بست رادیکالی هبلکس چیست؟ | مشخصات و ویژگی های آن

در برخی موارد و در زمانی که به اجرای دیوار هبلکس مشغول هستید، شاید نیاز باشد که هبلکس را به سایر عناصر سازه‌ای یا اتصال یکپارچه تر بلوک‌ها به یکدیگر از ابزاری به نام بست رادیکالی هبلکس استفاده کنید. در واقع بست رادیکالی هبلکس نوعی بست هبلکس است که بیشتر از سایر بست‌های هبلکس مورد استفاده قرار می‌گیرد. در ادامه بیشتر درمورد انواع بست هبلکس صحبت خواهیم کرد.

قیمت بلوک
قیمت بلوک هبلکس
قیمت بلوک سنگین
قیمت بلوک سقفی

بست رادیکالی هبلکس چیست؟

بست رادیکالی هبلکس
بست رادیکالی هبلکس

بست رادیکالی هبلکس یا بست ارتجاعی عبارت است از یک بست دارای خمیدگی که امکان جا به جایی محدود دیوار در راستای افقی را تامین می‌کند. این نوع بست هبلکس یکی از پرکاربردترین بست در میان انواع آن است.

مشخصات بست رادیکالی هبلکس

عرض 25 میلی متر
طول کل 280 میلی متر
طول اتصال به ستون یا دیوار اصلی 105 میلی متر
طول درگیری با دیوار 135 میلی متر

کاربرد بست رادیکالی هبلکس

بست‌های رادیکالی جهت اتصال اهضای سازه‌ای قائم و یا دو دیوار به هم مورد استفاده قرار می‌گیرد. نحوه‌ی کار بست رادیکالی هبلکس براساس فاصله‌ی 2 سانتی متری بین دیوار و ستون می‌باشد. وجود این فاصله سبب می‌شود تا بارهای وارد شده به دیوار به درستی به ستون و تیرها منتقل شود. این ویژگی در زمان زلزله بسیار مهم خواهد بود. زیرا با انتقال صحیح نیروها به ستون، آسیب کمتری به دیوارها خواهد رسید و از ترک خوردن و حتی تخریب آن جلوگیری خواهد کرد.

نحوه‌ی کار بست رادیکالی هبلکس

نحوه‌ی کار بست رادیکالی هبلکس
نحوه‌ی کار بست رادیکالی هبلکس

بست‌های ارتجاعی در سازه‌های بتنی با پیچ و رول پلاک و در سازه‌های فلزی به وسیله‌ی جوش به سازه متصل می‌شوند. بهتر است بدانید که نباید برای اتصال بست رادیکالی به سازه از اتصالات کوبشی مانند میخ و چاشنی  استفاده کنید. زیرا این کار می‌تواند سبب تخریب عناصر سازه‌ای مانند ستون، بتن و … شود. اما می‌توانید به جای آن از اتصالات پیچشی مانند سوراخ کاری، اتصال به وسیله‌ی پیچ، رول پلاک یا انکر بولت و یا رول بولت استفاده کنید. لازم به ذکر است که بست‌های رادیکالی را به وسیله‌ی میخ 7 سانتی متری به بلوک هبلکس متصل می‌کنند.

بست‌های استفاده شده در سازه بایستی طبق مقررات ملی ساختمان در مبحث هشتم، از جنس فولاد ضد زنگ یا فولاد گالوانیزه بوده و در هر یک رج در میان به هبلکس میخ شود. توصیه می‌شود که در اتصال دیوارای غیر سازه‌ای به یکدیگر، از بست هبلکس رادیکالی گالوانیزه استفاده کنید. زیرا ممکن است تنش‌های کششی در درون صفحه‌ی دیوارهای غیر متقاطع اتفاق بیافتد. اما به طور کلی استفاده از هشتگیر دیوارها ممنوع می‌باشد.

مزایای استفاده از بست رادیکالی

  • کاهش 70 درصدی هزینه‌ها
  • کاهش زمان اجرای پروژه
  • سهولت در اجرای بست رادیکالی هبلکس و عدم نیاز به افراد متخصص

به طور کلی می‌توان گفت که بست رادیکالی هبلکس جایگزین مناسبی برای وال پست‌ها و هشتگیرها محسوب می‌شوند. این مورد را می‌توان یک مزیت برای خرید بست رادیکالی دانست. از دیگر مزیت‌های این نوع بست می‌توان به ایجاد یک فاصله‌ی 2 سانتی متری بین اعضای غیر سازه‌ای و اعضای سازه‌ای اشاره کرد. این فاصله سبب ایجاد اتصال نرم می‌شود و به همین دلیل است که می‌گویند بست‌های رادیکالی از خراب شدن دیوار در اثر زلزله جلوگیری می‌کند. علاوه بر این در پروژه‌های بزرگ، صرفه جویی در هزینه‌ها یکی از مهم ترین موضوعاتی است که باید مورد توجه قرار بگیرد.

استفاده از بست رادیکالی هبلکس می‌تواند حدود 70 درصد از هزینه‌های پروژه را کاهش دهد. این مورد می‌تواند در پروژه‌های عمرانی و بزرگ، عدد و رقم قابل توجهی باشد. از دیگر مزایای استفاده از بست رادیکالی هبلکس می‌توان به کاهش مدت زمان لازم جهت اجرای هبلکس اشاره کرد. نصب این نوع بست‌ها بسیار راحت و آسان است و حتی کارگران هم می‌توانند دیوارهای ساخته شده با هبلکس را با استفاده از بست به هم ثابت کنند.

انواع دیگر بست‌های هبلکس

بست ثابت

بست ثابت هبلکس
بست ثابت هبلکس

بست ثابت با نام تخت نیز شناخته می‌شود. از این نوع بست جهت یکپارچه سازی محل اتصال بلوک‌ها به یکدیگر و ایجاد سطحی هموار روی هر ردیف جهت چیدن ردیف بعدی بلوک‌های استفاده می‌کنند. این کار سبب می‌شود تا دیوار هبلکس در برابر زلزله مقاوم تر شود. برای اجرای این نوع بست ابتدا میان دو بلوک را به وسیله‌ی شیار زن تخلیه می‌کنند.

پس از آن فاصله‌ی دو بلوک بایستی پس از تخلیه، به اندازه‌ی ضخامت بست باشد. بعد از قرار گرفتن بست روی بلوک‌ها، آن را به وسیله‌ی پیچ و مهره محکم می‌کنند. این نوع بست معمولا در هر دو یا سه ردیف از دیوار مورد استفاده قرار می‌گیرند. بنابراین در هر متر مربع حدود 3 تا 4 بست قرار خواهد گرفت.

بست کرکره‌ای

این نوع بست‌ها به عنوان جایگزینی ارزان قیمت برای بست ثابت، وارد بازار شدند که نحوه‌ی اجرای آن‌ها نیز ساده و آسان تر است. بست‌های کرکره‌ای به شکل یک ورق مستطیل شکل و موج دار هستند. نحوه‌ی اجرای آن‌ها نیز تا حدودی شبیه به بست‌های ثابت می‌باشد. اما برای استفاده از این نوع بست، نیازی به تخلیه‌ی میان بلوک‌ها با شیار زن نیست. تنها کاری که لازم است انجام دهید این است که بست را به صورت عمودی میان دو بلوک قرار داده و با ضربات چکش آن را وارد بلوک کنید. با این کار همانند پست‌های ثابت می‌توانید اتصال بلوک را مستحکم تر و یکپارچه تر کنید.

بست L شکل

بست L هبلکس
بست L هبلکس

همانطور که می‌دانید بست‌های هبلکس از راه‌های متفاوتی سبب مقاوم سازی دیوارها ساخته شده از بلوک گازی می‌شوند. این بست‌ها برخلاف بست‌های کرکره‌ای و ثابت، نه برای اتصال یکپارچه‌ی بلوک‌ها به یکدیگر، بلکه جهت اتصال بهتر دو دیوار هبلکس استفاده می‌شوند.  نحوه‌ی اجرای این نوع بست به این صورت است که یک بخش از آن را روی یک دیوار و بخش دیگر آن را روی دیوار دیگر قرار می‌دهند. بخش اول را همانند بست‌های ثابت به وسیله‌ی پیچ و مهره به دیوار متصل می‌کنند و بخش دیگر آن را به دیوار دیگر میخ می‌کنند.

قیمت بست رادیکالی

یکی دیگر از مواردی که می‌توان درمورد بست‌های رادکالی گفت، قیمت آن‌ها است. عوامل گوناگونی می‌توانند روی قیمت بست‌های رادکالی تاثیر بگذارند که مهم ترین آن‌ها عبارتند از:

  • یکی از عواملی که می‌تواند روی قیمت بست رادیکالی تاثیر بگذارد، قطر آن‌ها است. قطر این نوع بست‌ها معمولا 1، 1.5 و 2 میلی متری هستند. هرچه قطر بست‌های رادیکالی بیشتر باشد، قیمت آن‌ها نیز بالاتر خواهد رفت.
  • برند تولید کننده‌ی این قطعات می‌تواند تاثیر زیادی در قیمت نهایی آن‌ها داشته باشد. هر برند قیمت متفاوتی برای محصولات تولید شده‌ی خود تعیین کرده.
  • کیفیت بست رادیکالی هبلکس یکی دیگر از مواردی است که می‌تواند بر روی قیمت آن تاثیر بسزایی داشته باشد.
  • یکی از بهترین بست‌های رادیکالی که کیفیت بالایی دارند، بست‌های گالوانیزه هستند. این نوع بست‌ها در اثر رطوبت دچار زنگ زدگی نخواهد شد.

کلام پایانی

به طور کلی بست رادیکالی هبلکس به دلیل مزایا و کاربرد فوق العاده‌ای که دارند، در دیوارچینی با بلوک هبلکس کمک بسیاری خواهند کرد تا این بلوک‌ها به نحو احس در کنار یکدیگر باقی بمانند. به این نکته توجه داشته باشید که بهتر است برای خرید این بست‌ها که نقش حیاتی و بسیار حساسی دارند، به عرضه کنندگان معتبر مراجعه کنید.

4/5 - (1 امتیاز)

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *