بلوک سبک پومیس چیست؟ | معرفی، بررسی مشخصات و مزایا


قیمت بلوک سبک صنعتی

بلوک سبک پومیس مانند بلوک لیکا و لیپر جزو بلوک‌های سبک کاربردی در صنعت ساختمان‌سازی محسوب می‌شود. متریال اصلی ساخت این بلوک پوکه‌های پومیس است که از کوه‌های آتشفشانی به دست می‌آید. بلوک سبک پومیس تمام ویژگی‌ها و مزایای سایر بلوک‌های سبک ساختمانی را دارد ک در ادامه به بررسی آن‌ها می‌پردازیم.

بلوک سبک پومیس چیست؟

بلوک پومیس یکی از انواع بلوک‌ سبک سیمانی به شمار می‌رود که به خاطر وزن سبکش در ساخت و ساز کاربرد فراوانی دارد. در ساخت این بلوک، ماسه با پوکه‌های پومیس جایگزین شده و همین باعث کاهش وزن این بلوک نسبت به بلوک‌های سیمانی سنگین شده است. پوکه پومیس سنگدانه‌های متخلخل است که علیرغم حجم بالا، وزن بسیار کمی دارد.
بلوک پومیس از انواع بلوک سبک ساختمانی است و با پوکه پومیس، سیمان، آب و افزودنی‌های بتن ساخته می‌شود.
در ساخت بلوک سبک پومیس، سیمان و پوکه‌های پومیس با آب مخلوط و و سپس قالب زنی می‌شوند. بلوک‌ های پومیس در ابعاد مختلف و به صورت توخالی یا توپر ساخته می‌شوند. و بر اساس ویژگی‌هایشان در قسمت‌های مختلف ساختمان برای دیوارچینی و تیغه‌چینی مورد استفاده قرار می‌گیرند.

پومیس چیست؟

پومیس پوکه‌ای معدنی است که در اثر فوران آتشفشان به وجود می‌آید. به این صورت که در اثر انفجار آتشفشان، گازهای زندانی در گدازه‌ها خارج می‌شوند و با سرد شدن ناگهانی، حفره‌هایی در آن‌ها بهجا می‌گذارند. قطعات کامل پومیس در مقابل حجمی که دارند بسیار سبک هستند و نفوذپذیری آن‌ها آن‌قدر پایین است که بر روی آب شناور می‌مانند.

مراحل تولید بلوک سبک پومیس

در تولید بلوک سبک پومیس، ابتدا باید مواد اولیه آن (شامل پوکه پومیس و سیمان) را تهیه کرد. برخی از کارخانجات پوکه‌های معدنی پومیس را خود جمع‌آوری و فراوری می‌کنند و برخی دیگر از آن‌ها، پوکه‌ها را به صورت آماده تهیه می‌کنند. به هر روی، پوکه و آب و سیمان و مواد افزودنی بتن را با هم مخلوط می‌کنند. قسمتی از مخلوط حاصله را پس از وزن کردن با باسکول دیجیتال، به وسیله دو عدد اسکرو به میکسر منتقل می‌کنند تا به خوبی درهم شوند.
در مرحله بعد، ملات را توسط نوار نقاله به سمت دستگاه‌های بلوک زنی هدایت می‌کنند. در آن جا قالب ویبره از ملات پر می‌شود و هم زمان پرس صورت می‌گیرد. حال بلوک‌های قالب‌زده‌شده روی پالتی فلزی قرار می‌گیرند و توسط لیفتراکی به اتاق بخار منتقل می‌شوند. در نهایت بلوک سبک پومیس بعد از 24 ساعت خشک شده و آماده بسته‌بندی و فروش است.
در تولید بلوک سبک پومیس، بعد از ترکیب مواد اولیه آن‌ها در میکسر با هم مخلوط می‌کنند و سپس ملات را در قالب ویبره می‌ریزند. در آخر بلوک قالب‌زده‌شده در اتاق بخار خشک می‌شوند.

مشخصات بلوک سبک پومیس

  • بلوک سبک پومیس مطابق با الزامات مبحث 19 آیین‌نامه مقررات ملی ساختمان است.
  • این بلوک جزو بلوک‌های سبک معدنی به شمار می‌رود.
  • بلوک سبک پومیس به خاطر متخلخل بودن ساختار آن عایق صوت و حرارت است.
  • از دیگر مشخصات بلوک پومیس می‌توان به چسبندگی بالای آن اشاره کرد.
  • دوغاب بتن بلوک سبک پومیس با دیوار نمدار ساختمان هم‌جنس است. در نتیجه این بلوک قابلیت سوراخ شدن و برش‌پذیری دارد.

مزایای بلوک پومیس

  1. وزن کم بلوک پومیس باعث می‌شود که بار مرده ساختمان کاهش پیدا کند.
  2. قیمت مناسب و سهولت اجرای بلوک سبک پومیس باعث می‌شود که کار سریع‌تر پیش برود و هزینه‌ها کاهش پیدا کند. شما می‌توانید برای اطلاع از قیمت بلوک سبک معدنی به سیوان لند مراجعه کنید.
  3. بلوک سبک پومیس در برابر حرارت به عنوان عایقی خوب عمل می‌کند و جلوی اتلاف انرژی را می‌گیرد.
  4. از آن جا که بلوک پومیس در حرارت بسیار بالا ساخته می‌شود، در برابر آتش‌سوزی مقاومت خوبی از خود نشان می‌دهد.
  5. بلوک های سبک پومیس نرخ جذب صوت بالایی دارند. و طبق الزامات مبحث 18 مقررات ملی ساختمان، به عنوان یک عایق صوت شناخته می‌شوند.
  6. بلوک پومیس از مقاومت بالایی برخوردار است و در برابر بارهای وارده، پایداری مناسبی دارد.
  7. از دیگر مزایای بلوک سبک پومیس می‌توان به جذب پایین آب در آن اشاره کرد. که این امر باعث سازگاری آن با انواع ملات ساختمانی می‌شود.
  8. هم‌چنین این بلوک‌ها قابل سوراخ شدن، برش دادن، میخ کوبیدن و شیار زدن برای اجرای تاسیسات هستند.

بلوک سبک پومیس جذب آب پایینی دارد و می‌توان انواع ملات ساختمانی را روی آن اجرا کرد.

جمع بندی

بلوک سبک پومیس از بلوک‌های معدنی ساختمانی است که به خاطر استفاده از پوکه پومیس به جای ماسه، به وزن سبکش مشهور شده است. استفاده از این بلوک به جای بلوک‌های سنگین ساختمانی کمک می‌کند تا وزن ساختمان کاهش پیدا کند. این بلوک هم‌چنین عایق خوبی در برابر صوت و حرارت می‌باشد و از مقاومت مناسبی نیز برخوردار است. شما می‌توانید برای تهیه انواع بلوک‌های سیمانی به ساید سیوان لند، بازار آنلاین صنعت ساختمان، مراجعه کنید.

به این نوشته امتیاز دهید !

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *