انواع گچ: معرفی 12 نوع گچ ساختمانی و کاربرد آن‌ها


قیمت گچ

گچ یکی از مصالح ساختمانی است که از آن برای پوشاندن دیوار و سقف و ساخت المان‌های دکوراتیو استفاده می‌شود. گچ‌های ساختمانی انواع مختلفی دارند که هر کدام از آن‌ها ویژگی‌های مختص خود و کاربرد متفاوتی دارند. در این مقاله انواع گچ ساختمانی و ویژگی‌های آن‌ها را بررسی خواهیم کرد.

انواع گچ

برای تولید گچ ساختمانی سنگ گچ را از معادن استخراج و پس از حرارت دادن در کوره، آن را خرد می‌کنند تا پودر گچ به دست بیاید. برای به دست آوردن انواع گچ، پودر آن را الک یا به اصطلاح سرند می‌کنند. هر چه دفعات الک کردن گچ بیشتر باشد، دانه‌های آن ریزتر خواهد بود و گچ باکیفیت‌تری برای پرداخت و ابزارزنی به دست می‌آید.

میزان الک شدن گچ و ترکیبات موجود در آن باعث به وجود آمدن انواع گچ می‌شود.
میزان الک شدن گچ و ترکیبات موجود در آن باعث به وجود آمدن انواع گچ می‌شود.

اگر تعداد دفعات الک کردن گچ کم باشد، کلوخه‌های درشت‌تری در آن باقی خواهد ماند که از این انواع گچ برای زیر کار استفاده می‌شود. کلوخه‌های موجود در گچ که به آن‌ها زبره هم می‌گویند، اصطکاک بیشتری با بلوک‌ها ایجاد می‌کنند و بهتر به آن‌ها می‌چسبند، بنابراین به عنوان گچ زیر کار مورد استفاده قرار می‌گیرند. میزان الک شدن گچ و ترکیبات موجود در آن باعث به وجود آمدن انواع گچ می‌شود.

انواع گچ ساختمانی

انواع گچ هایی که در ساختمان سازی مورد استفاده قرار می‌گیرند را می‌توان به صورت زیر دسته بندی کرد:

گچ سفید

همان طور که از اسم این گچ مشخص است، رنگ آن سفید است و می‌توان از آن برای پرداخت، نازک کاری و سفید کاری استفاده کرد. گچ سفید چسبندگی فوق العاده‌ای دارد و به همین خاطر هم به زیرسازی نیازی ندارد.

گچ سفید یا گچ روکار برای سفید کاری مورد استفاده قرار می‌گیرد.
گچ سفید یا گچ روکار برای سفید کاری مورد استفاده قرار می‌گیرد.

گچ میکرونیزه

گچ میکرونیزه یکی از انواع گچ ساختمانی بسیار پرکاربرد است.دانه بندی گچ میکرونیزه بسیار ریز و در حدود 175 میکرون و کمتر است. از این گچ می‌توان برای سفیدکاری، تولید گچ پلیمری، گچ بری دکوراتیو، قالب گیری و مجسمه سازی استفاده کرد.

گچ ساتن

گچ ساتن قابل شستشو است، در برابر خراش و رطوبت مقاومت خوبی دارد و ترک نمی‌خورد. برای تولید گچ ساتن، گچ معمولی را با پرلیت و افزودنی‌هایی دیگر مخلوط می‌کنند. از این گچ می‌توان برای پوشاندن روی کار استفاده کرد.

گچ پاششی

گچ پاششی یکی از انواع گچ است که کار کردن با آن بسیار آسان است. این گچ‌ها مخصوث دستگاه گچ پاش ساخته می‌شوند و آن را مستقیم روی دیوار یا سقفی که که با گچ زیرسازی نشده اجرا می‌کنند.
گچ پاششی در نهایت سطحی یکدست و مقاوم ایجاد می‌کند. کار کردن با این گچ به دلیل سهولت استفاده از آن زمان بسیار کمتری می‌برد. گچ‌های پاششی با شرایط مختلف آب و هوایی سازگار هستند و آن‌ها را می‌توان روی سطوح مختلف اجرا کرد.

گچ عاج

گچ عاج دانه‌بندی بسیار ریز و نرمی دارد و نسبت به گچ معمولی دیرگیرتر است
گچ عاج دانه‌بندی بسیار ریز و نرمی دارد و نسبت به گچ معمولی دیرگیرتر است

گچ عاج دانه‌بندی بسیار ریز و نرمی دارد و از نظر خواص فیزیکی و شیمیایی منحصر به فرد به شمار می‌رود. این گچ نسبت به گچ معمولی دیرگیرتر است و از آن برای مصارفی همچون مجسمه‌سازی، کشته کشی، تولید قطعات پیش ساخته‌ی گچی و تولید رنگ لعابی استفاده می‌شود.

گچ سیوا

گچ سیوا یکی از انواع گچ است که هم مدل پاششی دارد و هم مدل دستی. این گچ از ترکیب گچ میکرونیزه با افزودنی‌ها تولید می‌شود و مقاومت بالایی در برابر رطوبت، صوت و حرارت دارد.
گچ سیوا را می‌توان به عنوان زیر کار روی انواع سطوح اجرا کرد و روی آن را هم می‌توان با متریال‌های مختلفی مثل رنگ روغنی، رنگ اکریلیکی ، گچ پلیمری، گچ ساتن و دیوارپوش PVC پوشاند.

گچ گیپتون

گچ گیپتون یکی از معروف‌ترین انواع گچ است. این گچ زمان گیرش و چسبندگی بالایی دارد و می‌توان آن را روی انواع سطوحی مثل فوم، بتن، آجر، بلوک بتنی، بتنی متخلخل و سیمانی اجرا کرد. میزان جذب آب بلوک گیپتون بیشتر از 3 درصد است.

گچ ژیپس

گچ ژیپس به صورت متبلور است و رنگ سفیدی دارد
گچ ژیپس به صورت متبلور است و رنگ سفیدی دارد

ژیپس از سولفات کلسیم به دست می‌آید، رنگ آن سفید است و انواع مختلفی دارد. آن نوعی از ژیپس که در ساخت گچ استفاده می‌شود به صورت متبلور است. برای این که از کیفیت گچ ژیپس مطمئن شوید، می‌توانید به سفیدی و نرمی آن دقت کنید.

گچ پلیمری

گچ پلیمری یا گچ سبک از انواع گچ ساختمانی است که می‌توان آن را هم به صورت دستی و هم پاششی استفاده کرد. در این نوع گچ از افزودنی‌های پلیمری به همراه آهک هیدراته و پرلیت استفاده می‌شود. زمان گیرش این گچ بالاست، وزن سبکی دارد و عایق خوبی نیز هست.

گچ خاک

گچ خاک همان نوع گچی است که زیره دارد و از آن برای زیرکاری استفاده می‌شود. گچ خاک کیفیت پایین‌تری نسبت به گچ سفید دارد و طبیعتا قیمت آن هم پایین‌تر است. در گچ کاری دیوار ابتدا یک لایه گچ خاک اجرا و سپس روی آن سفید کاری می‌شود. به گچ خاک گچ معمولی هم گفته می‌شود.

گچ مرمر

گچ مرمر مقاومت خوبی در برابر رطوبت دارد، دیرگیر است، سختی بالایی دارد و می‌توان از آن در نمای بیرونی ساختمان استفاده کرد
گچ مرمر مقاومت خوبی در برابر رطوبت دارد، دیرگیر است، سختی بالایی دارد و می‌توان از آن در نمای بیرونی ساختمان استفاده کرد

گچ مرمر فاقد آب مولکولی است و به همین خاطر ابتدا آن را با محلولی مخلوط می‌کنند و سپس پخته می‌شود. گچ مرمر مقاومت خوبی در برابر رطوبت دارد، دیرگیر است، سختی بالایی دارد و می‌توان از آن در نمای بیرونی ساختمان استفاده کرد.

گچ رنگی

خود گچ‌ها به طور معمول دارای رنگ سفید، خاکستری یا کرم هستند. گچ رنگی را از ترکیب کردن پودرهای رنگی در گچ به دست می‌آورند. از این گچ‌ها می‌توان به عنوان گچ پوشش دیوار، گچ تحریر، گچ ساخت مجسمه و ساخت دکورهای تزئینی استفاده می‌شود.

کلام آخر

انواع گچ مورد استفاده در ساختمان سازی را می‌توان به صورت بالا دسته بندی کرد. برای اجرای برخی از این گچ‌ها ابتدا باید لایه‌ای از گچ خاک به عنوان زیرکار روی سطح کشید و سپس گچ روکار را اجرا کرد. اما برخی از این گچ‌ها را می‌توان بدون نیاز به گچ زیرکار، به صورت مستقیم روی انواع سطح اجرا کرد.

5/5 - (1 امتیاز)

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *