بلوک تیغه ای چیست؟ | بررسی کاربرد، ویژگی‌ها و انواع بلوک‌های تیغه‌ای


قیمت بلوک

بلوک تیغه ای از انواع بلوک ساختمانی است و معمولا در دسته بلوک‌های سیمانی قرار دارد. بلوک های تیغه ای در ابعاد و وزن‌های مختلفی تولید می‌شود که بر همین اساس هر کدام کاربرد خاص خود را دارد. در این مقاله توضیحات جامعی درباره ماهیت بلوک تیغه ای، انواع، کاربردها، ویژگی‌ها و نحوه اجرای آن ارائه خواهیم کرد.

بلوک تیغه ای چیست؟

بلوک‌ ساختمانی در انواع مختلفی تولید می‌شوند که هر کدام بر اساس ویژگی‌هایش در محل خاصی مورد استفاده قرار می‌گیرد. بلوک تیغه ای یکی از انواع این بلوک‌هاست که همان‌طور که از اسم آن برمی‌آید، برای تیغه‌چینی مورد استفاده قرار می‌گیرد. تیغه‌ها، جداکننده فضای داخلی ساختمان هستند و وزنی بر روی آن‌ها اعمال نمی‌شود (غیرباربر هستند). در نتیجه برای اجرای تیغه‌ها از بلوک‌هایی استفاده می‌شود که ضخامت و وزن کمی دارند و لزوم در برابر فشار مقاومت بالایی ندارند.
بلوک تیغه ای از انواع بلوک ساختمانی است که همان‌طور که از اسم آن برمی‌آید، برای تیغه‌چینی مورد استفاده قرار می‌گیرد.
بلوک تیغه ای دقیقا تمام این خصوصیات را دارد. این بلوک‌ها وزن کم و هم‌چنین مقاومت پایینی دارند و از آن‌جا که بر روی  تیغه باری اعمال نمی‌شود، این ویژگی‌ها مشکل‌ساز نخواهند بود؛ و در عوض باعث می‌شوند با استفاده بلوک‌های سبک، میزان بار مرده ساختمان کاهش پیدا کند. همچنین ضخامت بلوک تیغه ای کم است و این امر باعث می‌شود متراژ کمتری از فضای داخلی ساختمان را بگیرند.

انواع بلوک تیغه ای

بلوک تیغه ای در انواع مختلفی ساخته می‌شوند. این بلوک‌ها یا می‌توانند بلوک سفال تیغه ای باشند و یا بلوک سیمانی تیغه ای. در این مقاله ما به بررسی بلوک تیغه ای سیمانی پرداخته‌ایم. خود بلوک تیغه‌ای سیمانی را می‌توان از جنبه‌های مختلفی دسته‌بندی کرد.
ضخامت بلوک: ضخامت بلوک‌های تیغه‌ای کم است. این بلوک‌ها به طور کلی یا ضخامتی بین 5 تا 7 سانتی‌متر دارند و یا ضخامتی بین 7 تا 10 سانتی‌متر.
ضخامت بلوک‌های تیغه‌ای کمتر از 10 سانتی‌متر است.
تعداد جداره: بلوک تیغه ای را هم‌چنین می‌توان بر اساس تعداد جداره‌های آن دسته‌بندی کرد؛ که بر این اساس به بلوک‌های تیغه ای دوجداره و سه‌جداره تقسیم می‌شوند.
شکل ظاهری: بلوک‌های تیغه‌ای در اشکال مختلفی تولید می‌شوند. آن‌ها بر اساس برآمدگی یا فرورفتگی کناره‌ی بلوک، در دو شکل دارای نرینگی یا مادینگی هستند.
متریال ساخت: برای ساخت بلوک تیغه ای همانند دیگر بلوک‌های سبک، به جای استفاده از شن و ماسه از پوکه استفاده می‌شود. این پوکه‌ها می‌توانند یا پوکه معدنی باشند (مثل پوکه معدنی قروه و تبریز) یا پوکه صنعتی.

کاربرد بلوک تیغه ای

همان‌طور که قبل‌تر اشاره شد و هم‌چنین از اسم این بلوک‌ها برمی‌آید، از آن‌ها برای ساخت تیغه‌ها استفاده می‌شود. این بلوک‌ها گزینه بسیار مناسبی برای جدا کردن فضاهای داخلی ساختمان مثل اتاق‌خواب‌ها، سرویس بهداشتی و آشپزخانه هستند. با این حال، در استانداردهای ساختمانی کاربری‌های مختلفی تعیین شده است که بر اساس نوع کاربری، باید از بلوک مناسب استفاده کرد.
از بلوک تیغه‌ای برای تیغه‌های جداکننده غیرباربر استفاده می‌شود.
برای مثال در مبحث 18 مقررات ملی ساختمان مقرر شده است که برای فضاهای آموزشی و هتل‌ها باید از مصالحی استفاده شود که از نظر عایق صوتی، مطابق با الزامات مقرر باشند. اما در مورد فضاهایی مانند مراکز تجاری، از این بابت استانداردهای ساده‌تری در نظر گرفته شده است. در نتیجه برای انتخاب بلوک مناسب تیغه‌چینی، باید به کاربری فضا نیز توجه کرد.

ویژگی بلوک تیغه ای

ویژگی‌های منحصر به فرد بلوک‌های تیغه ای منجر به کاربرد فراوان آن‌ها برای ساخت تیغه شده است. این ویژگی‌ها عبارتند از:

وزن مخصوص کم

یکی از مهم‌ترین ویژگی‌های بلوک تیغه ای، وزن سبک آن است. کم بودن وزن مخصوص بلوک‌های تیغه‌ای باعث می‌شود ک بار مرده ساختمان آنچنان افزایش پیدا نکند و در هنگام بروز زلزله هم خرابی کمتری به بار بیاید.

عایق حرارتی

از دیگر ویژگی‌های بلوک تیغه ای می‌توان به عایق بودن آن در برابر حرارت اشاره کرد. عوامل متعددی در میزان عایق بودن این بلوک‌ها تاثیر می‌گذارد. پوکه‌های صنعتی یا معدنی به کار رفته در ساخت بلوک و هم‌چنین حفره‌های میان آن از عواملی است که باعث عایق بودن شده‌ است.

عایق صوتی

بلوک تیغه ای همان طور که در برابر حرارت عایق است، در برابر صوت هم عایق است. و ویژگی عایق بودن آن در برابر صوت هم متاثر از عوامل مختلف است.

قابلیت شیارزنی

بلوک تیغه ای قابل شیارزنی است. به این معنا که در صورت شیارزنی، این محصول پرتی زیادی نخواهد داشت.
در صورت شیارزنی بلوک تیغه‌ای دچار پرتی زیادی نخواهد شد.

جمع شدگی کم

بلوک‌ها بعد از خشک شدن دچار جمع‌شوندگی می‌شوند. در صورتی که میزان جمع شوندگی آن‌ها بیش از حد مجاز باشد، بلوک دچارترک‌خوردگی خواهد شد. در مورد بلوک تیغه ای، میزان جمع شدگی آن‌ها در حدود استاندارد است و اگر توسط تولیدکننده معتبر ساخته شده باشند، دچار مشکل نخواهند شد.

جذب آب پایین

اگر میزان جذب آب بلوک‌ها بالا باشد، آن‌ها آب ملات را به خود جذب می‌کنند و باعث می‌شوند که ملات به مقاومت لازم نرسد و در نتیجه مقاومت دیوار هم پایین خواهد بود. هم {نین جذب آب اگر بالا باشد، گچکاری روی دیوار هم دچار مشکل خواهد شد.

روش اجرای بلوک تیغه ای

اجرای بلوک تیغه ای هم به همان شکل دیوارچینی با بلوک سیمانی انجام می‌شود. برای اجرای تیغه طول تیغه، ارتفاع آن و ضخامت بلوک را در نظر داشته باشید، از ملات مناسب استفاده کنید، بلوک‌ها را پیش از اجرای تیغه در آب خیس کنید، به مقدار و سطح بازشوها و محل قرارگیری آن‌ها توجه کنید، برای اجرای وال پست به موارد آیین‌نامه 2800 دقت کنید و در نهایت تیغه اجرا شده را 3 تا 5 روز بعد از تکمیل، روزی دوبار خیس کنید. شما می‌توانید برای خرید و یا اطلاع از قیمت بلوک سیمانی به سیوان لند مراجعه کنید.

به این نوشته امتیاز دهید !

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *