آموزش مرحله به مرحله‌ی کاشی کاری با چسب


قیمت چسب ساختمانی

کاشی کاری با چسب یکی از روش‌های چسباندن کاشی روی کف یا دیوار می‌باشد که در آن به جای استفاده از ملات، از چسب کاشی استفاده می‌شود. چسب‌های کاشی به صورت خمیری یا پودری هستند و نسبت به ملات کاشی کاری از مزایای متعددی برخوردار هستند. از همین رو ما در این مقاله قصد داریم به آموزش کاشی کاری با چسب و نکات آن بپردازیم و هم‌چنین مزایا و معایب این روش را مرور کنیم. شما می‌توانید برای خرید یا اطلاع از قیمت چسب کاشی به سیوان لند، بازار آنلاین صنعت ساختمان، مراجعه کنید.

آموزش کاشی کاری با چسب

پیشتر در مقاله‌ای به طور کامل به آموزش کاشی کاری پرداخته‌ایم، اما در این مقاله قصد داریم به طور اختصاصی روش کاشی کاری با چسب را بررسی کنیم. نحوه کاشی کاری با چسب پودری و خمیری هر دو مثل هم است و تنها برای کار با چسب پودری لازم است آن را به مقدار مشخص با آب مخلوط کرده تا چسب آماده شود. مابقی مراحل نصب کاشی با چسب به شرح زیر هستند:

کاشی کاری با چسب یکی از روش‌های چسباندن کاشی روی کف یا دیوار می‌باشد که در آن به جای استفاده از ملات، از چسب کاشی استفاده می‌شود.
کاشی کاری با چسب

مرحله 1: زیرسازی

پیش از شروع به کاشیکاری با چسب کاشی، لازم است تا ایرادات سطح زیر آن به طور کامل برطرف شود. اقداماتی که در این راستا باید انجام دهید این است که سطح را بررسی کنید تا کاملا تراز باشد، هرگونه ناهمواری در سطح زیر کاشی می‌تواند منجر به شکستگی آن شود. هم‌چنین پیش از نصب کاشی با چسب باید سطح زیر آن را از هرگونه آلودگی، گرد و غبار و چربی پاک کرد.
اگر قصد کاشی کاری با چسب روی کاشی قدیمی را دارید، باید کاشی‌های قدیمی را به طور کامل بررسی کنید که شکستگی نداشته باشند و بندکشی بین درزهای آن‌ها را در صورت نیاز ترمیم کنید. اگر سطح زیرین شما سیمانی، گچی یا چوبی است باید پیش از کاشی کاری با چسب از یک لایه پرایمر استفاده کنید تا رطوبت سطح برای چسب‌ و کاشی مشکلی به وجود نیاورد.
اگر روی سطح پرایمر زده‌اید، باید بسته به شرایط آب و هوایی و نوع پرایمر، دو تا سه روز به آن فرصت دهید تا خشک شود و سپس اقدام به کاشی کاری با چسب کنید. می‌توانید در همین مرحله نحوه قرارگیری کاشی‌ها را روی سطح امتحان کنید. بهتر است چینش آن‌ها به نحوی باشد که کاشی‌هایی که در کناره‌های دیوار قرا می‌گیرند بیش از حد باریک نباشند. برای جلوگیری از چنین مشکلی چینش کاشی‌ها را از وسط شروع کنید تا عرض کاشی‌ها در هر چهار طرف دیوار هم‌اندازه باشد.

مرحله 2: آماده کردن چسب کاشی

چسب‌های پودری را با آب ترکیب کنید تا به صورت ملاتی چسبناک در بیایند.
آماده کردن چسب کاشی

اگر چسب کاشی شما خمیری است، نیازی به آماده کردن ندارد. اما چسب‌های پودری باید با آب ترکیب شوند تا به صورت ملاتی چسبناک در بیایند. برای این کار چسب را طبق دستورالعملی که روی آن درج شده است، با آب ترکیب کنید. بهتر است که برای این کار، پودر چسب را کم کم به آب اضافه کرده و با میکسر برقی هم بزنید.چسب را به مقداری آماده کنید که بتوانید صرف 2 ساعت آن را مصرف کنید.
توجه داشته باشید که چسبی که برای کاشی کاری انتخاب می‌کنید، حتما چسب مخصوص کاشی باشد. کاشی کاری با انواع چشب‌های دیگر، مثل کاشی کاری با چسب یک دو سه، کاملا اشتباه است و نباید انجام شود. تنها در صورتی که تکه‌ی کوچکی از کاشی کف لب‌پر یا شکسته باشد، می‌توانید برای چسباندن همان یک تکه از چسب 1 2 3 استفاده کنید.

مرحله 3: کشیدن چسب کاشی روی سطح

چسبی که آماده کرده‌اید را با کمک ماله‌ی شیاردار روی کف یا دیوار بکشید. چسب را به پشت کاشی هم می‌توان کشید، اما برای سهولت و تمیزی کار توصیه می‌شود آن را روی سطح دیوار یا کف بزنید. نکته‌ای که در این مرحله از کاشی کاری با چسب باید به آن دقت کنید این است که چسب‌ها را باید تنها به صورت یک لایه‌ی نازک روی سطح بکشید. هم‌چنین مساحت سطحی که روی آن چسب می‌کشید باید به اندازه‌ای باشد که بتوانید در مدت 30 ثانیه آن را کاشی کاری کنید.

مرحله 4: چسباندن کاشی‌ها روی چسب

در طول مراحل نصب کاشی با چسب، مرتبا تراز بودن کاشی‌ها را چک کنید
چسباندن کاشی‌ها روی چسب

برای چسباندن کاشی‌ها روی چسب، این کار را از وسط دیوار شروع کنید تا نتیجه‌ی کار متقارن شود و اگر قرار به استفاده از کاشی‌های نصفه است، عرض کاشی‌های نصفه در دو طرف دیوار یکی باشد. اگر نصب کاشی با چسب را از یک طرف دیوار شروع کنید، ممکن است عرض کاشی‌های طرف دیگر باریک شود که از زیبایی کار می‌کاهد.
برای این کار، سطح خود را به صورت یک مستطیل در نظر بگیرید و عمود منصف طول و عرض آن را رسم کنید تا نقطه‌ی وسط آن مشخص شود. سطح را چهار قسمت مساوی در نظر بگیرید و از وسط شروع به کاشی کاری هر قسمت کنید و به سمت گوشه دیوار پیش بروید. در حین کار بهتر است از با استفاده از ترازهای لیزری، تراز بودن کاشی‌ها را چک کنید.

مرحله 5: بندکشی

بعد از این که کاشی کاری با چسب تمام شد، اجازه بدهید تا چسب کاشی خشک شود. سپس سراغ بندکشی آن بروید. برای بندکشی هم می‌توانید از دوغاب ملات ماسه سیمان استفاده کنید و از هم پودرهای مخصوص بندکشی. از هر کدام که استفاده می‌کنید، بلافاصله بعد از اتمام کار و تا قبل از این که خشک شود، با کمک یک اسفنج مرطوب، دوغاب یا پودر بندکشی که روی کاشی‌ها ریخته شده است را پاک کنید.

مزایا و معایب کاشی کاری با چسب

برخی از مزایای کاشی کاری با چسب عبارتند از:

  • آماده کردن چسب کاشی آسان است و مانند ساخت ملات کاشی کاری پرتی مصالح ندارد.
  • به خاطر سهولت استفاده، سرعت نصب کاشی با چسب بالا است و می‌توان آن را در زمان کمتری انجام داد.
  • قدرت چسبندگی چسب‌هایی که برای کاشی کاری استفاده می‌شود بالا است و با گذشت زمان کاشی شل نمی‌شود.
  • برای کاشی کاری با چسب، به لایه‌ی نازکی از چسب احتیاج است.
  • برخی از چسب‌های کاشی کاری خودشان عایق رطوبتی هستند و از نفوذ نم و رطوبت به پشت کاشی جلوگیری می‌کندد.

علیرغم مزایای نام‌برده، کاشی کاری با چسب معایبی هم دارند، از جمله:

  • در صورت پایین بودن کیفیت چسب، استحکام کاشی‌های نصب شده با آن‌ها کمتر از چسباندن کاشی با ملات خواهد بود.
  • نصب کاشی با چسب مخصوص کاشی کف و دیوار است و برای کاشی کاری سقف بهتر است از همان ملات کاشی کاری استفاده کرد.
  • از چسب‌هایی که از نوع خمیری هستند، نمی‌توان برای کاشی کاری در مناطق مرطوب استفاده کرد.
5/5 - (1 امتیاز)

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *