سیمان رنگی| موارد استفاده، مزایا و کاربرد


قیمت سیمان

سیمان یکی از پرکاربردترین موارد ساخته دست بشر در طول سالیان متوالی بوده است و بعد از آب بیشترین ماده مصرفی در دنیا است. سیمان باتوجه‌به نوع استفاده به چند نوع تقسیم می‌شود. سیمان سفید، سیمان سیاه، پرتلند، سیمان رنگی، سیمان نسوز و انواع دیگر آن که هرکدام کاربر مخصوص به خود را در صنعت ساخت‌وساز داد.
در این محتوا در ابتدا تاریخچه این نوع سیمان مورد بررسی قرار می‌گیرد، یک تعریف کلی از آن گفته می‌شود، انواع ترکیبات رنگی و همچنین مزایای استفاده از توضیح داده می‌شود. در انتها نیز نحوه ساخت و عوامل تأثیرگذار بر قیمت آن برای شما شرح داده می‌شود.
سیمان رنگی

سیمان رنگی چیست؟

تا قبل از مرسوم شدن سیمان رنگی فقط از سیمان سفید به در نماکاری و دکوراسیون داخلی استفاده می‌شود؛ اما با آمدن انواع سیمان رنگی، یکنواختی جای خود را به ترکیب رنگ‌های زیبا بر اساس سلیقه معماران داد.
قبل از اینکه بخواهید با تاریخچه این سیمان آشنا شوید باید آن را بشناسید. سیمان رنگی از ترکیب رنگ‌های خنثی با سیمان عادی که به پرتلند نوع یک هم معروف است دست می‌آید. گاهی از رنگ‌هایی با قابلیت خاص نیز استفاده می‌شود. رنگ‌هایی با قابلیت عایق ضد نم، عایق صدا و … که علاوه بر زیبایی، کیفیت سیمان استفاده شده را دوچندان می‌کند.

تاریخچه سیمان رنگی

مصریان باستان و رومیان قبل از هر تمدن دیگری از این نوع سیمان برای رنگ کردن معابد خود استفاده کردند. ترکیبات رنگ مورداستفاده در آن زمان از گیاهان، حشرات و خاک‌های طبیعی رنگی در طبیعت به دست می‌آمد و با ملات مخلوط می‌شد. یکی از مهم‌ترین خاک‌های طبیعی برای ساخت این نوع سیمان خاکسترهای آتشفشانی بود.
گیاهانی همچون نیل برای ایجاد رنگ آبی، مازو برای ساخت طیف رنگ‌هایی مختلف، قرمزدانه که از خشک‌کردن حشره کفشدوزک به دست می‌آمده است و همچنین تعداد زیادی ماده طبیعی دیگر برای ساخت رنگ‌های موردنظر خود استفاده می‌کرده‌اند.
استفاده صنعتی و مرسوم این رنگ‌دانه در سال ۱۸۵۰، توسط شرکت‌های اروپایی انجام شد. آنها از انواع پودر رنگی در ساخت بتن استفاده کردند. اما اولین خیابانی که به طور رسمی با سیمان رنگی فرش شد، در سال ۱۹۸۱ در اوهایو آمریکا بود.

کاربرد سیمان رنگی در صنعت ساخت‌وساز

  • تزیین کف‌پوش پیاده‌روها و نمای ساختمان‌ها
  • محوطه‌سازی
  • پاسیو و تراس
  • استخر
  • نقاشی کف خیابان‌ها و علائم رانندگی
  • زیباسازی فضای شهری
  • ساخت گلدان‌های بزرگ شهری
  • در زمان بندکشی برای جلوگیری از خطای چشمی

 

ساخت وسایل دکوراتیو با سیمان رنگی

در سال ۱۹۱۵، یک مهندس جوان به نام Mason Scofield  از سیمان رنگی برای ساخت وسایل دکوراتیو سیمانی استفاده کرد. امروزه استفاده از این نوع سیمان در ساخت انواع وسایل دکوری بسیار مرسوم شده است. گلدان‌های سیمانی یکی از ملموس‌ترین کاربردهای سیمان رنگی در ایران است که هرروزه آن‌ها در کوچه و خیابان‌ها می‌بینیم.
سیمان تگری رنگی

رنگ‌های سیمان رنگی

سیمان رنگی دارای طیف وسیعی از رنگ‌ها است. هفت‌رنگ اصلی و ۵۶ رنگ فرعی. اما پرکاربردترین رنگ‌های این سیمان رنگ‌های سفید، قرمز، سیاه، سبز، زرد و آبی است. در نمای ساختمان معمولا از سیمان سفید استفاده می‌شود.

سیمان رنگ قرمز

از ترکیبات اکسید آهن به دست می‌آید و کاربرد بیشتر این نوع سیمان برای ساخت فضاهای شاد همچون مهدکودک‌ها، رستوران‌ها و کافی‌شاپ‌ها است. استفاده بیش از حد از این نوع سیمان در دکوراسیون باعث ایجاد تنش و برافروختگی در افراد می‌شود. به همین دلیل توصیه به استفاده به‌اندازه از این رنگ در دکوراسیون است.

سیمان رنگ سفید

سیمان سفید استفاده گسترده‌ای در نمای بیرونی و همچنین داخلی ساختمان دارد و یکی از پرکاربردترین نوع سیمان رنگی مورداستفاده در صنعت ساختمان است. اکثر ویلاهایی با نمایی لوکس از سیمان سفید در نمای خود بهره می‌برند.

سیمان سیاه

برای تولید سیمان سیاه، از اکسید آهن بهره می‌برند. دو کاربرد اصلی سیمان سیاه یک، استفاده در کف و به‌عنوان کف‌پوش است و دو در مناطق سرد از آن برای جذب بیشتر نور خورشید استفاده می‌شود.

سیمان رنگ زرد

این سیمان جنبه دکوراتیو دارد و بیشتر در دکوراسیون داخلی استفاده می‌شود. از ترکیبات هیدروکسید آهن در ساخت آن استفاده می‌شود

سیمان رنگ سبز

این سیمان نیز همانند رنگ زرد بیشتر در دکوراسیون داخلی استفاده می‌شود؛ اما در مکان‌هایی که نیاز به القای حس سرسبزی و نشاط است نیز استفاده می‌شود. از ترکیبات کروم دار با سیمان معمولی برای ساخت آن استفاده می‌شود.

سیمان رنگ آبی

این سیمان با استفاده از ترکیبات ضد رطوبت در استخرها، کاربرد فراوانی دارد و معمولاً از اولترا مارین با مقادیر مختلف برای ایجاد طیف رنگ آبی تا سرمه‌ای استفاده می‌شود.
تا اینجا شما با تعریف سیمان، تاریخچه، رنگ‌های مورداستفاده در تولید این سیمان آشنا شدید، در ادامه به مزایای استفاده از آن نسبت به سیمان معمولی پرداخته می‌شود.

تفاوت سیمان رنگی و رنگ کردن سیمان

یکی از سؤالات رایجی که در زمان خرید سیمان رنگی پرسیده می‌شود این است که چرا باید از این نوع سیمان استفاده کنیم؟ و مزایای آن نسبت به رنگ‌زدن بر روی سیمان چیست؟
نمای سیمان رنگی

  • عدم تغییر رنگ

اولین و مهم‌ترین تفاوت و مزیت این نوع سیمان با رنگ این است که به علت مخلوط شدن رنگ به‌صورت یکنواخت در ترکیب سیمان، باگذشت زمان، رنگ آن نمی‌رود.

  •  عدم پوسته شدن

آفتاب، باد، سرما، گرما و هرگونه عوامل محیطی باعث ایجاد پوسته در رنگ می‌شود؛ اما این اتفاق برای سیمان رنگی نمی‌افتد.

  • مقرون‌به‌صرفه بودن

شما فقط یک‌بار نیاز است که هزینه اجرا بدهید. اما اگر ابتدا دیوار را سیمان کنید و در ادامه بخواهید دیوار را رنگ کنید هزینه‌ای دوبرابر برای اجرا پرداخت می‌کنید.

  • خاصیت آب‌گریز و غبار گریز بودن

اگر از انواع مرغوب این نوع سیمان استفاده کنید این خاصیت در آن وجود دارد و باعث می‌شود نمای شما تمیز و شیک باقی بماند. همچنین انواعی از سیمان رنگی با خاصیت ضد آب قوی (هیرو فوب) وجود دارد که کاربرد بسیاری در ساخت استخر دارد.

  • ازبین‌بردن صدای محیط

شاید کمی برای شما عجیب نظر برسد؛ اما در کشورهای پیشرفته از انواع رنگ خاصی در تولید سیمان استفاده می‌شود که خاصیت آکوستیک (ضد صدا) دارد. در فضای شهری، برای کاهش صداهای ناهنجار محیط شهری مخصوصاً در کنار اتوبان‌ها از سیمان رنگی آکوستیک در ساخت‌وساز استفاده می‌کنند.

خرید سیمان رنگی باکیفیت

سیمان رنگی در بازار با قیمت‌های مختلفی عرضه می‌شود که گاهی اوقات از کیفیت لازم برخوردار نیست پس باید به دو نکته زیر در هنگام خرید آن توجه کرد.

  • برنده سازنده سیمان رنگی

شاید مهم‌ترین عامل در خرید این محصول، برند شرکت سازنده باشد. اگر شرکت سازنده از رنگ مرغوب در ساخت این نوع سیمان استفاده نکند به‌هیچ‌وجه کارایی لازم را نخواهد داشت.

  • درجه کیفی

درجه کیفی سیمان‌های رنگی باتوجه‌به محیطی که قرار است از آن استفاده شود متفاوت است. گاهی از آن برای ساختن و استفاده در دیوار باغ و مکان‌هایی که در دید کمی قرارداد استفاده می‌شود و وسعت کار بسیار زیاد است، پس نیازی به تهیه سیمان باکیفیت بالا نمی‌باشد؛ اما گاهی اوقات به استفاده از این نوع سیمان برای یک دیوار در داخل منزل است، پس باید از سیمان رنگی با درجه کیفی فوق‌العاده بالا استفاده شود.

کلام پایانی

سیمان رنگی یکی از انواع سیمان است که بیشتر جنبه تزئینی دکوراتیو دارد. این سیمان از سیمان پورتلند معمولی همراه با نوع خاصی از رنگ استفاده می‌شود که مبنای اصلی تفاوت آن با دیگر انواع سیمان است. از این نوع سیمان هم در فضای داخلی ساختمان و هم برای فضای خارجی مثل دیوارها و نمای بیرونی استفاده می‌شود. نکته حائز اهمیت در خرید این نوع سیمان به دو عامل برند سازنده و درجه کیفی آن مربوط می‌شود.

5/5 - (1 امتیاز)

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *