تفاوت سیمان سیاه با سفید


قیمت سیمان

برای شرح تفاوت سیمان سیاه با سفید (یا همان سیمان خاکستری) ابتدا ماهیت سیمان و عملکرد آن را توضیح خواهیم داد. تفاوت سیمان سیاه با سفید بسیار است و همین امر سب کاربرد متفاوت آن‌ها در ساختمان سازی شده. درواقع سیمان جزء مصالح استراتژیک و مهم ساختمانی است و تقریبا در هر بنایی به کار می‌رود. شما می‌توانید جهت خرید این محصول و استعلام قیمت سیمان به سیوان لند مراجعه و پس از ثبت سفارش خود آن را در محل پروژه تحویل بگیرید. با ما همراه باشید تا با تفاوت سیمان سیاه با سفید بیشتر آشنا شوید.

تعریفی از سیمان و تاریخچه‌ی آن

تفاوت سیمان سیاه با سفید
تفاوت سیمان سیاه با سفید

سیمان، مخلوطی پودری از املاح معدنی است که پس از ترکیب با آب خود را گیرد و سفت میشود. سيمان، اين محصول استراتژيك و بسيار مهم دست بشر، انواع گوناگون دارد كه تمامي انواع آن از آهك ساخته مي‌شود. تاريخچه سيمان خود بيانگر سير تكامل دانش بشري براي دستيابي به اين محصول مي‌باشد. انواع مختلف سيمان در بسياري از موارد شبيه هم ساخته مي‌شوند و مشتركاتي دارند و در ايران نيز انواع مختلفي از سيمان توليد مي‌شود.

انواع سیمان پرتلند

انواع مختلف سیمان پرتلند در سازه های ساختمانی و غیره به منظور خاصی مورد استفاده قرار میگیرند برای مثال برخی از انواع آن برای سازه هایی که در معرض سولفات یا آب هاب زیر زمینی قرار دارند مورد استفاده واقع میشوند. تفاوت سیمان سیاه با سفید (یا خاکستری) در این است که ظرفیت ساختاری یکسان اما ملزومات فرآیندی مختلفی دارند.

تفاوت سیمان سیاه با سفید

خط توليد سيمان سفيد كمي پيچيده‌تر از سيمان خاكستري است و براي سفيد نمودن رنگ سيمان، مواد بسياري را به غير از آهك مي‌طلبد. در اصل سيمان در حالت كلي از آهك و رس ساخته مي‌شود. در ادامه به برسی تفاوت سیمان سیاه با سفید خواهیم پرداخت.

کاربرد سیمان سیاه

  • ساخت فونداسیون و پی‌ریزی اصلی سازه
  • ساخت دیوارهای پیش ساخته
  • ساخت پل‌های شهری، بین شهری روگذر و زیر گذر
  • ساخت تونل‌های جاده‌ای و آبی
  • ساخت شدهای آبی و خاکی
  • ساخت دیوارهای ساختمانی
  • ساخت و اجرای پروژه‌های مربوط به مسیرهای انتقال آب
  • ساخت مسیر لوله‌های سیستم فاضلاب شهری
  • ساخت جدول‌های خیابانی و برخی از تجهیزات کنترل ترافیک
  • به عنوان ماده‌ی اولیه در چسب بتن و چسب سیمان
سیمان سیاه
سیمان سیاه

کاربرد سیمان سفید

از این ماده بیشتر در نمای ساختمان‌ها استفاده می‌شود. علاوه بر آن در بندکشی کاشی و سرامیک یا سنگ‌هایی که در ساخت دیوارهای بیرونی ساختمان نیز مورد استفاده قرار می‌گیرد. به عبارت دیگر در هرجایی که استحکام و مقاومت در کنار زیبایی مهم باشد از سیمان سفید استفاده می‌کنند. از دیگر کاربردهای آن می‌توان گفت:

  • زیبا سازی نمای ساختمان
  • ساخت فضای داخلی ساختمان
  • بندگشی درزهای کف (کاشی و سرامیک)

تفاوت سیمان سیاه با سفید از نظر رنگ

اولین تفاوت سیمان سیاه با سفید از نامشان پیداست و مختص رنگ آنها می‌شود. بعد از رنگ تفاوت سیمان سیاه با سفید در خواص و کاربرد است و البته سیمان سفید دو برابر سیمان سیاه قیمت دارد و بیشتر برای نما و کاربردهای تزیینی از آن استفاده میشود. رنگ سفید آن به دلیل کم بودن میزان سولفات آهن و منیزیم است که رنگ تیره ایجاد میکنند. سیمان سیاه در کاربردهای زیادی استفاده میشود. از فونداسیون تا ستون ها و دیوارهای ساختمان از این ماده بهره گیری می‌شود. درنگ سيمان، مواد بسياري را به غير از آهك مي‌طلبد. در اصل سيمان در حالت کلی از آهک و رس ساخته مي‌شود.
رنگ تيره سيمان به دليل وجود سولفات آهن و سولفات منيزيم در سيمان است. همچنين دوده ناشي از سوخت نيز باعث رنگ تيره سيمان مي‌شود. پس براي سفيد شدن سيمان بايد سولفات آهن و منيزيم از سيمان حذف شود و همچنين از سوخت مناسب و بدون دوده استفاده شود. به همين جهت براي توليد سيمان سفيد، از خاك رسي كه ميزان سولفات آهن و منيزيم آن از 8 درصد كمتر است استفاده مي‌كنند.
از طرفي سوخت كوره را به نحوي انتخاب مي‌كنند كه توليد دوده نكند (مثلا از گاز استفاده مي‌كنند) بنابراين با مخلوط نمودن موادي ديگر نوعي رس با رنگ سفيد و بدون مواد فوق ساخته مي‌شود. سنگ‌هاي كائولن، وست، فلدسپات و … از عناصري هستند كه در سيمان سفيد به جاي خاك رس به كار مي‌روند.
گفتني است در آسياب نمودن و خرد كردن كلينكر (تا تبديل به سيمان شود) براي سفيدتر شدن رنگ سيمان و همچنين براي كمك به استحكام، به آن مقداري پودر سنگ گچ نيز افزوده مي‌شود.

تفاوت سیمان سیاه با سفید (خاکستری) در روش تولید

هر دو سیمان سفید و خاکستری وارد فرآیند آسیاب و حرارت دهی در کوره میشوند . تولید کنندگان در تولید سیمان خاکستری گچ اضافه میکنند. سیمان سفید معمولاً پس از آسیاب شدن نرمتر از سیمان خاکستری است. در تولید سیمان سفید از ابزار آلات فلزی کمتری استفاده میشود زیرا فلزات میتوانند اکسیدهای رنگی در سیمان سفید ایجاد کنند و رنگ سفید آن را خراب کنند به همین دلیل توصیه میشود از سرامیک در تولید سیمان سفید استفاده شود.

تفاوت سیمان سیاه با سفید در خواص آن‌ها

سیمان خاکستری دوام بالایی برای سازه هایی مانند پل ها و ساختمان مسکونی دارد . سیمان خاکستری برای تولید تقریبا یک دوم هزینه های سیمان سفید را در بر دارد و فراوانی بیشتری به سیمان سفید نیز دارد. سیمان سفید ظرفیت های ساختاری مشابه سیمان خاکستری دارد ، اما به دلیل قیمت بالاتر به دلیل رنگ سفید در کاربردهایی که جنبه ی زیبایی دارند مورد استفاده قرار میگیرد . سیمان سفید را با افزودن رنگدانه های مختلف میتوان به سیمان رنگی نیز تبدیل نمود.

تفاوت سیمان سیاه با سفید در مقاومت آن‌ها

سیمان سفید در واقع همان سیمان پرتلند سفید است سیلیکات کلسیم از جمله مواد اصلی تشکیل دهنده‌ی آن می‌باشد. در زمان اسیاب کردن سیمان مجاز به افزودن بیش از 5% سنگ آهک از سیمان هستید. سیمان سفید بیشتر جنبه‌ی تزئینی دارد و روش ساخت آن بسیار راحت‌تر از سیمان معمولی است. این سیمان‌ها معمولا برای شکاف چینی سفید استفاده می‌شوند و عمدتا از آن برای دیوار استفاده نمی‌کنند. به این دلیل است که مقاومت کافی نسبت به سیمان سیاه ندارد. استحکام سیمان سفید و سیاه با یکدیگر برابر نیست و به دلیل کم بودن درصد آهک در سیمان سفید (5%)، این سیمان از استحکام کمتری برخوردار است.
سیمان سفید معمولا با عنوان مصالح ساختمانی مورداستفاده در دکوراسیون به فروش می‌رسد و مشخصه‌ی معمول آن این است که درجه‌ی سفیدی بالایی برخوردار است و رنگ آن روشن است. از این محصول در دکوراسیون معماری، نقاشی، مجسمه سازی، کف معمولی و تراس استفاده می‌شود. همچنین سیمان سفید از مواد به کار رفته در تولید بتن سفید و رنگی می‌باشد.
اما درمورد سیمان سیاه باید بگوییم که به دلیل قیمت کمتری که نسبت به سیمان سفید دارد، استفاده‌ی بیشتری در صنعت ساختمان سازی دارد. این محصول به سه دسته‌ی: سیمان طبیعی، سیمان کلینکر ( کلینکر از آهک و خاک رس ساخته شده و با توجه به نسبت محصول موردنیاز در دمای بالا کلسینه می‌شود) و سیمان غیر کلینکر ( با استفاده از خاکستر بادی و سرباره کوره بلند تولید می‌شود ) تقسیم می‌شود.

قیمت بالاتر سیمان سفید نسبت به سیمان سیاه

سیمان سفید
سیمان سفید

همانطور که در مطالب بالا گفتیم، دلیل تیره شدن رنگ سیمان سیاه، نشستن دوده حاصل از سوخت کوره روی مواد در حال پخت است. در سیمان سفید برای جلوگیری از تیره شدن رنگ سیمان، از سوخت‌های بدون دوده استفاده می‌کنند که قیمت آن از سوخت‌های معمولی بالاتر است. همچنین به دلیل پیچیده بودن فرآیند تولید سیمان سفید، استفاده از سوخت‌هایی با قیمت بالاتر در کوره و بیشتر بودن قیمت مواد ترکیبی با سنگ آهک در سیمان سفید به نسبت سیمان سیاه، سبب تفاوت سیمان سیاه با سفید در قیمت آن‌ها شده.

کلام پایانی

در این مقاله به تفاوت سیمان سیاه با سفید که در موارد مختلفی از جمله رنگ، نوع کاربرد و… بود اشاره شد تا افرادی که در این حوزه مشغول به فعالیت می باشند، با آگاهی کامل به این مقوله، فعالیت کنند. استحکام سیمان سفید و سیاه با هم متفاوت است، مواد اولیه آن‌ها کمی با هم تفاوت دارد، قیمت آن‌ها نیز با هم فرق می‌کند.

شما می‌توانید جهت اطلاع از قیمت انواع سیمان از جمله قمیت سیمان آبیک، فارس، تهران، سپاهان، ساوه … و خرید آنلاین‌ها به سیولن لند مراجعه کنید.

3.4/5 - (7 امتیاز)

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *