چرا ایزوگام باد می کند؟ | باد کردن ایزوگام


قیمت ایزوگام

یکی از مشکلاتی که ممکن از افراد پس از نصب ایزوگام با آن مواجه شوند، طبله یا باد کردن ایزوگام است. این مشکل دلایل گوناگونی دارد که ما در این مقاله سعی داریم آن‌ها را به شما بگوییم تا دیگر با این مشکل مواجه نشوید. در واقع شما علاوه بر توجه به کیفیت و نوع برند ایزوگام در زمان خرید، باید در زمان نصب نیز به شرایط استاندارد برای این کار نیز توجه کنید تا بتوانید بیشترین بازدهی را از هزینه‌ای که می‌کنید، را کسب کنید.

باد کردن ایزوگام چگونه به وجود می‌آید؟

باد کردن ایزوگام
باد کردن ایزوگام

یکی از مشکلاتی که در بسیاری از ساختمان‌ها پس از نصی ایزوگام به وجود می‌آید، طبله یا باد کردن ایزوگام است. حال می‌خواهیم بدانیم که این اتفاق چگونه رخ می‌دهد. یکی از نکاتی که قبل از نصب ایزوگام باید آن را رعایت کنید این است که ایزوگام باید پس از زیرسازی و خشک شدن کامل سطح صورت بگیرد. اگر کمی رطوبت در زیر ایزوگام وجود داشته باشد، به دلیل گرمای هوا و افزایش حجم رطوبت هنگام تبدیل شدن به بخار، سطح ایزوگام دچار طبله شدن و باد کردن می‌شود.
این مشکل سبب پارگی ایزوگام و جدا شدن لایه‌های جانبی آن خواهد شد. در صورت همپوشانی نداشتن لایه‌های ایزوگام، یا نداشتن کیفیت لازم ایزوگام، یا سطح ایزوگام به دلیل برخورد اجسام تیز سوراخ شود و مقداری رطوبت به زیر آن برسد، این مشکل پیش خواهد آمد.

رفع مشکل باد کردن ایزوگام

برای برطرف کردن این مشکل باید ابتدا علت آن را بدانید و سپس بسته به شرایط، یک راه حل خوب و بهینه برای آن پیدا کنید. اگر باد کردن ایزوگام به دلیل سوراخ شدن یا پارگی آن و نفوذ رطوبت به زیر آن باشد، باید بخش‌های آسیب دیده را از سطح پشت بام جدا کرده و پس از خشک شدن کامل زیر آن، یک لایه ایزوگام را روی سطح نصب کنید. اما اگر طبله کردن به دلیل وجود رطوبت قبلی در زیر ایزوگام باشد، ممکن است رفع این مشکل به این سادگی نباشد. در صورتی که میزان خرابی محدود باشد، می‌توانید مانند روش قبل عمل کنید.
اما اگر مقدار رطوبت زیاد باشد باید ایزوگام به طور کامل از سطح جدا شده و پس از خشک شدن کامل سطح، ایزوگام را روی آن نصب کنید. همانطور که گفته شد اگر این مشکل در بیشتر سطوح رخ داده باشد باید برای ترمیم و تعمیر آن اقدام کنید که به همین دلیل باید با روش‌های ترمیم آشنا شوید. این مراحل عبارتند از:

  1. جدا کردن ایزوگام خراب و آسیب دیده و نصب ایزوگام جدید
  2. نصب یک لایه‌ی اضافی در محل آسیب دیده
  3. استفاده از مواد پلیمری مانند چسب ایزوگام، پرایمر و قیر که سبب رفع این مشکل می‌شود.

دلایل طبله و باد کردن ایزوگام

دلایل طبله و باد کردن ایزوگام
دلایل طبله و باد کردن ایزوگام

ایزوگام‌ها به دلایل گوناگونی دچار این مشکل می‌شوند. برخی از این دلایل به صورت زیر است:

  • برخورد اجسام گوناگون تیز مانند میخ، پایه‌های کولر و … به ایزوگام
  • ریختن مواد شیمایی روی سطح ایزوگام
  • وارد شدن فشار زیاد روی ایزوگام
  • استفاده از کفش‌های نامناسب و راه رفتن ساکنین روی آن
  • شرایط جوی نامناسب در زمان نصب ایزوگام
  • کیفیت پایین ایزوگام یا نصب نامناسب آن

پیشگیری از باد کردن ایزوگام

به طور کلی اگر به هر دلیلی ایزوگام شما دچار باد کردن شد، نیازی به نگرانی نیست زیرا امروزه روش‌های زیادی برای ترمیم و لکه گیری ایزوگام قسمت مورد نظر وجود دارد. هرچند که عاقلانه تر است قبل از بروز مشکل، از آن جلوگیری کنید. از دیگر نکاتی که باید در راستای جلوگیری از آسیب رسیدن به ایزوگام رعایت کنید، توجه به شزایط آب و هوایی و عوامل فیزیکی محیطی مانند برخورد اشیاء تیز به ایزوگام باشد.
این مشکل ممکن است با جابه جایی وسایلی مانند کولر یا افتادن اجسام برنده و تیز مانند چاقو و میخ روی ایزوگام به وجود بیاید. نکته‌ی دیگر این است که باید شیب ایزوگام را طوری تنظیم کنید که در زمان بارش برف و باران، آب به طور روان روی گشت بام حرکت کرده و به مدت طولانی روی آن خواهد ماند.

انواع دیگر خرابی ایزوگام

همه شما حداقل یک بار با چکه کردن سقف خانه خود مواجه شده‌اید. در این صورت باید برای ترمیم و تعمیر ایزوگام اقدام کنید. انواع این خرابی ایزوگام عبارتند از:

  • طبله یا باد کردن ایزوگام
  • جدا شدن لایه‌های ایزوگام از لایه‌های کناری یا از پشت بام
  • ترک خوردن ایزوگام
  • پارگی ایزوگام
  • سوراخ شدن سطح ایزوگام

نحوه لکه گیری ایزوگام باد کرده

نحوه لکه گیری ایزوگام باد کرده
نحوه لکه گیری ایزوگام باد کرده

برای این که از نفوذ نم و رطوبت به زیر ایزوگام و باد کردن ایزوگام جلوگیری کنید باید از ایزوگام مرغوب استفاده کنید و برای این که از باد کردن ایزوگام جلوگیری کنید، باید لایه‌های زیرین آن را با دقت بالا و بهترین نحو، آن‌ها را در راستای هم قرار دهید. البته برای اینکه از زود خراب شدن ایزوگام جلوگیری کنید باید به شرایط و عوامل محیطی و فیزیکی مانند جلوگیری از برخورد اشیاء فلزی به ایزوگام جلوگیری کنید. زیرا پایه‌های فلزی سبب بروز اتفاق‌های ناگواری برای ایزوگام خواهد شد. عمر مفید ایزوگام به کیفیت مناسب ایزوگام بستگی دارد و این به کاربرد صحیح آن و حتی شرایط آب و هوایی بر می‌گردد.
به همین دلیل است که شما با مشورت با افراد ماهر و با تجربه، تصمیم بهتری در این زمینه خواهید گرفت. ایزوگام‌هایی هستند که اصولا دو لایه الیاف و سلایق‌ای دارند و از جمله ایزوگام‌هایی هستند که کیفیت خود را ثابت کرده اند. برای ترمیم ایزوگام باد کرده، اگر قصد دارید که ایزوگام جدیدی را نصب کنید می‌توانید با مشاهده‌ی محصولات سیوان لند، گزینه‌ی مورد نظر خود را انتخاب کرده و پس از خرید، آن را در محل اجرا تحویل بگیرید.
البته نوع برند و کیفیت ایزوگام استفاده شده نیز در این بروز این مشکل تاثیر گذار است. پس سعی کنید که در زمان خرید ایزوگام، بهترین نوع آن را انتخاب و خریداری کنید تا پس از نصب آن با چنین مشکل‌هایی رو به رو نشوید.

کلام پایانی

ایزوگام یک عایق حرارتی پر کاربرد برای جلوگیری از نفوذ آب و رطوبت به درون ساختمان است. این عایق‌ها امروزه کاربرد زیادی در سازه‌ها دارند. بهتر است در زمان نصب این محصولات نهایت دقت خود را به کار بگیرید تا با مشکلات و خسارت‌های زیادی که بعد از آن ممکن است به وجود بیاید مانند باد کردن ایزوگام، مواجه نشوید. همانطور که گفتیم، باد کردن ایزوگام یک مشکل اساسی است با دلایل آن در این مقاله آشنا شدیم. بنابراین بهتر است که با استفاده از روش‌های گفته شده در این مقاله، این مشکل را حل کنید.

به این نوشته امتیاز دهید !

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *