ماسه شسته: ویژگی‌ها و کاربردهای ماسه شسته در ساختمان‌سازی چیست؟


قیمت شن و ماسه

ماسه شسته در دسته مصالح دانه‌ای مورد استفاده در صنعت ساختمان قرار می‌گیرد. دلیل نام گذاری ماسه شسته این است که این نوع ماسه در واقع مورد شستشو قرار می‌گیرد تا خاک و … از روی آن پاک شود. در این مقاله با فرایند تولید ماسه شسته و کاربردها و ویژگی‌های آن آشنا خواهیم شد.

ماسه شسته

ماسه شسته
شن و ماسه از مصالح مهم در صنعت ساختمان به شمار می‌روند؛ که یا مانند ماسه بادی آن‌ها را می‌توان به طور مستقیم از طبیعت استخراج کرد و یا با خرد کردن سنگ کوه‌ها و تبدیل آن به سنگدانه‌هایی ریز در کارخانه، تولید کرد. شن و ماسه را بر اساس سایزی که دارند، از یکدیگر تفکیک می‌کنند. که دانه‌های ماسه ریزتر از شن و بین 0.075 تا 4.75 میلی‌متر هستند.
ماسه‌ها در حالت معمول مقداری ذرات خاک در ساختار خود دارند. وجود خاک در ماسه، بسته به استفاده‌ای که قرار است از آن بشود، می‌تواند یک مزیت یا عیب به شمار برود. در ماسه‌ای که قرار است در ساخت ملات از آن استفاده شود، نباید درصد خاک از 4% بیشتر باشد. زیاد بودن خاک ماسه باعث می‌شود که چسبندگی ملات کاهش پیدا کند و مقاومت خوبی نداشته باشد.
ماسه شسته یا ماسه دوبار شور، ماسه‌ای است که مورد شستشو قرار گرفته و سپس خشک و الک می‌شود تا خاک آن گرفته شود. این کار باعث می‌شود چسبندگی ملات ساخته شده بالا باشد و برای تولید بتن گزینه بسیار مناسبی است و باعث می‌شود برای چسبندگی به سیمان کمتری نیاز باشد.

مراحل تولید ماسه شسته

برای تولید ماسه شسته، سنگ‌های کوهستانی یا با بیل مکانیکی یا در اثر انفجار خرد می‌شوند و تکه سنگ‌های به دست آمده به خط تولید کارخانه منتقل می‌شوند. این سنگ‌ها داخل قیف یا هاپر ریخته می‌شوند و فیدر زنجیری آن‌ها را به داخل سنگ شکن (فکی) هدایت می‌کند. سنگدانه‌های حاصل از این فرایند که ابعادی 20 تا 30 سانتی‌متری دارند، توسط نوار نقاله بار دیگر وارد سنگ شکنی به نام کوبیت می‌شوند، تا به ابعاد شن و ماسه دربیایند.
تولید ماسه شسته
در نهایت، این شن و ماسه‌های به دست آمده وارد یک سرند سه طبقه می‌شوند و براساس سایز، ماسه شکسته، شن نخودی و شن بادامی از یکدیگر جدا می‌شوند. سپس ماسه شکسته به ماسه شوی حلزونی یا کلاسیفایر منتقل می‌شود و در آن‌جا شسته می شود. بعد از آن هم ماسه شسته شده وارد دستگاه رطوبت گیر می‌شود تا خشک شود. در نهایت محصول به دست آمده ماسه شسته است.

مراحل شستن ماسه

  • الک کردن ماسه طبیعی
  • شستن ماسه با کلاسیفایر
  • گرفتن رطوبت و خشک کردن ماسه
  • الک کردن ماسه شسته شده

کاربرد ماسه شسته

کاربرد ماسه شسته را می‌توان به دو بخش کاربرد در صنعت ساختمان و سایر کاربردها تقسیم کرد. که هر کدام به شرح زیر هستند.

کاربرد ماسه شسته در صنعت ساختمان

ماسه شسته یکی از بهترین انواع ماسه برای استفاده در بتن است. ماسه شسته یا به صورت دوبار شور است یا یک بار شور. که ماسه شسته دوبار شور به خاطر خاک کمتری که دارد برای بتن مناسب است. و ماسه یک بار شور را می‌توان به طور کلی برای ساخت ملات ساختمانی و به خصوص ملات پرکننده استفاده کرد.

سایر کاربردهای ماسه شسته

  • کاشت بذر و قلمه گیری: در ترکیب با کمپوست با پیت ساختار سست مخلوطی ایجاد می‌کند که برای جوانه زدن و ریشه ردن قلمه‌ها بسیار مناسب است.
  • پرورش گیاهان: اجازه می‌دهد که آب از گلدان‌ها راحت تخلیه شود و جلوی خفه شدن و پوسیدن ریشه گیاهان را می‌گیرد.
  • شل شدن خاک سنگین: ترکیب ماسه شسته با خاک رسی باعث می‌شود که زهکشی بهتر شود و ریشه گیاه فرصت رشد کردن داشته باشد.

ویژگی‌های ماسه شسته

ویژگی ماسه شسته
حدود 70 درصد از حجم بتن را شن و ماسه تشکیل می‌دهد. در نتیجه کیفیت این سنگدانه‌ها تاثیر مستقیمی بر کیفیت بتن حاصله دارند. به همین منظور نیز سنگدانه‌هایی که در تولید بتن مورد استفاده قرار می‌گیرند باید از آلودگی‌ها و گرو خاک عاری باشند تا بتن چسبندگی و مقاومت بیشتری داشته باشد.
اندازه‌ دانه‌های ماسه  بین 0.075 تا 4.75 میلی‌متر است و بسته به محل استخراج و کانی‌های موجود در آن می‌تواند در رنگ‌های مختلفی مثل نارنجی و قهوه‌ای یافت شود. استفاده از ماسه در ساخت سایر مصالح ساختمانی مثل بتن، باعث افزایش حجم و استحکام می‌شود.

جمع بندی

شن و ماسه از مصالح بسیار مهم در صنعت ساختمان به شمار می‌روند، که می‌توان آن‌ها را هم به همان شکلی که هستند از طبیعت استخراج کرد و هم می‌توان به صورت مصنوعی در کارخانجات تولید کرد. ماسه‌ها را می‌توان بر اساس کانی‌هایی که دارند، مثلا ماسه سیلیس، یا بر اساس شکل ظاهری، مثلا گوشه دار، تقسیم بندی کرد. ماسه‌هایی که در صنعت ساختمان به کار می‌روند به سه دسته کلی ماسه طبیعی، شسته و شکسته تقسیم می‌شوند.
ماسه شسته نوعی ماسه است که پس از شکستن سنگ‌های کوهستانی در ابعاد مشخص، مورد شستشو قرار می‌گیرند و سپس خشک و الک می‌شوند. شستن ماسه باعث می‌شود که گرد و خاک و آلودگی‌های روی آن گرفته شود و برای تولید بتن یا ملات مناسب‌تر باشد. ماسه شسته یا به صورت یک بار شور است، که بیشتر مناسب ملات و پرکننده است؛ و یا به صورت ماسه دوبار شور است که برای ساخت بتن گزینه‌ای عالی است.
شستن ماسه و از بین رفتن گرد و خاک روی آن باعث می‌شود که و استحکام، مقاومت و چسبندگی بتن یا ملات ساخته شده افزایش پیدا کند. و هم چنین استفاده از ماسه دوبارشور در ساخت بتن نیز باعث می‌شود که به سیمان کمتری برای چسبندگی نیاز باشد. شما می ـوانید برای خرید یا اطلاع از قیمت ماسه شسته و دیگر انواع شن و ماسه وارد سیوان لند شوید.

به این نوشته امتیاز دهید !

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *