سیمان پرتلند سفید


قیمت سیمان

سیمان از جمله متریال‌های پرکاربرد در صنعت ساختمان سازی است که انواع گوناگونی دارد. یکی از انواع این محصول، سیمان پرتلند سفید می‌باشد. این مصالح علاوه بر استحکام، زیبایی نیز دارند که می‌توان از آن در اجرای نمای ساختمان‌ها استفاده کرد. این کاربرد سبب شده تا قیمت بیشتری نسبت به نوع معمولی خود داشته باشد. در ادامه با ما باشید تا بیشتر به برسی این نوع سیمان بپردازیم.

سیمان پرتلند سفید چه نوع سیمانی است؟

سیمان پرتلند سفید
سیمان پرتلند سفید

سیمان پرتلند سفید سیمانی است که ویژگی های آن براساس رده مقاومتی و رده درجه سفیدی تعییم می شود و برای اهداف سازه ای و غیرسازه ای مناسب است. این نوع سیمان از مواد ویژه‌ای که دارای آهن و منگز خیلی کم است تولید می‌شود. از سیمان پرتلند سفید در اجرای نمای ساختمان‌ها استفاده می‌کنند. در اجرای نمای این ساختمان‌ها با رنگ سفید و روشن، از سنگدانه‌های مخصوصی استفاده می‌شود. یکی از تفاوت‌های قیمت سیمان پرتلند سفید با معمولی، قیمت آن‌ها است که قیمت سیمان پرتلند سفید حدود دو برابر سیمان پرتلند معمولی است.
از شباهت‌های سیمان پرتلند سفید با سیمان پرتلند معمولی می‌توان به میزان گیرش و مقاومت مربوط به آن‌ها اشاره کرد. البته خوب است بدانید که از نظر انبار کردن، مصرف هردو سیمان تقریبا یکی است و تفاوت چندانی ندارد. هنگام کار کردن با سیمان پرتلند سفید نهایت دقت خود را به کار بگیرید زیرا در صورت کثیف شدن، تمیز کردن آن غیر ممکن است. می‌توانید از ورقه‌های پلاستیکی جهت عمل آوری ملات استفاده کنید تا از گرد و غبار جلوگیری شود.

سیمان سفید چیست؟

سیمان سفید، سیمانی است که از کلینکر سیمان پرتلند سفید و سنگ گچ به نسبت معین به دست می آید. در تولید کلینکر سیمان پرتلند سفید از مواد دارای مقادیر کم آهن و منگز استفاده می شود. این نوع سیمان عمدتا در نماسازی، بند کشی، کارهای تزئینی و اجرای سازه ای و بنایی کاربرد دارد. از نمونه های بسیار زیبای استفاده از این نوع سیمان در اعضای سازه ای می توان به طرح توسعه حرم حضرت معصومه (س) در قم و نیز صحن الحاقی حرم حضرت شاهچراغ (ع) در شیراز استفاده نمود.
مطابق استاندارد ملی ایران شماره 2931، این نوع سیمان براساس کاربرد به انواع سیمان سفید پرتلند سفید با رده های مقاومتی مختلف و سیمان بنایی سفید رده بندی می شود. سیمان سفید شامل دو رده سیمان پرتلند سفید و سیمان بنایی سفید است.

انواع سیمان سفید

همانطور که گفتیم انواع مختلفی از سیمان سفید تولید شده که خیلی از آنها شبیه به هم ساخته شده اند و در کشور ایران همواره انواع گوناگون سیمان سفید عرضه شده و مورد استفاده قرار می گیرد. سیمان سفید ارومیه، سیمان سفید دماوند و… که اکثرا در کیسه های 25 کیلویی تولید می شود از انواع سیمان سفیدی تولید کارخانه های مختلف هستند.

کاربرد سیمان سفید

سیمان سفید تقریباً در همه ساختمان های در دست ساخت استفاده می شود. اما گاهی اوقات این مصالح ساختمانی تنها راه ممکن برای زیبا سازی ساختمان و تزئینات نما به دلیل خصوصیات زیبایی و فیزیکی خاص است. سیمان سفید به عنوان پایه برای تولید دوغاب، چسب، کف های خود تراز شونده، ملات های آهک سیمان، مجسمه سازی، تزئینات و مخلوط های گچ کاربرد فراوان دارد. مهمترین کاربرد سیمان سفید به هنگام علامت گذاری جاده و میدان هوایی به دلیل مقاومت در برابر سایش زیاد و خصوصیات انعکاسی عالی است که در این حالت عملاً غیر قابل تعویض با دیگر محصولات مشابه است.

مزایای سیمان پرتلند سفید

سیمان سفید پرتلند
سیمان سفید پرتلند

سیمان پرتلند سفید دارای مزایایی از جمله :

  • مقاوم در برابر هوازدگی
  •  خصوصیات فنی بالای مواد از تغییر رنگ بتن جلوگیری می کند. بر این اساس ، سیمان سفید هم در فضای باز و هم در
  • فضای داخلی قابل استفاده است و سفیدی کار تمام شده می تواند برای مدت طولانی باقی بماند.
  • توانایی اجرای ایده های خلاقانه ابتکاری: معماران، مجسمه سازان، تولید کنندگان محصولات بتنی و محصولات سیمانی
  • به لطف ویژگی های سیمان سفید، مبنایی عالی برای تحقق پروژه های غیر استاندارد خود دارند. این ماده به شما امکان می دهد با رنگ، مواد پر کننده، اشکال، بداهه سازی با فن آوری های مختلف بتن ریزی، در صورت لزوم روش پردازش، سطح سخت شده را تغییر دهند.
  • سخت شدن سریع و حداکثر مقاومت: در حال حاضر پس از 16 ساعت، محلول 60٪ سخت می شود، که به طور قابل توجهی هزینه روند ساخت را کاهش می دهد.
  • پراکندگی زیاد این نوع سیمان از تخریب مواد تحت تأثیر رطوبت یا محلولهای تهاجمی جلوگیری می کند.
  • سازگاری با محیط زیست : این نوع سیمان منحصراً از اجزای طبیعی معدنی ساخته می شود.

معایب سیمان پرتلند سفید

  • هزینه‌ی 4 برابری سیمان پرتلند سفید نسبت به نوع معمولی آن
  • مقاومت سیمان پرتلند سفید کمتر از سیمان پرتلند معمولی و پوزولا است
  • به دلیل کشش فشاری کم سیمان پرتلند سفید، جهت استفاده در سازه‌های بتنی مناسب نیستند.
  • زمان گیرش سیمان پرتلند سفید بسیار کم بوده و سنگ تراش‌ها باید هنگام گیرش آن را کم نرم کنند.
  • به علت جذب گرد و غبار ، بعد از مدتی زیبایی خود را از دست می‌دهند.
  • تنوع رنگی ندارد.
  • عایق رطوبت نیستند
  • ترک پذیرند

طرز تهیه سیمان سفید

در تولید و ساخت سیمان سفید نسبت به سیمان خاکستری نوعی پیچیدگی وجود دارد و آهک هیچ نقشی در سفید کردن سیمان سفید ندارد. ممکن است خیلی از مواد ها در سفید کردن سیمان سفید دخالت داده شوند اما آهک استفاده نمی شود. آهک و رس در ساخت سیمان سفید نقش اساسی دارند. علت خاکستری بودن رنگ سیمان خاکستری این است که از سولفات آهن و سولفات منیزیم در ساخت آن استفاده می شود.
البته دود ناشی از سوخت سیمان، در تیره شدن رنگ آن نیز بی تاثیر نمی باشد. پس بنابراین برای سفید کردن رنگ سیمان نباید در ساخت آن از سولفات آهن و منیزیم استفاده کنیم و برای عدم ایجاد دود، باید از سوخت مناسب استفاده کنیم..

مراحل تولید سیمان پرتلند سفید

نحوه‌ی تولید سیمان پرتلند سفید کاملا مشابه تولید سیمان پرتلند معمولی است. این فرآیند شش مرحله دارد که عبارتند از:

خرد کردن

ترکیب کربنات، استفاده‌ی گسترده‌ای از خرد کردن اساسی می‌کند. از آنجایی که مقدار زیادی رنگ اکسیدی در ذرات ریز سیمان متمرکز شده‌اند، بهتر است این ذرات قبل از اعمال آن‌ها در سنگ شکن سیمان جدا شود. مواد خاک رس را معمولا به صورت جداگانه آسیاب می‌کنند.

آسیاب مواد خام سیمان

اندازه‌ی سیمان سفید پرتلند باید ریزتر از OPC باشد. اغلب مواد خام سیمان توسط آسیاب سیمان، خرد و آسیاب می‌شود.

همگن سازی

تنها مواد خام همگن شده در سطح میکروسکوپی ناهمگن هستند. همگن سازی برای تولید این نوع سیمان بسیار مهم است.

تولید کلینکر

تولید کلینکر
تولید کلینکر

ترکیب‌های متفاوتی از سیستم‌های پیش گرمایش و کلسینه وجود دارد و شاید از خود بپرسید که کدام فرآیند بهتر است؟ در پاسخ باید بگوییم بستگی به این دارد که آیا کارخانه احتیاج به بازسازی دارد؟ یا اینکه اپراتورهای کارخانه چقدر در ساخت و ساز هزینه و سرمایه گذاری می‌کنند.

آسیاب سیمان

کیلنکر سیمان و عوامل کنترل کننده غلیظ کننده  از جمله مواد تشکیل دهنده‌ی سیمان هستند. از گچ به منظور کنترل زمان ضخیم شدن در تولید سیمان پرتلند سفید استفاده می‌کنند. پودر سیمان ریز نیز از آسیاب کردن کلینکر و گچ در دستگاه به دست می‌آید.
جهت خرید و استعلام قیمت گچ به سیوان لند مراجعه کنید.

بسته بندی و حمل و نقل

پودر سیمان تولید شده به صورت بسته بندی شده در کیسه‌های سیمان به بازار عرضه می‌شوند.
ویژگی های سیمان سفید
انواع سیمان سفید با توجه به شرایط محیطی مصرف و براساس نظر خریدار باید ویژگی هایی را دارا باشد:

  1. پایداری در برابر سولفات
  2. گرمای هیدراته شدن کم
  3. پایداری در برابر آب دریا

اجزای تشکیل دهنده سیمان پرتلند سفید

سایر اجزای تشکیل دهنده انواع سیمان پرتلند سفید باید مطابق استاندارد ملی ایران 1-17518 باشد. ترکیبات این مواد باید به گونه ای باشد که الزامات درجه سفیدی را برآوره سازد. افزودنی های مورد استفاده در سیمان پرتلند سفید نیز مطابق استاندارد ملی ایران شماره 1-17518 باشد.

یک سیمان پرتلند سفید مرغوب چه ویژگی‌هایی دارد؟

در زمان خرید این محصولات باید نهایت دقت خود را به کار بگیرید تا محصولی با کیفیت خریداری کنید. زیرا کیفیت محصول نهایی شما به کیفیت این سیمان بستگی دارد. در نمونه‌ی بی کیفیت این محصولات، پودر سنگ زیادی وجود دارد. همچنین سیمان پرتلند سفید بی کیفیت بعد از خشک شدن ترک می‌خورد و به دلیل پودر سنگ زیاد در نمونه‌ی اولیه‌ی آن است.
شما می‌توانید جهت خرید و استعلام قیمت پودر سنگ موردنیاز خود به سیوان لند مراجعه و پس از ثبت سفارش، محصول را در محل موردنظر تحویل بگیرید.

کلام پایانی

این مقاله به معرفی سیمان پرتلند سفید و ویژگی های آن پرداخته شد امیدواریم که سوالات و اطلاعات مورد نظر خود را در این مقاله کسب کرده باشید. سیوان لند بزرگترین پلتفرم ارائه دهنده‌ی انواع مصالح و تجهیزات ساختمانی است که شما می‌توانید در کمترین زمان از قیمت انواع آن اطلاع یابید. جهت کسب اطلاعات بیشتر درمورد قیمت سیمان به سیوان لند مراجعه کنید.

به این نوشته امتیاز دهید !

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *