کرکره چوبی بادشکن

این کرکره‌ها نسبت به سایر روش‌ها، هزینه‌ی بیشتری دارند اما تاثیر بسزایی در مهار و کنترل باد و هوای سرد به درون خانه دارند. طبق آمار سازمان حفاظت از محیط زیست، نصب کرده کرکره‌های بادشکن از نصب یک پنجره‌ی دوجداره جدید انرژی بیشتری را می‌تواند ذخیره کند و کارایی بیشتری دارد.

درزگیری پنجره دوجداره با فیلم عایق

درزگیری پنجره با فیلم عایق
درزگیری پنجره با فیلم عایق
فیلم‌های عایق شبیه به ورقه‌های پلاستیکی هستند که باید برای استفاده از آن، ورقه را به اندازه‌ی پنجره بریده و از داخل در محل مورد نظر بچسبانید. برخی از افراد بر این باورند که فیلم‌های عایق تنها برای خنک نگه داشتن محیط خانه در تابستان مورد استفاده قرار می‌گیرد، اما بهتر است بدانید که وجود درز در پنجره‌ها می‌تواند گرمای زیادی را از محیط خانه خارج کند. پس استفاده از این عایق‌ها می‌تواند گرمای درون خانه را به دام بیندازد. انواع گوناگونی از این محصولات تولید شده که در بازار موجود هستند. اما فیلم‌های ضخیم تری نیز وجود دارند که فیلم امنیتی نامیده می‌شوند. ایمنی این عایق‌ها بسیار بالا است اگر در منطقه‌ای زندگی می‌کنید که در معرض طوفان است، این فیلم‌ها می‌توانند از خرد شدن شیشه‌ها جلوگیری کنند. شما به راحتی می‌توانید فیلم عایق را نصب کرده و از کاهش گرمای درون خانه جلوگیری کنید. اگر اتلاف انرژی بیش از تصور است بایستی پنجره را تعویض کنید.

نکاتی درمورد درزگیری پنجره دوجداره

  1. سعی کنید از درزگیرهای قابل انعطاف استفاده کنید تا احتمال انقباض آن‌ها کمتر باشد.
  2. برای استفاده از چسب جهت درزگیری پنجره دوجداره، بهتر است از ابزار مخصوص آن استفاده کنید. به طوری که می‌توانید چسب را درون لوله‌ی آن قرار داده و از آن استفاده کنید.
  3. با نهایت دقت و به آرامی چسب را روی محل درز بریزید تا یک خط صاف ایجاد شود.
  4. اگر شکل خط درز بایتان اهمیت دارد، بهتر است پس از ریختن چسب روی درز و شکاف و قبل از خشک شدن آن، درزگیر را با پشت قاسقی یا انگشت آغشته به آب، صاف کنید.
  5. استفاده از پادری‌های تا شده در پشت درب‌ها می‌تواند تا حد زیادی از ورود هوا به درون خانه جلوگیری کند.

کلام پایانی

همانطور که گفته شد، شما می‌توانید با استفاده از روش‌های گوناگونی اقدام به دتنظیم پنجره دوجداره برای زمستان کرده و از ورود هوای سرد به درون خانه و اتلاف انرژی جلوگیری کنید. درز درب و پنجره‌های یکی از مهم ترین راه‌های ورود و خروج هوا به درون خانه می‌باشد. پس با درزگیری پنجره دوجداره می‌توانید تا حد زیادی هزینه‌های انرژی را کاهش دهید. درزگیری پنجره دوجداره اصول خاص خود را دارد که باید حتما آن را رعایت کنید.
5/5 - (1 امتیاز)