7 تفاوت سقف وافل یک طرفه و دو طرفه + کاربرد و اجرا


قیمت وافل یک طرفه


قیمت وافل دو طرفه

تفاوت سقف وافل یک طرفه و دو طرفه موضوع شایان توجهی است که در صنعت ساختمانی قابل بحث است. در واقع سقف وافل از رایج‌ترین شیوه‌های اجرایی سقف در صنعت ساختمان است. در این مقاله قصد داریم با توجه به وافل یک طرفه یا دو طرفه بودن، کاربرد و ویژگی‌های متفاوت آن را بررسی کنیم.

چه عواملی در طراحی سقف وافل تاثیر دارد؟

برای مقایسه سقف وافل یک طرفه و دو طرفه ابتدا با طراحی سقف شروع می‌کنیم. در طراحی سازه، قالب وافل با در نظر گرفتن حداقل و حداکثر دهانه سقف وافل، طبق آیین نامه اجرایی سقف وافل نقش مهمی ایفا می‌کند.

حداقل ضخامت مجاز طراحی سقف وافل:

در طراحی سقف وافل ضخامت سقف خیزکوتاه و بلندمدت و کوتاه مدت را کنترل می‌کند.
قالب وافل یک طرفه تولید شده در ایران ضخامتی حدود 25 سانتی‌متر دارد و ضخامت دال روی سقف نیز حدود 5 تا 7 سانتی‌متر است. پس، حداقل ضخامت سقف وافل یک طرفه باید 32 سانتی‌متر باشد. نکته‌ای که پیمانکار باید به آن توجه کند این است که اگر دهانه سقف وافل بزرگ‌تر شود، ضخامت قالب وافل باید 30 سانتی‌متر باشد. ضخامت سقف از این جهت اهمیت دارد که در طراحی سقف باید خیز بلندمدت و کوتاه مدت کنترل شود. چون سقف به طور مستقیم با بار ثقلی و بار مرده در ارتباط قرار دارد.

حداکثر دهانه مجاز برای طراحی سقف وافل:

قالب وافل یک طرفه تا حدودی شبیه به سقف تیرچه بلوک عمل می‌کند، ولی در سقف وافل یک طرفه تیرچه میانی حذف می‌شود. طول دهانه مجاز برای طراحی سقف وافل یک طرفه 10 متر است. برای اطلاعات بیشتر در خصوص مقایسه سقف وافل با تیرچه بلوک به سایت سیوان‌لند مراجعه کنید.
معمولا قالب وافل دو طرفه به شکل مربعی و در اندازه و ابعاد 60*60 با ارتفاع 25 و یا 60*60 با ارتفاع 18 و یا 80*80 در ارتفاع 25 سانتی‌متری تولید و روانه بازار می شود. سقف وافل برای دهانه‌های بلند تا 12 متر کارایی دارد که در شرایط خاص به 16 متر نیز می‌رسد.

نکات طراحی سقف وافل یک طرفه:

برای تبدیل سقف تیرچه بلوک به وافل نیازی به تغییر تیر و ستون نیست.

  1. از جدول طراحی قالب وافل یک طرفه بر اساس دهانه می‌توان اطلاعات مفیدی اعم از ضخامت، عرض تیرچه و عمق تیرچه و نحوه دقیق میلگردگذاری را به دست آورد.
  2. سقف‌هایی که با تیرچه یونولیت یا تیرچه بلوک طراحی شده‌اند نیز با قالب وافل یک طرفه قابل اجرا هستند. این امر تنها با جایگزینی یونولیت با قالب وافل یک‌ طرفه و آکس به آکس 60 سانتی‌متری امکان‌پذیر است. و به اقتصاد و اجرای سازه کمک می‌کند. در صورت جایگزینی سقف تیرچه بلوک با قالب وافل یک طرفه، بتن به صورت یکپارچه ریخته شده و تیرچه‌ها به صورت درجا اجرا می‌شوند.
  3. برای تبدیل طراحی سقف تیرچه بلوک به وافل یک طرفه نیازی به تغییر تیر و ستون و دیوارهای برشی و یا حتی بارگذاری سازه نیست. به طور خلاصه شما فقط نیاز به تغییر پلان تیرچه به پلان وافل یک طرفه دارید.

نکات طراحی سقف وافل دو طرفه:

برای طراحی سقف وافل دوطرفه ابتدا فونداسیون اسکلت ساختمان اجرا شود

  1. برای طراحی سقف وافل دو طرفه ساختمان‌های اسکلت فلزی، ابتدا باید فونداسیون اجرا شود. سپس تیرها کارگذاری می‌شوند و بعد از اجرای تیرها، زیرسازی سقف وافل دو طرفه انجام می‌شود.
  2. برای انتخاب قالب وافل دو طرفه یا قالب وافل یک طرفه، ابتدا باید طول و عرض دهانه را تقسیم کنید. اگر عدد به دست آمده بیشتر از 2 متر باشد، باید از قالب وافل یک طرفه استفاده کرد. اما اگر کمتر از 2 یا مساوی 2 به دست آمد، از سقف وافل دو طرفه استفاده می‌شود.
  3. الزاماتی که برای طراحی قالب وافل دو طرفه باید انجام شود:
    •  عرض تیرچه در تمام طول تیرچه باید حداقل 10 سانتی‌متر باشد.
    •  عمق تیرچه نباید از 3.5 برابرعرض تیرچه بیشتر باشد.
    •  فاصله لب تیرچه تا تیرچه بعدی نباید 75 سانتی‌متر بیشتر باشد.

نکات اجرایی و تفاوت سقف‌ وافل یک طرفه و دو طرفه:

  1. در سقف وافل یک طرفه تیرها در دو جهت مخالف و در سقف‌ وافل دو طرفه صفحات توسط چهار تیر مجزا و یا ستون‌های اطراف، کنترل و پشتیبانی می‌شوند.
  2. تکیه‌گاه اصلی سقف‌ وافل یک طرفه به دلیل خم شدن، در فاصله کوتاه‌تری تامین می‌شود. ولی در سقف وافل دو طرفه تکیه‌گاه در هر دو طرف تامین می‌شود.
  3. تکیه‌گاه اصلی برای سقف وافل یک طرفه تنها در یک جهت فراهم می‌گردد. در حالی که برای نوع دو طرفه آن تکیه‌گاه در دو جهت وجود دارد.
  4. در سقف وافل یک طرفه بارها تنها در یک جهت به تیر و یا تکیه گاه‌های کناری انتقال می‌یابند. اما در نوع دو طرفه آن شاهد حمل بارها در هر دو جهت هستیم.
  5. دو جهت متعامد حالتی است که در آن تیرچه‌های سقف وافل دو طرفه تشکیل می‌شوند. به همین علت این نوع وافل بدون نیاز به هیچ گونه تکیه‌گاهی می‌تواند با استفاده از ستون موجود به راحتی تعادل خود را حفظ نماید.
  6. به دلیل تغییر طول دهانه در سقف وافل برای قالب گذاری وافل یک طرفه باید طبق نقشه سازه عمل کرد که معمولا مونتاژ به صورت 3 قطعه 50 سانتی و 2 قطعه 15 سانتی است. و طول هر قالب 180 و عرض آن 60 ، 70 یا 75 است.
  7. فاصله جک‌ها و اسکافولدها در وافل دو طرفه باید نزدیک‌تر باشد. به گونه‌ای که هر 7 متر اسکافولد باید به وسیله داربست یا میل مهار شود. هنگام قالب‌برداری باید به صورت مرحله‌ای این کار را انجام داد و از برداشتن قالب‌ها به صورت کلی اجتناب کرد.

زیرسازی سقف وافل دو طرفه:

برای زیرسازی سقف وافل یک طرفه پروفیل ها در اول وسط و اخر دهانه قرار می‌گیرند.
غالباً برای زیرسازی سقف وافل دو طرفه نیاز به پروفیل‌های بیشتری خواهیم داشت. در وافل دو طرفه معمولاً در همه‌ی تیرچه‌ها یک ردیف پروفیل قوطی یا چهار تراش قرار می‌دهند. سپس پروفیل های لایه دوم را عمود بر آن‌ها در فاصله‌های 1.20 اجرا می‌کنند. (کم یا زیاد شدن این فاصله بستگی به ارتفاع زیرسازی دارد.)

زیرسازی سقف وافل یک طرفه:

در سقف وافل یک طرفه می‌توان به فاصله‌ی تیرچه‌ها، دقیقاً زیر آن‌ها زیرسازی اولیه را انجام داد. و یا اینکه زیرسازی را در جهت عمود برتیرچه‌ها اجرا کرد؛ که در این صورت نیازی نیست حتماً زیرسازی زیر تیرچه‌ها اجرا شود. برای مثال در یک دهانه‌ی دو متری می‌توان پروفیل‌ها را در اول، وسط و آخر دهانه قرار دهیم. در وافل یک طرفه به ابعاد 2 متر در 60 سانتی‌متر می‌توان پروفیل‌ها را در فواصل 60، 60 و 60 جایگذاری نمود. یا اینکه در دهانه 2 متری به فواصل 1، 1 و 1 متر جانمایی کنیم.
زیرسازی سقف وافل دوطرفه نیاز به پروفیل بیشتری دارد.

تفاوت سقف وافل یک طرفه و دو طرفه از نظر کاربرد چیست؟

سقف وافل دو طرفه در پروژه‌های معماری زیادی اجرا می‌شود. زیرا در اجرای این سقف ستون‌های اضافه حذف شده و فضای بیشتری ایجاد می‌کند. همین مزیت باعث شده که طراحان و مجریان پروژه از سقف وافل دو طرفه بیشتر استفاده کنند. در سقف وافل یک طرفه امکان حذف تیرها وجود ندارد زیرا تیرها به عنوان تکیه‌گاه عمل می‌کنند. این در حالی است که سقف وافل دو طرفه باید از ویژگی خمشی بودن برخوردار باشد. به همین دلیل امکان حذف تیرها وجود دارد زیرا انتقال بار و تکیه‌گاه بودن در سقف وافل دو طرفه بر عهده ستون‌ها است.

سخن پایانی

ما در این مقاله سعی کردیم توضیحات لازم درباره تفاوت سقف وافل یک طرفه و دو طرفه را به طور کامل بیان کنیم. سقف وافل از انواع سقف‌های مجوف است که شما می‌توانید در دیگر مقاله‌های سایت از معایب سقف وافل یا حتی تفاوت سقف وافل و یوبوت اطلاعات بیشتری کسب کرده. تیم سیوان لند همواره در تلاش است که بهترین‌ها را در خصوص خرید و قیمت قالب‌های وافل به مشتریان ارائه دهد.

به این نوشته امتیاز دهید !

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *