فرق ضد یخ بتن با ماشین | بررسی تفاوت این دو ضد یخ


قیمت افزودنی بتن

همانطور که در مقاله‌های قبلی در مورد ضد یخ بتن صحبت کردیم، باید بگوییم که این محصولات جهت بتن ریزی در هوای سرد مورد استفاده قرار می‌گیرند. از آنجایی که بتن در هوای سرد یخ می‌زند و کار با آن چالش‌هایی را به وجود می‌آورد، از ضد یخ بتن برای جلوگیری از این مشکلات استفاده می‌کنند. البته بهتر است فرق ضد یخ بتن با ماشین را بدانید تا از آن‌ها به جای یکدیگر استفاده نکنید، زیرا این دو محصول با هم تفاوت داشته و در صورت استفاده‌ی جا به جا از آن‌ها، می‌توانند برای شما مشکل ساز باشند.

ضد یخ بتن چیست؟

ضد یخ بتن
ضد یخ بتن

این نوع افزودنی در هوای سرد، به منظور بتن ریزی بهتر مورد استفاده قرار می‌گیرد. همانطور که می‌دانید، بتن یکی از مهم ترین مصالحی است که در ساختمان سازی مورد استفاده قرار می‌گیرد و ایجاد هرگونه مشکل در آن، می‌تواند سازه را با مشکل رو به رو کند. از آنجایی که هوای سرد می‌تواند مقاومت بتن را کاهش دهد و در صورت یخ زدن سبب ایجاد ترک‌هایی در سطح بتن شود، پس استفاده از این محصول در بتن ریزی در هوای سرد، لازم و ضروری می‌باشد. ضد یخ بتن با جلوگیری از یخ زدن ترکیبات بتن سبب گرم شدن آب بتن می‌شود.

انواع ضد یخ بتن

انواع ضد یخ بتن از نظر ظاهری انواع ضد یخ بتن از نظر ترکیبات شیمیایی
ضد یخ بتن پودری ضد یخ بتن کلریدی
ضد یخ بتن مایع ضد یخ بتن بدون کلراید یا ضد یخ مسلح

 ضد یخ ماشین چیست؟

ضد یخ ماشین
ضد یخ ماشین

این محصولات برای جلوگیری از یخ زدن آب رادیاتور که برای خنک کردن موتور و سیستم سیلندر جریان دارد، مورد استفاده قرار می‌گیرد. بهتر است بدانید که با توجه به ترکیبات سازنده ضد یخ ماشین، نباید ضد یخ با پایه آلی را با پایه‌ی معدنی ترکیب کرد. زیرا این کار سبب می‌شود تا ضد یخ ماشین به دلیل واکنش‌های شیمیایی به نوعی لجن تبدیل شود. ترکیبات ضد یخ با پایه‌ی آلی، یک فناوری رو به توسعه به شمار می‌رود.

انواع ضد یخ ماشین

  • ضد یخ مخصوص ماشین سنگین
  • ضد یخ مخصوص ماشین سواری
  • ضد یخ مخصوص موتور سیکلت

دسته‌ی دیگری از ضد یخ‌های ماشین هستند که از نظر ساختار تقسیم می‌شوند.

  • ضد یخ‌هایی که از مواد معدنی تشکیل شده‌اند و رایج ترین نوع ضد یخ خودرو به شمار می‌روند. به این نوع ضد یخ‌ها، ضد یخ با پایه‌ی روغنی گفته می‌شود.
  • ضد یخ‌هایی که پایه‌ی آن‌ها مواد آلی بوده و به آن‌ها ضد یخ الکلی می‌گویند.

فرق ضد یخ بتن با ماشین

فرق ضد یخ بتن با ماشین
فرق ضد یخ بتن با ماشین

به طور کلی فرق ضد یخ بتن با ماشین در قیمت، نحوه عملکرد و ترکیبات شیمیایی این دو محصول است. دمای پایین می‌تواند روی عملیات هیدراتاسیون بتن تاثیر منفی بگذارد. پس برای جلوگیری از این اتفاق، از ضد یخ بتن استفاده می‌کنند. این فکت می‌تواند برای ضد یخ ماشین نیز تعریف شود. معمولا زمانی که واژه‌ی ضد یخ به میان می‌آید، تصور همه‌ی ما این است که ماده‌ای برای جلوگیری از یخ زدن آب است. اما در واقع اینگونه نیست و فرق ضد یخ بتن با ماشین سبب شده تا هرکدام از آن‌ها در اشکال گوناگونی عملکرد خود را داشته باشد.
به عنوان مثال فرق ضد یخ بتن با ماشین سبب شده تا کاربردهای گوناگونی نیز داشته باشند. شایر برخی از ما تصور کنیم که استفاده‌ی جا به جا از این محصولات بلا مانع می‌باشد، اما در واقع این چنین نیست. فرق ضد یخ بتن و ماشین به صورت زیر است که در ادامه آن‌ها را بررسی کرده‌ایم.

تفاوت در عملکرد

ضد یخ بتن به نحوی عمل می‌کند که آب موجود در واکنش بتن، مصرف می‌شود. به عبارت دیگر در واقع ضد یخ بتن هیچ نقشی در جلوگیری از یخ زدن آب ندارد. در واقع این محصول منجر به وقوع فرآیندهای شیمیایی در بتن شده و به دنبال آن، آب بتن مصرف و دمای آن افزایش می‌یابد. ضد یخ بتن می‌تواند تا دمای 30- درجه، استقامت بتن را در برابر سرما بالا برده و از یخ زدگی بتن جلوگیری می‌کند.
در مقابل، ضد یخ ماشین دارای عملکردی متفاوت است. این محصول برخلاف ضد یخ بتن، از یخ زدن آب درون رادیاتور خودرو جلوگیری می‌کند. در واقع آب رادیاتور در خنک کردن سیستم سیلندر و موتور کارایی دارد و در صورت یخ زدن، موتور و دیگر قطعات مهم خودرو نیز دچار مشکل خواهند شد.  تا اینجا پی بردید که فرق ضد یخ بتن با ماشین تا چه حد است.

تفاوت در قیمت

دیگر فرق ضد یخ بتن با ماشین در قیمت آن‌ها است. به طور کلی می‌توان گفت که قیمت ضد یخ بتن، کمتر از ضد یخ خودرو می‌باشد. اگر بخواهیم قیمت این دو محصول را با هم مقایسه کنیم باید بگوییم که، قیمت یک لیتر ضد یخ خودرو، معادل قیمت 25 لیتر ضد یخ بتن است. البته باید به این نکته توجه داشته باشید که قیمت هر دو محصول با توجه به کیفیت مواد اولیه و ترکیبات شیمیایی آن‌ها، می‌تواند متفاوت باشد.

تفاوت در ترکیب شیمیایی

دیگر فرق ضد یخ بتن با ماشین، تفاوت در ترکیبات شیمیایی ضد یخ بتن و ماشین است. به طور کلی مواد اولیه‌ی مورد استفاده در هریک از این محصولات، با دیگری تفاوت دارد.

تفاوت در شرایط نگهداری

با توجه به فرق ضد یخ بتن با ماشین، هرکدام از این محصولات به شرایط خاصی برای نگهداری نیاز دارند که باید جهت حفظ خواص آن‌ها، این شرایط به طور دقیق و صحیحی نگهداری شود. شرایط نگهداری از ضد یخ بتن و ضد یخ ماشین، روی بسته بندی آن‌ها درج شده و شما با دانستن آن می‌توانید از این دو محصول به بهترین نحو ممکن نگهداری کنید تا در زمان استفاده مشکلاتی را برای شما به وجود نیاورند.

کلام پایانی

همانطور که دریافتید، فرق ضد یخ بتن با ماشین در موراد گوناگونی است که سبب شده کاربردهای متفاوتی نیز داشته باشند. پس دقت کنید که این دو محصول را جا به جا استفاده نکنید. تنها شباهت این دو محصول در این است که هردو از یخ زدگی در فصل سرما جلوگیری می‌کنند اما از جنبه‌های نوع عملکرد، ترکیبات شیمیایی و قیمت با هم تفاوت دارند. پس بهتر است با آگاهی کامل از این دو محصول استفاده کنید.
سیوان لند برای آگاهی بیشتر شما درمورد ضد یخ بتن و نحوه‌ی عملکرد آن، مقاله‌ای جامع و کامل در این مورد به نام ” ضد یخ بتن چیست؟ | عملکرد، مزایا و معایب ضد یخ بتن ” برای شما در قسمت مجله سیوان لند قرار داده تا شما فرق ضد یخ بتن با ماشین را بهتر درک کنید. با مراجعه به سیوان لند علاوه بر دریافت اطلاعات در مورد این محصول، از قیمت آن نیز اطلاع یابید.

به این نوشته امتیاز دهید !

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *