نقد و بررسی سقف روفیکس از نگاه سیوان لند

سقف روفیکس نزدیک به یک قرن است که در کشورهای اروپایی مورد استفاده قرار می‌گیرد. امروزه با توجه به رشد جمعیت و توسعه شهری، موضوع ایمنی در پروژه های عمرانی، کاهش هزینه های ساخت و ساز و سرعت و اجرای کار از اهمیت ویژه ای برخوردار است. سقف روفیکس یکی از مصالح ساختمانی است که می‌تواند در این زمینه به سازندگان کمک کند.

در ابتدا از روفیکس بعنوان سقف کاذب مسلح استفاده می‌شد. روفیکس در زیرتیرهای فرعی با سیم فلزی بسته می‌شد، با استفاده از روفیکس دیگر نیازی به نصب مش تقویت کننده جهت نگهداری سقف کاذب نبود. در نتیجه باعث کاهش مصرف مصالح و راحتی در اجرا می شد.

به دلیل مقاومت خمشی که روفیکس داشت، با قرار دادن آن برروی تیر‌های جانبی و بتن ریزی بر روی آن، از این محصول برای قالب و به عنوان بخشی از فولاد تقویت کننده استفاده می‌کردند.

سقف روفیکس چیست؟

سقف روفیکس در وقع یکی از اعضای خانواده‌ی سقف کامپوزیتی با قالب مقاوم است و نوعی دال بتن آرمه کامپوزیت بتونی است. با استفاده از قالب سقف روفیکس، می‌توان تمامی طبقات ساختمان را به صورت همزمان اجرا و بتن ریزی کرد و نیازی به کمک گرفتن از شمع و جک نیست. یکی از مزیت‌های سقف‌های روفیکس نسبت به دیگرسقف‌های بتنی، وزن بسیار سبک تر آن ها و جلوگیری از وارد کردن بار اضافه به سازه است. این کاهش وزن به دلیل استفاده کمتر از مواد فولادی در ساختار این سقف است.

سقف روفیکس
سقف روفیکس

استفاده از سقف روفیکس نه تنها به سرعت ساخت سقف ساختمان کمک می‌کند، بلکه گزینه بسیار بهتری برای طراحی است. همچنین از سقف‌های روفیکس برای ساخت سقف کاذب تاسیسات‌ها هم استفاده می کنند.

کاربرد‌های سقف روفیکس

همانطور که پیش تر هم گفتیم عمر استفاده از روفیکس در ساخت سقف نزدیک به یک قرن است، در ابتدا از روفیکس برای ساخت سقف های کاذب استفاده می‌شد به مرور زمان با فهمیدن کاربرد‌های آن در صنعت ساختمان در جاهای دیگر هم از این مصالح ساختمانی مفید استفاده کردند. در ادامه به تعدادی از آن‌ها اشاره می‌کنیم:

  • ساخت دیوارهای پیش ساخته بتنی
  • سقف و کف کاذب
  • نما‌های معماری و ساختارهای پیچیده سه بعدی( مانند گنبدها)
  • بدنه پل‌ها، تونل‌ها، کانال‌ها و…
  • کانال تاسیسات شهری
  • بتن ریزی‌های گوناگون وبه خصوص حجیم
  • سازه‌های پوسته‌ای
  • سازه‌های مقاوم در برابرزلزله
  • مدیریت بحران و ایجاد سریع سازه‌ها و دیوارها
  • تعمیرات
  • پلکان‌‌ها

مزایای استفاده از قالب سقف روفیکس

مقادیر زیادی قالب را حمل کرده و در انبار یا کارگاه ساختمانی قرار دهد.زمانی که این قالب ها روی تیرهای ساختمان قرار می گیرند، نوعی توری امن ایجاد می شود که از سقوط افراد و اشیا جلوگیری می کند.

قالب های فلزی شکل پذیری بالایی دارند که قالب گیری و اجرای فرم های پیچیده را آسان می کند.سقف به تعدادی لوازم جانبی مانند ابزار، دستگاه جوش و بالابر نیاز دارد. سرعت قالب گیری سقف با قالب های فلزی بسیار بالاست.

روفیکس
روفیکس

در اکثر روش های رایج سقف، سقف بعدی را می توان تنها در صورتی اجرا کرد که سقف پایینی بسته باشد، اما تمام سقف ها را می توان به طور همزمان با استفاده از اجرا کرد. هوای مسدود شده داخل سقف نوعی عایق صدا و حرارت محسوب می شود.

اگر تراکم بتن و برخورد آن با توری های روفیکس به درستی انجام شود، ترکیب روفیکس و بتن نقش موثری در حذف یا کاهش آرماتور دارد. نصب توری های روفیکس روی طبقات نیازی به بلند کردن یا حمل توسط جرثقیل ندارد. سقف روفیکس در برابر بلایای طبیعی مانند زلزله بسیار ایمن است.

برای مطالعه مقاله سقف یوبوت می‌توانید به مقاله آن مراجعه کنید.

معایب استفاده از قالب سقف روفیکس

  • در صورت ارتعاش نادرست بتن، مقاومت فشاری آن کاهش می یابد.
  • هزینه های جانبی سقف از جمله حمل و نقل، نگهداری و بهره برداری افزایش می یابد.
  • کنترل کیفی این نوع سقف نیاز به نیروی انسانی متخصص و ماهر دارد.
  • قالب های سقف بیشتر از قالب های معمولی هزینه دارند.

اجرای سقف روفیکس

در ادامه مراحل اجرای سقف روفیکس مرحله‌به مرحله بیان می‌کنیم:

سقف روفیکس
سقف روفیکس

1)قراردادن صفحات روفیکس بر تیر‌ها و قالب‌بندی

ورقه‌های روفیکس در کارخانه تولید می‌شود و سپس به محل پروژه منتقل میشود، در نهایت روفیکس برروی تیرهای جانبی نصب می‌شود.

2)نصب مش‌های تقویت کننده

در این مرحله برش‌های بر روی تیر‌های جانبی نصب می‌شوند تا اتصال میان تیر و سقف بتن ایجاد می‌شود و باعث انتقال نیروی افقی از لایه‌های بتنی به تیرهای فولادی می‌شود.

3)نصب شبکه میلگرد‌ها

سپس شبکه میلگرد‌ها اجرا می‌شود و به قالب روفیکس اتصال داده می‌شود، در این مرحله استفاده از اسپیسر التزامی ندارد.

4) بتن ریزی

می‌توانید قبل از انجام مرحله بتن ریزی حفره‌های مانند بالابرهای انتقال تاسیسات را با کف چوب یا پلی استایرن پر کنید. پس از انجام مرحله بتن ریزی سقف روفیکس، باید بتن را با ویبراتور متراکم کنید.

مشخصات سقف روفیکس

ورق اولیه ورق رول به ضخامت 0/8 میلیمتر از نوع فولاد مبارکه -ST12
انواع  دو نوع روغنی و گالوانیزه
ابعاد  عرض 82 سانتیمتر و طول حداکثر 12 متر
وزن حدود 4 کیلوگرم در مترمربع
بتن اسلامپ مناسب برای بتن دال بین 3تا5 سانتیمتر است.

در اجرای سقف به چه نکاتی باید توجه کنیم؟

صفحات قالب باید به خوبی به هم متصل شوند تا بتن از بیرون نشت نکند، زیرا نشت این مواد باعث ایجاد حفره در سطح بتن و کرمی شدن بتن می شود. قبل از بتن ریزی، قالب باید از تمام زوایای بازرسی شود تا از استحکام دستگیره ها، تکیه گاه ها و تیرهای نگهدارنده اطمینان حاصل شود. داخل قالب ها را هم چک کنید و در صورت وجود وسایل اضافی داخل قالب را کاملا تمیز کنید.

حتما در تمام مراحل بتن ریزی چندین بار قالب ها را چک کنید و در صورت لزوم آنها را تنظیم کنید. اگر ارتفاع بتن شما بیش از 1.5 متر بود، از ناودان های فلزی یا لوله های پلاستیکی برای جلوگیری از جدا شدن ماسه و دوغاب از یکدیگر استفاده کنید.

هنگام ویبره حتما ویبره را تا کف بتن پایین بیاورید و حتی بتن ریخته شده قبلی را حداکثر تا ارتفاع 20 سانتی متر ویبره کنید.

برای مطالعه مقاله بتن ریزی فونداسیون می‌توانید به مقاله آن مراجعه کنید.

نتیجه گیری

سیستم سقف روفیکس، سیستم دیگر برای ساخت سقف است که نزدیک به 10 سال است که وارد کشورمان شده است. سقف روفیکس مزایای دارد که آن را تبدیل به یکی از سیستم‌های سقف محبوب کرده است از جمله سبکی بسیار آن، راحتی در اجرای آن و غیره.

همین مزیت‌ها باعث شد که در ساخت سازه سقف در شهر بم پس از زلزله از سیستم سقف روفیکس استفاده کنند.

به این نوشته امتیاز دهید !

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *