بهترین ماسه برای بلوک زنی کدام است؟


قیمت شن و ماسه

بهترین ماسه برای بلوک زنی را می‌توان ماسه‌ای دانست که با شرایط آب و هوایی منطقه سازگار باشد. بلوک‌های سیمانی از ترکیب ماسه، سیمان و آب ساخته می‌شوند؛ که کیفیت این مواد تاثیر مستقیمی بر کیفیت بلوک ساخته شده با آن‌ها دارد. در ادامه این مقاله قصد داریم بهترین ماسه برای بلوک زنی را مورد بررسی قرار دهیم.

بهترین ماسه برای بلوک زنی

بهترین ماسه برای بلوک زنی
بلوک‌ها مصالحی مناسب و پرکاربرد برای مصارف ساختمانی هستند. بلوک‌ها انواع مختلفی دارند و تولید آن‌ها از نظر اقتصادی به صرفه است. برای ساخت بلوک‌ها از مصالح مختلفی استفاده می‌شود که متداول‌ترین آن‌ها ماسه و سیمان است؛ اما از مصالح دیگری مثل پوکه معدنی، پرلیت یا لیکا هم می‌توان برای ساخت آن‌ها استفاده کرد.
بسته به این که از چه مصالحی برای ساخت بلوک استفاده شود، ویژگی‌های آن نیز متفاوت خواهد بود. بلوک‌هایی که با ماسه ساخته می‌شوند از جمله بلوک‌های ساختمانی هستند و از آن‌ها معمولا برای ساخت ساختمان‌هایی که به زمان کمی نیاز دارد، استفاده می‌شود.
مصالح اصلی ساخت بلوک‌های ماسه‌ای، ماسه، سیمان و آب است. کیفیت ماسه و سیمانی که در این بلوک‌ها استفاده می‌شود، تاثیر بسزایی بر کیفیت بلوک دارد. به همین خاطر هم باید تلاش شود تا از بهترین ماسه برای بلوک زنی استفاده شود.
آب نیز در این ترکیب نقش روان کننده دارد. که رعایت نسبت دقیق ترکیب آن بر سخت شدن بلوک و در نتیجه کیفیت آن نقش مهمی دارد. هم‌چنین همان‌طور که نسبت ماسه به سیمان در ملات مهم است، در ساخت بلوک هم نسبت ترکیب ماسه و سیمان اهمیت دارد.

انواع ماسه بلوک زنی

برای بلوک زنی از انواع مختلفی از ماسه‌ها می‌توان استفاده کرد. این ماسه‌ها را بعد از لرزاندن و سبک سازی، در دستگاه‌های مخصوص بلوک زنی قرار می‌دهند. ماسه‌ای که برای بلوک زنی استفاده می‌شود نقش مهمی در وزن بلوک ساخته شده دارد. و اگر از ماسه‌های سبک در ساخت بلوک استفاده شود، نهایتا بلوک هم وزن سبکی خواهد داشت.

ماسه شکسته

ماسه‌های شکسته یا ماسه‌های مصنوعی از خرد کردن سنگ‌های معدنی با دستگاه‌های مخصوص به دست می‌آیند. درصد زیادی از این ماسه‌ها را خاک رس تشکیل می‌دهد. از ماسه شکسته بیشتر برای دیوار چینی و ساخت ملات برای اتصال مصالحی مانند بلوک استفاده می‌شود.

ماسه طبیعی

ماسه‌های طبیعی که از بستر و ساحل رودخانه‌ها به دست می‌آید به خاطر اینکه در معرض فرسایش قرار گرفته است، دارای گوشه‌های گرد و سطح صاف و صیقلی است؛ که یک تفاوت شن و ماسه طبیعی با شکسته را می‌توان در همین مورد دانست. ماسه طبیعی از این نظر بهترین ماسه برای بلوک زنی است که به خاطر سطح صافش به راحتی فضاهای خالی را پر می‌کند. البته این موضوع باعث می‌شود که بلوک ساخته شده با ماسه طبیعی، دارای وزن سنگینی باشد.
ماسه بلوک زنی

ماسه دوبارشور

ماسه شسته یا ماسه دوبارشور بعد از استخراج یا فرآوری شسته می‌شوند تا خاک و دیگر آلودگی‌های روی آن‌ها گرفته شود. با شستن ماسه چسبندگی و استحکام آن‌ها بیشتر می‌شود. ماسه دوبارشور بیشتر برای ساخت بتن مورد استفاده قرار می‌گیرد. اما آن را در دسته بهترین ماسه برای بلوک زنی هم می‌توان قرار داد.

کلام پایانی؛ بهترین ماسه برای بلوک زنی

بسته به نوع ماسه‌ای که در ساخت بلوک مورد استفاده قرار می‌گیرد، نوع بلوک نیز فرق می‌کند. در ساخت بلوک ماسه‌ای، رعایت نسبت ترکیب مواد اولیه (ماسه، سیمان و آب) با هم از اهمیت زیادی برخوردار است. اگر این نسبت رعایت نشود، حتی اگر از بهترین ماسه برای بلوک زنی هم استفاده شده باشد، باز هم بلوک کیفیت مطلوبی نخواهد داشت.
یکی از مواردی که در انتخاب بهترین ماسه برای بلوک زنی اهمیت دارد، توجه به سایز دانه‌های ماسه است، که این کار را می‌توان با آزمایش دانه بندی شن و ماسه انجام داد. به طور کلی، معمولا از ماسه دوبارشور 08 برای ساخت بلوک استفاده می‌شود. البته از طرفی دیگر می‌توان گفت که بهترین ماسه برای بلوک زنی، ماسه‌ای است که در نهایت باعث شود بلوک سطحی صاف و یکنواخت و فاقد فرورفتگی یا برآمدگی داشته باشد

2/5 - (3 امتیاز)

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *