علت بخار شیشه دوجداره چیست؟ | روش های جلوگیری از عرق کردن شیشه دوجداره

معمولا در فصول سرد سال به دلیل اینکه دمای درون خانه با بیرون آن متفاوت است، شیشه‌های پنجره‌ها دچار بخار گرفتگی می‌شوند و این بخارها بیش از 2 ساعت طول نخواهند کشید. همین مدت کوتاه هم می‌تواند جلوه‌ی بدی به پنجره دوجداره شما بدهد و به نوعی آزار دهنده باشد. اما آیا تاکنون از خود پرسیده اید که علت بخار شیشه دوجداره چیست و چگونه باید از آن جلوگیری و یا آن را رفع کرد؟ سیوان لند در این مقاله این موضوع را به طور کامل بررسی خواهد کرد.

قیمت درب و پنجره دو حداره
قیمت درب و پنجره آلومینیومی
قیمتدرب وپنجره یو پی وی سی
قیمت کاشی و سرامیک

بررسی علت بخار شیشه دوجداره

علت بخار شیشه دوجداره
علت بخار شیشه دوجداره

به طور کلی باید بگوییم که تفاوت دما و آب و هوای درونی خانه با بیرون آن در زمستان و تابستان، می‌تواند علت بخار شیشه دوجداره بوده و پایین آمدن حرارت سبب عرق کردن شیشه و ایجاد بخار روی آن شود. شاید این بخار گرفتگی مدت زیادی هم طول نکشد اما همین زمان کم هم می‌تواند موجب نگرانی شما درمورد کارکرد صحیح شیشه‌ها شود. معمولا دما در فصل زمستان در محیط بیرونی، در محدوده‌ی صفر درجه سانتی گراد است.

هنگامی که دمای درون خانه را از حد استانداردی بالاتر ببرید، اختلاف دما در محیط درونی خانه و محیط بیرونی آن سبب می‌شود تا در فضای ساختمان بخارها و یا قطرات آبی روی سطوح سرد مانند شیشه‌های پنجره دوجداره که در مجاورت محیط بیرونی هستند، بنشینند.

انواع بخار شیشه دوجداره

همانطور که گفته شد، اختلاف دمای بیرونی و درونی ساختمان علت بخار شیشه دوجداره می‌باشدکه این داستان در پنجره‌های دوجداره به سه شکل اتفاق می‌افتد:

  1. تشکیل بخار روی سطوح بیرونی شیشه دوجداره
  2. تشکیل بخار روی سطوح داخلی شیشه دوجداره
  3. تشکیل بخار بین دو لایه‌ی شیشه دوجداره

در ادامه خواهیم گفت که علت بخار شیشه دوجداره در هریک از این موارد چیست و چگونه می‌توان آن را از بین برد؟

تشکیل بخار روی سطوح بیرونی شیشه دوجداره

وجود بخار روی سطوح بیرونی یک شیشه دوجداره می‌تواند نشان دهنده‌ی این باشد که دمای درون ساختمان از دمای بیرونی آن بالاتر است، که این موضوع بسیار طبیعی است و به این معنا است که پنجره دوجداره به خوبی عمل می‌کند و بسیار خوب عایق کاری شده‌اند. اما علت بخار شیشه دوجداره در سطح بیرونی آن چیست؟

علت بخار شیشه دوجداره در سطوح بیرونی

در پنجره‌های دوجداره‌ای که به درستی عایق بندی شده‌اند، جدار داخلی آن‌ها با هوای گرم در ارتباط بوده اما جدار بیرونی شیشه دوجداره تحت تاثیر هوای سرد قرار گرفته و در برخی موارد دچار بخار گرفتگی می‌شود. البته باید بدانید که همیشه هم این اتفاق رخ نمی‌دهد و این بخارها ممکن است تشکیل شوند و یا اصلا تشکیل نشوند. اما موضوع اینجاست که در هر دو صورت نگرانی خاصی برای شما نخواهد داشت.

تشکیل بخار روی سطوح داخلی شیشه دوجداره

دلایل زیادی می‌تواند علت بخار شیشه دوجداره در سطح داخلی آن شود. برخی از این دلایل عبارتند از:

  • عدم تهویه مناسب
  • اختلاف دمای زیاد بین فضای درونی ساختمان با سطح داخلی شیشه دوجداره
  • افزایش رطوبت هوا درون ساختمان
  • آشپزی و پخت و پز
  • حمام کردن
  • دم کردن چای

در برخی موارد حتی دلایل ساده‌ای هم می‌توانند سبب به وجود آمدن این اتفاق شوند که در صورت داشتن تهویه مناسب درون خانه، هرگز شاهد بخار گرفتگی سطوح داخلی شیشه دوجداره نخواهید بود.

علت بخار شیشه دوجداره در سطوح داخلی شیشه

این بخارها می‌توانند ناشی از موارد زیر باشند:

  1. رطوبت بالا درون خانه
  2. تک جداره بودن شیشه‌ها
  3. عدم برخورداری از تهویه مناسب درون خانه
  4. اختلاف زیاد دما بین فضای داخلی و سطوح شیشه دوجداره
راه حل از بین بردن بخار شیشه دوجداره در سطوح داخلی
  • ایجاد یک تهویه مناسب در خانه
  • تنظیم دمای خانه در حالت استاندارد
  • بازکردن پنجره‌ها جهت جا به جایی و عوض شدن هوای درون خانه

تشکیل بخار بین دو لایه‌ی شیشه دوجداره

تشکیل بخار بین دو لایه شیشه دوجداره
تشکیل بخار بین دو لایه شیشه دوجداره

این مورد بیشتر از موارد قبل در پنجره‌های دوجداره رخ می‌دهد. از آنجایی که تمیز و برطرف کردن این بخارها از بین دو لایه‌ی شیشه‌ی دوجداره کار راحت و در برخی موارد امکان پذیری نیست، پس بهترین راهکار تعویض شیشه‌های دوجداره می‌باشد. البته باید به این نکته نیز توجه داشته باشید که علت بخار شیشه دوجداره در این مورد، عایق بندی نامناسب پنجره‌ی دوجداره می‌باشد که معمولا ساختمان‌های قدیمی که از نصب پنجره‌شان بیش از 10 سال می‌گذرد، با این پدیده مواجه خواهند شد.

اما درصورتی که در کمتر از 1 سال این اتفاق برای پنجره‌های شما رخ داد و با مشکل بخار بین دو لایه شیشه دوجداره مواجه شدید، علت بخار شیشه دوجداره مربوط به کیفیت در ساخت آن خواهد بود. شیشه‌های دوجداره معمولا در کارخانه‌ها و با استفاده از دستگاه‌های پیشرفته تولید و ساخته می‌شوندو در بین شیشه‌های آن از برخی گازها برای عایق بندی استفاده شده است.

علت بخار شیشه دوجداره ما بین دو شیشه

مهم ترین علت بخار شیشه دوجداره در بین دو لایه‌ی آن را می‌توان به نحوه‌ی نادرست دوجداره کردن شیشه دوجداره نسبت داد. تنها زمانی این اتفاق رخ می‌دهد که به هر دلیلی گاز آرگون تزریق شده ( در صورت وجود ) از بین دو شیشه خارج شده و هوا جای آن را گرفته است. در این صورت چون هوا برخلاف آرگون که گازی بی‌اثر، بی بو و خنثی است، رسانا و حرارت را انتقال می‌دهد، در نتیجه‌ وجود اختلاف دما به خصص در فصول سرد، شاهد ایجاد بخار یا عرق بین دو شیشه دوجداره خواهیم بود.

این قطرات و بخارها پس از گذشت مدت زمانی طولانی می‌تواند در سطح شیشه‌ها ماندگار شده و لکه‌هایی را روی آن به وجود بیاورد که این موضوع ظاهری نامناسب را به شیشه‌ها خواهد داد. اما علت‌های دیگری نیز برای بخار گرفتی بین دو شیشه دوجداره وجود دارد که عبارتند از:

  • عدم استفاده از چسب بوتیل در زمان نصب پنجره دوجداره
  • عدم مونتاژ صحیح شیشه دوجداره
  • عدم استفاده از چسب پلی سولفاید در تولید شیشه دوجداره
  • عدم استفاده از رطوبت گیر یا سیلیکاژن مرغول در درون اسپیسرها
  • لب پر یا شکسته شدن شیشه در زمان نصب به طوری که در ظاهر دیده نشود سبب تخلیه گاز آرگون و علت بخار شیشه دوجداره خواهد بود.
راه حل از بین بردن بخار شیشه دوجداره ما بین دو شیشه
  • بهترین راهکار برای حل علت بخار شیشه دوجداره، تعویض شیشه دوجداره و استفاده از شیشه‌های باکیفیت است تا اطمینان یابید که در بین شیشه‌ها گاز ارگون تزریق شده است.
  • شما می‌توانید شیشه دوجداره را از چارچوب خود خارج کرده و قسمت انتهایی آن را سوراخ کنید تا هوا از آن خارج شود. پس از آن باید سوراخ ایجاد شده را توسط چسب پلی سولفاید یا چسب سیلیکون پر کنید.
  • درصورتی که برایتان امکان دارد، شیشه دوجداره را از چارچوب خود خارج کنید و پس از تمیز کردن شیشه‌ها با دستمال و شیشه پاک کن، شیشه را در جای خود نصب کنید.

راهکارهای از بین بردن بخار شیشه دوجداره

راهکارهای از بین بردن بخار شیشه دوجداره
راهکارهای از بین بردن بخار شیشه دوجداره

تا اینجای مطلب دانستید که علت بخاز شیشه دوجداره در هر قسمت از آن چیست و درصورتی که بخار روی سطوح بیرونی شیشه باشد نشان دهنده‌ی این است که عایقبندی شیشه مشکل دارد. اما دو مورد دیگر چی؟ آیا راهکاری برای حل این مشکل در دو مورد بعد وجود دارد؟ در ادامه به شما خواهیم گفت که در این مواقع باید چه اقدامی انجام دهید.

تعویض شیشه دوجداره

در بین دیگر روش‌هایی که برای از بین بردن علت بخار شیشه دوجداره وجود دارد، این مورد می‌تواند بهترین و راحت ترین گزینه باشد. درصورتی که گاز آرگون بین شیشه‌ها خارج شده باشد، باید به کیفیت آن شک کنید. البته درصورتی که مشکل از عایق بندی پنجره باشد می‌توانید با تعمیر آن را حل کنیداما بهتر است بدانید که هیچ راهی بهتر از تعویض شیشه‌های دوجداره برای از بین بردن بخار بین لایه‌ها نمی‌باشد.

استفاده از محلول مه خشک کن

این محلول یکی از روش‌هایی است که با استفاده از آن می‌توانید بخار بین دو لایه شیشه‌های خود را از بین ببرید. البته استفاده از این محلول به مهارت خاصی نیاز دارد و توصیه می‌شود درصورتی که از آن برخوردار نیستید هرگز از این روش استفاده نکنید. برای اجرای این روش ابتدا باید سوراخی در وسط شیشه ایجاد کنید و سپس محلول مه خشک کن را به درون پنجره اسپری کنید. تقریبا پس از گذشت 1 دقیقه از این کار شاهد از بین رفتن کلیه‌ی بخارها و قطرات آب بین دو لایه خواهید بود.

برخی از افراد از اینکه در پنجره‌های خود سوراخ ایجاد کنند می‌ترسند، زیرا به این فکر می‌کنند که ممکن است پنجره دچار شکستگی شود که احتمال آن هم وجود دارد. اما اگر این کار را به دست متخصص آن بسپارید مطمئن باشید که اتفاقی نخواهد افتاد.

تعویض قاب پنجره دوجداره

یکی دیگر از روش‌هایی که می‌توانید با انجام آن به از بین بردن بخار شیشه دوجداره کمک کنید، تعویض قاب پنجره می‌باشد. در برخی از پنجره‌ها از قاب متحرک استفاده شده و به همین دلیل می‌توانید به جای تعویض کامل پنجره، تنها با عوض کردن قاب مشکل بخار گرفتگی را حل کنید.

ایجاد سوراخ در پنجره دوجداره

کمی صبر کنید! پیش از اینکه تصمیم به تعویض پنجره دوجداره بگیرید بهتر است که این روش را هم امتحان کنید. برای انجام این روش ابتدا بایستی پنجره را از چارچوب خود در بیاورید و سپس یک سوراخ در انتهای آن ایجاد کنید.پس از آن مشاهده می‌کنید که بخار آب توسط تابش نور خورشید آرام آرام از بین رفته و ناپدید خواهد شد. توجه داشته باشید که پس از از بین رفتن بخار حتما باید سوراخ ایجاد شده را به کمک چسب بپوشانید.

البته این نکته را نیز در نظر داشته باشید که در زمان سوراخ کردن نباید هیچ گونه گرد وخاکی به درون شیشه نفوذ کند. علاوه بر این باید توجه کنید که هرجای پنجره را ه دلتان بخواهد نمی‌توانید سوراخ کنید. برای اینکه شکل ظاهری پنجره در اثر سوراخ شدن تغییر نکند، بایستی سوراخ را در محل تزریق گاز ایجاد کنید.

 رنگ کردن شیشه‌های دوجداره

علاوه بر فصل زمستان، ممکن است که در فصول گرم سال نیز شیشه‌های پنجره حمام و سرویس بهداشتی‌ها نیز دچار بخارگرفتگی شوند که علت بخار شیشه دوجداره در این مکان‌ها نیز به دلیل تغییر دمای درونی و بیرونی محیط می‌باشد. اما لزومی ندارد که به دلیل بخارگرفتگی شیشه‌های حمام و سرویس بهداشتی آن‌ها را تعویض کنید. در چنین مواقعی بهتر است که با برچسب زدن روی این شیشه‌ها و یا رنگ کردن آن‌ها قضیه را به طوری جمع و جور کنید و یا اصلا به آن اهمیتی ندهید. زیرا بخار گرفتن شیشه‌های حمام و سرویس بهداشتی آنقدرها هم مهم نیست که بخواهید به خاطر آن به خودتان زحمت دهید.

کلام پایانی

همانطور که گفته شد علت بخار شیشه دوجداره می‌تواند دلایل گوناگونی داشته باشد که هرکدام از آن‌ها روش‌های خاص خود را برای از بین بردن بخار شیشه دوجداره دارند. این موضوع شاید برای برخی از افراد بی اهمیت جلوه دهد اما در واقعیت می‌تواند جلوه‌ی بدی برای پنجره دوجداره شما داشته باشد و بهتر است که آن را از بین ببرید. سیوان لند در این مقاله به شما راهکارهایی برای از بین بردن بخار شیشه دوجداره ارائه داده است تا در صورت بروز این مشکل در پنجره‌های شما، بتوانید به راحتی بخار را از بین ببرید.

5/5 - (2 امتیاز)

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *