خرید درب و پنجره دو جداره
قیمت پنجره دوجداره ترمال بریک از نمونه فناوری‌های پیشرفته‌ای است که جهت بهبود انرژِی  و عایق کاری نویز در ساختمان‌ها مورد استفاده قرار می‌گیرد. جها ساخت این نوع پنجره‌ها از اکستروژن‌های پلی آمید تقویت شده و دوجداره با فاصله‌های لبه گرم به عنوان موانع به کار می‌روند. این پنجره‌ها به گونه‌ای طراحی شده‌اند که گرمای شدید و یا سر و صدا را به صورت یکطرفه به حداقل می‌رسانند. در ادامه بیشتر درمورد این پنجره‌ها بحث خواهیم کرد.

تاریخچه پنجره دوجداره ترمال بریک

پنجره دوجداره ترمال بریک
پنجره دوجداره ترمال بریک
سیستم ساخت پنجره دوجداره ترمال بریک از گذشته تاکنون دچار تغییرات زیادی در نوع مواد اولیه، نوع پنجره، ابعاد، نحوه نصب و … شده است. اما درحال حاظر پنجره دوجداره ترمال بریک از جنس آلومینیوم ساخته می‌شود. با اینکه آلومینیوم در اواخر قرن نوزدهم به عنوان یک متریال در ساختمان سازی به کار گرفته شد، اما استفاده از آن برای ساخت این پنجره‌ها چندین سال زمان برد. معماران دهه‌ی 1920 تا 1930 تمایل زیادی به استفاده از پنجره‌ها بزرگ در پروژه‌های خود داشتند تا بتوانند از طریق آن‌ها نور بیشتری را دریافت کنند. اما از طرف دیگر نیز برای کنترل گرمای خورشید نیز نیاز به سیستم خاصی داشتند. به دنبال این هدف مهندسان پروژه شروع به جایگزینی واحدهای پنجره تک جداره قدیمی کرده وسپس واحدهای شیشه عایق دوجداره را با نام تجاری جدید در اغلب شیشه‌های غنی از آهن  بودند و به کنترل آب و هوای درون خانه کمک می‌کردند، جایگزین شدند. می‌توان گفت که در درب و پنجره‌های ترمال بریک از دو پروفیل آلومینیوم که با تیغه‌ی پلی آمید به یکدیگر متصل شده‌اند، استفاده می‌کنند. در واقع این پلی آمید سبب جلوگیری از انتقال حرارت بین دو مقطع آلومینیومی خواهد شد. بهتر است بدانید که علت نام گذاری این پنجره‌ها به این صورت به دلیل بروز پدیده‌ی شکست حرارتی بین دو مقطع می‌باشد.

پنجره دوجداره ترمال بریک چیست؟

از آنجایی که فلز آلومینیوم یه فلز رسانای جریان برق و حرارت محسوب می‌شود، بنابراین در پروفیل‌های اختصاصی با وجود اینکه سه نقطه‌ی هوابندی در آن وجد دارد، اما به دلیل خواص ذاتی آلومینیوم، حرارت می‌تواند از طریق پروفیل منتقل شود. اگرچه این حرارت تبادل شده بسیار ناچیز است اما بهینه بودن در جهان امروزی حرف اول را می‌زند. اما آیا می‌توان این عیب را رفع کرد؟ در پاسخ باید بگوییم که بله این مشکل راه حل دارد و می‌توان با جدا کردن قسمت داخلی و خارجی پروفیل به وسیله‌ی یک ماده‌ی عایق، این مشکل را حل کرد. در واقع پروفیل‌های حرارت شکن یا ترمال بریک نوعی پروفیل هستند که با استفاده از نوارهای پلی آمید و یا PVC، قسمت داخلی پروفیل را از قسمت خارجی آن جدا می‌کنند. البته بهتر است بدانید که نوارهای پلی آمید به دلیل ماندگاری و مقاومت بالایی که دارند، از نوارهای PVC بهتر و مناسب تر هستند. اگرچه پروفیل‌های ترمال بریک گران تر از پروفیل‌های اختصاصی هستند اما برآورد شده که می‌توانند پس از 5 سال هزینه‌ی خود را برگردانند.

دلیل نام گذاری پنجره ترمال بریک و نحوه عملکرد آن

ساختار پنجره دوجداره ترمال بریک
ساختار پنجره دوجداره ترمال بریک
درواقع به این دلیل واژه‌ی ترمال بریک را برای این درب و پنجره‌ها به کار می‌برند که ماده‌ای عایق شده است که در بخش بیرونی چارچوب‌ها قرار می‌گیرد. پلیت یا صفحه‌ی ترمال بریک بین دو بخش آلومینیومی درب‌ها یا پنجره‌های ترمال بریک بوده تا از انتقال حرارت و گرما به محیط درونی خانه‌ی شما جلوگیری کند. انرژی گرمایی از طریق یک ماده و در سه حالت قابل انتقال است:
  1. انتقال گرما از طریق موادی که با یکدیگر تماس پیدا می‌کنند.
  2. همرفت در جایی اتفاق می‌افتد که گازها یا مایعات برای انتقال انرژی جرارتی، به گردش در می‌آیند.
  3. تابش انرژی گرمایی از طریق امواج با فرکانس بالا مانند نور مرئی، ماورا، بنفش و مایکروویو انتقال داده می‌شوند.
بنابراین می‌توان گفت که پنجره دوجداره ترمال بریک به گونه‌ای طراحی شده که به عنوان یک عایق در برابر حرارت و هدایت سرما عمل می‌کند. این کار با جدا کردن قطعات فلزی خارجی از داخل  با ماده‌ای که سبب کاهش میزان گرما یا سرما از طریق قاب‌ها می‌شود، انجام می‌گیرد. این همان شکست حرارتی می‌باشد.

مشخصات پنجره دوجداره ترمال بریک

  • پنجره دوجداره ترمال بریک با شکست حرارتی که دارد، از انواع پنجره‌های عایق در برابر حرارت محسوب می‌شود.
  • به دلیل داشتن ضریب انتقال حرارت بالادر آلومینیوم، شیشه‌های آن دوجداره هستند.
  • پروفیل‌های آلومینیومی نیز به دلیل اتصال آن‌ها توسط تیغه‌های پلی آمید، دوجداره به شمار می‌روند. ( به همین دلیل است که در این روش انتقال حرارت در پروفیل وجود ندارد )
  • اتلاف انرژی در پنجره دوجداره ترمال بریک از پنجره‌های آومینیومی نرمال بسیار کمتر است.
  • به دلیل دارا بودن لاستیک پلی آمید بین جدار داخلی و خارجی پروفیل، اماکن نفوذ گرما، سرما و لرزش را به حداقل رسانده است.
  • پلی آمید می‌تواند سبب حفظ خواص مکانیکی خود در حرارت‌های بالا در برابر مواد شیمیایی، آب و اشعه‌ی UV شود، بنابراین استحکام و طول عمر بالایی خواهد داشت.
  • تیغه‌ی پلی آمید مانع از انتقال حرارت می‌شود و به همین دلیل است که این نام را برای آن انتخاب کرده‌اند.
  • با توجه به آمار داده شده پنجره دوجداره ترمال بریک سبب کاهش اتلاف  انرژی در فصول سرد و گرم به میزان 34% می‌شود. بنابراین هزینه‌ی سوخت، تاسیسات و آلودگی‌های صوتی را به میزان قابل توجهی کاهش خواهد داد.

مزایای به کارگیری پنجره دوجداره ترمال بریک

مزایا و معایب پنجره دوجداره ترمال بریک
مزایا و معایب پنجره دوجداره ترمال بریک
  • این درب و پنرجه‌ها در برابر ضربه، مواد شیمیایی و اشعه‌ی فرابنفش نور خورشید مقاومت بالایی از خود نشان داده و طول عمر این پروفیل‌ها بسیار زیاد است.
  • نگهداری و تعمیر پنجره دوجداره ترمال بریک بسیار ساده و آسان است.
  • این درب و پنجره‌ها عایق رطوبتی، حرارتی و صوتی هستند.
  • غیر قابل اشتعال هستند.
  • با محیط زیست سازگار بوده و قابل بازیافت هستند.
  • با وجود وزن کمی که دارند، اما در برابر فشار زیاد مقاوم هستند.
  • در برابر آلودگی و گرد و غبار نیز مقاوم هستند.
  • ایمنی بالایی در برابر زلزله و سرقت دارند.
  • در برابر عوامل محیطی هممچون تابش آفتاب، باران، زمان و تغییر رنگ دادن بسیار مقاوم هستند.
  • این درب و پنجره‌ها با تنوع بالا در فرم، رنگ و گستردگی استفاده از یراق آلات و تنوع در نوع باز شدن، توانسته بسیاری از نیازهای صنعت ساختمان را برطرف سازد.
  • کاهش اتلاف انرژی تا 38% و کاهش اتلاف انرژی برودتی  در فصل گرما به میزان 34%
  • کاهش مصرف سوخت تا 28% و کاهش هزینه‌های سرمایه گذاری اولیه به میزان 20%
امروزه استفاده از پنجره دوجداره ترمال بریک به دلیل سبکی و شکل پذیری بالایی که دارد، بسیار رواج یافته و در صورت استفاده از شیشه‌های دوجداره، مجبور خواهید بود که به طریقی وزن ساختمان را کاهش دهید. پس به همین دلیل است که آلومینیوم انتخاب بسیار مناسبی می‌باشد. رنگ‌های پودری الکترواستاتیک که در کوره سخت شده‌اند و ضد ضربه و ریختگی می‌باشند، با بیش از 250 رنگ متنوع در اختیار مصرف کنندگان پروفیل آلومینیوم قرار گرفته‌اند.

معایب پنجره دوجداره ترمال بریک

قیمت درب و پنجره دوجداره ترمال بریک براساس مقدار وزن پروفیل آلومینیوم به کار رفته در ساخت آن محاسبه می‌شود. همین موضوع سبب شده تا قیمت پنجره دوجداره ترمال بریک نسبت به سایر پنجره‌ها بیشتر باشد. از طرف دیگر، قیمت یراق آلات مورد استفاده در این درب و پنجره‌ها نیاز گران است. اما این عیب قابل چشم پوشی است. اگرچه هزینه‌های خرید پنجره دوجداره ترمال بریک زیاد اما از طرف دیگر با به کار گیری آن می‌توانید از اتلاف ارژی جلوگیری کرده و در هزینه‌های خود صرفه جویی کنید.

کلام پایانی

همانطور که گفته شد، پنجره‌های دوجداره ترمال بریک یکی از تکنولوژی‌های پیشرفته در این صنعت است که توانسته توجه بسیاری از معماران و طراحان را به خود جلب کند. این درب و پنرجه‌ها طول عمر بالایی داشته و در برابر هزینه‌ای که برای خرید آن می‌کنید، مقرون به صرفه می‌باشد. اگر شما هم برای جلوگیری از اتلاف انرژی خانه‌ی خود به دنبال راه حلی هستید، درب و پنجره‌های ترمال بریک بهترین انتخاب هستند.
به این نوشته امتیاز دهید !