خرید درب و پنجره دو جداره
شاید برای شما هم اتفاق افتاده باشد که پس از خرید پنجره دوجداره و نصب آن، با اینکه هدف شما از این کار جلوگیری از ورود صدا به خانه‌هایتان بوده، باز هم صداهایی از آن عبور کند و شما را آزار دهد. اما آیا علت عبور صدا از پنجره دوجداره چیست و چه مواردی توانسته‌اند سبب بروز این مشکل شوند؟ سیوان لند در این مقاله به شما خواهد گفت که چه اقداماتی می‌تواند این مشکل را به وجود بیاورد تا با پیشگیری، از این صداها در آرامش باشید.

علت عبور صدا از پنجره دوجداره چیست؟

علت عبور صدا از پنجره دوجداره
علت عبور صدا از پنجره دوجداره
علت عبور صدا از پنجره دوجداره می‌تواند به دلیل عوامل گوناگونی رخ دهد. مهم ترین نکته‌ای که باید در زمان خرید این محصولات به آن دقت داشته باشید، استاندارد بودن پنجره‌ی دوجداره است که بازهم فاکتورهای مختلفی در آن دخیل می‌باشد. سیوان لند در مقاله‌های متعددی به این موضوع پرداخته است. به عنوان مثال ممکن است در پنجره‌های شما از شیشه‌های دوجداره غیر استاندارد و کارگاهی استفاده شده باشد. یا اینکه مشکل از نوع لولاها و استاندارد نبودن آن‌ها باشد و صدا از پشت آن‌ها وارد خانه شود. البته ممکن است نصب پنجره‌ی شما ایراد داشته باشد. به هر حال یک جای کار می‌لنگد و شما باید برای در امان ماندن از صداهای محیط بیرون، مشکل را پیدا کرده و آن را حل کنید. پس در مرحله‌ی اول باید ببینید که صوت از  کجا نشعت می‌گیرد؟

تست و پیدا کردن صدا از پنجره دوجداره

عدم دریافت مشاوره درست و صحیح

یکی از مهم ترین و اصلی ترین عواملی که می‌توان آن را علت عبور صدا از پنجره دوجداره دانست، عدم مشاوره درست در زمان خرید از سمت شرکت عرضه کننده پنجره دوجداره می‌باشد. یک مشاوره درست به این شکل است که با رفتن به محل و بررسی نیازهای مشتری و میزان آلودگی صوتی در محل، بهترین پیشنهاد را به خریداران بدهد. البته در برخی موارد ممکن است میزان آلودگی صوتی در آن محل بیش از حد بوده و یا حساسیت مشتری نسبت به صدا بسیار بالا باشد.تمام این مسائل به میزان شناختی که از مشتری داریم بازمی‌گردد تا بهترین محصول به مشتری معرفی شود.

صدا از سمت لولاها

در برخی موارد ممکن است علت عبور صدا از پنجره دوجداره، از سمت لولاها باشد. برای تست این موضوع بهتر است که گوش خود را در کنار لولای پنجره قرار دهید و در صورتی که صدا از آن جا شنیدید بدانید که مشکل می‌تواند از عدم رگلاژ لنگه‌ی بازشو باشد. البته اگر در پنجره upvc دوجداره شما از لولاهای معمولی استفاده شده باشد، تنها راه حل این مشکل تعویض لولاهای معمولی است. زیرا این لولاها قابل رگلاژ نمی‌باشند و نمی‌توانید به راحتی آن‌ها را تعمیر کنید و ممکن است هزینه‌ی زیادی نیز به شما تحمیل کرده اما در آخر هم قابل استفاده نشود. اما درصورتی که لولاهای قابل رگلاژ در پنجره‌های دوجداره خود استفاده می‌کنید، تنها با یک آچار آلن می‌توانید آن را رگلاژ و تعمیر کنید تا دیگر نیازی به تعویض آن نداشته باشید. در قسمت پایینی این لولها یک کاور وجود دارد که با برداشتن این کاور از روی لولا می‌توانید به راحتی پنجره‌ی خود را رگلاژ نمایید. اما یک راه دیگری هم پس از پیدا کردن علت عبور صدا از پنجره دوجداره هم وجود دارد و آن هم این است که می‌توانید با واحد خدمات پس از فروش شرکت تولید کننده‌ی پنجره تماس گرفته و از آن‌ها بخواهید که پنجره‌ی شما را رفع اشکال کنند. اما در اکثر مواقع علت عبور صدا از پنجره دوجداره هرچیز هم که باشد با یک رگلاژ ساده قابل حل خواهد بود.

صدا از سمت شیشه دوجداره

صدا از سمت شیشه دوجداره
صدا از سمت شیشه دوجداره
ورودی دوم صدا می‌تواند از شیشه‌های دوجداره باشد. درصورتی که گوش خود را سمت شیشه‌ها گذاشتید و متوجه شدید که منبع صدا از آن‌حا است، مطمئن باشید که 100 درصد در پنجره‌های شما از شیشه‌های غیر استاندارد و کارگاهی استفاده شده که فاقد گاز آرگون می‌باشند. این نوع شیشه‌ها نمی‌توانند از ورود صدا به محیط خانه‌ی شما جلوگیری کنند و متاسفانه در این موارد شما باید اقدام به تعویض شیشه دوجداره خود نمایید. شیشه‌های دوجداره استاندارد دارای یک جداره‌ی 6 میل و یک جداره‌ی 4 میل دیگر می‌باشد که فاصله‌ی این دو شیشه حدود 12 میلی متر می‌باشد. یکی دیگر از مشکلاتی که در صورت استفاده از شیشه‌های دوجداره استاندارد گریبان گیر شما خواهد شد، بخار گرفتگی در بین شیشه‌های دوجداره می‌باشد. پس دقت داشته باشید که یکی دیگر از علت عبور صدا از پنجره دوجداره می‌تواند غیر استاندارد بودن شیشه‌های دوجداره باشد.

نصب و اندازه گیری غیر اصولی

عدم رعایت استانداردها و نصب پنجره دوجداره می‌تواند یکی دیگر از علت عبور صدا از پنجره دوجداره باشد که از اهمیت بالایی برخوردار بوده و در جایگاه بسیار بالا قرار می‌گیرد. نحوه‌ی نصب پنجره دوجداره می‌تواند تاثیر مستقیمی بر عملکرد صحیح پنجره داشته باشد. درصورتی که نصب این محصولات توسط افرادی که مهارت کافی ندارد انجام شده باشد، امکان اینکه پنجره‌ی شما نتواند عایق خوبی در برابر صداها داشته باشد و این مورد را بتوان از علت عبور صدا از پنجره دوجداره دانست. اما برای جلوگیری از این مشکل باید از نصاب‌های حرفه‌ای و ماهر استفاده کنید تا بتوانید با صرف هزینه‌ای اندک مانع از اخلال در عملکرد مناسب پنجره‌های خود شوید. به طور کلی در مواردی که منبع ورود صدا در اطراف و کناره‌های فریم پنجره دوجداره و یا پشت آن باشد، صوت و سرما می‌تواند از آنجا نفوذ کند که در این مواقع علت عبور صدا از پنجره دوجداره نصب غیر اصولی و عدم استفاده از فوم پلی ارتان می‌باشد. در زمان تولید پنجره دوجداره، از عرض و ارتفاع آن حدود 8 میل بادخود در نظر گرفته می‌شود که از این فضا 4 میل در طرفین پنجره بایستی توسط فوم پلی ارتان پر شود تا پنجره کاملا در برابر صوت عایق شود.

کیفیت پایین یراق آلات پنجره دوجداره

یکی دیگر از مواردی که ممکن است از علت عبور صدا از پنجره دوجداره به شمار برود، به کارگیری یراق آلات با کیفیت پایین در ساختار پنجره دوجداره می‌باشد. یراق آلات مورد استفاده در پنجره‌ی شما نقش بسیار مهمی در به خوبی بسته شدن پنجره و قرار گیری درست اجزای آن روی هم ایفا می‌کند. در نهایت با نصب یراق آلات بی‌کیفیت کارکرد پنجره دوجداره به کلی دچار مشکل خواهد شد. با اینکه حضور یراق آلات در پنجره‌ها زیاد به چشم نمی‌آید، اما امکان بروز مشکل از این سمت بسیار زیاد است. پس بهتر است که در زمان خرید و انتخاب این محصولات، توجه خود را بر روی کیفیت، نوع ساخت و مناسب بودن یراق آلات پنجره دوجداره بگذارید.

تاثیر تزریق گازها در علت عبور صدا از پنجره دوجداره

تاثیر گاز آرگون در پنجره دوجداره
تاثیر گاز آرگون در پنجره دوجداره
بهتر است بدانید که تزریق گاز مانند آرگون به جای هوا می‌تواند تاثیر مطلوبی بر میزان انتقال حرارت در پنجره‌های دوجداره داشته باشد. اما این کار تاثیر خاصی بر روی خواص آکوستیکی شیشه‌ها نخواهد داشت. حتی ایجاد فواصل 10 الی 14 میلی متری نیز تاثیری بر جذب صدا در یک محصول شیشه‌ی دوجداره نخواهد داشت. درست است که هرچه فاصله هوایی در بین شیشه‌ها بیشتر باشد، میزان جذب صدا بیشتر است اما این مقدار یک محدوده‌ی مشخص بین 5 الی 15 سانتی متر است که قطعا چنین فواصلی قابل استفاده در محصولات درب و پنجره UPVC نخواهند داشت. قابل ذکر است که در این محصول فاصله‌ی مرسوم بین جداره شیشه‌ای، اثر خاصی بر میزان RW شیشه نخواهد داشت. به طبع کاهش صداهایی با فرکانس پایین که معمولا از منابع موسیقی یا ماشین‌های سنگین ایجاد می‌شود، نسبت به صداهایی که با فرکانس بالا تولید می‌شوند سخت تر است. اما در مواقعی که نیاز به دمپ چنین صداهایی باشد بایستی حساسیت بیشتری در انتخاب نوع فریم و شیشه دوجداره به خرج دهید.

کلام پایانی

با توجه به مطالب گفته شده باید دانسته باشید که علت عبور صدا از پنجره دوجداره چه چیزهایی می‌باشد؟ در این صورت می‌توانید این مشکل را برطرف کرده و آرامش را به خانه‌ی خود بازگردانید. برای رفع این مشکل از نصابان حرفه‌ای استفاده کنید و به یراق آلات و کیفیت شیشه‌های دوجداره نهایت دقت را داشته باشید. در این صورت دیگر مشکلی برای پنجره‌های شما پیش نخواهد آمد.
به این نوشته امتیاز دهید !