برج میلاد تهران | ارتفاع برج میلاد چقدر است؟

قطعا معرفی برج میلاد و نحوه ساخت آن موضوعی جذابی برای افراد بسیاری می‌باشد و به همین دلیل مقاله امروز را به این موضوع اختصاص داده ایم. برج میلاد نام برج مخابراتی چندمنظوره ایست که در شمال غربی تهران، پایتخت ایران قرار دارد. ارتفاع برج میلاد 435 متر است. برج میلاد، بلندترین برج ایران، ششمین برج بلند مخابراتی جهان و نوزدهمین سازهٔ بلند جهان است. این برج با ۱۳ هزار متر زیربنا از نظر وسعت کاربری سازه، در میان تمامی برج‌های مخابراتی دنیا مقام نخست را دارد.  این برج به دلیل بلندی بسیار و شکل ظاهری متفاوتش، تقریباً از همه جای تهران نمایان است و از این رو، یکی از نمادهای پایتخت ایران به‌شمار می‌آید.

کلنگ زنی و افتتاح برج میلاد

نمایی از ارتفاع برج میلاد
نمایی از ارتفاع برج میلاد

فاز عملیاتی ساخت بلندترین برج مخابراتی ایران از سال ۷۴ آغاز شد و حدود ۱۴ سال به طول انجامید. مانند هر پروژه کلان دیگری چندین بار از وعده افتتاح برج ۱۶۱ هزار تنی تهران گذشت و افتتاح نشد. تا اینکه بالاخره ۱۶ مهر ماه سال ۸۷، برج میلاد با شعار «آسمان نزدیک است … » رسما افتتاح شد و پنج روز پس از آن، یعنی ۲۲ مهر ماه نیز، بازدید عمومی بخش‌هایی از برج آغاز گردید. وزن کل سازه ۱۶۱ هزار تن و معادل وزن ۳۵۷۸ تانک است و لابی برج با زیر بنای ۱۵ هزار مترمربع معادل ۳ زمین فوتبال است.

همچنین ارتفاع برج میلاد را باید  ۴۳۵ متر و معادل ۱ و نیم برابر ارتفاع برج ایفل در فرانسه دانست. زیر بنـای ۱۲ هزار متر مربعی راس سـازه نیز برابر با ۲ و نیم زمین فوتبال  بوده و دکل آنتن برج میلاد نیز با ۱۲۰ متر طول، معادل ارتفاع یک ساختمان ۴۰ طبقه  و ارتفاع ۳۱۵ متری شفت بتنی برج نیز برابر با ارتفاع یک ساختمان ۱۰۵ طبقه است.

برج میلاد چند طبقه است؟

ارتفاع برج میلاد با دوازده طبقه شکل گرفته. ساخت این بنا 14 سال به طول انجامید که 40 درصد پروژه در 8 سال نخست و 60 درصد بقیه پروژه در سال‌های بعد انجام شده است.

ارتفاع برج میلاد چقدر است؟ | ارتفاع برج میلاد

ارتفاع برج میلاد 435 متر است. که از این 435 متر، ارتفاع بالاترین طبقه برج میلاد  312 متر و آخرین سقف آن 315 متر است. و مابقی ارتفاع برج میلاد به دکل مخابراتی آن که حدود 120 متر ارتفاع دارد، اختصاص داده شده است.

اگر بخواهیم ارتفاع برج میلاد را از سطح دریا محاسبه کنیم، این مقدار 1444 متر خواهد بود. ارتفاع برج میلاد، زاویه‌ای 360 درجه‌ای می‌دهد که در می‌توان کل تهران را از ارتفاع برج میلاد تماشا کرد. کارکرد ارتفاع برج میلاد، مخابراتی، رادیویی و تلوزیونی می‌باشد. ارتفاع برج میلاد دارای کارکردهای دیگری می‌باشد که عبارتند از:

  • ایجاد زیر ساخت‌‌های مناسب برای سیستم‌های جدید تلوزیونی
  • گسترش و بهینه سازی پوشش شبکه‌های بی‌سیم و پی جو
  • ایجاد و گسترش شبکه‌های دسترسی بدون سیم
  • کاربرد ارتفاع برج میلاد در هواشناسی و کنترل ترافیک
  • ارتفاع برج میلاد سبب ایجاد بی‌نظیر ترین جاذبه‌های گردشگی با تمامی امکانات می‌شود

از کارکردهای ارتفاع برج میلاد که بگذریم به جنبه‌های تفریحی و سرگرمی برج میلاد خواهیم رسید که در زمان‌های تعطیل بسیار شلوغ خواهد شد. ساختمانی که در ارتفاع برج میلاد قرار دارد شامل: سالن کنسرت، سینما، دلفیناریوم، کاربازیا برای تفریح کودکان، نمایشگاه‌های مختلف، مراکز خرید، فود کورت و … می‌باشد که نظر اکثر بازدید کننده‌ها از ارتفاع برج میلاد را به خود جلب کرده. در طول ارتفاع برج میلاد دوربین‌های کنترل ترافیک و سنسورهای تشخیص میزان آلایندگی هوا نصب شده است.

معماری در برج میلاد

لابی برج میلاد
لابی برج میلاد

برج میلاد دارای یک هزار و ششصد و نود و سه (۱۶۹۳) پله است. و این برج متشکل از:  پی، ساختمان پای برج (لابی) ، شفت، ساختمان راس و دکل مخابراتی و تلویزیونی است. وزن تقریبی برج حدود ۱۵۰ هزار تن ، بیشترین قطر سازه رأس ۶۰ متر در تراز ۲۸۰ متری ، حجم بتن ریزی کل پروژه حدود ۶۳ هزار متر مکعب وحجم شیشه مصرفی حدود ۱۷ هزار متر مربع است .

موقعیت مکانی برج میلاد

برج میلاد در واقع در شمال غرب پایتخت قرار گرفته است. از نظر منطقه‌ای، برج میلاد در منطقه‌ی ۲ شهرداری واقع شده است. این برج از شمال و جنوب و شرق و غرب به بزرگراه‌های چمران و شیخ فضل الله و همت و در نهایت به بزرگراه حکیم می‌رسد. خلاصه‌ی کلام آن است که برای دسترسی به این برج راه های بسیاری وجود دارد.

شفت برج

شفت برج یک سازه بتنی است که کاربری عمومی ندارد و فقط به عنوان محل عبور تاسیسات و آسانسور های پر سرعت برج از آن استفاده می شود. در ۳ ضلع این شفت ۶ دستگاه آسانسور با سرعت ۷ متر بر ثانیه بازدیدکنندگان را در کمتر از ۵۰ ثانیه به‌راس برج منتقل می کنند و در ضلع چهارم ۱۸۶۸ پله فرار نصب شده است. پایه اصلی برج از بتن آرمه و ارتفاع آن ۳۱۵ متر از روی زمین طبیعی با مقطع حجره ای (سلولار) است.

میزان بتن استفاده شده در آن به حدود ۳۳۰۰۰ متر مکعب می رسد. بدنه هسته مرکزی و چهار عدد باله را شامل می شود. باله برج به صورت ذوزنقه در چهار طرف آن تعبیه شده است و مقطع آن تا ارتفاع ۲۴۰ متری از ارتفاع برج میلاد به صورت هرمی کاهش می یابد. هسته مرکز از این تراز به تنهایی تا ۳۱۵ متر امتداد دارد و از تراز ۲۴۵ تا ۳۱۵ متر سازه رأس برج خودنمایی می کند.

ساختمان پای برج (لابی)

ساختمان پای برج ۶ طبقه دارد که شامل دو طبقه زیرزمین، یک طبقه هم کف و سه طبقه فوقانی می شود و فونداسیون آن مشترک با برج است. این بنای بتنی از تراز ۹.۵- متر آغاز می شود و بام آن در تراز ۲۸ متر به بدنه اصلی برج اتصال یافته است. مساحت کل لابی به حدود ۱۵۰۰۰ متر مربع می رسد. ۶ پله برقی نصب شده در لابی برج ظرفیت جابجایی ۹۰۰۰ نفر در ساعت را دارند و ۴ دستگاه آسانسور با ظرفیت ۲۱ نفر نیز در لابی برج خدمات رسانی می کنند.

در طبقات اول تا سوم، ۸۳ واحد تجاری، رستوران های بین المللی، تریا و همچنین نمایشگاهی با وسعت ۲۰۰ متر مربع پیش‌بینی شده است. طبقات اول و دوم زیر همکف شامل فضای اداری، تاسیساتی و مرکز داده ها هستند.

 آسانسورهای برج میلاد

طراحان و مهندسان برای برج شش آسانسور اصلی در نظر گرفته اند که عبارتند از:

  • ۲ آسانسور میهمان
  • ۱ آسانسور خدماتی
  • ۱ آسانسور خدماتی و تلویزیونی و مخابراتی
  • ۱ آسانسور رستوران گردان
  • ۱ آسانسور گنبد آسمان

افزون بر این شش آسانسور، یک آسانسور را نیز برای حرکت در طبقات راس در نظر گرفته اند.

ساختمان راس برج میلاد

نمایی از راس برج میلاد
نمایی از راس برج میلاد

ساختمان راس برج  یکی از بزرگترین ساختمان های راس در برج های مخابراتی دنیا به شمار می رود. این ساختمان، اصلی‌ترین بخش بهره برداری برج محسوب می شود که در ۱۲ طبقه و با زیربنای تقریبی ۱۲ هزار مترمربع بنا شده است و بیشترین قطر آن به ۶۰ متر می رسد. وزن کلی سازه فلزی راس برج به ۲۱۰۰ تن می رسد. به جز ۶ دستگاه آسانسور سریع بدنه اصلی برج، هسته مرکزی ساختمان راس نیز ۲ دستگاه آسانسور با ظرفیت ۱۰ نفر دارد.

منطقه امن از آتش برج میلاد

منطقه امن از آتش، طبقه مخصوص مواقع بحران و حریق در ساختمان راس است که در برابر آتش سوزی مقاومت دارد. این بخش در ارتفاع ۲۵۴ متری از ارتفاع برج میلاد و با مساحت حدود ۴۶۰ مترمربع ساخته شده است. این محل در زمان وقوع حادثه و انجام عملیات امداد و نجات و خروج از ساختمان راس ظرفیت ۶۰۰ نفر را دارد

برج بتنی

قسمت مرکزی سازه راس را تشکیل می دهد که در امتداد بدنه اصلی برج و از تراز ۲۴۷ + تا ۳۱۵ + ایجاد شده است. ۳ طبقه تاسیساتی در این قسمت داریم که مساحت هر یک به ۷۰ متر مربع می رسد. سازه کلی راس به دو قسمت عمده شامل سبد فلزی با وزن ۱۳۰۰ تن و قسمت فوقانی تقسیم می شود. سبد فلزی در مرحله اجرا پس از تقسیم به چهار مرحله (Stage) و با روش بالابری سنگین به وسیله جک های مخصوص در سر جای خود نشسته است. جا به جایی و نصب قطعات واسطه مربوط به فاصله بین مراحل اصلی (Stage) و نیز کلیه قطعات فلزی سازه قسمت فوقانی، به روش بالابری سبک بوده است.

در قسمت پایینی سبد فلزی، یک مجموعه مخروطی شکل بتنی قرار دارد که نقش اصلی در انتقال بارهای وارده ناشی از سازه را بر عهده دارد. در اطراف این مخروط بتنی، یک تیر حلقوی بتنی اجرا و تنیده شده است. قسمت مرکزی سازه راس یا همان امتداد بدنه اصلی برج نیز در محدوده اجرای سازه فلزی راس در امتداد عمودی تنیده شده است. بدنه بیرونی ساختمان راس و نمای آن شیشه ای است. شیشه ها با قاب های مخصوص در قسمت سبد فلزی، به لوله های فلزی در بدنه سازه وصل شده اند.

در طبقات مختلف ساختمان راس برج، سکوی دید باز و بسته، گنبد آسمان، رستوران گردان با گنجایش حدود ۴۰۰ نفر، رستوران ویژه با ظرفیت ۱۰۰ نفر، تریا، گالری های هنری،‌ موزه مشاهیر و طبقات ویژه مخابرات و تلویزیون در نظر گرفته شده است.

امروزه بتن به عنوان پرکاربرد‌ترین مصالح ساختمانی در دنیا، از اهمیت خاصی در صنعت ساخت و ساز بهره‌مند است. شما می‌توانید با مراجعه به فروشگاه اینترنتی سیوان لند از قیمت بتن و انواع دیگر مصالح ساختمانی مطلع و در کمال امنیت و آرامش خرید فرمایید.

مرکز همایش‌های بین المللی برج میلاد

مرکز همایش‌های بین‌المللی برج با دارا بودن 15 سالن کنفرانس، استودیو تلویزیونی، استودیو رادیویی، سالن پذیرایی با اختصاص فضای 600 متری، از مجهزترین مکان‌های برگزاری انواع رویدادهای داخلی و بین‌المللی است. مهم‌ترین سالن این مجموعه، سالن حافظ است که گنجایشی بالغ بر هزار و ششصد نفری دارد. این سالن به بروزترین تجهیزات صوتی و تصویری دنیاست و برای برگزاری همایش‌های مهم و کنسرت‌ها استفاده می‌شود.

از دیگر سالن‌های مرکز همایش‌های برج میلاد می‌توان به تالارهای مولوی، خیام، شهریار، فردوسی، رودکی، سعدی و تالار روباز عطار اشاره نمود. هر یک از این تالارها ویژگی‌هایی متفاوت برای برگزاری رویداد خاص دارند.

آیا برج میلاد رستوران دارد؟

در ساختمان اصلی برج  و همین طور فضای اطراف برج میلاد رستوران‌های متعددی وجود دارند. اما معروف‌ترین رستوران در مجموعه برج میلاد، در طبقه 6 ساخنمان رأس برج  قرار داد و آن را با نام رستوران گردان برج میلاد می‌شناسند. این رستوران بزرگ‌ترین رستوران گردان جهان است و با ظرفیت ۴۰۰ نفر، هر یک ساعت، یک دور کامل می‌چرخد. شما می‌توانید با مراجعه به این رستوران از قیمت غذا در برج میلاد آگاه شوید.

 دکل آنتن برج میلاد

 دکل آنتن برج میلاد
دکل آنتن برج میلاد

دکل آنتن برج میلاد، سازه ای از فولاد خاص ضدخوردگی است که در ۱۲۰ متری از  ارتفاع ارتفاع برج میلاد ساخته شده. در پایین ترین قسمت، شکل آن مانند یک ۱۶ ضلعی به قطر ۶ متر و در بالاترین قسمت به صورت یک مربع ۶۰ سانتی متری است. در ۴۵ متر بالایی دکل، سه نوع آنتن فرستنده در نظر گرفته شده است و در همین قسمت پوششی فایبرگلاس روی دکل وجود دارد. دکل در ۴ قسمت طراحی و ساخته شده است که قسمت زیرین، محل نصب آنتن های مخابراتی کاربران عمومی و سه قسمت فوقانی به آنتن تلویزیونی آنالوگ و دیجیتال اختصاص دارد.

در ساخت این دکل از ۳۶۰۰۰۰ قطعه فولاد، پیچ و مهره استفاده شده است و وزن تقریبی آن به ۳۵۰ تن می رسد. در داخل دکل آنتن یک آسانسور ۲ نفره برای انتقال کاربران تخصصی تا 70 متری از ارتفاع برج میلاد وجود دارد و دسترسی به دیگر قسمت های دکل آنتن از طریق پله های استخری میسر است.

برج میلاد، ششمین برج مخابراتی در دنیا

مقایسه برج میلاد و سایر برج‌ها
مقایسه برج میلاد و سایر برج‌ها

برج رد زمینی به مساخت 75 هکتار و بر تپه‌های کوی نصر واقع گردیده است. این برج یکی از اصلی‌ترین نماد‌های پایتخت ایران است. این برج به صورت کلی در حوضه‌های گردشگری، تجاری و مخابراتی فعالیت می‌نماید. برج میلاد به عنوان ششمین برج بلند مخابراتی در دنیا سرشناس است. این پروژه در خصوص برطرف کرد مشکلات زیرساختی مخابرات و گسترش فراکانس‌های رادیویی کلنگ خورده است. این پروژه همچنان نیز در حال گسترش است.

امکانات تفریحی-گردشگری و رفاهی برج میلاد

از سری امکانات برج میلاد، می‌توان به مجمعه گسترده خدمات تفریحی-گردشگری و رفاهی آن اشاره نمود. جدول زیر بخشی از این امکانات را نشان می‌دهد.

تاکسی سرویس رفاهی
کارواش رفاهی
مهمانسرا رفاهی
راهنمای بازدید رفاهی
نمازخانه رفاهی
رستوران‌هاو کافه‌های متعدد تفریحی-گردشگری
 اسکای پارک تفریحی-گردشگری
 بلینگ و بیلیارد تفریحی-گردشگری
شهر بازی  تفریحی-گردشگری
 موزه‌های برج میلاد تفریحی-گردشگری

برج میلاد گنبد آسمان دارد؟

در دوازدهمین طبقه برج میلاد، گنبد آسمان برج میلاد واقع شده است. این گنبد در ارتفاع ۳۰۲ متری از ارتفاع برج میلاد قرار گرفته است. این گنبد ۱۳ متر ارتفاع دارد و معماری خاص و زیبای آن با نمای بیرونی تمام شیشه، جلب توجه می‌کند. امکان بازدید از این قسمت از برج میلاد برای عموم علاقه‌مندان وجود دارد.

موزه مشاهیر برج میلاد

موزه مشاهیر برج میلاد واقع در طبقه 5 ساختمان راس برج و در ارتفاع 271 متری ارتفاع برج میلاد قرار دارد. این موزه، کلکسیونی از مجسمه‌های سیلیکونی مشاهیر ایران است. ساخت مجسمه‌های موزه مشاهیر به دست دکتر علیرضا خاقانی انجام شده است. موزه مشاهیر برج میلاد، به عنوان اولیمن موزه مشاهیر در ایران به ثبت رسیده است که می‌توانید در کنار شخصیت‌های این موزه عکس یادگاری بگیرید. از  شاخصیت‌های حاضر در موزه مشاهیر می‌توان به: ستارخان، جلال آل احمد، سیمین دانشور، پروفسور حسابی، پروین اعتصامی، جهان پهلوان تختی، کمال الملک و شهید چمران اشره نمود.

نکات لازم برای بازدید برج میلاد

  • بازدید از محوطه و بخش‌های پایینی برج میلاد رایگان است.
  • بازدید از تمامی بخش‌های برج  برای کودکان زیر شش سال رایگان است.
  • در صورت نامساعد بودن وضعیت جوی، امکان بازدید از سکوی دید روباز وجود ندارد.
  • به دلیل سرعت بالای آسانسور‌های برج، استفاده از آن به کسانی که فوبیای ارتفاع دارند و به زنان باردار توصیه نمی‌شود.
  • در بخش‌های بالایی برج میلاد به دلیل زیاد بودن ارتفاع برج میلاد و تغییر فشار جوی، ایجاد گوش درد بسیار مشهود است.

اطلاعت دستیابی و بازدید برج میلاد

دسترسی برج میلاد بزرگراه شهید حکیم غرب،ورودی برج میلاد بزرگراه همت شرق،بعد از پل کابلی برج میلاد بزرگراه شیخ فضل الله نوری، ورودی بزرگراه همت، ورود به کنارگذر برج میلاد
شماره‌های تماس 0218585
ساعات دسترسی نمیه اول سال

همه روزه 10 الی 23

نمیه دوم سال

همه روزه 9 الی 20:15

نزدیک‌ترین ایستگاه مترو خط هفت- ایستگاه برج میلاد

کلام پایانی

این برج، یکی از بزرگترین پروژه هایی می باشد که به دست مهندسان، معماران و کارگران ایرانی ساخته و به نوعی نماد پایتخت ایران می باشد و به همین دلیل آگاهی از چگونگی ساخت آن جذاب و قابل اهمیت می باشد که در این مقاله به شرح آن و ارتفاع برج میلاد پرداخته شد. سیوان لند، فروشگاه آنلاین مصالح ساختمانی اعم از بتن، سیمان، آجر و… با ارائه خدمات به صورت آنلاین و 24 ساعته همواره مرجعی معتبر برای اطلاع یابی از قیمت سیمان و انواع دیگر مصالح و تجهیزات ساختمانی است.

4.7/5 - (6 امتیاز)

1 دیدگاه در “برج میلاد تهران | ارتفاع برج میلاد چقدر است؟

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *