سقف کامپوزیت چیست؟ | بررسی انواع آن به همراه مزایا و معایب

سقف همیشه یکی از سازه‌های مهم در ساخت و ساز بوده و است. سقف کامپوزیت یکی از روش‌های اجرای سقف کامپوزیت از جمله ابداعات که مورد استقبال تعداد زیادی از ساختمان سازان قرار گرفته است. سقف کامپوزیت یکی از روش‌های اجرای سقف و کف با استفاده از ترکیب فولاد و بتن است، این سقف‌ها به دلیل مزایایی که دارند از جمله سرعت بالا در اجرای آن، وزن پایین، ایمنی مناسب و غیره بین ساختمان سازان محبوبیت بالایی دارد.

سقف کامپوزیت چیست؟

به زبان ساده می‌توان گفت که سقف کامپوزیت سازه‌ای است که از ترکیب میلگرد‌های فولادی با بتن مسلح ساخته می‌شود. همچنین این سقف را به دلیل ترکیب فولاد و بتن با یکدیگر سقف مرکب هم گفته می‌شود. اجرای این سقف برای ساختمان‌های اسکلت فلزی بسیار متناسب است.

برای مطالعه بیشتر درباره بتن ریزی سقف می‌توانید به مقاله آن مراجعه کنید.

سقف کامپوزیت
سقف کامپوزیت

اجزای تشکیل دهنده سقف کامپوزیت

اجزای تشکیل دهنده سقف کامپوزیت عبارت اند از :

بتن

بتن از مهم‌ترین مصالح ساختمانی که از ترکیب اساسی آب، سنگدانه و سیمان پرتلند تشکیل شده است.  این ماده پس از گذشت زمان سخت شده و به صورت یکپارچه درمی‌آید که به آن بتن می‌گویند.

تیر فرعی

تیرهای فرعی تیر‌هایی هستند که در واقع آن‌‌ها امکان آزاد کردن لنگر را به وجود می‌آورند در اتصال اعضای بتنی به وجود می‌آورند.

برای استعلام آنلاین قیمت قالب سقف می‌توانید به سایت سیوان لند مراجعه کنید.

ورق فولادی

امروزه عمده محصولات فلزی به صورت ورق فولادی تولید می‌شود که هر کدام از انواع ورق فولادی، برای اهداف خاصی مورد استفاده قرار می‌گیرند.  ورق‌های فولادی با توجه به کاربرد خاصی که دارند در قسمت‌های مختلف ساختمان استفاده می‌شوند.

آرماتور حرارتی

برای جلوگیری از ترک خوردن بتن، بعد از انجام مرحله بتن ریزی از میلگرد‌های افت و حرارت استفاده می‌شود. در واقع این آرماتورها وظیفه دارند که از تنش‌های ناشی از جمع شدگی و حرارت بتن جلوگیری کنند. این آرماتور باعث می‌شود که بتن دچار انقباض و انبساط نشود و سبب کاهش عرض ترک‌ها شود.

برشیگر، گل میخ و فلاشینگ

این ابزارآلات جانبی به عنوان پیاده سازی و اجرای سقف کامپوزیت لازم و واجب است.

انواع سقف کامپوزیت

سقف‌های کامپوزیت با توجه به نوع و کاربردی که دارند به انواع مختلفی تقسیم می‌شوند. سقف کامپوزیت فلزی، کامپوزیت کرمیت، عرشه فولادی و سقف روفیکس اشاره کرد. البته در بین این موارد استفاده از سقف عرشه فولادی در بین ساختمان سازان متداول تر است.

سقف کامپوزیت
سقف کامپوزیت

سقف کامپوزیت فلزی

این نوع از سقف‌های کامپوزیت فلزی، از روش‌های اجرای سقف و کف با استفاده از ترکیب بتن با اسکلت فولادی است.

در این روش، پس از نصب برشگیر بر روی تیر‌های فرعی، قالب بندی سقف توسط تخته کوبی در بین تیرها و بدون نیاز به استفاده از شمع بندی انجام می‌شود. در مرحله بعد، بعد جوش دادن ناودانی بر روی بال تیرهای باربر، شبکه‌ای از میلگردهای حرارتی بر روی پروفیل‌ها قرار داده می‌شود. سپس، عملیات اجرای سقف با انجام عملیات بتن ریزی به عمق حدود هشت سانتی متر بر روی آن ادامه پیدا می‌کند. پس از شکل گرفتن و سفت شدن بتن‌ها، قالب‌ها از زیر سقف برداشته می‌شوند.

از جمله مزایای استفاده از روش سقف کامپوزیت فلزی:

  • عدم استفاده از فولاد به عنوان عضو کششی که سبب وزن سبک تر سقف می‌شود.
  • امکان اجرای چند سقف در یک زمان اگر نیاز به شمع بندی وجود نداشته باشد.
  • به دلیل مرکب بودن سقف از فولاد کمتری در آن استفاده می‌شود.
  • فضای تو خالی بین آهن و فولاد سبب ایجاد فضای عایق صوت و حرارت می‌شود.
  • بالا بودن مقاومت سقف در صورت بتن ریزی اصولی.
  • عدم نیاز به بلوک سفالی بین تیرآهن و بتن.
  • استفاده از فضای تو خالی بین تیرآهن و بتن برای عبور تاسیسات مختلف مانند آب، برق و گاز.

سقف کامپوزیت عرشه فولادی

سقف کامپوزیت عرشه فولادی، از جمله روش‌های اجرای سقف و کف به وسیله ترکیب ورق‌های فلزی گالوانیزه موجدار با بتن است. این سقف‌ها یکی از شناخته شده ترین نوع سقف‌های کامپوزیت هستند که ساختمان سازان از آن‌ها استفاده‌های رایجی دارند، این ورق‌های فولادی به عنوان لایه پوششی در ساختمان سازی مورد استفاده قرار می‌گیرد.

زمانی که برای اولین بار از این ورق‌های گالوانیزه استفاده شد تنها برای قالب در جا استفاده می‌شد، که روی آن بتن مسلح بر روی آن‌ها قرار می‌گرفت. در آن زمان به دلیل مزایای که این سقف‌ها داشتند از جمله در هزینه‌ها، فقط در هنگام باربری حین اجرا و باربری قبل از گیرش بتن از این ورق فولادی استفاده می‌شد.

سقف های کامپوزیت

با گذشت زمان کاربری این ورق‌های فولادی تفاوت پیدا کرد، به گونه‌ای که درگیری مکانیکی بین ورق تحتانی و بتن سقف به وجود آمد و به کمک برش گیرها و قالب‌های پیرامونی، دال سقف به تیرچه‌ها متصل گردید. در این حالت ورقه‌ها تبدیل به آرماتورهای کششی سقف می‌شوند، در نهایت از ترکیب بتن، ورق تحتانی و تیرچه‌ها سقف عرشه فولادی به وجود می‌آید. یکی دیگر از مزایای سقف عرشه فولادی، قیمت مقرون به صرفه آن نسبت به دیگر روش‌های سقف‌ کامپوزیت است.

سقف کامپوزیت کرومیت

سقف کامپوزیت کرومیت، یکی دیگر از روش‌های اجرای سقف و کف که در آن‌ها از تیرچه کرومیت (تیرچه‌های با جان باز)، ورق فولادی موجدار (قالب ماندگار)، میلگرد‌های حرارتی و بتن استفاده می‌شود. اجرای سقف‌های کامپوزیت کرومیت در پنج مرحله انجام می‌گیرد 1.نصب تیرچه کرومیت 2.قالب بندی 3.آرماتوربندی 4.بتن ریزی 5. در نهای بازکردن قالب.

سقف های کامپوزیت
سقف های کامپوزیت

از جمله مزایای اجرای سقف کرومیت کامپوزیت:

  • سهولت در کار و اجرای سریع
  • کاهش تنش بتن به علت ایستاده بودن تیرچه‌های فلزی
  • مقرون به صرفه بودن
  • یکپارچه بودن اسکلت فلزی ساختمان با سقف به دلیل جوش خوردن تیرچه‌های فلزی سقف با اسکلت اصلی
  • اجرای چند سقف به طور همزمان و همچنین امکان اجرای سقف با دهانه‌های بلند و باربری ویژه
  • کاهش وزن سقف به دلیل ضخامت کم بتن
  • انفصال تدریجی بتن از تیرچه و تضمین استحکام و ایمنی سقف

سقف های کامپوزیت روفیکس

یکی از روش‌های اجرای سقف و کف با استفاده از قالب‌های فلزی مشبک ماندگار  هستند. استفاده از این قالب مشبک روفیکس امکان بتن ریزی را را به صورت همزمان در تمامی طبقات و بدون نیاز به استفاده از شمع و جک می‌دهد. این سقف نسبت به دیگر روش‌های اجرای سقف بتنی از وزن کمتری برخوردار است و بار اضافی به سازه وارد نمی‌کند. تقریبا نزدیک به 40 درصد از وزن مرده ساختمان را به دلیل استفاده از مصالح فولادی در اسکلت کاهش می دهد.

مزایا استفاده از سقف کامپوزیت

تا اینجا احتمالا کم و بیش متوجه مزایای سقف کامپوزیت شده‌اید، اما در ادامه به صورت خلاصه تعدادی از مزایای استفاده از این سقف را بیان می‌کنیم.

  • سرعت اجرای مناسب در سقف کامپوزیت.
  • سهولت در اجرای سقف‌های کامپوزیت.
  • کاهش سایز تیر‌های سقف به علت عملکرد ترکیبی با بتن.
  • ایجاد دیافراگم صلب در سقف که موجب یکپارچه شدن سقف می‌گردد.
  • کاهش مصرف بتن و در نتیجه صرفه جویی در هزینه‌ها.
  • یکپارچگی سقف و اسکلت.
  • سقف های عرشه فولادی در برابر آتش سوزی از مقاومت بالاتری برخوردار هستند.
  • مقاومت بالا نسبت به دیگر سقف‌ها از جماه سقف تیرچه بلوک.
  • وزن پایین سقف نسبت به نوع سقف‌های دیگر مانند سقف های تیرچه بلوک.
  • نیاز نبودن به شمع بندی و حذف رد فولاد در زیر سقف.

معایب استفاده از سقف کامپوزیت

سقف کامپوزیت هم مانند هر مصالح ساختمانی دیگر با تمام مزایایی که دارد، معایبی هم دارد که در ادامه به آن اشاره می‌کنیم.

  • سقف‌های کامپوزیت سبک و نازک هستند، به همین دلیل لرزش این نوع سقف نسبت به سقف‌های دیگر زیاد است. به همین منظور در صورت اجرای این سقف باید به کنترل لرزش آن دقت کافی داشت.
  • هزینه تمام شده این نوع سقف کامپوزیت به دلیل هزینه کاذب کاری سنگین، نسبت به تیرچه بلوک بیشتر است.

برای مطالعه بیشتر درباره سقف یوبوت می‌توانید به مقاله آن مراجعه کنید.

نتیجه گیری

سقف کامپوزیتی بعنوان یکی از روش‌های پرطرفدار اجرای سقف در میان ساختمان سازان، مزایا و معایب زیادی دارد که سعی کردیم در این مقاله آن‌ها را بررسی کنیم. همچنین انواع سقف کامپوزیتی را همراه با مزایا و معایبش بررسی کردیم و گفتیم که سقف کامپوزیت عرشه فولادی یکی از محبوب‌ترین مدل‌های سقف کامپوزیت است.

5/5 - (1 امتیاز)

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *