آموزش 0 تا 100 چسباندن کاشی روی کاشی قدیمی و نکات مربوط به آن

یکی از مشکلاتی که برخی افراد در هنگام بازسازی خانه خود با آن رو به رو می‌شوند، عوض کردن کاشی‌های قدیمی است. کندن کاشی‌های قدیمی و تعویض آن‌ها با کاشی‌های جدید کاری زمان‌بر و هزینه‌بر است، به همین خاطر هم بسیاری ترجیح می‌دهند کاشی‌های جدید را روی همان کاشی‌های قدیمی بچسبانند.

قیمت درب و پنجره دو حداره
قیمت کاشی و سرامیک
قیمتدرب وپنجره یو پی وی سی
قیمت سنگ نما

چسباندن کاشی روی کاشی

چسباندن کاشی روی کاشی دیوار

چسباندن کاشی روی کاشی ساده‌ترین روش جایگزین کردن کاشی‌های قدیمی است. این کار در مقایسه با کندن کاشی‌های قدیمی و کاشی کاری مجدد هم زمان کمتری می‌برد و هم هزینه کمتر. البته برای این کار باید شرایط آن مهیا باشد و روش انجام آن هم کمی با کاشی کاری معمولی تفاوت دارد. مراحل چسباندن کاشی روی کاشی قدیمی به شرح زیر است:

آماده سازی وسایل مورد نیاز

اولین مرحله برای چسباندن کاشی روی کاشی، همانند همان سرامیک کاری دیوار یا کف، آماده کردن وسایل مورد نیاز برای انجام این کار است. پس در ابتدا باید کاشی‌های مورد نیاز، ملات یا چسب کاشی و پودر بندکشی و ابزارهای مورد نیاز را آماده کرد.

آماده سازی سطح کاشی‌های قدیمی

مهم‌ترین مرحله در چسباندن کاشی روی کاشی قدیمی، آماده سازی سطح زیرین است. در صورتی می‌توانیم کاشی‌های جدید را روی کاشی‌های قدیمی بچسبانیم که سطح آن‌ها کاملا صاف باشد، کاشی‌های زیر لق نباشند، ترک نداشته باشند و تمیز باشند. در صورت وجود کاشی‌های لق می‌توانیم آن‌ها را با ملات محکم کنیم و اگر ترکی هم وجود داشت می توان آن را با بتن پلیمری پوشاند.

بعد از این که ایرادات کاشی‌های قدیمی رفع شد، باید سطح آن‌ها را کاملا تمیز کرد تا ملات به خوبی به آن‌ها بچسبد. برای این کار می‌توان از جوهرنمک استفاده کرد تا تمام آلودگی‌ها، رسوبات آهکی و … از روی کاشی‌ها پاک شود. علاوه بر این باید بندکشی کاشی‌های قدیمی نیز بررسی شوند و اگر مشکلی دارند برطرف شود.

آماده‌سازی ملات کاشی

در این مرحله ابتدا باید مشخص کنید که قصد استفاده از چه نوع ملاتی دارید. به طور کلی برای چسباندن کاشی می‌توان از ملات‌های سنتی ماسه سیمانی و یا از ملات‌های جدیدتر یا همان چسب‌های کاشی استفاده کرد. در صورت تمایل به استفاده از چسب کاشی، نحوه عمل آوری آن بر روی ظرف آن درج شده است.

چسباندن کاشی روی کاشی کف

اما اگر قصد استفاده از ملات ماسه سیمانی دارید، باید ماسه سنگ، سیمان و چسب بتن لاتکس را به نسبت‌های مساوی با یکدیگر مخلوط و به مدت سه دقیقه هم بزنید. بعد از اینکه دوغاب آماده شد، آن را به صورت یکدست با قلم‌مویی روی سطح کاشی‌ها پخش کنید و بگذارید خشک شود.

نحوه چسباندن کاشی روی کاشی با چسب یا با ملات به جز مرحله‌ی بالا تفاوت آن‌چنانی ندارد. در هر دو روش ابتدا باید سطح مورد نظر را به خوبی تمیز کنید، بعد از آن بندکشی کاشی‌های قدیمی یا هرگونه ایراد موجود در آن‌ها را رفع کنید. سپس، اگر از ملات استفاده می‌کنید ابتدا مرحله‌ی بالا را انجام دهید و اگر چسباندن کاشی روی کاشی با چسب انجام می‌دهید مستقیم به سراغ مرحله‌ی زیر بروید.

بعد از این که زیرسازی را انجام دادید، مقداری ملات یا چسب را با ماله روی سطح کاشی‌های قدیمی بکشید و مقداری هم پشت کاشی‌های جدید، سپس سطح آن‌ها را با طرف شیاردار ماله، شیار شیاری کنید و کاشی‌های جدید را روی کاشی‌های قدیمی بچسبانید. بعد از چسباندن تمام کاشی‌ها، به آن‌ها فرصت بدهید تا به خوبی خشک شوند.

در رابطه با تفاوت ملات سنتی و چسب کاشی باید بگوییم که ملات‌های سنتی از نظر استحکام و چسبندگی به چسب‌ها برتری دارند. اما استفاده از چسب‌های کاشی بسیار راحت‌تر از ملات است و اگر محدودیت زمانی دارید، بهتر است از چسب استفاده کنید.

بندکشی کاشی‌های جدید

مرحله‌ی آخر چسباندن کاشی روی کاشی قدیمی، بندکشی بین کاشی های جدید است. البته برای این کار ابتدا باید حدود 24 ساعت صبر کنید تا کاشی‌ها بچسبند و در جای خود محکم شوند. برای این کار با استفاده از پودر بندکشی ملات آن را درست می‌کنیم و سپس ملات را با استفاده از ماله بین درزهای کاشی‌ها می‌کشیم. بعد از تمام شدن بندکشی و قبل از خشک شدن آن باید با اسفنجی خیس ملات بندکشی اضافی روی کاشی‌ها را پاک کرد.

مزایای چسباندن کاشی روی کاشی

از جمله مزایای چسباندن کاشی روی کاشی در مقایسه با کندن کاشی‌های قدیمی می‌توان به این موارد اشاره کرد:

  • سرعت اجرای بالا
  • هزینه‌های کمتر
  • تولید نخاله و ضایعات کمتر
  • کاهش هزینه زیرسازی

معایب چسباندن کاشی روی کاشی قدیمی

معایب چسباندن کاشی روی کاشی قدیمی

علیرغم مزایایی که چسباندن کاشی روی کاشی دارد، این کار معایبی نیز دارد. از جمله معایب چسباندن کاشی روی کاشی قدیمی می‌توان به موارد زیر اشاره کرد:

  • اولین مشکلی که این کار ایجاد می‌کند، افزایش ارتفاع کف است. این ایراد در برخی موارد می‌تواند در باز و بسته کردن درب‌ها و کابینت‌ها و … مشکل ایجاد کند.
  • در صورت سهل انگاری در ایجاد زیرسازی مناسب، ممکن است کاشی‌های جدید به خوبی روی کاشی‌های قدیمی نچسبند و در طول زمان آب بین آن‌ها نفوذ کند و باعث کنده شدن کاشی‌های جدید یا کپک زدن زیر آن‌ها شود.

آیا امکان نصب کاشی جدید روی کاشی قدیمی وجود دارد؟

همان‌طور که تا اینجای کار توضیح داده‌ایم، امکان این کار وجود دارد. اما همان طور که اشاره کردیم، باید شرایط مناسب برای این کار وجود داشته باشد. اول این که باید به محدودیت ارتفاع دقت کنیم. اگر ارتفاع کف به نحوی باشد که با نصب کاشی روی کاشی ارتفاع بیش از حد کم شود و در باز و بسته کردن درب‌ها و … مشکل به وجود بیاید، بهتر است این کار را انجام ندهیم.

مورد دیگر مربوط به کاشی‌هایی است که شرایط خوبی ندارند. برای این که نتیجه‌ی کار بی‌عیب و ایراد باشد، باید کاشی‌های زیرین نیز سالم باشند و لب‌پر نشده باشند، ترک نداشته باشند، بلند نشده باشند و… . اگر چنین مشکلاتی در کاشی‌های قدیمی وجود داشت، باید ابتدا آن‌ها را برطرف کرد. اگر امکان برطرف کردن این مشکلات وجود ندارد، نباید روی کاشی‌های قدیمی کاشی جدید نصب کنیم.

نکات نصب کاشی روی کاشی

نکات نصب کاشی روی کاشی قدیمی

  • روی کاشی‌های از جنس سنگ طبیعی (مثل ماسه سنگ، اسلیت و …) کاشی نکنید. این کاشی‌ها به طور ذاتی شکننده هستند و به همین خاطر هم توصیه می‌شود از چسباندن کاشی روی این کاشی‌ها خودداری شود.
  • میزان بالا آمدن سطح در صورت نصب کاشی روی کاشی را در نظر بگیرید. مسلما با چسباندن کاشی روی کاشی قدیمی سطح کمی بالاتر می‌آید. قبل از شروع کار چک کنید که این مورد مشکل ساز نشود.
  • مشکلات کاشی‌های قدیمی را برطرف کنید. پیش از چسباندن کاشی روی کاشی قدیمی بررسی کنید که این کاشی‌ها مشکلی نداشته باشند. لق بودن کاشی‌های قدیمی باعث می‌شود کاشی‌های جدید هم لق باشند و درست نصب نشوند.
  • با استفاده از بتن پلیمری ترک‌های کاشی‌های قدیمی را پر و سطح را صاف کنید. بتن‌های پلیمری مقاومت خوبی در برابر فشار، رطوبت، مواد شیمیایی و … دارند.

کلام آخر

اگر از ظاهر کاشی‌های قدیمی خود خسته شده‌اید و یا به هر دلیلی می‌خواهید آن‌ها را با کشی‌های جدید عوض کنید، می‌توانید به جای کندن کاشی‌های قدیمی و صرف زمان و هزینه‌ی زیاد برای این کار، کاشی‌های جدید را روی کاشی‌های قدیمی بچسبانید. فرقی نمی‌کند که به دنبال چسباندن کاشی روی کاشی کف باشید یا چسباندن کاشی روی کاشی دیوار، این کار را می‌توانید با استفاده از ملات یا چسب مخصوص کاشی انجام دهید. البته اگر کاشی کاری سنتی است بهتر است آن را به همان شکل نگه‌ دارید!

در این مقاله به طور مفصل نحوه چسباندن کاشی روی کاشی قدیمی را بررسی کردیم، نکات مربوط به آن را گفتیم و به معایب چسباندن کاشی روی کاشی قدیمی هم اشاره کردیم. اگر برای نصب کاشی روی کاشی از چسب استفاده می‌کنید، بهتر است به دنبال بهترین چسب برای چسباندن کاشی روی کاشی باشید، تا بعد از مدتی کاشی‌های شما دچار مشکل نشوند.

2.7/5 - (8 امتیاز)

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *