خرید درب و پنجره دو جداره
زاماک پنجره دوجداره یکی از کوچک ترین قطعات درب و پنجره دوجداره به شمار می‌رود که می‌تواند تاثیر بسیاری در عایق بندی این درب و پنجره‌ها داشته باشد. درواقع تمام شرکت‌های تولیدی این پنجره سعی بر آن دارند تا بهترین و باکیفیت ترین نوع آن را تولید کنند. از آنجایی که عایق بودن درب و پنجره‌های دوجداره یکی از مهم ترین ویژگی‌های آن‌ها است، پس از اهمیت بالایی برخوردار می‌باشد. در ادامه به بررسی جزپیات ای قطعه خواهیم پرداخت.

زاماک پنجره دوجداره چیست؟

زاماک پنجره دو جداره
زاماک پنجره دو جداره
زاماک پنجره دوجداره یکی از قطعات درب و پنجره‌ای دوجداره به شمار می‌رود که نام یک برند به شمار نمی‌رود. این نام به این دلیل روی این قطعه گذاشته شده که از متریالی به نام زاماک تولید شده‌اند و به مرور به یک باور غلط تبدیل شده که نام این قطعات است. زاماک نوعی آلیاژ است که بسیاری از قطعات مورد استفاده در صنعت از این جنس تولید می‌شوند. زاماک یکی از حیاتی ترین قطعات درب و پنجره دوجداره به شمار می‌رود. این نام در صنعت درب و پنجره دوجداره نسبتا رایج شده. برخی از مونتاژ کنندگان با ورود به بازار، نام برخی از کالاها را تغییر میدهند که زاماک نیز از این دسته محصولات بوده است.

عناصر سازنده‌ی زاماک

  • قلع
  • آهنمس
  • کروم
  • نیکل
  • روی
  • منگنز
  • منیزیم
  • کادمیم
  • آلومینیوم
پایه‌ی اصلی زاماک، روی است که ظاهری سفید رنگ با درخشش ابی یا نقره‌ای دارد. ساختار روی ساختاری کریستالی، بلوری و فشرده دارد. نقطه ذوب روی ۴۱۹ و نقطهی جوش آن حدود ۹۰۶ درجه سانتی گراد می‌باشد. در واقع آلیاژ ریختگی روی با نام زاماک یکی از معروف ترین آلیاژهای آن می‌باشد که در ۳ درجه‌ی زاماک ۲، زاماک ۳ و زاماک ۵ دسته بندی می‌شوند.

تعداد زاماک در هر درب و پنجره دوجداره

تعداد زاماک در هر نوع درب و پنجره متفاوت است. درصورتی که قصد تعویض زاماک را دارید، ابتدا بایستی تعداد استوانه‌ها یا بادامک‌های اسپانیولت را بشمارید و سپس براساس تعداد آن‌ها سفارش دهید. تعداد زاماک یا همان کیپر پنجره در سیستم‌ها تک حالته، دوحالته و کشویی با یکدیگر تفاوت دارد. در یراق آلات پنجره دوجداره تک حالته،کشویی و درب‌های UPVC در یک طرف از زاماک پنجره دوجداره استفاده می‌کنند. یعنی تنها در ضلعی که سمت دستگیره است نصب می‌شوند. اما در یراق پنجره‌های دوحالته، در سه یا چهار ضلع آن را نصب می‌کنند.

کاربرد زاماک در صنعت درب و پنجره دوجداره

کاربرد زاماک در صنعت درب و پنجره دوجداره
کاربرد زاماک در انواع پنجره دوجداره
زاماک پنجره دوجداره زمانی که تحت فشار قرار می‌گیرد کارایی بسیار مطلوبی خواهد داشت. به همین دلیل است که در یراق آلات درب و پنجره دوجداره مورد استفاده قرار می‌گیرد. اگر بخواهیم نقش آن را شرح دهیم باید بگوییم که زاماک به صورت یراقی است که جهت قفل شدن و چسبیدن  کامل لنگه به فریم کاربرد دارد. اسپانیولت نوعی یراق است که معمولا در پنجره‌های دوجداره با چند زبانه‌ی کوچک در امتداد طولی پروفیل لنگه درب یا پنجره را به چهارچوب قفل می‌کند و با درگیر شدن به زاماک لنگه درب یا پنجره به صورت محکم به چارچوب می‌چسبد. پس می‌توان گفت که زاماک پنجره دوجداره در رگلاژ نیز نقش خواهد داشت و باید آن را به درستی تنظیم کنید تا رگلاژ درب و پنجره‌ی شما بدون مشکل باشد. کاربرد زاماک در درب و پنجره‌های دوجداره به این صورت است که هنگام حرکت  دستگیره، قطعه‌ی استوانه‌ای روی اسپانیولت حرکت کرده و هنگا بسته شدن قرار می‌گیرد و در زمان باز شدن از آن خارج می‌شود. زاماک پنجره دوجداره را در انواع و اشکال گوناگونی تولید می‌کنند که در دسته‌ی قطعات تعویضی پنجره به شمار می‌رود. به دلیل تحت فشار بودن این قطعه، جنس، وزن و نوع آلیاژ به کار رفته در این قطعات در عایق بندی درب و پنجره‌های دوجداره بسیار اهمیت دارد. زاماک پنجره دوجداره ظاهرا یک بخش ناچیز به شمار می‌اید اما درصورتی که در بعد فنی، یکی از مهم ترین قسمت‌های یراق آلات به شمار می‌رود.

نحوه نصب زاماک پنجره دوجداره

به دلیل خاصیت نگه دارندگی لنگه‌ی بازشو، زاماک تحت فشار زیادی از طرف قسمت‌های استوانه‌ای یا بادامک قرار می‌گیرد. به همین دلیل است که اگر این قطعه کیفیت مطلوبی نداشته باشد، در اثر این فشارها معیوب یا شکسته خواهد شد. در صورت بروز این مشکل، تعویض زاماک الزامی خواهد بود. در ابتدای کار باید با توجه به نوع پنجره‌ی خود، زاماک مناسب را انتخاب کنید و آکس یراق آن را خریداری کنید. نصب زاماک پنجره دوجداره روی پروفیل فریم، با استفاده از پیچ سرمته، در قسمت‌هایی نصب می‌شود که رو به رویی بادامک‌های اسپانیولت قرار بگیرد. اسپانیولت روی پروفیل لنگه‌ی متحرک و زاماک روی پروفیل فریم قرار می‌گیرد. در ابتدا لنگه‌ی درب یا پنجره را باز می‌کنیم و سپس بالای محل قرارگیری بادامک استوانه‌ای اسپانیولت را علامت می‌زنیم. برای راحتی کار ابتدا روی لنگه‌ی بازشو را علامت زده و سپس لنگه را می‌بندیم و روی فریم را علامت می‌زنیم. پس از اتمام این مرحله، زاماک را بالای خط علامت زده شده قرار داده پیچ آن را میبندیم.

انواع آلیاژهای زاماک

رایج ترین آلیاژ زاماک۷ زاماک ۳ می‌باشد. علاوه بر آن، زاماک ۲، ۵ و ۷ نیز از دیگر نمونه‌های زاماک به شمار می‌روند که به صورت تجاری مورد استفاده قرار می‌گیرند. این آلیاژهامعمولا ریخته گری می‌شوند.

زاماک ۲

ترکیب زاماک ۲ و ۳ تقریبا شبیه به یکدیگر است اما در این نوع زاماک برای افزایش ۲۰ درصدی استحکام آن، ۳ درصد مس را به آن اضافه می‌کنند که این کار سبب افزایش قیمت آن نیز خواهد شد. زاماک ۲ دارای بیشتری استحکام کششی، سختی و عملکرد خزشی در بین آلیاژهای زاماک پنجره دوجداره می‌باشد. این نوع زاماک با گذشت زمان، سختی و کیفیت خود را حفظ می‌کند اما با این حال کمی هم شکننده تر شده، منقبض خواهد شد و کشش کمتری نیز خواهد داشت. زاماک ۲ به راحتی ریخته گری، روکش و ماشین کاری می‌شود.

زاماک ۳

زاماک 3
زاماک 3
استاندارد سری زاماک، دارای ترکیب پایه برای آلیاژهای زاماک ( ۹۶٪ روی و ۴٪ آلومینیوم ) می‌باشد. قابلیت ریخته گری و پایداری ابعاد آن برای مدت طولانی، تحسین برانگیز است. علاوه بر این، ویژگی‌های تکمیلی فوق العاده‌ای را برای آبکاری و رنگ آمیزی ارائه می‌دهد.

زاماک ۵

ترکیب این زاماک همان ترکیب زماک ۳ می‌باشد تنها با این تفاوت که در این زاماک ۱ درصد مس جهت افزایش استحکام و حدود ۱۰ درصد سختی و مقاومت آن در برابر خوردگی به آن افزوده می‌شود. اما می‌تواند شکل پذیری آن را کاهش دهد. این نوع زاماک دقت ابعادی کمتری نسبت به زاماک ۳ دارد.

زاماک ۷

منیزیم این نوع زاماک از زاماک ۳ کمتر است تا سیالیت و شکل پذیری آن مخصوصا در هنگام تولید ریخته گری‌های جدار نازک، به خوبی انجام بگیرد. جهت کاهش خوردگی بین دانه‌ای، مقدار کمی نیکل به آن اضافه می‌کنند و ناخالصی‌ها به صورت شدید کنترل می‌شود.

کلام پایانی

همانطور که گفته شد، زاماک پنجره دوجداره یکی از قطعات مهم در عایق بندی این رب و پنجره‌ها می‌باشد که کیفیت و متریال به کار رفته در ساخت آن بسیار اهمیت دارد. پس باید در زمان خرید این قطعات نهایت دقت خود را به کار بگیرید و به دلیل پرداخت هزینه‌ی کمتر، نوع نامرغوب ن را خریداری نکنید.
به این نوشته امتیاز دهید !