آیا سقف سبز می تواند شهرهای ما را بهتر کند؟

با توجه به اینکه ما انسان‌ها هر روزه صدمات بیشتری به زمین وارد می‌کنیم، روف گاردن یا سقف سبز پیشنهاد خوبی برای جبران این صدمات است. این بام‌ها به عواملی همچون عاایق سازی طبیعی بام‌ها، استفاده از فضای مرده‌ی بام جهت خلق فضای دلپذیر و سطوح دلنواز رشد چشمیگیری در بین عموم مردم داشته. این بام‌ها با محیط زیست سازگار بوده و شما با این کار کمک شایانی به طبیعت خواهید کرد. در ادامه با سیوان لند همراه باشید تا بیشتر درمورد این بام‌ها بدانید.

تاریخچه‌ی پیدایش سقف سبز

محققان باغ های معلق بابل را اولین نمونه از سقف سبز می دانند. اگرچه هیچ شواهدی از محل دقیق آن و ادبیات بسیار اندک در مورد ساختار موجود نیست ، اما پذیرفته ترین نظریه این است که پادشاه نبوکدنصر دوم یک سری تراس‌های مرتفع و صعودی با گونه های متنوع به عنوان هدیه به همسر خود ، که دلش برای جنگل ها و کوه ها تنگ شده بود ، ساخته است. فارس ، سرزمین محلی آنها به گفته ولف اشنایدر  باغ ها با طاق های آجری پشتیبانی می شدند.

در زیر این باغ‌ها سالن های سایه دار وجود داشت که با آبیاری مصنوعی باغ ها خنک می شدند و دمای آنها بسیار ملایم تر از خارج در دشت های بین النهرین (عراق کنونی) بود. از آن زمان ، نمونه هایی از سقف های سبز در سراسر جهان ، از روم تا اسکاندیناوی ، در متنوع ترین آب و هوا و انواع ظاهر شده است.

با این حال ، قرار دادن گیاهان بر روی سقف‌ها هنوز هم مورد تردید بسیاری است ، زیرا تصور می‌شود که نگهداری آن‌ها پرهزینه و دشوار است . با این حال ، برخی دیگر استدلال می‌کنند که هزینه‌های اجرایی بالا به سرعت با صرفه‌جویی در تهویه مطبوع جبران می‌شود و به خصوص که نمای پنجم نمای خارجی با پوشش گیاهی ، بالاتر از همه ، یک راه‌حل منطقی است .

در هر صورت ، این سوال باقی می‌ماند که چگونه سقف سبز می‌تواند واقعا به تغییرات آب و هوایی کمک کند؟

سقف سبز چیست؟

سقف سبز یا روف گاردن
سقف سبز یا روف گاردن

یک سقف سبز شامل یک تخته سقف است که در بالای آن ، یک لایه خاک و پوشش گیاهی روی سطحی ضد آب دارد که می تواند مسطح یا کمی شیب دار باشد. ضخامت لایه خاک بر نوع پوشش گیاهی قابل کاشت تأثیر می گذارد ، از 15 سانتی متر تا بیش از 1 متر. به طور سازنده ، در زیر زمین ، معمولاً چندین لایه از مواد ، با تغییرات و پیچیدگی در جزئیات ، طبق طراح مسئول وارد می شود. در زیر بستر ، معمولاً یک روکش ژئوتکستایل وجود دارد ، که آب را از خود عبور داده اما زمین را در خود نگه می دارد. در زیر یک لایه زهکشی وجود دارد که در آن آب ذخیره می شود و زهکش های سرریز نصب می شوند.

استفاده از یک لایه ضد ریشه برای جلوگیری از نفوذ آنها به ساختار و ایجاد نفوذ بیشتر مهم است. در زیر این ، ساختار اسلب ، به نوعی ضد آب ، سیستم را تکمیل می کند. چندین تامین کننده و تولید کننده سقف سبز در دسترس هستند که می توانند برای این پروژه ها در نظر بگیرند. حتی الامکان جالب است که از تکنسین ها و تأمین کنندگان از مراحل طراحی به بعد استفاده شود تا بتوانند در مورد مشخصات عملکرد حرارتی ، زهکشی ، بارگیری و سایر عوامل مشورت کنند.

به عنوان مثال ، سیستم های مدولار پیش ساخته وجود دارد که قبلاً شامل تمام لایه ها و حتی گیاهان آماده شده است. با توجه به افزایش قابل توجه وزن ، ساختار پشتیبان ساختمان باید برای این منظور محاسبه شود ، که منجر به قطعات سازه ای قوی تری خواهد شد. در مورد پروژه بازسازی ، بار اضافی باید مطالعه شود تا از مشکلات ساختاری جلوگیری شود. یکی دیگر از عناصری که باید در نظر گرفته شود دسترسی به سقف برای نگهداری است.

این یک عامل کلیدی است که اغلب وزن زیادی در برابر بسیاری از باغهای پشت بام دارد. برخی از آنها نیاز به نگهداری بسیار کمی دارند ، در حالی که برخی دیگر نیاز به آبیاری و هرس بیشتری دارند. برای جلوگیری از مشکلات آینده ، هر سقف باغ نیاز به نظافت و بازرسی معمول قطعات دارد.

مزایا و معایب سقف سبز

هنگامی که ساختمان‌ها ساخته و نگهداری می‌شوند ، سقف سبز مزایای بیشتری نسبت به معایب دارند . برای ساکنان ساختمان در پایین ، پوشش گیاهی بیشتر نور مستقیم خورشید را به جای جذب آن منعکس می‌کند ، و رطوبت موجود در پوشش گیاهی و زیر لایه مانع از افزایش گرما در ساختار می‌شود و صرفه‌جویی انرژی برای سرمایش را تامین می‌کند . در مناطق خشک ، افزایش اینرسی حرارتی به دلیل زیر لایه ، باعث افزایش راحتی و کاهش نوسانات دمایی درون آن خواهد شد.

هم چنین به طور کلی یک فضای سبز بسیار دلپذیر و بسیار دلپذیر است . اما مزایا فقط خصوصی نیستند. به ویژه در شهرهای بزرگ و متراکم ، ایجاد بام سبز می تواند برخی از مشکلات جدی را کاهش دهد. به گفته EPA (آژانس حفاظت از محیط زیست) ، استفاده از بام های سبز در شهرها یا سایر محیط های ساخته شده با پوشش گیاهی محدود می تواند اثر جزیره گرمایی را به ویژه در طول روز تعدیل کند.

دمای بام سبز بین 16 تا 22 درجه سانتی گراد کمتر از سقف های معمولی است و می تواند دمای محیط شهر را تا 2.7 درجه سانتی گراد کاهش دهد. به عبارت دیگر ، آنها دستگاه‌هایی بسیار کارآمد برای کاهش جزایر حرارتی شهری هستند.

یکی دیگر از مزیت‌های این بام‌ها این است که شما می‌توانید دکوراسیون آن را به هر سبکی که دوست دارید، اجرا کنید. سیوان لند در این راستا به شما کمک خواهد کرد و هرآنچه را که برای اجرای دکوراسیون سقف سبز به آن نیاز دارید در اختیار شما قرار خواهد داد. جهت مشاهده‌ی محصولات مربوط به دکوراسیون و قیمت دکوراسیون به سیوان لند مراجعه کنید.

به طور کلی مهم‌ترین فواید سقف سبز عبارت است از:

  • کاهش بار سیستم‌های خنک کننده
  • بهبود تنوع زیستی
  • بهبود کیفیت هوا
  • طول عمر بالای سقف سبز
  • کاهش باره‌ای سرمایش
  • راهی برای لذت بردن از فضای باز و ارتباط با طبیعت
  • داشتن فضایی خصوصی، در دسترس و همیشگی
  • بازگرداندن فضای سبز رانده شده از شهرها به دلیل ساخت و ساز زیاد
  • عایق حرارتی که از اتلاف انرژی جلوگیری می‌کند
  • تامین اکسیژن و پاکسازی هوا

یک سقف سبز شامل چه چیزهایی است؟

سقف سبز شامل چه چیزهایی است؟
سقف سبز شامل چه چیزهایی است؟

سقف سبز مانند باغ‌های معمولی و سنتی نیست. این سقف‌ها به صورت زیر ساخته می‌شوند:

  • انتخاب گیاهان به سبک خاصی است.
  • از فیلترهای پارچه‌ای برای نگه داشتن ریشه‌‌ی گیاهان استفاده می‌کنند که سبب نفوذ آب می‌شود.
  • ار یک لایه‌ی اختصاصی برای زهکشی استفاده می‌شود.
  • از یک غشای سقف ضد آب به همراه برخی از مواد ضدعفونی کننده استفاده می‌کنند.
  • با توجه به این که دو نوع سیستم سقف سبز وجود دارد ( متراکم و گسترده ) که براساس نوع گیاه، متوسط رشد و هزینه‌ی کلی با هم تفاوت دارند.
  • دانستن روش‌های ساخت و ساز، تعمیر و نگهداری سقف سبز برای هر دو روش لازم و ضروری است.

یک سقف سبز با چه مشخصه‌هایی شناخته می‌شود؟

سقف سبز گسترده

  • وزن کمی دارند
  • هزینه‌ی سرمایه‌ی نسبتا پایینی دارند
  • تنوع گیاهی در آن کم است
  • نیاز به تعمیر و نگهداری کمتری دارند

سقف سبز متراکم

  • دارای خاک عمیق‌تر و وزن بیشتر
  • هزینه سرمایه بیشتر
  • تنوع بیشتر در گیاهان
  • نیازمند تعمیر و نگهداری بیشتر

چه گیاهانی برای سقف سبز مناسب هستند؟

در زمان انتخاب گیاه برای این بام‌ها باید به نکات زیر دقت کنید، زیرا گیاهانی که با این ویژگی‌ها انتخاب می‌شوند احتمال زنده ماندن آن‌ها و رشد بیشترشان در سال اول بیشتر است.

  1. انتخاب این گیاهان باید با دقت بالا تری نسبت به گیاهانی که در باغچه استفاده می‌شوند، انتخاب شوند.
  2. گیاهان انتخا شده باید در برابر گرما، اشعه و آفتاب مقاوم باشند.
  3. گیاهان ظریف و شکننده نیاز به بادشکن یا حفاظ دارند.
  4. تا جایی که امکان دارد از گیاهان محل زندگی خود و یا مشابه اب و هوای آن منطقه استفاده کنید، زیرا بسیار راحت‌تر از گیاهان دیگر با باغچه‌ی شما سازگاری دارند و رشد می‌کنند. همچنین مقاومت این گیاهان در برابر تغییرات آب و هوایی محل زندگی شما بیشتر است و امکان لانه کردن پرندگان در آن بیشتر خواهد بود.
  5. درختچه‌ها و درختان تزئینی به دلیل سبکی و کوچک بودن برای این بام‌ها مناسب تر هستند. می‌توان درختچه‌های کوچک و تزئینی را توسط بادگیرها در جای خود ثابت و نگهداری کرد.
  6. گیاهانی که برگ‌های بزرگ و انعطلاف پذیر دارند، راحت تر از دیگر گیاهان توسط باد و باران آسیب می‌بینند و از بین می‌روند. علاوه بر این آن‌ها در زمستان‌های سرد زودتر از بین می‌روند و به همین دلیل است که در سقف سبز، استفاده از گیاهان با برگ سخت و ضریف‌تر، گزینه‌ی بهتری است.

نمونه‌ای از سقف سبز

نمونه‌ای از سقف سبز
نمونه‌ای از سقف سبز

در نیویورک ، استوارت گافین در حال بررسی امکان نصب روف گاردن در بالای ساختمان ها است. طبق این مقاله که وی با دیگر محققان امضا کرده است ، تخمین زده می شود که مساحت بالقوه سطح سقف در شهر معادل 20-30 برابر مساحت پارک مرکزی است. به گفته وی ، به عنوان فضاهای محافظت شده و ایمن ، سقف ها مزایای زیادی به عنوان مکان هایی برای پوشش گیاهی شهری دارند.

در حال حاضر ، غشاهای سنتی سقف فقط آثار زیست محیطی نامطلوب دارند و همچنین فضاهای تخریب شده و مورد غفلت قرار می گیرند. این بررسی‌ها شامل ماژول‌هایی با گونه گیاهی آبدار Sedum spurium بود که نتایج را با سقفهای تیره استاندارد مقایسه می کرد. مشخص شد حداکثر دمای سقف های کاشته شده با سدوم 30 درجه سانتیگراد (54 درجه فارنهایت) کمتر از دمای سقف های استاندارد است.

آنها همچنین دریافتند که گیاهان Sedum از نگهداری کمی برخوردار بوده و بدون هیچ گونه آبیاری اضافی رشد می کنند و نیاز به مراقبت و نگهداری را تا حد زیادی کاهش می دهد.

کلام پایانی

سیوان لند در این مقاله به برسی سقف سبز و تاثیر آن بر شهر ما پرداخت و امیدواریم که شما با انتخاب این بام‌ها برای ساختمان خود، بتوانید کمکی به طبیعت و پاکسازی هوای شهر خود کرده باشید. شما با ساخت گلدان‌های سیمانی و طبیعی می‌توانید این فضا را طبیعی تر جلوه دهید. سیوان لند تمام نیاز شما به مصالح ساختمانی را برای ساخت این مجموعه برطرف می‌سازد. جهت مشاهده و خرید مصالح ساختمانی به این سایت بزرگ و معتر مراجعه و پس از ثبت سفارش خود، محصول را در محل پروژه تحویل بگیرید.

به این نوشته امتیاز دهید !

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *