آموزش دیوار چینی با بلوک سیمانی به صورت مرحله به مرحله


قیمت بلوک

در این مقاله قصد داریم به آموزش نحوه دیوار چینی با بلوک سیمانی بپردازیم. چرا که آشنایی با اصول و اقدامات لازمه‌ی این کار منجر به بالا رفتن سرعت اجرای پروژه و کاهش هزینه‌‌ها و خطاهای حین کار می‌شود. هم‌چنین اگر قصد اطلاع از قیمت تمام شده یک متر مربع دیوار بلوک سیمانی را دارید، می‌توانید به مقاله مربوط به آن مراجعه کنید.

نکات ایمنی پیش از شروع دیوار چینی با بلوک سیمانی

بلوک‌های سیمانی از مصالح رایج ساختمانی هستند و تقریبا در تمام پروژه‌ها قسمتی از دیوار چینی با بلوک سیمانی انجام می‌گیرد.
لازم است پیش از شروع به هر کاری، از نکات ایمنی مربوط به انجام آن آگاهی داشته باشیم. این مورد برای بلوک چینی دیوار هم صدق می‌کند و از همین رو در اولین قدم به بررسی این نکات می‌پردازیم. نکته‌ای که باید در نظر داشته باشید این است که برخی از این اقدامات ایمنی بستگی به شرایط محیطی دارند، با این حال اقدامات ایمنی دیوار چینی با بلوک عبارتند از:

  • برای کار با مواد سیمانی باید از عینک محافظ و دستکش ضدآب استفاده کنید تا از آسیب‌های حین کار در امان بمانید. استفاده از دستکش ضدآب مانع تماس مستقیم دست شما با سیمان می‌شود و جلوی ایجاد حساسیت‌های پوستی یا وارد آمدن آسیب به دست را می‌گیرد.
  • اگر قصد بلوک چینی دیوار زیرزمین را دارید، باید ابتدا سطح را مواد عایق در برابر آب بپوشانید سپس اقدام به چیدن بلوک سیمانی دیوار بکنید.
  • بلوک‌های سیمانی انواع مختلفی دارند که هر کدام بر اساس ویژگی‌هایش در محل خاصی استفاده می‌شود. پس حتما هنگام خرید بلوک دقت کنید تا جوابگوی نیازهای شما باشد.

آماده سازی وسایل مورد نیاز برای بلوک چینی

بعد از آشنایی با نکات لازم، اولین قدمی که برای دیوار چینی با بلوک سیمانی باید بردارید، آماده کردن وسایل مورد نیاز برای این کار است؛ که عبارتند از:

  • دستکش و عینک ایمنی
  • سیمان
  • ماسه
  • بتن آماده
  • چرخ دستی یا میکسر
  • سطل
  • استامبولی
  • ماله
  • ابزار اتصال
  • اره و چکش سنگ‌تراش
  • بلوک سیمانی
  • نوار اندازه‌گیری
  • میلگرد
  • گچ

آموزش دیوار چینی با بلوک سیمانی

اصول دیوار چینی با بلوک به صورت مرحله به مرحله، از پی ریزی تا اتمام کار به شرح زیر می‌باشد:

مرحله 1: پی‌ریزی دیوار

برای دیوار چینی با بلوک سیمانی ابتدا باید پی‌ریزی مناسب آن انجام شود تا دیوار مستحکم و ایمن باشد.
برای اجرای انواع دیوار، ابتدا باید پی مناسبی برای آن اجرا شود. پی دیوار به انتقال بارها به زمین کمک می‌کند و باعث ایمن سازی دیوار بلوکی می‌شود. برای پی‌ریزی دیوار، باید زمین زیر دیوار را تا چند سانتی‌متر پایین‌تر از خط سرما (حداکثر عمقی از زمین که خاک در زمستان در زیر آن یخ نمی‌زند) حفر کنید. برای بستن میلگردهای فونداسیون و نحوه چیدن بلوک‌های فونداسیون، با یک مهندس عمران مشورت کنید.
بعد از بستن میلگرد فونداسیون و چیدن بلوک‌ها، باید روی آن را با بتن پر کنید. برای این کار یا می‌توانید بتن را خودتان به صورت دستی آماده کنید،که برای این کار نیاز به آشنایی با طرح اختلاط بتن است. یا می‌توانید بتن آماده سفارش دهید. که ما روش دوم را پیشنهاد می‌کنیم. با انجام بتن‌ریزی، سطح ما باید کاملا صاف و یکدست شده باشد. فونداسیون که خشک شد، می‌توانیدم چیدن بلوک‌ها را شروع کنیم.

مرحله 2: خیس کردن بلوک‌های سیمانی

بهتر است پیش از دیوار چینی با بلوک سیمانی، بلوک ها را خیس کنید. این کار در هنگام آجر چینی هم انجام می‌شود و به آن زنجاب کردن آجر می‌گویند. خیس کردن بلوک‌ها باعث می‌شود که آن‌ها سیراب شوند و دیگر آب ملات را به خود جذب نکنند. اگر این کار راانجام ندهید، بلوک آب موجود در ملات سیمانی را به خود جذب می‌کند و در هیدراتاسیون ملات اختلال ایجاد می‌کند و در نتیجه باعث کم شدن خاصیت چسبندگی ملات می‌شود.

مرحله 3: خط راهنمای بلوک چینی

پیش از این که بلوک‌ها را روی زمین بچینید، با گچ محل اجرای دیوار را روی زمین مشخص کنید. این خط راهنما کمک می‌کند تا دیوار شما در صاف و در یک راستا باشد. به جای خط کشیدن با گچ، می‌توانید از ریسمان بنایی یا لیزر هم کمک بگیرید. بعد از آن یک دور بلوک‌ها را به صورت امتحانی روی زمین بچینید تا از اختلافات نقشه با پلان واقعی آگاه شوید.

مرحله 4: ملات‌کشی روی زمین

در این مرحله از دیوار چینی با بلوک سیمانی، محل قرارگیری بلوک‌ها روی زمین را ملات بکشید.
در این مرحله از دیوار چینی با بلوک سیمانی باید به سراغ سیمان کشی روی زمین بروید. برای این کار جایی که قرار است بلوک چیده شود را لایه‌ای از ملات ماسه سیمان از پیش آماده‌شده بکشید. ضخامت این لایه باید حدود 2 تا 3 سانتی‌متر باشد. هدف از کشیدن این لایه هم چسباندن بلوک به زمین و هم صاف و تراز کردن سطح زیر بلوک‌ها است.

مرحله 5: چیدن رج اول بلوک‌ها روی زمین

اگر از بلوک ته پر استفاده می‌کنید، باید آن‌ها را طور بچینید که قسمت بسته‌ی آن‌ها رو به بالا و سر باز آن‌ها رو به زمین باشد. دو طرف بلوک‌ها را ملات بکشید و آن‌ها را روی زمین بچینید. چیدن رج اول بلوک‌ها که تمام شد، آن‌ها را از نظر تراز بودن بررسی کنید.

مرحله 6: چیدن رج‌های بعدی بلوک سیمانی

چیدن رج اول که تمام شدن و از تراز بودن آن مطمئن شدید، به سراغ ردیف دوم بروید. برای چیدن ردیف دوم، روی سر ردیف قبلی را ملات بکشید و با تخته ماله آن را صاف کنید تا ضخامت ملات در تمام قسمت‌ها به یک اندازه باشد. در دیوار چینی با بلوک سیمانی از ردیف دوم به بعد، ابتدا دو طرف دیوار را بلوک چینی کنید و بعد به سمت مرکز دیوار حرکت کنید.
ردیف دوم بلوک چینی را با بلوک نصفه شروع کنید تا بند عمودی بین بلوک‌ها در وسط بلوک‌های ردیف قبل بیفتد.
برای چیدن ردیف بدوم بلوک، باید بلوک‌هایی که در دو سر دیوار می‌گذارید بلوک نصفه باشند. به طور کلی، یک ردیف در میان باید کار را به بلوک نصفه شروع کنید تا بندهای عمودی هر ردیف در وسط بلوک‌های ردیف پایینی باشد. به همان منوال ردیف قبل، دو طرف بلوک‌ها را ملات بکشید و آن‌ها را کنار هم بچینید.

مرحله7: ریسمان‌کشی

هر ردیف از بلوک‌ها که چیده می‌شود، باید از تراز بودن آن‌ها مطمئن شوید. استفاده از شمشه و ریسمان به شما کمک می‌کند تا این اطمینان را حاصل کنید. برای این کار، شمشه‌ها را در دو طرف دیوار قرار دهید و بین آن‌ها را ریسمان بکشید.

سایر نکات مربوط به دیوار چینی با بلوک سیمانی

  • محل جاگذاری میلگرد بستر را با مهندس پروژه هماهنگ کنید.
  • اگر دیوار شما بلند است، بهتر است در هر مرحله تا 5 ردیف بلوک چینی را انجام دهید و اجازه دهید تا ملات آن‌ها خودش را بگیرد و سپس به چیدن مابقی دیوار بپردازید. این کار از وارد آمدن فشار اضافی به ملات میان ردیف‌هاجلوگیری می‌کند.
  • باید در حین دیوار چینی با بلوک سیمان و چند روز پس از اتمام آن، دیوار را از گرما و سرمای زیاد محافظت کرد.
  • سه تا پنج روز بعد از تمام شدن بلوک چینی، دیوار را بین یک تا سه بار خیس کنید.
  • اگر دیوار شما صاف‌ و تراز باشد، نازک‌کاری آن را می‌توان بدون گچ و خاک انجام داد.

کلام آخر

بلوک‌های سیمانی یکی از مصالح رایج برای دیوار چینی هستند. پیش‌تر در مقاله‌ای درباره ساخت باربیکیو با بلوک سیمانی صحبت کرده بودیم و در این مقاله به آموزش نحوه اجرای دیوار بلوک سیمانی پرداختیم و نکات مربوط به آن را بیان کردیم. شما می‌توانید برای خرید یا اطلاع از قیمت بلوک و سایر مصالح مورد نیاز برای اجرای دیوار با بلوک سیمانی، به سایت سیوان لند مراجعه کنید.

5/5 - (1 امتیاز)

4 دیدگاه در “آموزش دیوار چینی با بلوک سیمانی به صورت مرحله به مرحله

  1. علی میگوید:

    سلام
    یک مساله خیلی مهمی وجود داره که طبق عکس موجود در این پست، اگر فقط روی لبه ها سیمان قرار بگیره این حالت فضای ایستایی بلوک رو متزلزل میکنه ولی حالتی که در ذیل اشاره میکنم از همه استانداردتر هست و امیدوارم که ازین به بعد مورد استفاده قرار بگیره:
    بلوک ها طبق شکل نباید قرار بگیرند چون عموما در مراحل ساخت کارگران نخاله میریزند و حفره های بلوک رو پر میکنند که از حالت عالق بودن بلوک در میاد(چون هوا باید محبوس بشه تا بلوک حالت عایق زیست محیطی بگیره).

    در اصل باید بلوکها بصورت ایستاده و یا خوابیده قرار بگیرند طوری که حفره ها از کنار بهم چسبیده باشند و ملات روی بدنه بلوکها قرار بگیره در این صورت نخاله ای استفاده نمیشه، وزن ساختمان کم باقی میمونه و ملات هم کم استفاده میشه، در این حالت فقط ملات بالا و پایین بلوک ریخته میشه و برای طرفین هم مثله همیشه ملات میبره و چیزی کم زیاد مصرف نمیشه

    امیدوارم این مساله که گفتم به نحوی به سمع و نظر مهندسین برسه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *