آموزش 0 تا 100 چسباندن سرامیک روی سرامیک در 6 مرحله

از چسباندن سرامیک روی سرامیک قدیمی زمانی استفاده می‌شود که یا سرامیک‌های قدیمی به هر دلیلی (ترک خوردن، شکستگی، عوض شدن و …) دچار مشکل شده‌اند یا می‌خواهید دکوراسیون را تغییر دهید. کندن سرامیک‌های قدیمی کاری است که هم بسیار زمان‌بر است و هم هزینه‌بر؛ به همین خاطر هم بسیاری از افراد ترجیح می‌دهند برای سرامیک کاری کف، سرامیک جدید را مستقیما روی همان سرامیک قدیمی بچسبانند.

قیمت درب و پنجره دو حداره
قیمت کاشی و سرامیک
قیمتدرب وپنجره یو پی وی سی
قیمت سنگ نما

چسباندن سرامیک روی سرامیک

ممکن است شما به هر دلیلی تصمیم گرفته باشید سرامیک‌های کف منزل خود را نو کنید. اما کندن سرامیک‌های قدیمی برای جایگزین کردن آن‌ها با سرامیک‌های جدید کمی مشکل است. این کار می‌تواند باعث آسیب کاشی‌ها و سرامیک‌های مجاور شود و به جز آن شما را متحمل هزینه اضافی خواهد کرد و زمان بیشتری هم از شما می‌گیرد. به همین خاطر هم بسیاری از افراد گزینه چسباندن سرامیک روی سرامیک قبلی را انتخاب می‌کنند.

چسباندن سرامیک روی سرامیک
برای جایگزین کردن سرامیک‌های قدیمی‌، می‌توان به‌جای کندن آن‌ها سرامیک‌های جدید را رویشان چسباند.

مراحل نصب سرامیک روی سرامیک قدیمی

کار چسباندن سرامیک روی سرامیک تقریبا شبیه چسباندن کاشی روی کاشی است که پیش‌تر به آن پرداختیم و می‌توان به راحتی آن در شش مرحله انجام داد. البته بهتر است در قدم اول  پیش از این که دست به کار شوید مواد و لوازم مورد نیاز برای این که را مهیا کنید. ابزار و وسایلی که برای نصب سرامیک روی سرامیک به آن‌ها احتیاج دارید عبارتند از:

  • سرامیک
  • چسب سرامیک
  • اسپیسر
  • سنباده مش 80
  • فرز با سنگ مخصوص مصالح
  • ماله کنگره‌دار
  • ماسک، دستکش، عینک ایمنی
  • کاردک یا فرز همه کاره

1. رفع ایرادات سرامیک‌های قدیمی

در مرحله اول برای چسباندن سرامیک روی سرامیک باید مطمئن شوید که سرامیک‌های قدیمی به محکمی در جای خود هستند و عیب و ایرادی ندارند. اگر سرامیک‌های قدیمی به خوبی در جای خود نچسبیده باشند، سرامیک‌های جدید هم دچار مشکل خواهند شد.

برای اطمینان از محکم بودن سرامیک‌های قدیمی، با یک پتک چوبی به آرامی به آن‌ها ضربه بزنید. در جاهایی که سرامیک خوب نچسبیده است، صدای ضربه تغییر خواهد کرد. سرامیک‌های مشکل‌دار را جدا و جای آن‌ها را با ملات پر کنید. در صورت وجود ترک و شکستگی در سرامیک، آن‌ها را نیز پر کنید.

رفع ایرادات سرامیک‌های قدیمی
مرحله اول در چسباندن سرامیک روی سرامیک، رفع ایرادات سرامیک‌های قدیمی است

2. تراز کردن سطح زیرین

زمانی که ایرادات سرامیک‌های قبلی برطرف شد، نوبت به تراز کردن سطح می‌رسد. برای این کار از یک تراز 120 سانتی‌متری استفاده کنید و ناهمواری‌های سطح را پیدا کرده و علامت بزنید. سپس نقاط برآمده را با فرز بتراشید تا هم سطح با سایر قسمت‌ها شوند.

3. تراشیدن سطح سرامیک‌های قدیمی

برای چسباندن سرامیک روی سرامیک، باید سطح سرامیک‌های قدیمی را خش بیندازید تا چسب راحت‌تر درگیر شود. برای این کار از یک سنباده لرزان یا نواری با دانه‌بندی مش 80 استفاده کنید.

در انتهای کار با کاردک یا فرز همه کار خرده سرامیک‌ها را از روی سطح بکنید و سپس سطح را جارو بزنید. در نهایت نیز با آب و شوینده سرامیک‌ها را بشویید تا کاملا تمیز شوند و مواد اضافی از روی آن‌ها پاک شود.

تراشیدن سرامیک‌های قدیمی
باید سطح سرامیک‌های قدیمی را بتراشید تا چسب بهتر با آن‌ها درگیر شود.

4. ساختن ملات

حال که سطح زیرین کاملا آماده شده است، می‌توانیم به چسباندن سرامیک روی سرامیک بپردازیم. برای این کار ابتدا باید چسب سرامیک را آماده کنید. دستورالعمل ساخت چسب سنگ روی آن درج شده است. بر اساس آن ملات چسب سرامیک را بسازید. 

دقت کنید که کل ملات را نباید یکجا آماده کنید. چون در حین کار خشک خواهد شد و کیفیت خود را از دست می‌دهد. در عوض آن را در چند مرحله و در مقادیر کم آماده کنید و هر بار که ملات تمام شد، دوباره ملات جدید بسازید.

5. چسباندن سرامیک

برای چسباندن سرامیک روی سرامیک، مقداری از ملات را روی سرامیک‌های قدیمی ریخته و آن را با ماله پهن کنید. سپس از طرف کنگره‌دار ماله استفاده کنید تا روی ملات را شیار بیندازید.

اگر ابعاد سرامیک‌های جدید شما 30 سانتی‌متر یا بیشتر است، باید سطح پشت آن را هم ملات بزنید. ملات پشت سرامیک‌ها را هم شیاری کنید. پشت سرامیک‌ها را یکی یکی، هر کدام که می‌خواهید بچسبانید، ملات بزنید تا ملات پشت آن‌ها خشک نشود.

نکته‌ای که در مورد شیاردار کردن ملات وجود دارد این است که بهتر است به صورت خط صاف باشد نه مورب. در هر صورت بعد از ملات زدن کف و پشت سرامیک، سرامیک را روی زمین بگذارید و فشار دهید تا ملات شیاری شده صاف و یکدست شود.

هر سرامیک را که چسباندید، برای اینکه فاصله آن با سرامیک‌های مجاور یک اندازه باشد و سرامیک‌ها در حین کار تکان نخورند و کج نشوند، بین آن‌ها اسپیسر قرار دهید.

ملات پشت سرامیک‌ها را شیاردار کنید.
ملات پشت سرایک‌ها را شیردار کنید و بین آن‌ها اسپیسر قرار دهید.

6. بندکشی

بعد از این که کار چسباندن سرامیک روی سرامیک تمام شد و کل کف را سرامیک کردید، نوبت بندکشی درز میان آن‌هاست. برای این کار ابتدا اسپیسرها را از میان سرامیک‌ها بردارید. برای بندکشی می‌توانید از دوغاب یا چسب یا ملات مخصوص بندکشی استفاده کنید.

درز میان سرامیک‌ها را با این دوغاب پر کنید و با کاردک روی آن‌ها بکشید تا درزها کامل و یکدست پر شوند. بعد از اتمام بندکشی و تا پیش از این که خشک شود، با اسفنج یا پارچه‌ای مرطوب، ملات بندکشی اضافی روی سطح سرامیک‌ها را تمیز کنید.

جمع بندی

در این مقاله نحوه چسباندن سرامیک جدید روی سرامیک قدیمی را در 6 مرحله به صورت مفصل توضیح دادیم. نکته مهم در انجام این کار این است که ابتدا سطح زیرین را به خوبی آماده کنید. ابتدا سرامیک‌ها لق را جدا و جای آن‌ها را کنید و اگر سرامیک‌ها شکستگی دارند آن‌ها را ترمیم کنید. سپس سطح زیری را تراز کنید و بعد هم روی سرامیک‌های قدیمی را خش بیندازید.

3/5 - (2 امتیاز)

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *