چسباندن قرنیز روی گچ چگونه صورت می‌گیرد؟ نصب قرنیز سرامیکی و PVC روی گچ


قیمت گچ

احتمالا یکی از اقداماتی که پس از اتمام گچکاری قصد انجام آن را دارید، چسباندن قرنیز روی گچ است. این قرنیزها ممکن است از جنس سرامیکی، پی وی سی، چوبی و … باشند. اما آیا می‌توان قرنیزها را به راحتی روی گچ چسباند؟ برای چسباندن قرنیز روی گچ از چه چیزی باید استفاده کنیم؟ نکات کلیدی انجام این کار چیست؟ در ادامه‌ی این مقاله با ما همراه باشید تا این موارد را بررسی کنیم.

چسباندن قرنیز روی گچ

معمولا یکی از اقداماتی که پس از اتمام گچ کاری دیوارها انجام می‌شود، چسباندن قرنیز روی آن‌هاست. چسباندن قرنیز در پایین دیوارها آن‌ها را در برابر ضربه خوردن و نفوذ رطوبت محافظت می‌کند. قرنیزهایی که در گذشته مورد استفاده قرار می‌گرفتند بیشتر چوبی یا سنگی بودند، اما به دلیل قیمت بالای این متریال‌ها، امروزه بیشتر از قرنیز سرامیکی و پی وی سی استفاده می‌شود.

چسباندن قرنیز در پایین دیوارها آن‌ها را در برابر ضربه خوردن و نفوذ رطوبت محافظت می‌کند
چسباندن قرنیز در پایین دیوارها آن‌ها را در برابر ضربه خوردن و نفوذ رطوبت محافظت می‌کند

گچ‌های ساختمانی نیز انواع مختلفی دارند. این گچ‌ها ممکن است نیاز به اجرای دو مرحله‌ای زیرکار و روکار داشته باشند، گچ میکرونیزه باشد، گچ پاششی باشد و یا گچ تک مرحله‌ای باشد. با این که خاصیت این گچ‌ها با هم متفاوت است، اما برای نصب قرنیز روی آن‌ها خیلی تفاوتی نمی‌کند و چسباندن قرنیز روی گچ معمولا با ملات انجام می‌شود.

ابزار و وسایل مورد نیاز برای چسباندن قرنیز روی گچ

برای چسباندن قرنیز چسب‌های مخصوصی وجود دارد، اما برای چسباندن قرنیز سرامیکی و پی وی سی روی گچ از ملات استفاده می‌شود. برای چسباندن قرنیز روی گچ لازم است ابتدا وسایل مورد نیاز را آماده کنیم که شامل موارد زیر می‌باشند:

  • قرنیز سرامیکی یا پی وی سی
  • ماسه و سیمان برای تهیه ملات
  • ظرف مناسب ساخت ملات
  • متر اندازه‌گیری
  • سنباده
  • اره
  • گچ
  • چکش
  • دستکش
  • عینک مخصوص
حتما بخوانید:  معرفی افزودنی بتن در هوای سرد و نکات مربوط به آن‌ها

مراحل چسباندن قرنیز روی گچ

در مرحله اول، باید سطح مورد نظرمان را آماده کنیم. اگر دیوار ما به تازگی گچ کاری شده است، باید اجازه دهیم تا گچ دیوار به خوبی خشک شود و سپس برای چسباندن قرنیز روی گچ اقدام کنیم. بعد از خشک شدن کامل گچ دیوار، هم دیوار و هم کفپوش‌ها را تمیز کرده تا گرد و خاک و آلودگی روی آن نباشد.

برای چسباندن قرنیز‌ روی گچ باید از یک سمت شروع کنید و از همانجا ادامه دهید تا به جای اول خود برگردید
برای چسباندن قرنیز‌ روی گچ باید از یک سمت شروع کنید و از همانجا ادامه دهید تا به جای اول خود برگردید

نکته دیگر که در هنگام چسباندن قرنیز روی گچ باید به آن دقت کنید این است که باید کار چسباندن قرنیز‌ها را از یک سمت شروع کنید و از همانجا ادامه دهید تا به جای اول خود برگردید. از نامنظم کار کردن اجتناب کنید تا مجبور به استفاده از تکه تکه‌های کوچک قرنیز نشوید. دیوارها را اندازه بگیرید و قرنیزها را در سایزهای مناسب برش بزنید و آماده بگذارید.

روش نصب قرنیزهای مختلف روی گچ

بر اساس این که قرنیز ما از چه جنسی است، روش چسباندن آن کمی متفاوت است. در ادامه نحوه چسباندن قرنیز پی وی سی و سرامیکی روی گچ را توضیح می‌دهیم:

چسباندن قرنیز پی وی سی روی گچ

برای چسباندن قرنیز پی وی سی روی گچ باید از ملات استفاده کرد و نمی‌توان این کار را با استفاده از چسب‌های قرنیز انجام داد. پشت قرنیز خود را ملات بکشید. دقت کنید که ضخامت ملات نباید زیاد باشد و آن را روی دیوار بچسبانید. بعد از چسباندن قرنیز پی وی سی روی گچ، از دستگاه میخکوب کمک بگیرید تا قرنیز را با میخی به دیوار محکم کنید. البته میخ کردن قرنیز به دیوار کاری ضروری نیست و لازم نیست حتما آن را انجام بدهید، چون خود ملات برای چسباندن قرنیز پی وی سی روی گچ کافی است. و این کار تنها جنبه محکم‌کاری دارد.

حتما بخوانید:  بررسی آزمایش بتن و انواع آن ها(قسمت1)
برای چسباندن قرنیز PVC روی گچ، پشت آن را لایه نازکی ملات بکشید و آن را روی گچ بچسبانید.
برای چسباندن قرنیز PVC روی گچ، پشت آن را لایه نازکی ملات بکشید و آن را روی گچ بچسبانید.

قیمت نصب قرنیز پی وی سی روی گچ

از آن جا که برای چسباندن قرنیز پی وی سی روی گچ باید از ملات استفاده کرد و نمی‌توان این کار را با چسب انجام داد، ممکن است برخی نصابان هزینه بیشتری برای انجام این کار دریافت کنند. همچنین در برآورد هزینه کلی خود، باید تفاوت قیمت چسب و ملات ماسه سیمان برای متراژ کلی را در نظر داشته باشید. علاوه بر آن به این نکته هم توجه کنید که هرچه قرنیز شما گران‌قیمت‌تر باشد، قیمت نصب قرنیز پی وی سی روی گچ هم بیشتر می‌شود.

چسباندن قرنیز سرامیکی روی گچ

برای چسباندن قرنیز سرامیکی روی گچ هم همانند قرنیز پی وی سی، از ملات ماسه سیمان استفاده می‌شود. می‌توانید از همان ملات ماسه سیمانی که برای چسباندن سرامیک کف استفاده می‌کنید، برای چسباندن قرنیز سرامیکی روی گچ هم استفاده کنید. برای نصب قرنیز سرامیکی باید مراحل زیر را طی کنید:

 برای چسباندن قرنیز سرامیکی روی گچ، می‌توانید از همان ملات ماسه سیمانی چسباندن سرامیک، استفاده کنید.
برای چسباندن قرنیز سرامیکی روی گچ، می‌توانید از همان ملات ماسه سیمانی چسباندن سرامیک، استفاده کنید.

همانند چسباندن قرنیز پی وی سی روی، برای چسباندن قرنیز سرامیکی روی گچ هم باید ابتدا دیوار و کفپوش‌ها را تمیز کنیم. بعد از آن اقدام به ساخت ملات ماسه سیمان خود بکنید. از یک گوشه‌ی دیوار شروع به نصب قرنیز کنید و از همان جا به جلو پیش بروید.
لبه‌ی پایینی قرنیز را با زاویه 45 درجه روی دیوار بگذارید و پشت آن را به صورت یکدست ملات بزنید. سپس قرنیز را به دیوار بچسبانید و اجازه بدهید تا خودش را بگیرد و به خوبی به دیوار بچسبد. در نهایت نیز لبه‌های کار را تمیز کنید.

کلام آخر

بعد از این که کار گچ کاری دیوار شما تمام شد، یا می‌توانید دیوار را رنگ‌آمیزی کنید و بعد اقدام به چسباندن قرنیز روی آن بکنید، و یا می‌توانید قرنیز را مستقیما روی دیوار گچی بچسبانید. اگر گزینه اول را انتخاب می‌کنید باید بدانید که چند روز بعد از گچ کاری میشه رنگ کرد و بعد از خشک شدن رنگ اقدام به نصب قرنیز بکنید. و بسته به این که جنس رنگ شما چیست، ممکن است بخواهید از چسب یا ملات استفاده کنید.
اما اگر می‌خواهید قرنیز را مستقیما روی دیوار گچی بچسبانید، باید بدانید که این کار با استفاده از ملات انجام می‌شود. چون معمولا چسب‌ها بر روی گچ به خوبی عمل نمی‌کنند. قرنیزهایی که امروزه بیشتر مورد استفاده قرار می‌گیرند، قرنیزهای سرامیکی و پی وی سی هستند؛ که در این مقاله نحوه چسباندن قرنیز پی وی سی و سرامیکی روی گچ را بررسی کردیم.

5/5 - (1 امتیاز)

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *