انواع کابین آسانسور: چند مدل کابین آسانسور داریم؟

وقتی صحبت از انواع کابین آسانسور می‌شود، باید ببینیم که منظور دسته‌بندی آسانسور از چه لحاظ بوده است. چون انواع کابین آسانسور را می‌توان بر اساس نوع کاربری، نوع درب و جنس بدنه تقسیم‌بندی کرد. ما نیز در این مقاله قصد داریم به بررسی این سه دسته بندی بپردازیم.

انواع کابین آسانسور

انواع کابین آسانسور

با پیشرفت تکنولوژی رفته رفته نحوه ساخت کابین آسانسور تغییر کرد و آسانسورها از آن شکل و فرم ابتدایی خود فاصله گرفتند و در طراحی آن‌ها به زیبایی و راحتی بیشتر اهمیت داده شد. از همین رو انواع کابین آسانسور با بدنه‌هایی از جنس‌های مختلف و با طراحی‌های مختلف پدیدار شدند و درب‌های آسانسور نیز شکل‌های مختلف پیدا کردند. بر همین اساس نیز امروزه انواع کابین های آسانسور را می‌توان به دسته‌های زیر قسمت کرد:

انواع کابین آسانسور بر اساس نوع بدنه

در این دسته‌بندی کابین‌ها را می‌توان در دو حالت نیم کابین و تمام کابین متصور شد.

نیم کابین

نیم کابین ها بیشتر در بالابرهایی استفاده می‌شوند که جنبه‌ی باربری دارند. نیم کابین متشکل از یک کفی و نرده‌ای است که به دور آن کفی کشیده می‌شود. از همین رو نیز این نوع از کابین‌ها امنیت پایینی دارند و برای حمل مسافر مناسب نیستند.

تمام کابین

تمام کابین ها همان نوع از کابین‌هایی هستند که به طور معمول در آسانسورهای قرار دارند و همه‌ی ما هم از آن‌ها استفاده کرده‌ایم. این نوع کابین‌ها، برخلاف نیم کابین، دیواری کامل و سقف دارند، امنیت آن‌ها بالاتر است و در آسانسورهای مسافربر، ویلچربر، برانکاردبر و تخت‌بر بیشتر از آن‌ها استفاده می‌شود.

انواع کابین آسانسور از نظر درب

درب کابین آسانسور را می‌توان به صورت دو لته و سه لته طراحی کرد که یا به صورت اتوماتیک هستند یا نیمه اتوماتیک. به طور کلی انواع کابین آسانسور از نظر درب عبارتند از:

  • کابین آسانسور با درب نیمه اتوماتیک تلسکوپی
  • کابین آسانسور با درب تمام اتوماتیک تلسکوپی
  • کابین آسانسور با درب تمام اتوماتیک سنترال (مرکزی)
  • کابین آسانسور با درب تمام اتوماتیک سنترال (مرکزی)

انواع کابین آسانسور از نظر نوع کاربری

از آن جا که از آسانسورها در مکان‌های مختلفی استفاده می‌شود، ابعاد کابین آسانسور و طراحی آن بر اساس نوع کاربری می‌تواند متفاوت باشد. به همین خاطر هم یک دسته بندی انواع کابین آسانسور، بر اساس نوع کاربری آن‌ها و شامل موارد زیر است:

  • کابین آسانسور خانگی
  • کابین آسانسور تجاری
  • آسانسور انبار
  • آسانسور فروشگاهی
  • آسانسور صنعتی
  • آسانسور کشاورزی
  • آسانسور کارگاهی
  • آسانسور ساختمانی

انواع کابین آسانسور بر اساس جنس بدنه

برای انتخاب جنس کابین باید به نکاتی همچون وزن مجاز کابین، ظرفیت کابین آسانسور، مشخصات کابین آسانسور، قدرت موتور آسانسور و محلی که قرار است آسانسور نصب شود دقت کرد. جنس کابین آسانسور و تزئینات داخلی آن می‌تواند شیشه‌ای، گالوانیزه، تمام استیل، نیمه استیل، ام دی اف و فرمیکا باشد.

کابین شیشه‌ای

کابین آسانسور شیشه‌ای که در آسانسورهای پانوراما مورد استفاده قرار می‌گیرند از جنس شیشه لمینت است و معمولا یک یا چهار وجه این آسانسورها از شیشه است. البته کابین این آسانسورها به جز مربعی، دایره و نیم دایره هم می‌تواند باشد. در ساخت این نوع کابین آسانسور حتما باید به استانداردها توجه ویژه شود و کابین‌های شیشه‌ای معمولا جزو کابین آسانسور لاکچری به حساب می‌آیند.

کابین گالوانیزه

کابین‌های جنس گالوانیزه را در آسانسور ساختمان‌های تجاری و اداری و برج‌ها استفاده می‌کنند. دلیل آن هم این است که گالوانیزه جنس مقاومی دارد و برای مکان‌هایی که از آسانسور برای حمل بار و اثاثیه استفاده می‌شود و طراحی و زیبایی از اهمیت کمتری برخوردار است، بسیار مناسب است.

انواع کابین آسانسور تمام استیل

کابین تمام استیل

از پرطرفدارترین انواع کابین آسانسور می‌توان به کابین‌های تمام استیل اشاره کرد. این نوع کابین رایج‌تر کابین‌هایی است که در آسانسور با کاربری‌های مختلف می‌توان مشاهده کرد. در کابین‌ تمام استیل، دیوار آسانسور و تمام نوارها و ورق‌هایی که در آسانسور مورد استفاده قرار گرفته‌اند، از جنس استیل هستند. کابین‌های تمام استیل به صورت استیل خشدار، دودی، گندمی، میرور، طلایی و … هستند.

کابین نیمه استیل

کابین‌های نیمه استیل به صورت ترکیب استیل با سایر متریال‌هایی همچون MDF هستند. از آن‌جا که کابین‌های استیل بعد از شیشه‌ای از سنگین‌ترین انواع کابین آسانسور هستند، به همین خاطر هم می توان آن را با نتریال‌های دیگر ترکیب کرد تا هم کابین سبک‌تر شود و هم زیبایی بیشتری داشته باشد. ترکیب فرمیکا با استیل و ام دی اف با استیل از رایج‌ترین کابین‌های نیمه استیل است.

استیلی که در ساخت کابین‌های تمام استیل و نیمه استیل به کار می‌رود، در دو نوع استیل 201 (استیل بگیر) و استیل 304 (استیل نگیر) است. استیل بگیر خاصیت آهنربایی دارد اما در استیل‌های نگیر چون لایه‌ای از کروم بر روی آن قرار دارد، دیگر خاصیت آهنربایی آن‌ها جواب نمی‌دهد. استفاده از لایه کروم باعث ایجاد مقاومت بیشتر و جلوگیری از خوردگی و تغییر رنگ استیل می‌شود. بهتر است در مناطقی که رطوبت در آن‌ها بیشتر است (مثل مناطق شمالی و جنوبی کشور) از استیل نگیر استفاده شود که ماندگاری بیشتری هم داشته باشد.

کابین ام دی اف

انواع کابین آسانسور ام دی اف

در این نوع کابین، دیواره‌ها از جنس ام دی اف کار می‌شود. در عین این که کابین‌های ام دی اف بسیار ساده هستند، اما به دلیل تعدد رنگ از تنوع بالایی برخوردار هستند. کابین ام دی اف برای ساختمان‌هایی با تردد کم مناسب است و از نظر قیمتی هم به نسبت از قیمت مناسب‌تری برخوردار است.

کابین فرمیکا

فرمیکا را می‌توان بعد از ام دی اف از ساده‌ترین و ارزان‌ترین انواع متریال برای کابین آسانسور دانست، اما در عوض فرمیکا از مقاومت خوبی برخوردار است. چون زیبایی فرمیکا نسبت به سایر متریال‌ها از زیبایی کمتری برخوردار است، امروزه کمتر مورد استفاده قرار می‌گیرد.

کلام آخر

از آن جا کابین آسانسور آن قسمتی است که افراد استفاده کننده به صورت مستقیم با آن در ارتباط هستند، از اهمیت ویژه‌ای برخوردار است و چه در زیبایی و چه در امنیت باید به آن توجه شود. از همین رو نیز کابین‌های آسانسور از متریال مورد استفاده گرفته تا نوع کاربری و حتی نوع درب در انواع مختلفی وجود دارند. البته به طور کلی انواع کابین آساهنسور را می‌توان به نیم کابین و تمام کابین تقسیم کرد. نییم کابین‌ها تنها از یک کفی و نرده‌ای دورتادور آن تشکیل شده‌اند.

اما کابین تمام همان مدل کابین‌های متداولی است که همه با آن آشنایی داریم و تنوع کابین از نظر متریال و طراحی و نوع درب بیشتر به تمام کابین برمی‌گردد. در این مقاله سعی شد که انواع مختلف کابین آسانسور مورد بررسی قرار بگیرد.

1/5 - (1 امتیاز)

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *