کاهش کیفیت بتن در نتیجه‌ی افزایش قیمت سیمان


قیمت بتن

در چند مدت گذشته، در صنعت ساخت و ساز شاهد کاهش کیفیت بتن بوده‌ایم. دلیل این امر افزایش قیمت سیمان و در دسترس نبودن آن مطرح شده. چرا که نبود سیمان کارخانه‌های بتن را مجبور به خرید سیمان از کارخانه‌های مختلف کرده بود و ترکیب سیمان‌های باکیفیت متفاوت در ساخت بتن، منجر به کاهش کیفیت بتن شده بود. سیوان لند در مصاحبه‌ای با دکتر محمد شکرچی‌زاده، رئیس مرکز تحقیقات راه، مسکن وشهرسازی، در این خصوص صحبت کرده است.

دلیل اهمیت کاهش کیفیت بتن

کاهش کیفیت بتن و خراب شدن ساختمان
در مدتی که مشکلات تهیه سیمان مطرح بود، بدلیل نبود سیمان و استفاده از سیمان‌های مختلف در بتن، کاهش کیفیت را شاهد بودیم. در صنعت ساخت و ساز، استفاده از مصالح ساختمانی استاندارد، از اهميت ويژه‌ای برخوردار می‌باشد. بنابراين در صورتی كه از مصالح ساختماني نامرغوب و غيراستاندارد استفاده گردد، ساختمان دچار مشكل خواهد شد. البته جهت ايجاد يک ساختمان باعمر مفيد مؤثر، صرفا استفاده از مصالح ساختمانی استاندارد كافی نبوده بلكه می‌بايست طراحی، اجرا و نگهداری نیز مدنظر قرار داده شود.
دكتر محمد شكرچي‌زاده ضمن بيان اين مطلب به سيوان لند، در ادامه گفت: «بتن يكي از مصالح ساختماني پر كاربرد در صنعت ساخت و ساز می‌باشد. بنابراين اجزای تشكيل دهنده آن، شامل: سيمان، سنگدانه، آب و افزودنی‌های شيميايی می‌بايست از استانداردهای لازم برخوردار باشند. متأسفانه اتفاقی كه طی ماه‌های اخير درخصوص سيمان و افزايش قيمت قابل ملاحظه‌ی آن پيش آمد در مبحث كيفيت نقش بسزايی را داشت و موجب گرديد تا مصرف‌كنندگان با توجه به كمبود سيمان در بازار، اين مبحث را در درجه دوم اهميت قرار دهند.»
وي افزود: «در مدت زمانی كه وضعيت سيمان بسيار آشفته بود در برخي از  كارخانه‌های توليد بتن آماده، سيمان موجود از چندين كارخانه سيمان تأمين می‌شد و با توجه به تفاوت‌هايی كه در اجزای تشكيل‌دهنده‌ی سيمان كارخانه‌های مختلف وجود دارد، اين‌ مسأله كنترل كيفيت را تحت‌الشعاع قرار داده و در نهايت كاهش كيفيت محصول نهايی را مشاهده نموديم. بنابراين جهت برخورداری از مصالح ساختمانی استاندارد، می‌بايست ثبات بازار حتی‌الامكان جهت مصالح ساختمانی مهم مانند سيمان، آرماتور و سنگدانه حفظ شود؛ تا چنين مشكلاتی را در پيش رو نداشته باشيم.

نقش آزمایشگاه‌های مصالح در بهبود کیفیت ساخت

نقش آزمایشگاه در کیفیت مصالح ساختمانی
دكتر شكرچی‌زاده در خصوص نقش و اهميت آزمايشگاه‌های مصالح ساختمانی، به ويژه بتن، در بهبود كيفيت ساخت و ساز اظهار داشت: در هر صورت برای عوامل كنترل و اجرايی ساختمان ضرورت انجام آزمايش مصالح مصرفی امری اجتناب‌ناپذير می‌باشد. بنابراين بايستی بر طبق ضوابط و آيين‌نامه‌ها از مصالح مصرفی نمونه‌برداری شده و در آزمايشگاه‌های معتبر مورد آزمايش قرارگرفته شود و درنهايت نتايج آن در اختيار مهندسين ناظر و مسئولين اجرايی قرار داده شود. در اين ميان اگر در نتايج آزمايشگاه،  مقاومت بتن از مقاومت مشخص پايين‌تر بود می‌بايست تمهيداتی در نظر گرفته شود. بنابراين عملكرد آزمايشگاه هــــــای مصالح ساختمانیي موجب می‌گردد تا به نحوی از سلامت سازه مطلع شويم.

نقش تکنولوژی در صنعت ساختمان

دكتر شكرچی‌زاده در خصوص اثرات استفاده از تكنولوژی و فن‌آوری اطلاعات در صنعت ساختمان بيان كرد: «با توجه به اين كه صنعت ساختمان در اقتصاد كشور تعيين كننده می‌باشد، توجه به تكنولوژی‌ها و فن‌آوری‌های روز می‌تواند بهره‌وری را بهبود بخشد و حدود 20 الی 25 درصد صرفه‌جویی در منابع را به همراه خواهد داشت، بنابراين فن‌آوری‌های نوين می‌بايست مدنظر قرار داده شوند.
وي افزود: «البته اين به اين معنا نيست كه روش‌های سنتی را كنار بگذاريم  بلكه اگر روش‌های سنتی نيز توسط نيروهای مجرب انجام پذيرد، با زمان‌بندی مناسب می‌تواند تحقق يابد. لازم به ذكر است كه می‌توان روش‌های سنتی را با روش‌ها و­­ فن‌آوری‌های نوين نيز توأم نمود.» دكتر شكرچی‌زاده در پايان گفت: «توصيه بنده به تمامی صنعت‌گران و دست‌اندركاران صنعت ساخت و ساز اين است كه همواره مبحث كيفيت را مورد توجه قرار دهند و اين واقعيت را در نظر داشته باشند كه تأثير هزينه تمام شده بتن در اين صنعت كمتر از ده درصد می‌باشد، اما اهميت آن جهت عمر مفيد ساختمان و شرايط ويژه‌ای كه ممكن است پيش بيايد بسيار تعيين‌كننده خواهد بود.»

به این نوشته امتیاز دهید !

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *