انواع سازه ساختمانی از نگاه سیوان لند

سازه ساختمانی

به طورکلی دو نوع سازه‌ ساختمانی داریم. سازه‌هایی که در آیین نامه‌ی 2800 وجود دارند، و سازه‌هایی که در این آیین نامه وجود ندارند.
انواع سازه ساختمانی که در آیین نامه 2800 وجود دارند انواع سازه ساختمانی که در آیین نامه 2800 وجود ندارند
                             سیستم دیوارهای باربر                                     سیستم میراگر
                             سیستم قاب ساختمانی                                     سیستم جداساز لرزه‌ای
                             سیستم قاب خمشی                                     سیستم سوپر فریم
                             سیستم دوگانه یا ترکیبی                                     سیستم دیوار برشی
                             سیستم کنسولی

انواع سازه ساختمانی از نگاه سیوان لند

انتخاب نوع سازه یکی از مهمترین تصمیماتی است که سازندگان و مهندسان باید به آن توجه کنند. سازه‌های ساختمانی با توجه به شرایط اقلیمی، اجرایی، فنی و غیره انتخاب می شوند، لذا طراحی و اجرای مناسب عوامل سازه ای با در نظر گرفتن شرایط ضروری است. سازه های رایج در کشور شامل سازه های سنتی، بتنی، فلزی، آجری، چوبی و صنعتی است.

سازه ساختمانی به چه سازه‌هایی گفته می‌شود؟

به طور کلی سازه ساختمانی برای ساختمان‌ها همچوت استخوان بندی برای انسان است. درواقع سازه، وزن کلی ساختمان را به دوش می‌کشد و دیگر مصالح ساختمانی سازه را احاطه کرده‌اند و سبب تقویت آن می٬شوند. اولین مرحله از ساختمان سازی، طراحی سازه ساختمانی است. متریال‌های به کار رفته در ساخت سازه ساختمانی متفاوت است که از خشت و آجر گرفته تا متریال‌های نوینی همچون کامپوزیت‌ها، فلزات آلیاژی، بتن‌های ترکیبی و … را شامل می‌شود. شما می‌توانید برای خرید مصالح موردنیاز پروژه‌ی خود به سیوان لند مراجعه کنید. انواع مصالح ساختمانی از جمله عایق‌ها نیز در سیوان لند موجود است. شما می‌توانید جهت استعلام قیمت ایزوگام که از انواع عایق‌ها می‌باشد، به سیوان لند مراجعه کنید.

انواع سازه ساختمانی

سازه ساختمانی سنتی

بر خلاف سایر سازه ساختمانی، ساخت سازه سنتی بیشتر بر اساس تجربه است تا محاسبات علمی و تمامی آیین نامه های اجرایی و محدودیت های مربوطه بر اساس آمار و تجربه است. تعداد طبقات در این سازه‌ها در هر شرایطی حداکثر دو طبقه با ارتفاع 8 متر از سطح زمین می باشد و در طراحی و اجرای پلان معماری باید تمامی محدودیت ها و ضوابط در نظر گرفته شود. مقررات اجرایی و دستورالعمل های وضع شده برای ساختار سنتی همگی تجربی هستند، بنابراین هیچ تضمینی برای علمی بودن ساخت وجود ندارد. در سازه ساختمانی سنتی، دیوارها بارهای عمودی را تحمل می کنند و کلاف ها و خرپاهای عمودی و افقی دیوارها و سقف را به هم متصل کرده و بار سقف را بر روی دیوارها توزیع می کنند.

سازه ساختمانی آجری

سازه ساختمانی را می توان برای ساختمان های کوچک و در نهایت دو طبقه استفاده کرد. سازه اصلی این نوع بناها آجری است و برای ساخت سقف از پروفیل های فولادی و آجری به صورت طاق ضربی استفاده شده است. گاهی برای این سازه ها از سقف تیرچه بلوک استفاده می شود. در ساختمان هایی که سازه های آجری دارند برای مقابله با نیروهای جانبی مانند زلزله باید از شناژهای روی کرسی چینی و زیرسقف استفاده گردد.
سازه ساختمانی آجری
سازه ساختمانی آجری
همچنین در این سازه ها معمولاً دیوارهای باربر در طبقات مختلف روی هم قرار می گیرند و بیشتر جداکننده های فضا همان دیوارهای باربر هستند. توجه به این نکته ضروری است که عرض دیوارهای باربر نباید کمتر از 35 سانتی متر باشد. شما می‌توانید جهت استعلام قیمت آجر به سیوان لند مراجعه کنید.

سازه ساختمانی بتنی

متریال اصلی در ساخت این نوع سازه بتن می باشد لذا از نظر مقاومت و دوام مورد تایید قرار گرفته است. در حال حاضر به دلیل نوسانات بالای قیمت در پروفیل های فولادی، اکثر سازندگان ترجیح می دهند از این سازه استفاده کنند. این سازه ها در برابر تمامی شرایط آب و هوایی مقاوم بوده و در صورت اجرای خوب پوشش بتنی و رطوبت آسیبی به آن ها وارد نمی کند، بنابراین عمر آن ها نسبت به سایر سازه ها بیشتر است. آرماتور، بتن و قالب  قابلیت فرم دهی دارند، بنابراین اعضا سازه بتنی را می توان در مقاطع مختلف اجرا کرد. علاوه بر این، یکنواختی اتصال تیر و دیافراگم سقف در این سازه ها آنها را از سایر گزینه ها متمایز می کند.از دیگر ویژگی های آن می توان به مقاومت بالا در برابر آتش و استحکام بالاتر نسبت به سازه های فلزی اشاره کرد. طراحی و اجرای سازه های بتنی باید توسط متخصص انجام شود زیرا آرماتور بندی و قالب بندی کاملا تخصصی و زمان بر است. همچنین بتن مورد استفاده باید دائماً مورد آزمایش قرار گیرد، بنابراین باید امکان دسترسی به آزمایشگاه در نزدیکی پروژه وجود داشته باشد. اگر به دنبال بتن مناسب برای ساخت سازه ساختمانی خود هستنید ما به شما بازار آنلاین سیوان لند را معرفی می‌کنیم. شما می‌توانید قیمت روز بتن را در سیوان لند مشاهده و به صورت آنلاین خرید خود را انجام دهید، سپس محصول مودنظر خود را در محل پروژه تحویل بگیرید.
سازه ساختمانی بتنی
سازه ساختمانی بتنی

سازه ساختمانی فلزی

در ساخت سازه های فلزی از ماده اصلی فلز یعنی فولاد استفاده می شود و اتصالاتی که در آن به کار می رود از نوع پیچی، جوشی و پرچی می باشد. اجرای این سازه نسبت به سایر سازه ها به زمان کمتری نیاز دارد، زیرا می توان اسکلت فلزی را قبل از نصب مونتاژ کرد. همچنین نیاز به اجرای بی وقفه و همزمان اسکلت باعث افزایش سرعت اجرا می شود. نحوه اتصال اعضای تیر و ستون در سازه فلزی امکان توسعه طبقات را فراهم می کند، بنابراین می توان ساختمان های بلندتری با آن ساخت. اگر اتصالات این سازه بر اساس ضوابط اجرایی و اصول فنی انجام شود و ضوابط مربوط به اتصال دیافراگم سقف با تیرهای باربر رعایت شود و همچنین از پوشش های ضد زنگ استفاده شود، می توان گفت که ساختمان استحکام بالایی خواهد داشت.سازه فلزی دارای مزایای بی شماری است اما علاوه بر این قابلیت ها دارای محدودیت های اجرایی نیز می باشد. گاهی اوقات شرایط آب و هوایی بر کیفیت جوش تاثیر می گذارد و سرعت زنگ زدگی را افزایش می دهد. بنابراین اتصالات باید در شرایط آب و هوایی مناسب ساخته شوند. زنگ زدگی در اثر اکسید شدن فلز به مرور زمان باعث کاهش سطح مقطع فلز، عمیق شدن پوسیدگی و در نتیجه کاهش مقاومت سازه در برابر بارها می شود. همچنین شکل اسکلت فلزی در مواقع آتش سوزی و دمای بالا تغییر می کند و منجر به تخریب سازه می شود.

سازه ساختمانی صنعتی

سازه صنعتی به عنوان یک سازه مستقل در نظر گرفته نمی شود، زیرا یا سازه ای بتنی یا فلزی و یا ترکیبی از این دو است. برای ساخت سازه های صنعتی از روش هایی مانند LSF، TCF، ICF و B&N استفاده می شود. روش قاب فلزی سبک یا LSF در ساخت این سازه از ورق های فولادی نورد سرد با اتصالات پیچ و مهره ای استفاده شده است. برای سقف از تیرهای فولادی نورد سرد با فواصل معین و برای دیوارها از صفحات گچی استفاده می شود.

روش‌های ساخت سازه‌های صنعتی

روش های قالب عایق دائمی یا ICF
در روش قالب بندی عایق دائمی یا ICF سازه کاملاً بتنی و دارای دیوارهای بتنی مسلح باربر است که در دو طرف دیوار از پلی استایرن ساخته شده است. این قالب های پلی استایرن نه تنها نقش قالب را در بتن ریزی ایفا می کنند، بلکه به عنوان عایق صدا و حرارت عمل می کنند و تا حد زیادی از اتلاف انرژی جلوگیری می کنند.
روش سازه فولادی با اتصالات پیچی یا B&N
این روش روشی برای ساخت سازه‌های فلزی است که در آن به جای اتصالات جوشی از اتصالات پیچ و مهره ای استفاده می شود. اصولا مشکل اصلی سازه های فلزی اتصالات جوشی آنهاست اما در روش پیچ و مهره این مشکل حل می شود. در این روش از پروفیل های فلزی استاندارد و مونتاژ پیچ و مهره استفاده می شود، بنابراین هزینه اجرای آن نسبت به سایر سازه های فلزی بیشتر است.
روش قالب گیری تونل یا TCF
در این روش، سازه ساختمانی از بتن ساخته شده و دیوارها و سقف آن به طور همزمان با استفاده از بتن مسلح تقویت، قالب گیری و بتن ریزی می شود. پله ها و دیوارهای غیر باربر در این سازه قابلیت پیش ساخته و نصب پس از بتن ریزی دیوارهای باربر و سقف را دارند. این سازه نسبت به تمامی سازها مقاومت بالاتری در برابر زلزله دارد.

سازه ساختمانی چوبی

طراحی ساختمان های چوبی به طور کلی در مناطقی انجام می شود که قیمت چوب ارزان است. به عنوان مثال، در شهرهای جنوبی اتریش و برخی از ایالت های آمریکا، سازه خانه ها از چوب ساخته شده است. این گونه ساختمان ها در ایران به دلیل کمبود منابع چوبی کمتر ساخته می شوند. در ایران از سازه های چوبی بیشتر برای ساخت اتاق و کلبه‌های کوچک در باغ ها و ویلاها استفاده می شود.
سازه ساختمانی چوبی
سازه ساختمانی چوبی

عوامل موثر بر قیمت سازه ساختمانی

در انتخاب نوع سیستم سازه باید عوامل متعددی در نظر گرفته شود و با توجه به معایب و مزایای هر سیستم و با توجه به نظر مهندسان این حرفه اقدام به ساخت سازه نمود. در نهایت انتخاب سیستم سازه و محاسبات مربوطه باید توسط مهندسین و کارشناسان این حوزه انجام شود. هزینه اجرای سازه ساختمانی مختلف به متریال مورد نیاز در ساخت آن، متراژ و تعداد طبقات ساختمان و دستمزد پیمانکار بستگی دارد.

انواع سیستم های سازه‌ای رایج کدامند؟

به طور کلی در کشور ما با توجه به شرایط اقلیمی، سازه‌های سنتی، فلزی و صنعتی رایج‌ترند. با توجه به اینکه زلزله در اکثر مناطق ایران رخ می‌دهد، سازه‌های چوبی طرفدار زیادی ندارد و بیشتر افراد به دلیل علاقه‌ای که به این سازه‌ها دارند آن‌ها را می‌سازند، وگرنه ایمنی بالایی ندارد.

کدام سیستم سازه‌ای در برابر شرایط آب و هوایی مرطوب مقاوم تر است؟

سازه های بتنی در برابر تمامی شرایط آب و هوایی مقاوم هستند و در صورت اجرای خوب پوشش بتنی، رطوبت آسیبی به آنها وارد نمی کند، بنابراین عمر آنها نسبت به سایر سازه ها بیشتر است.

حداکثر تعداد طبقات در سازه ساختمانی چقدر است؟

تعداد طبقات در سازه ساختمانی در هر شرایطی حداکثر دو طبقه با ارتفاع 8 متر از سطح زمین می باشد و در طراحی و اجرای پلان معماری باید تمامی محدودیت ها و ضوابط در نظر گرفته شود. این شرایط برای سازه‌های آجری، سنتی و … نیز صدق می‌کند. این برآورد بدون احتساب زیر زمین می‌باشد.

کلام پایانی

با مطالعه این مقاله از انواع سازه ساختمانی و مزایا و معایب هر کدام آشنا شوید. ساختمان مسکونی شما از کدام یک از این سیستم های سازه ای ساخته شده است؟ در صورت تمایل نوع آن را با ما در میان بگذارید. همچنین برای اطلاعات بیشتر می‌توانید صفحه اینستاگرام سیوان لند را دنبال کنید.
به این نوشته امتیاز دهید !

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *